Fries paard ontspannen laten lopen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wartertje

Fries paard ontspannen laten lopen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 11:15

Hee bokkers!

Ik rijd nu al even mijn bijrijdfriesje maar zit toch wel met iets. Hij vind het namenlijk zo ontzettend moeilijk om zich te ontspannen. Hij kijkt gewoon liever naar de sterren dan weet ik veel wat. Dus nu is mijn vraag, hoe krijg ik hem netjes over de rug gelopen en ontspannen? Heeft iemand nog tips oid?

Hier een foto als voorbeeld:
Afbeelding

Bedankt alvast!

jojo23

Re: Fries paard ontspannen laten lopen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 11:18

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 11:23

Ik heb dit probleem ook met mijn friesje gehad. Friezen hebben vaak uit zichzelf een 'trotse' houding. Hun halsaanzet is hoger en dat maakt dat de paarden liever met hun hoofd fier omhoog lopen. Als ze met hun hoofd erg omhoog lopen, drukken ze hun rug weg. En dat moet je dus zien te vermijden. Je zou aan de slag kunnen gaan met allerlei hulpteugels, maar dat zou ik niet doen. Ik heb een paar lessen gehad van een meisje bij mij op stal en dat heeft me heel veel geholpen. Ze vertelde me om ervoor te zorgen dat mijn paard zich helemaal ging ontspannen. Ik moest hem gaan rijden zoals je een paard eigenlijk rijdt als de opdracht 'hals strekken' wordt gegeven. Ik moest hem aanmoedigen om naar beneden te komen en zelfs proberen om hem met zijn neus over de grond te laten lopen. Dit deed ik een tijd lang altijd, gewoon om helemaal die ontspanning erin te laten komen. ik liet hem naar beneden komen door ophoudingen te maken met mijn teugels, en zelf helemaal te ontspannen, dus diep in- en uitademen en relaxed gaan zitten. Na een tijde zat het laag rijden er goed in en kon ik mijn paard wat hoger in gaan stellen. Ik ben uiteraard nog steeds bezig het 'perfect' te krijgen, maar zijn standaard friezenhouding en dus rugwegdrukkerigheid is er in ieder geval uit. Mijn fries is nu 5 jaar.

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 11:30

Oke! bedankt voor de tips! Ik ga waarschijnlijk ook lessen volgen over een paar maanden dus dat zal zowieso een hoop verbetering brengen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 19:01

De methode van WildChild is heel goed inderdaad. Veel teugel geven, probeer die neus maar richting de grond te krijgen. Zelf lekker ontspannen. Ik zit zelf het liefst door in de draf, dan kan ik nog wat beter ontspannen, maar friezen gooien meestal wat hoger op dus ik kan me voorstellen dat je doorzitten dan juist niet echt ontspannend vind.
Wat je ook zou kunnen proberen is met longeren een pessoateugel gebruiken op de laagste stand.

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 19:22

Zal ik zeker gebruik van gaan maken! Ik longeer hem zowiezo heel graag met passoa. Maar hij gaat hier soms ook eerder bij in verzet, hij heeft nooit ontspannen gelopen, dus is het een hele klus nu. Elke keer gaat het weer een beetje beter.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 06:25

Kijk ook even naar het zadel. Het lijkt erg ver naar voren te liggen en het zweetblad ligt op het schouder. Dat kan ook een reden zijn waarom hij niet wil ontspannen.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 06:32

MysticTinker schreef:
De methode van WildChild is heel goed inderdaad. Veel teugel geven, probeer die neus maar richting de grond te krijgen. Zelf lekker ontspannen. Ik zit zelf het liefst door in de draf, dan kan ik nog wat beter ontspannen, maar friezen gooien meestal wat hoger op dus ik kan me voorstellen dat je doorzitten dan juist niet echt ontspannend vind.
Wat je ook zou kunnen proberen is met longeren een pessoateugel gebruiken op de laagste stand.

