Balans van ruiter.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sanneh14

Balans van ruiter.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 19:31

Hallo allemaal!

Gister heb ik op wedstrijd een ontzettend slechte proef gereden. Het inrijden ging super maar zodra ik die proef in ging.. had ik allemaal spanning en voelde ik mijn eigen balans niet meer, waardoor ik uit balans raakte en dus het paard min of meer ook, waardoor de aanleuning verloren ging... helaas pindakaas, het zij zo.

Nu ben ik hier eens verder over na gaan denken en wat gaan zoeken op bokt en op internet, maar ben eigenlijk nergens echt een soort van verzameltopic tegengekomen waarbij het echt om de balans van de ruiter gaat.

Ik zou namelijk graag zelfstandig (dus zonder paard) oefeningen willen doen om mijn eigen balans te verbeteren, zodat ik uiteindelijk netter, rechter en soepeler ga zitten.

Weten jullie zulke oefeningen?

ik heb al dingen gelezen als:

- op een zitbal zitten,
- op 1 been op een kussen gaan staan, andere been als het ware dubbel vouwen en dan voor de spiegel staan en zorgen dat je schouders en je heupen horizontaal staan.
- verder dacht ik aan een "Squat" (zie afbeelding)
Afbeelding

ik ben erg benieuwd naar jullie meningen en tips!

weet niet of het hier goed staat, maar anders verplaatsen jullie het maar Knipoog

kaatje77

Re: Balans van ruiter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 21:40

Ik ga dit even volgen:o

Sinds kort heb ikzelf zitles op mijn paard.
Zonder beugels en teugels.
Het begon aan de longeerlijn, maar nu ga ik al zelfstandig in galop over de renbaan.Haha!

In het begin is het verschrikkelijk moeilijk, maar het resultaat mag er zijn.
Afgelopen zondag weer mijn eerste wedstrijd gehad en dit ging echt super.
Mijn probleem was dat ik naar voren kukelde.

Een bal is ook goed voor je evenwicht.
Heel veel succes.
Ik hoop dat er meer tips binnen komen.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 23:47

Ik denk dat voor het paardrijden het rijden zelf het meest functioneel is om te trainen. Natuurlijk kan je veel balans oefeningen bedenken, van staan op 1 been, tot zitten op de bal met je voeten van de vloer. Maar tijdens het rijden wordt je bewogen (!) waardoor het lastig is je spieren te coördineren, die moeten zorgen voor je balans. Je maakt van je lichaam een soort springveer, omdat je je balans moet houden tijdens een beweging die je niet alleen zelf veroorzaakt.
Wil je dit nabootsen heb je iemand nodig die je bal op en neer beweegt...kan je beter oefenen op je paard (evt. aan de longe).

In balans zijn te paard komt tot stand door onbewust aanspannen van verschillende spieren, deze gerichte (vrij onbewust aangeleerde) aanspanning en onspanning van spieren noemen we (spier-)coördinatie.

Wanneer je gespannen bent verstoor je deze coördinatie. Ik denk dat je beter kan gaan werken aan ontspanningsoefeningen en aan je ademhaling om je spanning te verminderen.
Hierdoor kunnen je spieren zich weer beter coördineren en kan je beter mee gaan in de beweging en de bewegingen van je paard opvangen waardoor je je balans houdt.

Ontspanningsoefeningen bestaan vaak grotendeels uit ademhalingsoefeningen (buikademhaling, plaats een hand op je buik adem zo diep mogelijk in en uit, en daarna tijdens een beweging van je arm/been) en daarnaast uit bewust aanspannen en ontspannen van spiergroepen (tenen, onderbenen, bovenbenen etc.).

Voor paardrijden zijn vooral de ademhalingsoefeningen nuttig.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 00:23

Neem een les centered riding - leer hoe balans voelt, en vraag om oefeningen voor thuis die geschikt zijn voor jouw specifieke balansprobleem.

(en nee - ik ben niet van de promotieclub Haha! Heb wel er wel veel baat bij gehad, want ook ik ben van huis uit een naar voren kukelaar...)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 07:30

Ik heb ook nog altijd centered riding les en ook ik heb er erg veel baat bij: Ik leer nu mijn paard te corrigeren als het scheef loopt ipv me aan te passen. Ook zijn er al een hoop blokades de wereld uit.

Zoals al eerder gezegd was ademhaling hierbij een key-factor. Visualisatie helpt ook, omdat je dan niet direct je spieren aan het coördineren (maw aanspannen) bent, maar indirect op een 'gevoel' focussed, waardoor je toch ontspannen blijft. Ook het feit dat mijn instructrice alles stap voor stap doet en de volgende stap vaak al veel makkelijker gaat dan de vorige is erg fijn. Zo blijft het wel leuk.

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 11:55

Bedankt voor de reacties! Ik ga ook zeker oefenen op mijn paard, maar vroeg mij gewoon of er dus ook zulke oefeningen zijn voor "op de grond".

Centered riding, klinkt ook zeker heel goed! Moet alleen nog even uitzoeken of het hier ook in de buurt is, en hoe duur het is!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 11:58

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 12:04

danku Lachen Helaas niet echt in de buurt.. ik ben volledig afhankelijk van mijn ouders wat betreft vervoer.. maar zal het er zeker eens over hebben!

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 15:02

In het boek centered riding (1 maar ook deel 2) van Sally Swift staan veel praktische oefeningen in, net als het boek van Anne Muller - Basis rijkunst (die veel van haar boek baseerd op centered riding).

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 16:07

Okay, zal eens kijken of ik dat boek kan bestellen.

Heb jij het toevallig? kun je wat voorbeelden geven van oefeningen die er in staan?

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 10:29

Heb je even een mailtje gestuurd

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 12:00

je hebt ook hele goede instructeurs die zitles geven

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 13:09

ayhno schreef: