ORANGISTE (draver) @ Dressuurwork!!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Salsa

ORANGISTE (draver) @ Dressuurwork!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 11:48

Hallo Allemaal,

Ik heb Orangiste nu drie weken en we zijn begonnen met het rijden in de bak.
Even kort over Orangiste voordat ik allemaal opmerkingen krijg die niet juist onderbouwd zijn.

Het is een 5 jarige draver die nu een klein jaar onder het zadel is. Hij is eigenlijk alleen maar gewend om in het bos te rijden en vind de bak dus nog best moeilijk. (al die hoeken en rondjes Verward)

We zijn dus rustig begonnen met in de bak rijden. We rijden met een martingaaltje omdat hij dit vanuit de oude eigenaar gewend is en we merken dat hij zonder heel erg met zijn hoofd in de lucht gaat lopen en is dan moeilijk te houden. We gaan wel de martingaal rustig afbouwen omdat ik hem uiteraard zodner wil gaan rijden. Maar om ook voor hem niet te veel veranderingen in één keer door te drukken hebben we het maar even zo gelaten. Knipoog

De ruiter die erop zit ben ik niet zelf maar mijn bijrijdster. Ze weet zelf ook dat haar voeten af en toe niet helemaal goed zijn en dat har handen niet op de juiste plek zitten. We zijn op dit moment vooral bezig met Orangiste te leren aan het rijden in de bak en later komen zeker de puntjes op de i.
Omdat we hem ook niet in de mond willen zitten kan je soms het beste je handen op een andere positie houden om hem iets duidelijk te maken of in controle te houden. Wat jullie niet kunnen zien is dat hij in drie weken tijd al heeeel erg vooruit is gegaan. De eerste paar keer rijden was echt een drama dus we zijn beide best trots op hem. Bloos

Wees dus een beetje vriendelijk maar tips zijn altijd welkom!!!!

Afbeelding
Zo begin je met rijden op Orangiste (been ging even helemaal naar achter en die hand???, we weten nu nog niet waarom):D

Afbeelding
Zo gaat hij al iets beter alleen schoof de martingaal naar voren.

Afbeelding
Lekker drafje maar beetje kortere pas......kan beter

Afbeelding
Hé waar gaat dat been naar toe Haha!

Afbeelding
Bochtje door.

Afbeelding
Nog even lekker buiten uitstappen.

Afbeelding
Pffff wat een dag.....straks lekker rollen in de bak

Laat even een berichtje achter.............tips zijn hartstikke welkom maar we zijn pas drie weken op weg dus hebben nog een hele lange tijd te gaan...............

Jasmijn159

Re: ORANGISTE (draver) @ Dressuurwork!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 11:51

Voor die drie weken dat je bezig bent vind ik het er al goed uitzien! Lachen
Leuk koppie heeft hij!

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 11:55

ziet er leuk uit!!
maar als je houding goed is, is het voor het paard ook veel makkelijker om goed te lopen. Je houding is een belangrijke basis!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 11:56

Ziet er goed uit hoor Haha! Mooi beestje en zeker nogal groot voor een draver. Ik vind hem een erg leuke uitstraling hebben en dat dressuren doet hem niet zo heel slecht.

Mijn advies, lekker doorgaan, rustig aan opbouwen Knipoog Probeer je handen wel meer te dragen (de bijrijdster dan), het is iet erg om ze breed neer te zetten, maar af en toen drukt ze ze naar beneden en dat wil je natuurlijk niet. Blijf ze dus dragen en niet vastzetten op je bovenbenen Knipoog

Over de martingaal, niets mis mee om te rijden.. Alleen zitten die stopjes op je teugels erop om ervoor te zorgen dat je martingaal juist niet te dicht bij het bit komt. Dus eerst het ringetje en dan het stopje en dan het bit Knipoog Anders heb je kans op een heel andere uitwerking...

Succes!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 11:56

de tweede en de vijfde foto zijn het best, maar dat spreekt vanzelf Knipoog Ziet er wel goed uit voor 3 weken, alleen... waarom houd je bijrijdster haar handen niet op de juiste plaats? Dan doet ze teugels maar wat korter..
Even aan Nanna, ze rijdt niet zelf!!

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 11:59

Klopt helemaal ik heb er na deze keer al nieuwe stopjes opgezet dus dit is inmiddels verholpen. Orangiste is het eerste paard wat ik rij met martingaal dus moest het nog even leren Haha!.

Dat met de houding ben ik ook helemaal eens. Zelf heb ik wel een iets andere houding maar merk aan mezelf ook dat je snel anders gaat zitten dan dat het moet omdat het dan beter gaat (Foei dus Bloos)

Volgende week heb ik mijn eerste les met Orangiste dus ben ontzettend benieuwd Haha!

