probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

magli

probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 13:54

Hallo,

ik zit steeds vaker met een gedachte in m'n hoofd en het geraakt er dus maar niet uit, vandaar dat ik hier dus een topic plaats. Wat ik me dus afvraag, vinden paarden het niet leuker om gewoon met een normale teugel (gewoon contact) te rijden dus hoe zij hun hoofd willen houden dan aan de teugel te rijden? Het komt steeds meer voor dat ik me slecht begin te voelen als ik paarden aan te teugel rijd. Het is nogal moeilijk uit te leggen, maar ik zit d'r soms echt mee in de knoop. Ik rijd heel graag paard, maar soms vraag ik me zo af; zitten de paarden niet gewoon liever in de wei dan te rijden? En dan bedenk ik ook wel dat paarden gewoon beweging moeten hebben, maar is dit altijd met plezier? Het klinkt waarschijnlijk wel raar wat ik hier allemaal zeg, maar soms heb ik dan van die perioden dat ik me dit allemaal afvraag. Vroeger dacht ik hier allemaal niet aan, maar als je ouder bent dan denk je daar toch meer aan. Ik hoop dat jullie mij wat begrijpen en hier uitleg kunnen aan geven.

Magali

Aradis

Re: probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 13:59

Ik weet het niet Lachen
Misschien verschilt het nog wel per paard.. Ik denk echt niet dat ze er heel erg mee zitten als ze dagelijks een uurtje of 2 bereden worden ..
Ach.. Niemand weet dat toch zeker Haha!

magli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 14:36

Ja, volgens mij zal het ook zeker per paard verschillen. Ik rijd meestal met manegepaarden en bij deze paarden heb ik vooral een schuldgevoel. Maar bij eigenpaarden heb ik dan wel eerder het gevoel dat ze wel willen werken!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 15:28

Mischien loopt een paard makkelijker met z'n hoofd omhoog met een ruiter erop.Maar zo'n paard gaat last van z'n rug/voorbenen kregen op den duur.Daarom is het belangrijk dat ze in balans lopen onder het zadel en daar hoort nagevelijkheid bij.Maar je hoeft je niet schuldig te voelen,het gaat er meer om hoe je dat voor elkaar krijgt bij een paard.Doe je het met veel kracht en het paard pijn,nee dan zal hij het absoluut niet leuk vinden.Maar werk je op een paardvriendelijke manier,door handigheid zeg maar dan zal het paard het accepteren en sommige werken dan echt met plezier.Als een paard graag naar je toe komt,en hij je met plezier laat poetsen en zadelen dan vind hij het meestal wel leuk/niet erg.Doen ze dat niet,dan kun je je wel afvragen wat jij doet wat het voor het paard onaangenaam maakt.

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 15:46

ik denk echt wel dat je jezelf moet volgen..
maar ipv een paard aan de teugel te trekken je het niet eens hoeft te vragen..
aan de teugel lopen doet een paard uiteindelijk ook uit zichzelf, het is z'n trots en tegelijkertijd is het ontspannend vooral als hij zij zijn rug los gaat laten.. ik wil je niet overhalen hoor.. maar ik snap je probleem wel,, ik rij zelf ook op één van de moeilijkere manegepaarden.. en die gaat altijd alleen maar met haar kop schudden en moeilijk doen en dan krijg je ook een schuldgevoel.. maar het is vaak een teken van tevredenheid en ontspanning en trots:D

magli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 16:18

Elisa2 schreef:
Mischien loopt een paard makkelijker met z'n hoofd omhoog met een ruiter erop.Maar zo'n paard gaat last van z'n rug/voorbenen kregen op den duur.Daarom is het belangrijk dat ze in balans lopen onder het zadel en daar hoort nagevelijkheid bij.Maar je hoeft je niet schuldig te voelen,het gaat er meer om hoe je dat voor elkaar krijgt bij een paard.Doe je het met veel kracht en het paard pijn,nee dan zal hij het absoluut niet leuk vinden.Maar werk je op een paardvriendelijke manier,door handigheid zeg maar dan zal het paard het accepteren en sommige werken dan echt met plezier.Als een paard graag naar je toe komt,en hij je met plezier laat poetsen en zadelen dan vind hij het meestal wel leuk/niet erg.Doen ze dat niet,dan kun je je wel afvragen wat jij doet wat het voor het paard onaangenaam maakt.

