Springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Douraque

Springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 12:22

Ik weet niet of het hier goed staat, maar vanaf welke leeftijd (van het paard) is het "verantwoord" om te gaan springen. Ik verzorg nl. een 3 1/2 jarige lusitano merie die balkjes draven geweldig vindt, dus ik (+ de eigenaars) zouden het leuk vinden om met haar te gaan springen. Maar we weten allebei niet vanaf welke leeftijd dit mogelijk is.

Rampshellie

Re: Springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 12:28

Vind persoonlijke 3,5 nog beetje jong.. Hoe lang is ze al onder het zadel?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 13:00

Ze is sinds haar derde al onder het zadel, maar ik zag mensen hier op bokt best al hoog springen met een 4 jarige. Dus daarom vraag ik het maar even.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 13:13

Af en toe een klein sprongetje is prima. Maar echt de hoogte in zou ik niet doen. Meer voor de gymnastiek, dus tot halve meter. Paar sprongetjes en in-uitje om paard beetje afwisseling te bieden. Het wel leuk houden en niet elke training.

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 13:29

Affentoe een klein sprongentje kan wel..
Deed ik ook, nu is ze 4 en spring ik 70/80 cm.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 15:58

niet te veel overvragen maar als je bekijkt wat er al met 3,5 jarige paarden gesprongen wordt tegenwoordig, zijn al naar de keuring geweest of moeten komend jaar de 4 jarige competitie lopen die ook al dik 1 m 1.10 is denk ik dat een paar hindernisjes geen probleem is, het ligt ook maar net aan het paard zelf he, de ene is er eerder klaar voor als de ander. 1x in de week is geen probleem zolang ie maar plezier blijft hebben, en gelijk consequent duidelijk maken dat ie naar de overkant moet, ander haal je na een tijdje nog te veel stress op je hals omdat ie er lang loopt af en toe.
succes en veel plezier

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 16:16

Paarden zijn rond hun 6e pas uitgegroeid, en krijgen flink wat te verduren bij de hogere sprongen, dus met het intensieve springen en springlessen/parcours zou ik dus nog een paar jaartjes wachten.
Kleine sprongetjes af en toe is geen probleem. Het is misschien wel een leuk idee om met wat creatieve hindernissen te oefenen. Bijvoorbeeld over een zeil springen, en over balonnen. Enge dingen, zodat ie dat later is gewend als je eens echte parcoursjes wil gaan springen.

indytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:31

Ik heb een pony van 3, en die zijn we aan het beleren, (springen) en ik heb een 4 jarige, en daar doe ik L springen mee, dus ik vind ongeveer, 3 ofzo:)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:50

Vraag me af of je paardjes de 20 halen, indytje.. dat is érg slecht voor de benen om zo vroeg al intensief te springen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:56

MysticTinker schreef:
Vraag me af of je paardjes de 20 halen, indytje.. dat is érg slecht voor de benen om zo vroeg al intensief te springen.

Dat is echt onzin wat je nu uitkraamt! Er is wetenschappelijk onderzoek geweest dat aantoont dat paarden die vanaf hun eerste levensjaar ieder jaar een sprongetje maken, hardere en sterkere benen hebben als paarden die tot hun 4de levensjaar in het land staan.

Onderzocht en overtuigend bewezen!

Zolang je het maar met mate doet en niet overdrijft in hoogte, breedte en frequentie!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 17:06

Nou, als je toch L springt met een vierjarige, dan neem ik aan dat je al heel veel hebt getrained met een driejarig paard.
Precies, met mate kan het geen kwaad, maar met zo'n jong paard zo intensief springen.. Dat is wel degelijk slecht, en ik de kans dat zo'n paard niet oud wordt is best groot.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 17:08

MysticTinker schreef:
Nou, als je toch L springt met een vierjarige, dan neem ik aan dat je al heel veel hebt getrained met een driejarig paard.
Precies, met mate kan het geen kwaad, maar met zo'n jong paard zo intensief springen.. Dat is wel degelijk slecht, en ik de kans dat zo'n paard niet oud wordt is best groot.

