MysticTinker schreef:De methode van WildChild is heel goed inderdaad. Veel teugel geven, probeer die neus maar richting de grond te krijgen. Zelf lekker ontspannen. Ik zit zelf het liefst door in de draf, dan kan ik nog wat beter ontspannen, maar friezen gooien meestal wat hoger op dus ik kan me voorstellen dat je doorzitten dan juist niet echt ontspannend vind.
Wat je ook zou kunnen proberen is met longeren een pessoateugel gebruiken op de laagste stand.
Doorzitten op een paard dat zijn rug niet netjes gebruikt is heel lastig (omdat je op een niet-ontspannen rug eigenlijk niet kunt zitten, het paard draagt je dan niet 100 procent en daardoor hobbel je) en bovendiuen belast je het paard dan meer! Ik dnek dus dat je beter lekker kunt blijven lichtrijden...
Verder inderdaad een goede methode, maar je moet er even handigheid in krijgen..Als je goed blijft voelen hoe je paard reageert en zelf ontspant kom je een heel eind
Misschien kun je ook eens zonder zadel rijden? Dan voel je beter de rugspier en dan voel je ZEKER verschil tussen goed en slecht ruggebruik..Succes!