Het hoofd gaat alle kanten op ?!?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flappie2

Het hoofd gaat alle kanten op ?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 20:11

Ik ben zins kort in het bezit van een 4 jarige fjord. ze is nog maar net een half jaar onder het zadel. Buitenrijden is geen enkel probleem maar dressuur matig rijden wel, omdat ze dat niet kon. voordat ik haar kreeg reed ze alleen maar buiten ritten.

Het probleem is nu dat als ik aanleuning vraag ze heel erg druk word met haar hoofd. Het begon met het "ja knikken" . nadat de tandarts is geweest was dit even weg. maar nu begind het weer en nu gaat haar hoofd niet alleen op en neer maar ook nog eens heen en weer. ( vanmidag sloeg ze zelf een paar keer erg hard met haar hoofd tegen de bak rand aan) Veder is het een heel druk beestje met rijden, wil er steeds onderuit rennen, en neus omhoog. Als ze eenmaal ontspannen is en het er oplijkt dat ze het bit los gaat laten en nagevelijk wordt zwaaid ze dus met haar hoofd alle kanten op.

Ik snap niet waar het vandaan komt, ik hou mijn handen stil en en ook niet hard in mijn hand. sterker nog, als de teugels helemaal slap hangen doet ze het nog. Doordat ze met haar hoofd alle kanten opgaat raak ik uit mijn balans waardoor ik haar niet goed kan coriceren.

Heeft iemand van jullie dit ook, en hoe heb je het opgelost?

kaatje77

Re: Het hoofd gaat alle kanten op ?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 22:56

Heel vreemd.
Hoe is ze met longeren?

Ik zou haar eerst maar gaan longeren en haar op stem commando's harder en zachter laten lopen.
En als dat goed gaat onder het zadel en bij wijze van sprken opnieuw inrijden.
Ook stoppen en belonen als ze het goed aanpakt.
Let er wel opdat je constant dezelfde druk op beide teugels hebt.
Dus niet een los/ vast verbinding, dit kan een oorzaak zijn dat je paard gaat schudden.
heel veel sterkte ermee.
Misschien een video hier plaatsen zodat we een beter beeld hebben?

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 07:51

Ik vind het helemaal niet vreemd. Ze heeft dit nog nooit geleerd.
Ze begrijpt nog niet wat de bedoeling is en in sommige gevallen vind ze het misschien wel pijnlijk.
Hoe vriendelijk je hand ook is er is altijd druk van het bit in haar mond. Daarnaast heeft ze waarschijnlijk moeite met het balans vinden in de bak en wordt ze daardoor rennerig.
Door met haar hoofd te zwaaien probeerd ze een uitweg te zoeken, maar uiteindelijk zal ze weten dat wanneer ze haar hoofd stil houdt dit prettiger is.
(Mond is nagekeken door paardentandarts of dierenarts? Evt. ook nog rug en nekklachten oid laten uitsluiten door bijv. osteopaat).

Het is ook een kwestie van heel veel geduld hebben en gericht oefenen (niet te lang!) Ik zou veel met haar gaan stappen, kleinere stukjes draven en halthouden tot ze haar rust en balans heeft gevonden.
Probeer vooral terug te rijden op je zit en zo weinig mogelijk op de teugels.
Ga met Kaatje77 mee dat je beter eerst veel longe en grondwerk kan doen.

Ik weet niet of je eerder een paard hebt beleerd? Want als ik het zo lees komt het daar eigelijk op neer. Leuk dat ze in de bossen heeft gehobbeld, maar eigelijk heeft ze nooit geleerd hoe het werkelijk is om een mens te dragen en naar been-, zit- en teugelhulpen te luisteren.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 08:48

Ik denk dat je misschien te veel vraagt aan haar, ze is erg jong moet alles nog leren, leer haar anders eerst eens op eigen benen lopen en kijk dan als meer vraagt wat ze doet, neem er de tijd voor en wees geduldig,
Probeer het ook eens bitloos, er gebeurt op die leeftijd ook nog van alles in de mond, ook al ziet de tandarts niets er moet nog wel het nodige gaan gebeuren en soms hebben ze daar gewoon last van.
Wat gebruik je ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 23:17

Ik ga met mn voorgangers mee, als ik jou was zou ik die aanleuning nog maar even achterwegen laten. Eerst lekker lopen, de gangen, overgangen, daarna pas het hoofd.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 08:13

longeren is geen optie, dat hebben de vorige eigenaaren nooit met haar gedaan toen ze haar gingen inrijden. ze raakt aan de longe helemaal in paniek en rent vervolgens hard bij je vandaan , valt steeds doordat ze zo hard gaat en blesseert zich dan. dus longeren is helees geen optie ( je zou bijna denken dat er ooit iets is gebeurt met longeren)

als ik niet naar nagevelijkheid toe rij dan gaat haar neus de lucht in, en pakt ze het bit vast, en dat is nog vervelender dan dat schudden.

Maar het rare van het verhaal is dat een anders paard opstal die ook naar die zelfde tandarts is geweest nu ook ze vervelend begind te doen met haar hoofd

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 08:19

Lise81 schreef:
Ik weet niet of je eerder een paard hebt beleerd? Want als ik het zo lees komt het daar eigelijk op neer. Leuk dat ze in de bossen heeft gehobbeld, maar eigelijk heeft ze nooit geleerd hoe het werkelijk is om een mens te dragen en naar been-, zit- en teugelhulpen te luisteren.

