Buitenrijd probleem met stalhouder

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blon_D

Buitenrijd probleem met stalhouder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 15:55

3 maand geleden heb ik mijn verzorgpony over gekocht.
Ik reed haar al zoon 6 jaar, en in het begin voornamelijk in de bak omdat ze tijdens buitenrijden nogal eens wat eigen ideen heeft.
Nu ze van mij is ben ik 3 maand geleden begonnen met buiten stappen.. In het begin had ze nog niet zoon zin om van de zandweg naast stal af te gaan maar naar doorzetten kreeg ik dit voorelkaar.
Toen vroeg ik een vriendin van mij die haar eerder ook wel reed om haar 1a 2x in de week te rijden. Ze mocht alleen nog niet met haar buitenrijden omdat ik dit eerst zelf veilig wilde kunnen. Nou zo gezegd zo gedaan.
Inmiddels was ik 1,5 maand verder en kon ik vlekkeloos met haar naar buiten. Mijn vriendin deed dit nog niet omdat ze dat zelf niet wilde en dat was dus de afspraak wilde ze het dan gaf ze dit aan en fietste ik met haar mee.
Nu van de week was zij aan het stappen met Laukje op het erf en zei de stalhouder dat ze de zandweg maar moest opgaan. Zij gaf aan dit niet te willen en vertelde van de afspraak.
stalhouder vond dat ze dit best wel kon en nam een zweep en `hielp haar wel even`
Dit ging dus mis...
Mijn pony pakte het bit vast en draaide zich op galopeerde keihard naar huis.. het is dus een hele sterke fjord en dus kon ze er niks aan houden.
Nu stuurde ze mij meteen een sms en legde me uit wat er was gebeurt.
Volgende ochtend kom ik op stal en komt stalhouder naar mij toe.. dat ze niet kon rijden dat ze laukje niet te slim af was enz enz..
Dus ik laukje gezadelt en wilde de zandweg afrijden.. En ja hoor ik was aan de beurt.. op den duur heb ik mijn zin gekregen maar ze is me zooo gruwlijk sterk en pakt het bit vast en laat pas los als we weer op grond van stal zijn Boos!
IK natuurlijk behoorlijk chagerijnig want daar gaat alle training van de afgelopen tijd....
NOu vanmiddag weer op stal geweest en weer de zandweg op.. dit keer draaide ze me zo gruwlijk snel om en ben zoon 5x zandweg op en afgegaan op in stap
trug in rengalop Boos!
IK heb van alles geprobeert bij sporen als ze er vandoor gaat.. werkt dus niet..
stil zetten gerust stellen.. werkt niet
stil zetten aftappen mee lopen.. werkt niet
IK ben op dit moment gewoon gruwelijk boos op mijn stalhouder omdat dit mij zo gruwlijk veel bloed zweet en tranen heeft gekost en ik dus dankzij hem weer overnieuw kan beginnen.
Stal genootje van mij heeft het schauwspel aangezien en gaf ook aan dat wat hij heeft gedaan echt niet klopte.
De man in kwestie is echt niet slecht voor paarden ofzo maar ik ben wel heel kwaad over t feit dat hij dit stug door heeft gezet.
vriendin van mij is net 15 jaar en die kan nog niet op tegen een volwasse man van 48!

Kan iemand mij tips geven wat ik kan doen om mijn pony weer normaal mee naar buiten te krijgen?
ik heb de neiging de man in kwestie die blijkbaar denkt dat hij er alles van af weet maar eens een`buitenritje
met mijn pony te laten maken dan kan hij zelf eens voelen hoe het is.
Dit is voor mij echt een hele grote tegenslag

Damber

Re: Buitenrijd probleem met stalhouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 16:00

Ik denk dat het verstandig is even een gesprek aan te gaan met de stalhouder. Geen verwijten.. maar gewoon een goed gesprek.

Verder zou je denk ik met je paard weer rustig aan moeten beginnen vanaf het begin... zoals je dus in eerste instantie bent begonnen en dan vooral rustig aan doen...

Sterkte

Lauraketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 16:31

Damber schreef:
Ik denk dat het verstandig is even een gesprek aan te gaan met de stalhouder. Geen verwijten.. maar gewoon een goed gesprek.

