Hoe kom ik van die kapstokvoeten af?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Hoe kom ik van die kapstokvoeten af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 15:03

Ik heb altijd recreatief gereden en dan voornamelijk in het bos. En toen stoorde ik me er niet aan. Nu heb ik een heel fijn paard en begin ik het dressuur rijden ook erg leuk te vinden. Ik wil dan ook een nette houding hebben. Me houding is opzoch heel netjes. Maar ik rij gigantisch met mijn tenen naar buiten. En daar wil ik echt vanaf. Tijdens het stappen en halthouden kan ik ze redelijk naar binnen houden. Maar zodra ik aandrijf of moet lichrijden dan schieten me tenen weer naar buiten.

Ik hoop dat jullie tips hebben om dit probleem op te lossen.

Ik les elke week heel fanatiek en probeer er echt op te letten. Maar vind het zo moeilijk Clown

8nnemiek

Re: Hoe kom ik van die kapstokvoeten af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 15:59

Daar hebben echt héél veel mensen last van, ik ook Tong uitsteken Maar ik rij net als jij vooral recreatief, en mn tinkie is nogal breed, dus het boeit me ook niet zo veel meer.
Ik denk dat je toch gewoon heel veel erop moet letten. Er zijn wel van die trucjes bekend, zoals bierviltjes, en je voet vastleggen.. beugels met schuine kantjes.. maar ik zou het toch liever gewoon door te oefenen proberen aan te leren.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 16:00

heel goed opletten, en zeker dat je bovenbenen en knieen aangesloten zijn tegen het zadel, dan gaan je tenen automatisch naar binnen, kan beetje spierpijn aan de binnenkant van je bovenbenen geven op het begin, maar ja dan voel je wel dat je goed bezig bent :p succes er mee

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 16:06

we oefenen ook gewoon verder. Ooit moeten we het kunnen.
Maar ik heb het idee dat mijn bovenbenen wel netjes liggen. Maar dat ik mijn enkel moet draaien. en dan die hakken uit duwen.
Nu hoorde ik ook beugels vastmaken aan je singel. Zou dat helpen? (ik heb veiligheidsbeugels)

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 16:39

felicity schreef:
we oefenen ook gewoon verder. Ooit moeten we het kunnen.
Maar ik heb het idee dat mijn bovenbenen wel netjes liggen. Maar dat ik mijn enkel moet draaien. en dan die hakken uit duwen.
Nu hoorde ik ook beugels vastmaken aan je singel. Zou dat helpen? (ik heb veiligheidsbeugels)

dat zou ik niet doen, stelje valt er af, dat lijkt me toch niet echt prettig als je voet dan in de beugel blijft zitten en die beugel nog vast aan de singel

Ik had het vroeger ook, maar ik heb nu een zadel emt heel weinig kniewrong en daar kan je niet anders op zitten, dan voel je gelijk dat je benen heel erg los komen van het zadel en dat zit heel onstabiel. Probeer je boven benen netjes aan te sluiten op het zadel en den ker als maar aan om je tenen richtng de neus van je pony/paard te wijzen, op een gegeven moment wordt dat een gewoonte, en hoef je daar niet meer aan te denken

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 16:42

Ik heb veiligheidsbeugels dus ik hoop dat ik daar niet in vast kan blijven steken mocht ik vallen.
Ik heb een heel plat zadel met nauwelijks wrong en geen diepe zit. Ik heb zelf het idee dat ik mijn bovenbenen wel netjes aansluiten aan het zadel. Zal volgende week eens vragen of mijn instructrice erop wil letten. Want ik wil er vanaf.
Soms is het zo erg dat ik aan de deur blijf hangen die naast de bak hangt.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 16:42

Als je je enkels moet draaien, betekend dat dat je niet goed zit. Het draaien van je enkels levert alleen maar kapotte enkelbanden op, want dan ben je je vering kwijt. Hetzelfde geld voor het vastbinden van je beugels, alleen gaan dan ook je knieen er nog aan..... En mocht je eraf vallen of je paard valt, dan ben je helemáál de klos!

Het probleem komt dan ook niet uit je onderbenen, maar uit je heupen en bovenbenen, ook al lijken ze goed te liggen.
Kijk eens wat er gebeurt als je in verlichte zit gaat staan. Bij veel mensen is dan het probleem weg, wat betekend dat ze elke keer in verlichte zit moeten en dan langzaam moeten gaan zitten. Doe dit errug langzaam, want er moeten spieren opgerekt worden.

Helaas kan het ook mogelijk zijn dat je heupen gewoon niet de bouw hebben om correct te zitten.... als dat het geval is, kan je je er alleen nog bij neerleggen..... Maar doe je lichaam geen geweld aan, want dat kan de dingen alleen maar erger maken! En inderdaad, zadels met weinig kniewrongen, want die drukken je benen nog verder uit elkaar.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 16:45

Hmmmm ik hoop niet dat ik dat gewoon heb. Ik loop ook iets met mijn tenen naar buiten. Zou dat ook mee kunnen spelen?
Ik ga dat morgen eens proberen. Ik heb er namelijk nooit op gelet of ik het ook heb als ik in de verlichte zit zit.