HIj is inderdaadf behoorlijk groot....1.70m

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 13:36

Wat een aansprekend koppie heeft hij.
Je hebt nog een lange weg te gaan maar als je eenmaal goed op weg bent dan ben je enorm trots op wat je hebt bereikt. Het is mij ook gelukt met mijn draver, da's ook zo'n joekel Tong uitsteken .
Laat je door niemand iets wijsmaken en heb het vertrouwen!

_Karolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 13:48

wat is zijn afstamming ?

ziet er al goed uit hoor voor 3 weken ! Haha! (ken die naam van ergens, jullie zitten ook op't draversforum toch he ?)
Ik zou idd ook wel een beetje op de handen letten, en die houding, tsjah, komt me ook zoooo bekend voor Clown
Gewoon lekker doorgaan en vooral foto's blijven posten, ben zeker dat jullie nog ver zullen komen !
edit, vind hem erg op mijne lijken, ook een vosse Franse draver van 1m70, witte bles op de neus Haha!

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 14:25

Zijn afstamming is Dream with me x Hollywood Blues (Nevele Pride). Hij lijkt heel erg op zijn vader (een franse montekampioen)

Wij zitten idd ook op het draversforum. Grappig dat je ook z'on grote voskanjer hebt fenya. Komt niet zo heel vaak voor had ik begrepen.

Tundra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 14:40

wat een leuk beestje zeg, het rijden ziet er leuk uit hoor veel plezier met hem

Steffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 14:44

Wat een leuk paardje zeg! Haha!
Ziet er netjes uit voor 3 weken Lachen
Alleen volgensmij is jullie werk volgorde niet helemaal goed..
Ik heb altijd geleerd * en ja dat is er wel een miljoen keer ingestampt*
Dat je eerst je eigen houding voor elkaar moet hebben ( die van de bijrijdster dan Knipoog )
En dan komt dat paard later wel.
Dit is mijn paard goed laten lopen,geen paardRijden!
* zo is het mij dus verteld Tong uitsteken*

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 14:45

Ondanks je eigen commentaar vind ik het er erg getrokken uitzien! Ik zie hem liever wat hoger lopen als dat hij naar beneden getrokken word(foto 3) Hij loopt daar ook wat op de voorhand.
Hij loopt achter de loodlijn, pas dus op dat dat neusje eruit blijft. Liever het neusje er ietsje uit, want dit geeft niet echt een fijn beeld.
Suc6 verder!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 15:02

Sorry. maar over de handhouding van de berijder kan ik echt weinig positiefs zeggen. Verschrikkelijk, die handen zo laag en op je bovenbenen. Lijkt me belangrijker voor een paard dat bochtjes en rondjes niet snapt dat hij dat leert, en dan pas meer vwnw vragen of niet?

Probeer je handen wat meer boven de manenkam, voor het zadel te houden en te ontspannen.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 15:05

leuk paard is het!
leuke kleur en heel leuk hoofdje!
veel plezier met het paard

miekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 15:08

Handen meer naar voren en tuigels korter en proberen dat ie niet té diep gaat lopen.. Knipoog Voor de rest ziet het er netjes uit Lachen

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 15:09

Mooie draver. Weet helaas hoe het is als ze een bak niet kennen. Met veel lessen en oefening kom je er wel.
Voor de rest ga ik met Patseur mee over de handhouding.
Succes

Simoon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 18:01

Knap paardje zeg!

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 18:06

ik heb het idee dat je bijrijdster een beetje verkrampt zit... misschien heeft dat iets met zijn snelheid te maken? maar hoe meer zij naar voren zit, hoe meer hij de pas erin zal zetten.
puntjes voor haar zijn dan ook:
*rechtop zitten
*vooruit kijken
*handen hoog en bij elkaar
voor dat laatste, ik snap dat het makkelijker lijkt voor het paard als ze haar handen laag en uit elkaar houdt, maar ze zet haar handen op haar been, en dan ga je ze al gauw vast zetten, en dan wordt het niet meer eerlijk rijden natuurlijk

Maar ziet er verder goed uit, van beide kanten nog wat punten om aan te werken, maar dat houdt je bezig Knipoog

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 18:07

Lekker oefenen en dan gaat het vanzelf goed komen!
Ik zou alleen gaan letten op de handhouding, nu dwing je hem zo rond te lopen met die lage brede handen, als ze voor het zadel boven de hals geplaatst worden kunnen de teugels ook wat korter prettiger voor het paard en het schept een veel prettiger beeld!