Verder zou je denk ik met je paard weer rustig aan moeten beginnen vanaf het begin... zoals je dus in eerste instantie bent begonnen en dan vooral rustig aan doen...

Sterkte

Inderdaad, zo denk ik er ook over. Ik weet dat je je gefrustreerd voelt, heb ook iets in die aard voorgehad met mijn vorige pensionpony, maar dit was de schuld van iemand van de manege... Gewoon rustig blijven en geduld oefenen is de boodschap!
Succes!!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 21:07

weer beginnen aan de hand. gewoon aan een touwtje mee gaan wandelen. meelokken met snoepjes als ze braaf loopt gewoon een snoepje geven. desnoods doe je er een hengstenketting aan dat al ze weg wil een ophouding krijgt(zodat je er niet achteraan hangt)

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 21:12

ikke20 schreef:
weer beginnen aan de hand. gewoon aan een touwtje mee gaan wandelen. meelokken met snoepjes als ze braaf loopt gewoon een snoepje geven. desnoods doe je er een hengstenketting aan dat al ze weg wil een ophouding krijgt(zodat je er niet achteraan hangt)

Snoepjes zijn voor mijn beest not done.. wordt ze gruwlijk vervelend van.
OOk mee lopen is niet nodig.. dat doet ze perfect.. alleen zo gou dat ik er op ga zitten..

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 21:13

Kan er misschien iemand meelopen?? Hoe heb je het in het begin gedaan??

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 21:15

In het begin ben ik met 1 ander paard gegaan en die liep voorop.. En dan op de trug weg gingen wij heel stoer voorop omdat ze dan tog naar huis ging en wel lief door liep Clown
op n gegeven moment iets eerder voor op gegaan en dat steeds wat meer op bouwen zeg maar.
Toen een stukje zandweg alleen uitgestapt en zo het rondje alleen steeds iets groter gemaakt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 21:16

Helaas, gewoon weer opnieuw beginnen dus.

Je stalhouder is hier echt vreselijk buiten zn boekje gegaan, dus met hem maar eens in een vriendelijk uitleggen dat je dit liever niet meer hebt. En mocht dat niet te bespreken zijn: andere stal zoeken.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 21:19

Klopt Apple daar hebben mijn ouders en ik meteen aangedacht als hij dit niet wil uit praten en de schuld tog bij mijn vriendin blijft leggen ondanks dat er meerdere mensen zijn geweest die hetzelfde verhaal als mijn vriendin vertellen dan staat ze nog in oktober ergens anders..
Ik vind het ook gewoon ronduit brutaal om je met ander mans paard te bemoeien en dan doet hij ook nog net of hij t wel ff doet. Ik wil niet dat hij mijn paard achterna gaat met zweep om haar de zandweg ff op te `meppen`

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 21:36

Wat naar dat al je werk nu weer ongedaan is gemaakt! Helaas zit er weinig anders op dan een gesprek hebben met de stalhouder, en daarna weer opnieuw beginnen. Heel veel succes Haha!

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:50

Wat vervelend zeg!! Je zult inderdaad weer opnieuw moeten beginnen, arme jij. Bijkomend voordeel als je haar verhuist is misschien dat ze het daar niet of minder doet, omdat ze dat extra nare gedrag met dat pad associeert!

worteltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:55

Vragen of jou vriendin niet even een aantal keer met de fiets kan mee rijden.
Want jou fjord denkt nu waarschijnlijk telkens ojee dat pad de zweep.
Het moet even terug gewoon routine worden.

sandra1986Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:24

worteltje schreef:
Vragen of jou vriendin niet even een aantal keer met de fiets kan mee rijden.
Want jou fjord denkt nu waarschijnlijk telkens ojee dat pad de zweep.
Het moet even terug gewoon routine worden.

idd de link van zandpad - zweep moet weg.
er moet komen zandpad - leuk!
maar dat kna akelig lang duren( wil je niet de moed in de schoenen praten hoor.)

jou manier is de beste!
met geduld dan lukt het wel heel veel succes en je geduld word wel vbeloond!! weet ik zeker

welshje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:28

je stalhouder met een zweep het zandpad opjagen Whoosh! Whoosh! Whoosh!
wat een idioot zeg....
helaas weer van voor af aan beginnen. enne wie weet toch verhuizen