Heel erg bedankt voor alle tips. Ik hoop dat ik het gewoon leer op ene veilige verantwoorde manier.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 16:45

Gebruik de zoekfunctie even, hier zijn al zoveel topics over Lachen

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 17:00

Ben blij Lalidan dat jij dit eens een keer goed uitlegt. Zijn het je enkels niet, dan gaan je knieen kapot van tenen naar binnen draaien. Je hele been moet idd vanuit je heupen naar binnen. Als je met je tenen naar buiten zit, zit je op de achterkant van je bovenbeen, terwijl juist de binnenkant van je bovenbeen losjes tegen het zadel moet liggen. Hakken uitduwen mag je ook absoluut nooit doen!!!! Helemaal fout, gewoon laten hangen, dat is voldoende. Zoek trouwens in een anatomie boek op waar je heupen ergens zitten, want die zitten op een heel andere plek dan de meeste mensen denken. En bovenstaande kan je dus niet uitvoeren als je niet weet waar je heupen zitten.

Nooit je bovenbeen of knie tegen het zadel klemmen. Van klemmen met je benen gaan je tenen alleen maar verder naar buiten. Het bovenste deel van je kuit ligt tegen het paard (vanzelf, als je het goed doet). Je knie los, los, los.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 17:03

pfffffffffff lastig probleem heb ik weer. Ik klem absoluut niet. Daar gaat mijn paard alleen maar hard van lopen.
Ik had dus het idee dat ik met mijn bovenbenen en me knieen goed zat en dat het vanuit me enkels moest komen. Of is het zo dat als je je enkels draait je ook automatisch je benen draait?
Dit word een goede oefening voor de volgende les. Me houding en voornamelijk me tenen.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 18:15

Nee, Felicity, je kan niet je enkels draaien en hopen dat je been meegaat. Je krijgt daar alleen maar heel veel pijn van. Been vanuit je heup even optillen en desnoods iemand laten helpen om het een beetje uit te draaien. Je heupgewricht is nl. een kogelgewricht (zoek dit even op) en kan dus gedraaid worden zonder blessures.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 18:38

Had ik net een heel verhaal getypt, houd de server er mee op!!! Boos!

Maar goed, nu nog een poging.

Probeer het volgende eens. Ga op een kruk zitten, zoals je normaal gaat zitten. Spreid nu je benen. Zowel je knieen als je tenen wijzen nu naar buiten. Nou kan je je tenen naar binnen draaien, maar als je dan gaat staan, merk je dat er een rare draaiing in je benen hebt. Dit is dus iets wat je NIET wilt, maar wat veel mensen wél doen op het paard.

Nu nog een keer dezelfde kruk. Dit keer zet je eerst aan elke kant een been recht neer, gewoon zoals je ook staat. Nu sta je in wezen boven de kruk, en het enige wat je hoeft te doen, is recht naar beneden zakken. En voila, je zit én je tenen steken niet naar buiten, en dat zónder draaiing in je benen!!! Misschien voelt deze houding in het begin wat ongemakkelijk, maar dat zijn spieren en onwennigheid. Mocht het zo zijn dat je niet tot aan de kruk komt, zit er in je heupen een blokkade. Als dat zo is, ga dan naar de fysio of een manueel therapeut en leg je probleem voor. Bij mij bleken er destijds wat wervels scheeft te staan, waardoor mijn heup geblokkeert werd.

Aan je bovenbenen zien of ze wel of niet goed liggen is erg moeilijk. Immers, ze zijn rond! Zie jij het verschil of je op de onderkant of toch een beetje op de achterkant zit? ik niet in elk geval.
Maar hoe verder je van een afwijking komt, hoe groter de afwijking zal zijn. Denk maar aan twee paralel getekende lijnen. De eerst centimeters lijken ze keurig paralel, maar hoe verder je ze doortrekt, hoe meer je kan zien dat ze niet helemaal parallel zijn! Zo is het met je benen ook. Als jij een klein beetje verkeerd met je heupen zit, zie je dat pas bij de knieen en de enkels. Maar dan is het natuurlijk niet logisch om de enkels aan te gaan pakken toch??? Want daar zit het probleem niet!!

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Vergeet je enkels en knieen, en haal de verkeerde stand daar eruit waar hij zit: In je heupen. Het is absoluut niet makkelijk, want is wezen is het de basis van je zit die je moet veranderen, maar zeer zeker de moeite waard. Enne.... je bent echt niet de enige met dit probleem hoor!! Je ziet dit echt heel erg veel.

Succes!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 19:45

Wat een geweldige uitleg. Het is me nu veel duidelijker. Met andere woorden mijn zit is dus nog niet zo perfect als ik dacht. En ik zit dus toch niet helemaal goed waardoor die tenen een eigen leven gaan leiden.

Ik ga morgen de verlichte zit tip proberen. Maar ook de tip van de kruk.
Super heel erg bedankt.

ivar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:33

even als aanvulling op het verhaal van lalidan. Je kunt verder oefenen op je paard door je been op te tillen naar opzij, het dan naar achteren te bewegen,weer neer te leggen en dan langs je zadel naar voren laten glijden terug naar de plek waar ze lagen. Laat eerst je hand meehelpen zodat je je been op de juiste manier optilt en naar achteren legt. desnoods kun je om het verschil goed te voelen je been eerst van je zadel opzij doen en het overdreven naar voren brengen, aan het zadel leggen en terug laten glijden op zijn plek (dan zit je op de voorkant van je dijbeen) en daarna hetzelfde naar achteren doen. Waarschijnlijk ga je inderdaad in het begin spierpijn aan de binnenkant van je bovenbeen krijgen (ruiterspier) maar dat gaat uiteraard vanzelf weer weg als je aan de nieuwe houding gewend bent.

succes.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 07:11

Wie mooi wil zijn moet pijn lijden.

Wat een omtzettende fijne reacties. Hier kan ik al zoveel mee.
Dankjulliewel