In het eerst volg ik je, ivm met de rug, en dat heb ik mezelf ook al gezegd. En ik denk ook wel dat ik het op een zachte manier doe. Maar toch moet je toch nog vragen van je paard en dan is het toch niet echt willekeurig? En zal het paard niet altijd zelf kiezen wat het beste is voor hem?

Maar bedankt voor de reactie, je hebt wel gelijk hoor. Maar het komt omdat ik meestal met manegepaarden rijdt en voel je bvb niet echt van dat ze willen werken, vooruit willen! Maar onlang nog eens gereden met eigenaarspaard en daar voelde ik dat wel en toen kon ik d'r echt van genieten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:02

ik deel je twijfels Ja

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 08:59

Ja bij een manegepaard blijft het altijd moeilijk,laten we zeggen dat die dieren niet echt zachtaardig gereden worden vaak.En veel "onhandige" ruiters op de rug hebben.Dat maakt het voor die paarden al niet echt plezierig.
Ja je moet het vragen van je paard,maar als je dat goed doet dan merken ze daar niet zoveel van,voor een paard maakt het niet zoveel uit of hij met z'n hoofd omhoog loopt of naar beneden.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 14:10

magli schreef:
Ja, volgens mij zal het ook zeker per paard verschillen. Ik rijd meestal met manegepaarden en bij deze paarden heb ik vooral een schuldgevoel. Maar bij eigenpaarden heb ik dan wel eerder het gevoel dat ze wel willen werken!

Ik denk dat het aan de training van het paard ligt wt deze graag wil maar vooral KAN. Een ongetraind paard loopt niet graag aan de teugel omdat de spieren in de hals te stijf zijn. Gewoon rustig tijdens de trainingen steeds lager rijden. Probeer door middel van contact het neusje iets voor de loodlijn te rijden. Als het paard dit rustig doet dan kan je meer druk opbouwen met de benen zodat de hals iets omhoog gaat,
Mijn oude paard, l2 dressuur, was altijd moeilijk aan de teugel te rijden omdat deze de hals al erg horizontaal had. Mijn nieuwe paardje, 1.5 maand onder het zadel, heeft echter een erg verticale hals en loopt uit zichzelf al in de krul WAT NIET GOED is. dus nu geheel anders rijden dan met mijn oude lieverd. maar kort gezegd TRAINING doet wonderen...
en als je een recreatieruiter bent, gewoon zorgen dat je paard geen lui beest wordt en lekker rijden..

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 21:00

Als je op een goede manier aan de teugel rijdt is dit juist prettiger voor een paard. Immers hij kan de ruiter beter dragen en wordt meer ontspannen, is dan ook makkelijker te rijden, wat voor paard én ruiter beiden fijner is. En als een paard het echt niet leuk zou vinden om bereden te worden zou 'ie het echt wel laten merken. Mijn pony werd echt depressief toen ie op rust kwam te staan dus hieruit bleek dat hij het toch wel erg leuk vond om bereden te worden! Het zal denk ik van de ruiter afhangen hoe leuk deze het voor het paard maakt. Met veel afwisseling in de training en bosritten tussendoor hoef je je echt niet schuldig te voelen hoor Knipoog Integendeel, ik voel me juist schuldig als ik niet op mn ponys rij.

cheyennecz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 00:25

Hoi, ik deel je gevoel vinden ze het nu wel of niet leuk, dat verschilt per paard.
Als ik dressuurmatig ga rijden moet ik vaak meer moeite doen om haar aan de teugel te laten lopen en wanneer we lekker buiten in het bos rijden, gaat ze vaak vanzelf aan de teugel lopen zonder dat ik er om vraag.