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:30

wat hier ook al gezegd is is helaas over nieuw beginnen ze moet de lol er weer van inzien ,
probeer het eens met een ander paard erbij zoals je in het begin heb gedaan ,
maar ik zou ook zeer zeker het gesprek met de stalhouder aan gaan want dit kan natuurlijk niet ,
ik weet hoe sterk een fjord kan zijn heb er zelf ook eentje , daar ben je als mens niet tegen opgewassen , maar weet wel nooit toegeven dan heeft ze gewoon gewonnen en blijft ze het doen helaas ,
en ander zet je dat meisje erop en loop jij ernaast , heen en terug vasthouden , en dit keer op keer herhalen ,
en dan uiteindelijk os proberen lukt het niet weer overnieuw beginnen

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:33

ahhgrr vervelend he van die bemoeizuchtige stalhouders!Nou laat het even een weekje bedaren en probeer het dan nogeens met een ander paard erbij en dan langzamerhand weer zelf oppakken,nu ga je al met de gedachten hij zal wel omdraaien en je bent boos dus kort lontje,effe zelf een weekje afkoelen en opnieuw aan de slag en tegen die kerel zeggen dat ie zich nergens mee moet bemoeien en anders idd een andere stal opzoeken want anders wordt je zelf steeds gefrustreerder en dat breng je weer over op je fjord en werk tegenstrijdig op kracht win je het toch nooit dus je moet proberen om slimmer en sneller te worden.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 16:39

Nou inmiddels ingesprek geweest iig hebben we besloten de 27ste te verhuizen. Verder gisteren met een ander paard naar buiten geweest dat ging prima.
Net wilde ik een klein stukje van het zandpad op maar dit is me helaas niet gelukt. Wel als ik er naast loop maar niet als ik er op zit.
Ik denk dat ik iig de volgende keer vriendin vraag klein stukje mee te fietsen of lopen en het zo weer op te bouwen zoals het hier al is gezegd.. Hoop dat het op den duur weer goed gaat komen.

sandra1986Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:26

als je binnen kort gaat verhuizen zou ik het laten rusten tot dan. en daar opnieuw beginnen helemaal nieuw geen eng pad met zweep. maar leuke nieuwe omgeving.
gelijk de eerste dag even op en neer. succes en goed besluit denk ik.
succes

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:32

Banketstaaf!!,,

En die man is 48?!
Je zou denken dat hij lang genoeg de tijd heeft gehad om te weten dat dit soort rot geintjes echt niet kunnen!

Niet alleen is het zwaar zonde van al jou harde werk,,
maar moet je bedenken wat er allemaal met je vriendin had kunnen gebeuren..

Ik zou een verklaring eisen bij de stalhouder en hem duidelijk maken dat als hij nog een keer zo'n ''geintje'' flikt ik binnen 2 dagen weg ben.. ( Als ik jou was zou ik een andere stal zoeken om op het oog te houden voor als het met dit soort dingen uit de hand gaat lopen..)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:37

Gewoon volhouden net zoals je eerst gedaan hebt en inderdaad even met die stalhouder vertellen hoe of wat.
Wil die man niet luisteren? Dan overstappen naar een andere stal! Want wat hij heeft gedaan KAN hij gewoon NIET maken zonder overleg met de eigenaar (jij dus). Helemaal een staleigenaar met zoveel ervaring moet toch weten dat de wil van de klant (jij dus) wet is! Hij MAG dat niet eens maken, zeker niet tegen een 15 jarig meisje. Die is daar niet tegenop gewassen. Erg jammer dat dat alleen weer ten koste gaat van het buitenrijgedrag van jouw paard... Boos!
Echt super vervelend voor je en ik kan begrijpen dat je je hier echt kl*** over voelt!
Heel veel sterkte en succes verder!

sandra1986Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:39

ze gaat de 27e weg daar.
even bijlezen dus Knipoog

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:40

sandra1986 schreef:
ze gaat de 27e weg daar.
even bijlezen dus Knipoog

sorry! had inderdaad niet alles gelezen, maar was dan ook zo negatief verbaasd van deze actie dat ik even gal moest spuien...

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:40

idd zou het nu lekker laten rusten en op je volgende stal weer gaan beginnen Lachen