Ja ik al meerdere paarden beleerd, alleen deze niet. die heb ik een maand geleden gekocht. Die vorige eigenaren hebben haar ingereden. Of te minste ze hebben er een zadel opgelegd en zijn toen over het land gaan rijden, en omdat ze daar wel braaf was zijn ze met haar gaan buiten rijden. Dus ze heeft nooit een goede basis gehad, zoals longeren, grondwerk, comando`s en alles stap voor stap doen.

eigenlijk zou ze opnieuw beleerd moeten worden en weer bij het longeren beginen, maar dat gaat us helaas niet omdat ze zo inpaniek raakt dat ze zich zelf bezeerd

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 08:55

En als je in een kleine ruimte longeerd? Dus een stuk van de bak afzetten met lint, balken, strobalen etc. als je geen longeerbak hebt? Dan geeft de cirkel zichzelf aan en kan het paard niet meerhard wegrennen. Bij voorkeur zou ik de eerste sessies de longeerlijn helemaal weglaten en gewoon grondwerk doen in de cirkel, zodat het paard leert datb die omheinde ruimte niet eng is.
Uit je verhaal blijkt dat er nog geen vertrouwensband is tussen jullie. Werk daar eerst aan, en begin dan weer van voren af aan bij de basis. Zoek wat informatie over grondwerk, zoals parelli of emiel voest. Die hebben beide duidelijke boeken met een stappenplan waardoor je eerst op de grond een band krijgt met je paard. Als je dat eenmaal hebt, zal de rest van de opleiding een stuk gemakkelijker gaan.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 09:10

Ik zou toch echt je paard leren om het longeren onder de knie te krijgen..

Gewoon beginnen met paaltjes en lint een cirkel af te zetten.
Loop daar met je paard rondjes.
En bij elk rondje geef je je paard een beetje extra ruimte.
Ik had hetzelfde ooit met een paard.
Het heeft een antal maanden geduurd, maar daarna was ze echt fijn te longeren.
Je kunt nou idd niet van elk paard ver<wachten dat als je hem de longe aandoet, dat je hem ook direct goed kunt longeren.

En ik zou ook meer vertrouwen met hem opbouwen.

En daarbij, de tandarts terug laten komen.
Als een nader paard na de behandeling ook last krijgt is er vast iets aan de hand
Dat is geen toeval.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 11:22

Ik ga vanavond nog een keer een poging wagen met longeren, zal de bak afzetten met lint en paaltjes. in de hoop dat ze er niet dwars door heen gaat, haha

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 11:28

succes, ben benieuwd...denk dat je er nog een hele boel werk van gaat hebben haar vertrouwen te winnen!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 11:59

Ga er niet van uit dat ze het in 1 x goed doet.
Heb heel veel geduld.
Succes vanavond.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 14:51

ik heb wel eens een verhaal gehoord van een paard dat ineens veel mijn zijn hoofd ging schudden. Daarbij bleek iets in de oren te zitten, een gras-aar ofzoiets, dat heel erg aan het irriteren was. Misschien is dat bij jouw paardje ook wel aan de hand.
veel succes ermee!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 21:42

En, hoe ging het vanaaf?

Glamourvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 07:57

Ben ook wel benieuwd ja

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 08:12

willen jullie het echt weten???

nou ik ben met paaltjes en lint de bak in gegaan. heb een mooie circel afgezet en heb me paard opgetuigd. ben met haar eerts rond wezen stappen, en heb haar steeds vedder bij mij vandaan laten gaan. dat ging goed, het draven ging ook wel redelijk. ze ging alleen nog erg hard, maar niet paniekerig. totdat de kat een muis had gevangen en er mee ging spelen aan de rand van de bak. die muis was nog niet dood en begoon ineens heel hard te piepen.

en daar ging me paard, dwars door het lint heen helemaal over de rooie ging ze als een gek door de bak. ik had inmiddels al los gelaten want ik werdt gewoon mee gesleurd.

toen ze weer rustig was en ik haar weer te pakken had durfde ze niet meer langs de plek waar die kat met die muis aan het spelen was. ( telkens als ze die muis zag nam ze weer een spurt) dus ben nog even met haar aan de hand gaan stappen en heb haar toen weer opstal gezet. ga van het weekend nog een poging wagen.

ik heb met de kat afgesproken dat ze de volgende keer ergens anders gaat spelen met haar muizen. moest eigelijk wel lachen dat mijn paard gewoon bang is voor muizen Haha!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 09:03

Ik denk zo te lezen dat het een heel erg onzeker paard is, omdat hij steeds zo in paniek gaat aan de long ,
Zou toch goeie hulp zoeken om dit dier wat meer zelfvertrouwen te geven, met veel geduld kan dat zeeer zeker helemaal goed komen.
Zou het rijden gewoon even b.v een half jaartje vergeten en lekker gaan wandelen , aan de hand werken en vertrouwen leren geven/krijgen van dit paardje.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 12:20

Jammer van het voorval.
Maar ze pakte het dus goed op?

Ik haal uit je verhaal dat ze een beetje met je aan het uitproberen is.
Probeer eens wat grondwerk te doen. Of zoiets van NH, ik ken het zelf niet echt goed, maar merk dat er veel paarden baat bij hebben.
Je paard heeft gewoon een duidelijke leider nodig.
Is dat eenmaal goed, dan hebben jullie veel plezier van elkaar.
Ik hoop BTW dat je kat de volgende keer wat verder weg gaat spelen. Bloos

edit: spelfout.

Glamourvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 14:48

Wat jammer dat die muis ertussen kwam terwijl het eigenlijk goed ging! Volgende keer beter........

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 20:18

een andere tandarts proberen, eventueel deze: www.hippodent.nl en rug, zadel etc laten nakijken. Denkt daarbij aan een osteopaat. Dan terug naar de basis eerst ernaast, spieren en evenwicht vinden in haar eigen lichaam en leren haar lichaam te gebruiken als ze dat kan dan erop, dus eerst ernaast en zo warmwerken en dan erop.