Mijn paard sprong na 4 wedstrijden L springen en na 3 wedstrijden L SGW. Tis maar net hoe goed je paard is en hoe goed de ruiter... En nee, mijn paard is niet overvraagd hoor! Heeft er net 5 maanden vakantie opzitten, zoals hij dat ieder jaar krijgt. Mankeert nooit wat en heeft keiharde benen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 17:12

Toch vind ik zelfs alleen één L parcour al te zwaar voor een paard in de groei.
Te vergelijken met een kind in de groei, die mogen ook niet de fitnessruimte in..

love_Alegria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 11:44

Ik vindt 3 en een half jaar wel beetje jong.. Ja
maar k heb gezocht en ook gezien dat het idd niet goed is al het paard/ de pony tot zn 4e in het land staat Bloos

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 11:46

ik zou nog niet echt op deze leeftijd gaan springen Knipoog ze is nog een beetje jong
lage sprongetjes kunnen niet veel kwaad
maar laat het grote werk even liggen tot ze wat ouder is ong vanaf de 4, 4,5?

Ryanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 17:20

Een vriendin van mij is met haar 3de al begonne dat ligt eraan of je veel rijd zo veel mogelijk rijden is best en dan kan je 'nu al springen! en sommige beginne op hun 4de je kan het eigenlijk nu zeker wel doen!

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 17:26

tja een l parcours op 4 jarige leeftijd moet kunnen, zo lang je niet elke week zwaar traint en op wedstrijd gaat
ik vind persoonlijk l sgw wel iets teveel van het goed maar het is een eigen keuze voor iedereen

anytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 08:36

Kan best, als je inderdaad zit dat die KWPN paarden(bijvoorbeeld) in een competitie verband dik 1.10 springen, wat zou er dan mis zijn met een paar sprongetjes

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 10:34

MysticTinker schreef:
Paarden zijn rond hun 6e pas uitgegroeid, en krijgen flink wat te verduren bij de hogere sprongen, dus met het intensieve springen en springlessen/parcours zou ik dus nog een paar jaartjes wachten.
Kleine sprongetjes af en toe is geen probleem. Het is misschien wel een leuk idee om met wat creatieve hindernissen te oefenen. Bijvoorbeeld over een zeil springen, en over balonnen. Enge dingen, zodat ie dat later is gewend als je eens echte parcoursjes wil gaan springen.
Hier ben ik het mee eens. Overdrijf het ook niet. Houd het leuk Lachen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 10:38

Het lijkt me ook verstandig om het paard ook eerst eens te laten vrijspringen. Dan zit er nog niet zo'n raar ding op je rug wat op zichzelf al moeilijk genoeg is.
Dan leren ze meteen hoe het moet en mochten ze dan ineens stoppen voor de sprong lig jij er nog niet naast Clown
Als ze het los begrijpen zullen ze het ook beter snappen wanneer jij erop zit. Heel af en toe (max 1 per maand ofzo) een laag sprongetje kan niet veel kwaad.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 10:40

inderdaad wat Qimm al zegt

ga lekker vrijspringen! af en toe een klein sprongetje met iemand erop .. maar ook lekker los Knipoog!

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 10:41

Inderdaad eerst vrijspringen, maar daarna kan je wel gewoon sprongetjes gaan doen hoor

xx_Lizet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 17:10

Zelf zal ik nu al rustig beginnen.
Eerst gewoon kleine sprongetjes Knipoog

patatzak_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 23:19

Zorg eerst dat je de dressuur goed in orde hebt.
Dat is mijn mening.
Daarna kan je met balkjes beginnen.
Niet te vaak voor zo'n jong dier, maar twee of drie keer per maand is wat ik zelf doe.