Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Elisa2 schreef:Mischien loopt een paard makkelijker met z'n hoofd omhoog met een ruiter erop.Maar zo'n paard gaat last van z'n rug/voorbenen kregen op den duur.Daarom is het belangrijk dat ze in balans lopen onder het zadel en daar hoort nagevelijkheid bij.Maar je hoeft je niet schuldig te voelen,het gaat er meer om hoe je dat voor elkaar krijgt bij een paard.Doe je het met veel kracht en het paard pijn,nee dan zal hij het absoluut niet leuk vinden.Maar werk je op een paardvriendelijke manier,door handigheid zeg maar dan zal het paard het accepteren en sommige werken dan echt met plezier.Als een paard graag naar je toe komt,en hij je met plezier laat poetsen en zadelen dan vind hij het meestal wel leuk/niet erg.Doen ze dat niet,dan kun je je wel afvragen wat jij doet wat het voor het paard onaangenaam maakt.
magli schreef:Ja, volgens mij zal het ook zeker per paard verschillen. Ik rijd meestal met manegepaarden en bij deze paarden heb ik vooral een schuldgevoel. Maar bij eigenpaarden heb ik dan wel eerder het gevoel dat ze wel willen werken!
Integendeel, ik voel me juist schuldig als ik niet op mn ponys rij. magli schreef:Hallo,
ik zit steeds vaker met een gedachte in m'n hoofd en het geraakt er dus maar niet uit, vandaar dat ik hier dus een topic plaats. Wat ik me dus afvraag, vinden paarden het niet leuker om gewoon met een normale teugel (gewoon contact) te rijden dus hoe zij hun hoofd willen houden dan aan de teugel te rijden? Het komt steeds meer voor dat ik me slecht begin te voelen als ik paarden aan te teugel rijd. Het is nogal moeilijk uit te leggen, maar ik zit d'r soms echt mee in de knoop. Ik rijd heel graag paard, maar soms vraag ik me zo af; zitten de paarden niet gewoon liever in de wei dan te rijden? En dan bedenk ik ook wel dat paarden gewoon beweging moeten hebben, maar is dit altijd met plezier? Het klinkt waarschijnlijk wel raar wat ik hier allemaal zeg, maar soms heb ik dan van die perioden dat ik me dit allemaal afvraag. Vroeger dacht ik hier allemaal niet aan, maar als je ouder bent dan denk je daar toch meer aan. Ik hoop dat jullie mij wat begrijpen en hier uitleg kunnen aan geven.
Magali
cheyennecz schreef:Hoi, ik deel je gevoel vinden ze het nu wel of niet leuk, dat verschilt per paard.
Als ik dressuurmatig ga rijden moet ik vaak meer moeite doen om haar aan de teugel te laten lopen en wanneer we lekker buiten in het bos rijden, gaat ze vaak vanzelf aan de teugel lopen zonder dat ik er om vraag.
) dan loopt mijn paard ook nagevelijk.. Dit doet hij helemaal uit zichzelf, ik houd alleen contact met zijn mond, en mijn been er wat aan..
magli schreef:En zal het paard niet altijd zelf kiezen wat het beste is voor hem?