Harder lopen als ik druk vraag?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Si_monee

Harder lopen als ik druk vraag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 17:17

Ik weet niet of het hier wel helemaal goed staat.
Maar ik heb een vraag.

Sinds een dag of 3 is er een probleempje met rijden: Als ik ingereden heb met een lossere teugel pak ik de teugels wat meer op. En geef ik wat druk, langzaam bouw ik het dan op om nageefelijk te rijden. In stap gaat het prima, pony loopt rustig en loopt dan makkelijk nageefelijk. Op het moment dat ik ga draven en dan vraag om nageefelijkheid. Gaat ze er vandoor! keihard draven, als het zelfs kan galoperen. En ik krijg haar niet meer goed nageefelijk.
Nu is ze al een hele drukke pony. (is natuurlijk ook nog niet heel erg oud! 3,5 Knipoog) Eerst ging het allemaal prima ze liep echt netjes in stap draf en galop. Maar nu gaat het niet meer. ze zet het op een lopen. Hoe kan ik haar dit het beste straffen, afleren? Kunnen het mond of tand problemen zijn?

8nnemiek

Re: Harder lopen als ik druk vraag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 17:20

Het kunnen heel goed tandproblemen zijn Ja
Rond deze leeftijd zijn ze druk bezig met wisselen, dus het kan best dat er een tandje los zit waardoor het bit wat pijn doet.

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 17:23

het kunnen inderdaad tandproblemen zijn. longeer je van te voren?? als je d'r dan all ff laat lopen doet ze miss rustiger??

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 17:41

Nee ik longeer niet van te voren Knipoog maar ik heb haar gister met inrijden heel veel laten draven met langere teugel en galoperen. Dan begin ik met stappen dan is ze braaf. Ga ik draven dan is ze weer heel snel ineens. Ook als ze moe is blijft ze dat doen. Maar eigenlijk alleen als haar vraag nageefelijk te lopen. figuren etc gaan gewoon normaal

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:30

PP -> RT-P Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:32

wat zegt je instructeur hiervan?

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 15:04

Heb nog geen les op haar, rijd haar nog maar maandje of 3. Maar ik krijg rond oktober/november prive les Knipoog denk dat ik haar beter kan na laten kijken door een tandarts. Misschien kunnen die iets ontdekken.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 16:47

Dit probleem kan meerdere oorzaken hebben. Allereerst de genoemde tandproblemen.
Daarnaast kan het paard moeite hebben met evenwicht zodra ze wat meer moet doen, en als jij haar dan voor wat steun biedt, kan ze die pakken.
Het kan ook zijn dat je te veel druk hebt, of te veel met de teugels doet. Ik weet niet of ik het helemaal goed begrijp, maar als ik je verhaal zo lees, wil je haar nageeflijk rijden dmv de teugels. Dit kan de problemen veroorzaken, want nageeflijkheid komt van achteren, niet van voren.
Ook rugproblemen kunnen een rol spelen.
Daarnaast kan het zijn dat je paard niet recht is, waardoor je vervolgens weer bij het evenwichtsprobleem terecht komt.
Tot slot kan het ook nog zo zijn dat je het je paard te moeilijk maakt, waardoor ze als het ware weg vlucht.

Het is dus zaak om er snel iemand bij te halen die kan zien waar het probleem weg komt.

Longeren voor het rijden ben ik absoluut op tegen. Je kweekt er alleen energie mee, waardoor je ze steeds langer zou moeten longeren.

Sandy1103

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 11:49

heey ik zou inderdaad zoals iedereen hier al zegt je pony laten controleren... dan weet je in inder geval zeker of het daar aan kan liggen of juist niet.
Ik rij nu ook een paard dat harder gaat lopen zodra ze de oefeningen moeilijk begint te vinden. Dat had ik eerst ook inde draf met de nagevelijkheid maar met oefenen is dat er aardig uit gegaan nu gaat ze vooral harder lopen met schouderbinnenwaarts etc omdat ze dat gewoon erg moeilijk vind misschien doet die van jou dat ook daarom... kan het natuurlijk niet helemaal beoordelen vanaf een computerscherm, in iedergeval succes ermee.
Longeren voor het rijden vind ik inderdaad ook niet echt nodig je moet dit soort problemen ook vanaf je paard oplossen