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 00:14

magli schreef:
Hallo,

ik zit steeds vaker met een gedachte in m'n hoofd en het geraakt er dus maar niet uit, vandaar dat ik hier dus een topic plaats. Wat ik me dus afvraag, vinden paarden het niet leuker om gewoon met een normale teugel (gewoon contact) te rijden dus hoe zij hun hoofd willen houden dan aan de teugel te rijden? Het komt steeds meer voor dat ik me slecht begin te voelen als ik paarden aan te teugel rijd. Het is nogal moeilijk uit te leggen, maar ik zit d'r soms echt mee in de knoop. Ik rijd heel graag paard, maar soms vraag ik me zo af; zitten de paarden niet gewoon liever in de wei dan te rijden? En dan bedenk ik ook wel dat paarden gewoon beweging moeten hebben, maar is dit altijd met plezier? Het klinkt waarschijnlijk wel raar wat ik hier allemaal zeg, maar soms heb ik dan van die perioden dat ik me dit allemaal afvraag. Vroeger dacht ik hier allemaal niet aan, maar als je ouder bent dan denk je daar toch meer aan. Ik hoop dat jullie mij wat begrijpen en hier uitleg kunnen aan geven.

Magali

tja, paarden van nu weten niet echt beter. Maar bijv dat aan de teugel ligt helemaal aan je zit en het contact. Als een paard helemaal ontpannen is echt het gewicht goed over het lichaam is verdeeld zal hij vanzelf aan de teugel lopen. Ook zonder contact met teugels.
Tuurlijk zou een paard veel liever in de wild op een groot stuk land staan met soortgenootjes. Alhoewel sommige paarden het ook enorm leuk vinden om af entoe een lekkere buitenrit te maken of ffe te trainen.

_Elsjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 13:53

Als je het paard gewoon losjes rijd en niet in zijn mond trekt, is het in principe niet slecht ofzo. Een paard houd er alleen niet van om steeds in de bak of "hetzelfde" te rijden, met afwisseling is het paard helemaal gelukkig hoor!

magli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 15:15

Bedankt voor jullie berichten. Nu zie ik dat er ook mensen zijn die zo af en toe mijn twijfels delen.

magli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 15:16

cheyennecz schreef:
Hoi, ik deel je gevoel vinden ze het nu wel of niet leuk, dat verschilt per paard.
Als ik dressuurmatig ga rijden moet ik vaak meer moeite doen om haar aan de teugel te laten lopen en wanneer we lekker buiten in het bos rijden, gaat ze vaak vanzelf aan de teugel lopen zonder dat ik er om vraag.

Dat merk ik ook. Paarden kunnen er volgens mij dan echt wel van genieten als ze gaan wandelen. Ben echt blij deze reacties hier te lezen, hopelijk voel ik me er zo wat beter bij. Eigenlijk weet ik wel dat jullie gelijk hebben, maar ik denk dat het toch een heel verschil is met dat je een eigen paard hebt of dat je met een manegepaard rijdt. Als een paard naar je toe komt gelopen in de weide, dan weet je het wel..

Jessicoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 15:18

Je bent niet de enige hoor..
ik heb 't soms ook wel.
Maar het hangt er ook vanaf welk paard..
& wat je aan het doen bent..
En wat heb paard leuk vind/ ligt...

