Arab dekhengst @ dressuur training, let`s show!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Norway_girl

Arab dekhengst @ dressuur training, let`s show!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 17:52

Hallo bokkers,

Een maand terug hebben jullie mij en Pawo voor het eerst op bokt mogen zien. Ik heb Pawo te leen voor een jaartje, omdat zijn eigenaar te studie in Oslo is.
In het vorige toppic, reed ik hem voor de 2e keer, om te kijken of het klikte. Hij was toen sterk vermagerd en was al zijn bespiering kwijt nadat hij terug kwam van zijn verzorgster die hem voor mij te leen had.
Sinds een tijdje ben ik Pawo weer een het trainen, en probeer hem zo veel mogenlijk over de rug te laten lopen tijdens het losrijden. Pas als ik iets wil vragen, pak ik hem op, maar ik vind hem toch het fijnste lopen waneer hij over zijn rug loopt. Hij viel hiervoor nogal op de voorhand en de overgangen waren meer als slecht. Deze week heeft heel wat verbetering gebracht en hij gaat super vooruit!

Dit is het toppic van een maand terug: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=811172&hilit=

Pawo is een goedgekeurde dekhengst en is 13 jaar oud.
Ik heb geen foto`s van het stappen en de gallop foto`s zijn ook zeer gering, die houden jullie tegoed!

Nou hier de foto`s dan maar:
1)Afbeelding Prima beengebruik, hij kantelt zijn hoofd, hier werken we nog aan.

2)Afbeelding Over de rug, hele fijne foto.

3)AfbeeldingIdem hierzo, heel erg fijn beeld.

4)AfbeeldingHele foute foto! Haha helaas maar 1 van de 2 galop foto`s.

5)Afbeelding Zijn mega gestrekte draf! check zijn achterbeen!!!
(Ik moet de knop af en toe nog zien te vinden.)

6)Afbeelding Idem...
(die draver was wel interessant hè)

7)Afbeelding Even kijken of alles nog van mij is, jep hij is van mij!

8)Afbeelding Fijne foto, jammer van mijn hoofd dan.

Helaas is het geld hier ver te zoeken, ik kan dan ook maar beter rechtuit kijken Knipoog

En wat denken jullie, gaat die wedstrijd lukken morgen of???
Laatst bijgewerkt door Norway_girl op 29-09-07 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Joscaa

Re: Arab dekhengst @ dressuur training

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 17:55

Hee Aurora!
Ziet er goed uit hoor, wedstrijd gaat zeker lukken. Het ziet er erg netjes uit, let alleen op dat je je handen niet te laag gaat houden. Knipoog

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 17:57

Joscaa, thanks! Hij nodigt idd erg uit om je handen laag te houden. Vooral in de gestrekte draf....

Flaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:00

Hee, erg Mooi paardje, is dat in Nederland?

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 18:01

Prada_07 schreef:
Hee, erg Mooi paardje, is dat in Nederland?

Dankje! Nee het is noorwegen Knipoog

racheeel_

Re: Arab dekhengst @ dressuur training, let`s show!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:16

mooi paardje
je rijdt hem netjes!

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 18:33

Dankje! Knipoog

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 21:13

Mooi paardje!
Rond rijden vind ik geen probleem, doe ik zelf ook (niet met het jonkie wat ik nu heb) maar ik zou graag wel wat afwisseling zien.
Lekker lang en laag en dan weer wat ronder, anders gaat het ten koste van de ruimte, en gaat hij korter lopen!
Met het wegrijden zie je dat ook, achter gaat hij wel maar voor niet, hij mag dan iets meer ruimte krijgen!
Lang en laag is écht over de rug, nu zie ik alleen rond, dat is niet genoeg om een paard te gymnastiseren.
Veel succes met hem!

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 21:15

Ziet er goed uit hoor. Lachen Wat een leuk beestje. Lachen

En wat een omgeving zeg! Je woont daar echt prachtig! Daar zou ik wel vakantie willen vieren. *LOL*

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 23:24

MirandaFuego schreef:
Mooi paardje!
Rond rijden vind ik geen probleem, doe ik zelf ook (niet met het jonkie wat ik nu heb) maar ik zou graag wel wat afwisseling zien.
Lekker lang en laag en dan weer wat ronder, anders gaat het ten koste van de ruimte, en gaat hij korter lopen!
Met het wegrijden zie je dat ook, achter gaat hij wel maar voor niet, hij mag dan iets meer ruimte krijgen!
Lang en laag is écht over de rug, nu zie ik alleen rond, dat is niet genoeg om een paard te gymnastiseren.
Veel succes met hem!

mee eens. verder heb ik als tip om met het rechtrichten aan de gang te gaan, dat is nl meestal de oorzaak van hoofd kantelen. succes ermee, het is een prachtig paard!

_Elsjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 23:25

Mooi paardje! Erg netjes allemaal Lachen

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 03:59

als je controleert of hij nog van jou is, waarom heb je dan een boog in je teugels? Tong uitsteken

Ik vind het een lekker beestje.
Ik vind alleen dat er nog veel te veel spanning is in het paardje. Belangrijk is dan ook om te gaan werken aan de lengte in zn rug hij wordt hier idd erg kort. Vooral op de foto's van het verruimen is dan ook duidelijk te zien, dat de bolling en verbondenheid (als dat een woord is Nagelbijten / Gniffelen ) weg valt. Je ziet wel dat hij veel ruimte kan bedekken door van achteren te gassen, maar dit wordt niet omgezet naar de voorhand. De rug moet hierin boller, en de achterhand moet dan niet alleen een stuwende, maar ook dragende rol nemen. Hiervoor zal de hals/hoofd ook eerst meer moeten zakken, om de verbinding in het lijf terug te krijgen. Probeer meer toe te staan dan zal hij ook beter ja hand gaan opzoeken. Op de foto's dat je hem wel wat lager in de hals rijdt, loopt hij steeds achter het bit pas daarvoor op.

ohja nog 1 dingetje: lusje van je teugels aan de rechterkant.. of zijn de regels daar anders Tong uitsteken

oja succes met je wedstrijd!

edit: ik vond de galopfoto eigenlijk wel de meest bevredigende foto's van allemaal, maar misschien doelde je op je eigen charmante houding Haha! Knipoog

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 09:58

wat een heerlijk dier zeg Bloos

het ziet er goed uit, idd nog wel wat spanning hier en daar, maar je bent ook nog maar een maandje bezig Knipoog

amitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:09

Zo ik keek ook even naar je ander topic, maar wat zit jij op een prachtige locatie !!! Tong uitsteken Ik dacht al die stal ziet er wel speciaal uit, lees ik dat je in Noorwegen woont...
Mooi paardje en ziet der fijn uit
gr

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 14:19

Zo net terug van de in de regen gevallen wedstrijd Clown Wat een flop! Inrijden in het modderige land, nou ja toch mooie punten gereden!

MirandaFuego: Thanks voor de tip, ik moet zeggen dat ik hem pas 7 keer heb gereden. Dus het is nog zeer onwennig! Het achter de teugel lopen is idd een verbeteringspunt, ik weet goed waar aan gewerkt moet worden en vind het fijn dat het bevestigd wordt. Haha kan ik toch zeggen dat ik iets weet Bloos

Merrieveulen: Het rechtrichten wil ik nog niet aan beginnen, hij heeft de buiging en de voltes nog nodig om bespiering op de bouwen, nadat ik hem dan lekker heb lopen wil ik hem idd gaan rechtrichten, ik vind het zelf wat dubbel om hem recht te gaan richten wanneer hij nog niet lekker op eigen benen kan lopen....of zie ik dit verkeerd, verbeter mij graag!

Karin_gracia: Met kijken of hij van mij is, kijk ik of hij echt aan de teugel is door mijn teugel even te ontspannen. Waneer hij blijft waar ik wil weet ik dat hij op het achterbeen is en van mij is. Knipoog Wat jij beschrijft, is pricies waar we nu aan willen werken, hij doet het wel, maar niet dragend genoeg. Op sommige momenten is hij wel dragend, maar nog niet te veel naar mijn zin.

Harstikke bedankt voor de tips!

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 22:57

uhmm.. dat snap ik niet helemaal. Als jij van voren meer toegeeft, even ontspant, zou het toch juist zo moeten zijn dat hij je hand gaat volgen? Maar als hij maar in dezelfde houding blijft, is hij toch juist helemaal niet van jou? of ben ik nou gek? Ik zou niet willen dat als ik iets zou toestaan, mijn paard gewoon in dezelfde houding zou door rijden, voor mijn gevoel zou dat juist betekenen dat er geen ontspanning en aanleuning is.

verder iig heel fijn dat je wat aan de tips hebt, ik kijk al uit naar de volgende serie Tong uitsteken

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 07:59

*huil* Ik wil ook in Noorwegen wonen!!!
Prachtig zeg, waar je woont, mag ik vragen waar dat ongeveer is in Noorwegen?
Gaat vast goedkomen met wedstrijden!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 08:06

Ik zat al te kijken, bergen en nu al een dikke jas in Nederland Nagelbijten / Gniffelen Geweldige omgeving en paardje!