Doorzitten op een paard dat zijn rug niet netjes gebruikt is heel lastig (omdat je op een niet-ontspannen rug eigenlijk niet kunt zitten, het paard draagt je dan niet 100 procent en daardoor hobbel je) en bovendiuen belast je het paard dan meer! Ik dnek dus dat je beter lekker kunt blijven lichtrijden...
Verder inderdaad een goede methode, maar je moet er even handigheid in krijgen..Als je goed blijft voelen hoe je paard reageert en zelf ontspant kom je een heel eind Ja Misschien kun je ook eens zonder zadel rijden? Dan voel je beter de rugspier en dan voel je ZEKER verschil tussen goed en slecht ruggebruik..Succes!

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 17:14

Ik kan amper op hem doorzitten, wat zou ik dan zonder zadel kunnen Clown Haha, ik ga de methode van WildChild eens proberen!
Bedankt allemaal!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 22:31

Wartertje schreef:
Ik kan amper op hem doorzitten, wat zou ik dan zonder zadel kunnen Clown Haha, ik ga de methode van WildChild eens proberen!
Bedankt allemaal!

okee het was maar een ideetje he Knipoog Ik heb er veel aangehad, dus ik dacht ik geef het als tip... Pling
Verder ben ik het met WildChild eens, het was alleen een extraatje..

sannegeurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 14:08

Ik rijd zelf ook een Fries en ken het probleem. Zijn favoriete houding is net als bij jou op de foto, alleen ik rijd hem nu denk ik 3 jaar en het is er helemaal uit bij mij. Als er iemand anders oprijdt is het een ander verhaal.

Ik zou zeker niet met hulpteugels gaan rijden, het is meer een kwestie van vertrouwen en het fijn gaan vinden ontspannen en laag lopen. Je moet niet vergeten dat een Fries nou eenmaal een andere hoofdhouding heeft dan bijv. een KWPN'er, maar qua rijden gaat het vrijwel hetzelfde.

Ik zie ook dat je zelf naar beneden kijkt op de foto, probeer beter rechtop te zitten, dan heb je al een betere balans en ik vind het zadel ook vrij ver naar voren liggen.

Wat bij mij in het begin heeft geholpen naast het rijden, is longeren met twee lijnen, maar dat moet je wel kunnen, anders raad ik het je af. Wat bij mijn Fries erg helpt tijdens het rijden is heel veel doen. Elk half rondje weer iets anders, dus hem erg bezig houden en gewoon goed contact houden. Heeeeeel veel slangevoltes, van voltes wisselen. Veel overgangen en consequent zijn. De meeste Friezen zijn nogal drammerig en dat wil je juist niet hebben bij een paard dat zo hoog loopt met zijn hoofd. Soms moet je iets meer doorkomen met je hand om duidelijk te zijn, omdat ze anders simpelweg doordrammen en hun zin krijgen. De teugels niet te strak houden, anders komen ze alleen maar in protest. Dus goed contact houden, en vooral niet te strak. Als het iets beter gaat, kan je met halthouden beginnen, dat helpt bij mijn paard nog steeds goed. Contact blijven houden tijdens het halthouden en afwachten. NIET weg laten stappen(dat doet mijn Fries nog steeds wel eens) en wachten totdat hij nageeft. Niet opgeven, in het begin kan het vrij lang duren. Pas als hij nageeft, mag ie wegstappen. Op een gegeven moment weet het paard dat ie pas weg mag stappen als ie nageeft en zal het steeds beter gaan. Dit kan je dan steeds meer uitbreiden.

Het omhoog komen met zijn hoofd, komt bij mij vrijwel nooit meer voor. Mocht het een keer wel gebeuren, dan ligt dit vrijwel altijd aan mij. Niet geconcentreerd genoeg bezig of overvragen bijvoorbeeld. Mijn Fries zit ook heel moeilijk door en ik ben pas begonnen met doorzitten, toen ik hem lekker nageeflijk kon rijden, anders bonk je veel te veel op zij rug. Nog steeds is doorzitten vrij moeilijk op hem, het gaat bijna alleen maar als hij er helemaal doorheen loopt en verzameld.

Veel suc6

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 18:15

Allemaal supererg bedankt voor de tips! Heb er ondertussen ook een ander zadel opliggen maar ik zal zeker nog eens controleren dat-ie niet te ver naar voren ligt. Het rijden zal wel niet voor de komende weken zijn.. Ik ben daarstraks door mijn knie gezakt tijdens LO dus het zal nog wel even duren! Lachen

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:24

ah dat is balen zeg!! Beterschap!