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 15:20

Ik heb soms ook wel het gevoel op manege paarden dat ze niet willen enzo

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 15:23

mijn paardje staat nu thuis en doet ffe niks omdat ik nu even ergens anders ben voor een modellen gedoe maar mijn paardje verveeld zich suf krijg ik te horen. Terwijl het soms net lijkt alsof ze er geen zin in heeft. Lachen
Manege paarden geef ik geen ongelijk! Al die jaren maar die kindjes en grote mensen die soms niet eens kunnnen rijden op hun rug...

magli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 15:26

Welja, ik rijd nu ongeveer 7.5/8 jaar, maar ik mag dus geen eigen paard hebben. Dus rijd ik met manegepaarden, wel wat op de betere enz. Maar ik rijd met paarden omdat ik graag met paarden omga enz. maar soms heb ik echt zo geen zin om te rijden omdat ik d'r een slecht gevoel bij heb dat zij het niet willen. Ik heb nu wel't geluk dat sommige paarden in onze manege toch goed vooruit staan en deze willen dan wel werken.

Loowis; als mijn paard zo zou doen, zou ik er zeker geen slecht gevoel bij hebben als ik dan rijd. En dat van die kindjes enz. 't is waar en dat noemen ze dan het lot van een manegepony/paard. Jammergenoeg.

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 15:29

ja vreselijk vind ik dat... ik zou als ik zelf een manege had elk paard 2 dagen in de week vrij geven en altijd op de wei kunnen.

magli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 15:30

Jammer genoeg kan het niet. Je zou zo denken: mensen rijden paard omdat ze paarden graag zien en met ze willen werken. Maar dan zie je wel dan ze de mond kapotzagen.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 16:21

Ach, als ik buiten ga crossen (of gewoon een rustige rit Knipoog ) dan loopt mijn paard ook nagevelijk.. Dit doet hij helemaal uit zichzelf, ik houd alleen contact met zijn mond, en mijn been er wat aan..
En hij mag ook vaak tussendoor met een lang teugeltje lekker stretchen, lekker stappen Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 09:57

magli schreef:
En zal het paard niet altijd zelf kiezen wat het beste is voor hem?

Nee, paarden kiezen niet automatisch dat wat het beste is voor ze, het zijn net mensen Tong uitsteken
Sommige paarden moet je heel duidelijk uitleggen waar het goed voor ze is en dan pas komen ze erachter dat dat ook comfortabeler is voor ze. Dan moet je dus door wat weerstand heen. Wat is dan erger, het paard z'n gang laten gaan in een verkeerde houding en daarmee niet lekker in zijn vel of even wat nadrukkelijker doorzetten met als resultaat een paard dat lekker in zijn lijf komt en blijft?
Helaas is dat bij manegepaarden bijna niet haalbaar Ach gut

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 12:04

Dat hangt van paard tot paard af. Neem nu als je 2 uur bezig bent met je paard te vangen in de wei neem dan maar aan: nee hij houdt niet van het rijden, hij wil liever in de wei blijven. Terwijl als je paard zich gewillig uit de wei laat halen en helemaal dribbelig wordt neem dan maar aan: ja hij heeft zin om er even uit te komen.

Over de hoofdhouding is heel subjectief, ik vraag bv van mijn pony niet dat hij aan de teugel gaat, hij is al zo vriendelijk mij te dragen dan mag hij toch wel zijn hoofd houden als hij wil. (nageeflijk is hij wel maar dan zakt zijn koppie alleen iets, de nekhouding blijft natuurlijk) Sommige ruiters denken daar anders over, die werken er expliciet aan het paard met een gebogen net en neus op de loodlijn te rijden, prima maar ik vind het grote onzin.

Ik denk wel dat er paarden zijn die graag naar buiten gaan en het rijden leuk vinden, maar wat ik wel weet (en wat ik ook terecht vind) is dat ze zelf toch liever hun eigen hoofd- en halshouding kiezen, dat is imo toch hun recht en daar heeft de ruiter niks over te zeggen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 13:58

Ik denk dat het wisselt per paard en ook deels afhankelijk is van de ruiter. Maar ik ben om die reden western gaan rijden.. Ik merkte dat mijn paard daar gewoon beter op reageerde. Dat wil niet zeggen dat ze niet met meer oprichting en meer teugelcontact te rijden is.. ze vond het gewoon merkbaar fijner op de andere manier.