Solo_Soldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 18:09

leuk paard hoor;)
ik heb zelf ok al 8jaar een draver...
geduld is erg belangrijk en ga vooral niet teveel zitten vragen in hun mond hoe zachter jij bent hoe beter ze lopen;)
met mijne heb ik eerst altijd gesprongen 1,30 m en rijd nu l1 dressuur met hem dus als je genoeg geduld heb en de tijd ervoor neemt komt alles goed:d
en ja je houding is wel belangrijk want ze gaan er aan wennen hoe je zit en als je dan je houding later opeens wil verranderen hebben ze ervaak veel moeite mee!!!

heel veel suc6:D OK dan!

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 22:10

We zijn nu al de houding aan het veranderen. Alleen de eerste keren ging hij er met beide van ons er van tussen en dan met zijn hoofd heel erg hoog in de lucht. Wij zijn allebei ruiters die echt wel heel erg bezig zijn met houding alleen wanneer een paard nog relatief vreemd is en hij de neiging heeft een loopje met je te nemen moet je soms dingen doen waar je niet achterstaat om ook een veiligheid voor jezelf in te bouwen. Het is ook zeker niet de bedoeling dat hij maanden zo gereden wordt. Verder neem ik jullie commentaar zeker serieus maar wilde even duidelijk maken dat wij ons hier zelf ook van bewust zijn.

Volgende week mijn eerste priveles en hoop jullie over een aantal weken te kunnen laten zien wat de vorderingen zijn Haha!

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 08:03

patsur schreef:
Sorry. maar over de handhouding van de berijder kan ik echt weinig positiefs zeggen. Verschrikkelijk, die handen zo laag en op je bovenbenen. Lijkt me belangrijker voor een paard dat bochtjes en rondjes niet snapt dat hij dat leert, en dan pas meer vwnw vragen of niet?

Probeer je handen wat meer boven de manenkam, voor het zadel te houden en te ontspannen.

Hier ben ik het precies mee eens! Nu lijkt het net of je hem naar beneden trekt.

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 08:11

Je bijrijdster legt haar handen op haar bovenbenen om op die manier je paard aan de teugel te laten lopen en nageefelijk te maken.

Als ze haar handen normaal houd en de teugels ontspannen zit je, je paard ook niet in de weg. Dus de verklaring van de handen gaat niet echt op..

Dit is zeker niet de juiste manier om je paard nageefelijk te maken en hem op die manier aan de teugel te laten lopen. Veel mensen maken deze fout, ze willen graag eerst hun paard aan de teugel laten lopen en proberen dat op deze manier te bereiken.

Zoals je zelf al aangeeft, je paard looptmet haar hoofdin de lucht. Je moet dan eerst de ontspanning opzoeken en niet heel erg druk op de teugels gaan leggen, want zo ontstaat er wrijving tussen ruiter en paard. De ruiter wil het paard laag en rond hebben en omdat het paard de verkeerde druk krijgt zal het met zijn hoofd in de lucht gaan lopen. Je kan op de foto's ook duidelijk zien dat haar teugels te langgerekt zijn, ze legt haar handen opbovenbenen en zit daar door ook voorovergebogen.

Beter kan ze de teugels korter nemen maar dan een normale handhouding dus niet op de bovenbenen, de teugels ontspannen,het paard loswerken en langzaam aan een beetje druk geven maar blijf wel ontspannen het isniet de bedoeling dat er heel veek druk op de teuegls staat.

Vrij lastig uit te leggen hoeje, je paard nageefelijk en rond moet maken want het is gewoon iets wat je moet voelen..

Even een serieus stukje om aan te werken dus! Zeker met dit paard! Niet negatief bedoeld maar is wel wat om aan te werken.

Verder mooi paardje.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 08:26

Bedankt voor al jullie tips!
Ik neem ze zeker mee als ik vanavond ook zelf ga rijden. Verder zal ik eens het er over hebben met mijn bijrijdster. Ik vind het erg bealngrijk dat we allebei hetzlefde van hem vragen op dezelfde manier.

Net op weg maar nog een lange weg te gaan.......hou wel van een uitdaging en ben ook zeker bereid veel samen te leren.

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 09:13

Mooi paardje. Maar, ik zal hem wel anders aan de teugel rijden, en hij loopt ook nog eens veel te diep! Zorg eerst dat je paardje gewoon loopt in de bak, en dan als dat goed gaat, werk er dan aan om hem aan de teugel te krijgen...

Aan de houding van de ruiter is ook nog heel wat te verbeteren. Dit geven jullie zelf ook al an dus dit komt vast wel goed Haha!!

Met de martingaal rijden is prima, beter dan aan de slof, terwijl 9 van de 10 mensen er niet mee kan rijden. .. Beter een martingaal eraan dan dat je paard een sterrenkijker is ...

Succes er mee, want het is een mooi paardje , en ik denk dat ie ook wel goed kan lopen Haha!

Danielle