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 18:27

karin_gracia schreef:
uhmm.. dat snap ik niet helemaal. Als jij van voren meer toegeeft, even ontspant, zou het toch juist zo moeten zijn dat hij je hand gaat volgen? Maar als hij maar in dezelfde houding blijft, is hij toch juist helemaal niet van jou? of ben ik nou gek? Ik zou niet willen dat als ik iets zou toestaan, mijn paard gewoon in dezelfde houding zou door rijden, voor mijn gevoel zou dat juist betekenen dat er geen ontspanning en aanleuning is.

verder iig heel fijn dat je wat aan de tips hebt, ik kijk al uit naar de volgende serie Tong uitsteken

Nee je bent niet gek, maar ik wilde op dat moment niet dat hij mijn hand zou volgen, hij wil af en toe nog eens gaan "rennen" en dan wil ik hem gewoon terug kunnen nemen, zonder mijn teugel al te veel te gebruiken. Vandaar controleer ik mezelf en hem of het allemaal werkt.

Rinske: Dankje! Het is in de regio "oppland" en ik woon in Ringebu Komunne Knipoog

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 18:35

Norway_girl schreef:
Merrieveulen: Het rechtrichten wil ik nog niet aan beginnen, hij heeft de buiging en de voltes nog nodig om bespiering op de bouwen, nadat ik hem dan lekker heb lopen wil ik hem idd gaan rechtrichten, ik vind het zelf wat dubbel om hem recht te gaan richten wanneer hij nog niet lekker op eigen benen kan lopen....of zie ik dit verkeerd, verbeter mij graag!

Super mooie hengst!
Maar rechtrichten kun je toch ook doen op voltes etc.; het wil toch niet zeggen dat hij alleen maar rechte lijnen moet lopen? In tegendeel dacht ik: je kunt (moet) een paard toch goed recht maken (juist) door hem naar beide kanten te laten buigen?

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 20:04

maar volgens mij is dit dan weer een beetje overdreven, nu blijft hij meer in een houding geperst. Ik denk dat je toch wat meer een tussenweg moet vinden. Hij gaat nu niet rennen, en is niet sterk, maar van aanleuning is nu niet meer echt sprake. (op die ene foto)

en idd, het is nu juist goed als je bezig gaat met rechtrichten, wat idd voor het grootste gedeelte op voltes gebeurd, en niet rechtuit, want zo kun je nooit zn zwakke kant verbeteren, en zal hij niet recht worden. Het is een kwestie van buiging op beide handen evenveel ontwikkelen. Maar je bent veel met voltes bezig, prima dus! Ja

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 10:42

Van mijn instructie moet ik hem op de volte houden en opzij zetten. Dit werkt erg goed. Het liefst wil ze dan dat ik niet aan hem kom en ik overgangen rijd om mijn zit. Tja ben nog maar net bezig hè Bloos Wat verwacht je van 7 keer rijden? Ik hoop dat de bak bij ons snel klaar is, want dan kan ik hem vaker rijden. Hij is echt zo verschillend van mijn eigen paard.
Ik verwacht absoluut niet van hem dat hij na 7 keer rijden al gelijk uit zijn houdinkje loopt en alles goed doed. Ik doe mijn best om hem lekker te laten lopen, maar ik kan niets forseren.
Halsstrekken kan hij ook niet, omdat hij idd absoluut geen aanleuning heeft! Typisch, hij loopt gewoon in een houdinkje. Heel lastig om dat eruit te rijden na 7 keer.

Maar tips via PB zijn welkom!
Laatst bijgewerkt door Norway_girl op 02-10-07 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 10:44

Leuke pony!
Hij heeft ook een erg mooie kleur. Haha!

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 10:45

Kion99 schreef:
Leuke pony!
Hij heeft ook een erg mooie kleur. Haha!

Dankje! Knipoog

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 10:46

Hele mooie arabier!
Zitten nog een paar puntjes in waar je aan moet werken maar dat zeg je zelf ook al Lachen

Geniet maar lekker van hem Haha!