Scheef zitten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Winx

Scheef zitten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 21:10

Ik ben er achter gekomen dat ik heel apart zit, ik zal het uit proberen te leggen.
Als ik op de rechterhand rijd hang ik naar rechts, en ik draai dan mijn buitenschouder naar voren en mijn binnenschouder naar achteren en ik doe mijn hoofd scheef.
Heeft iemand tips om dit te verbeteren, want ik denk erom, maar als ik denk ik zit recht dan zegt mijn instructeur dat ik nog scheef zit. Mijn schouders kan ik nog wel recht zetten door gewoon beide naar achter te doen en mijn hoofd lukt ook nog maar als ik dan recht ga zitten gaan mijn schouders weer heel vreemd. Mijn instructeur vroeg zelfs hoe ik dat voor elkaar kreeg of mijn ruggengraat van rubber was zo vreemd ziet het eruit.
Heeft iemand misschien tips voor mij?

Born2BCrazy

Re: Scheef zitten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 21:18

Naar het linkerachterbeen kijken..

Ik zit nl iets teveel op links en moet ik van mijn instructrice af en toe naar het rechterachterbeen kijken..
Ik schijn nl in te knikken in mn linkerheup..

Misschien kan je hier iets mee?
en sowieso moet je instructeur/trice dit toch ook wel kunnen oplossen? Nagelbijten / Gniffelen

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 21:21

Ja dat kan hij ook maar ik wilde gewoon wat tips ook voor mijzelf om het ook zelf beetje te kunnen controleeren als ik groepsles heb want haar valt het niet op.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 21:23

Je hangt op je rechterkant. je knikt als het ware in je linkerheup, daardoor gaat je hele lichaam zo raar mee omdat je er anders rechts af zou vallen. Veel rijden zonder beugels en evt. je linkerbeugel langer maken zodat je weer rechter op het zadel komt te zitten. je moet echt eerst weer echt in het zadel komen te zitten anders blijf je dit probleem houden. Kijk ook even of je zadel nog wel recht is deze wil nl weleens gaan staan naar hoe je erop zit. Vraag ook even aan iemand die wel goed recht zit en dit ook goed aanvoelt of je paard nog wel recht is. deze kan hierdoor ook scheef worden, om jouw gewicht op te vangen aan de rechterkant.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 21:25

Oh dat wist ik niet (groepsles).

Je zou het kunnen controleren mbv een spiegel.

Maar het probleem is..tenminste als ik voor mezelf spreek, dat je zelf niet echt doorhebt dat je scheef zit..en vooral als het een klein beetje is, dan denk je dat je recht zit..
Krijg je instructies om recht te zitten..voelt het scheef, terwijl het kaarsrecht is..

Je moet je gevoel dus aanpassen..dat is best lastig..en het is fijn dat een instructeur je hier de hele tijd attent op maakt!

Misschien een keer op video opnemen? Misschien dat er dan het een en ander duidelijk wordt??

Enne wat betreft naar het achterbeen kijken.. je moet dan echt helemaal over je schouder kijken, zodat je zo'n beetje de hoef kunt zien.

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 21:34

@Zammie ze staat nu bij iemand om doorgereden te worden en die rijdt haar gewoon recht dus ligt wel aan mij, maar had het ook goed aan kunnen liggen. En zonder beugels is nog erg risicovol ze schrikt namelijk ineens van niets en springt dan opzij met een halve draai of wat dan ook en dat is lastig uit te zitten maar ga ik straks zeker doen.
@Born2becrazy probleem met spiegel is dan gaat mijn hoofd recht en ga ik net recht zitten om te kijken Tong uitsteken En ik had laatst ook echt het idee dat ik er bijna naast lag aan de buitenkant en nog hing ik een stukje naar binnen. En bedankt voor de tips ga mijn ouders eens lief aankijken Tong uitsteken

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 21:37

probeer tijdens het rijden (iedere keer ff aan denken) om je linkerheup + je linkerbeen als het ware langer te maken en naar links/beneden te drukken.

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 21:37

Oke dankje voor de tip denk dat dat wel werkt want merk ook altijd dat ik mijn linkerbeugel sneller verlies doordat ik die voet optrek.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 21:53

Zitles zou een perfecte oplossing zijn!

Het werkt gewoon niet als je tegelijk op je zit moet letten en letten op hoe je paard loopt en de teugels vast houden en sturen en en en..

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 22:16

cindysponys schreef:

Het werkt gewoon niet als je tegelijk op je zit moet letten en letten op hoe je paard loopt en de teugels vast houden en sturen en en en..

Ik zeg wel niets meer...ik ga wel weg.... ja sorry hoor, maar je moet nu eenmaal heel veel doen als je aan het paardrijden bent. Het blijft echt niet bij rondjes stappen met begeleiding ernaast hoor!

Gabrielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 11:38

Doe gewoon een zweepje achter je rug langs en onder je armen door.
Als je dan naar rechts gaat hangen doet dat pijn, en wil je wel heel graag recht gaan zitten Lachen

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 12:24

Oke, ik krijg binnekort waarschijnlijk een keer zitles op een ander paard zo dat ik niet op haar moet letten, omdat ze nog wel eens kan schrikken en dat kan ieder paard maar zij is nog stress kipje af en toe. Een zweep is een goed idee maar vraag me af hoe veilig het is omdat zij bang is voor de zweep.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 16:47

Zammie schreef:
cindysponys schreef:

Ik zeg wel niets meer...ik ga wel weg.... ja sorry hoor, maar je moet nu eenmaal heel veel doen als je aan het paardrijden bent. Het blijft echt niet bij rondjes stappen met begeleiding ernaast hoor!

heh? De TS vraagt om tips, ik geef een tip. Heb nooit gezegd dat jij niet mag reageren of dat je weg moest.

Vertel mij niet dat paardriijden niet alleen rondjes stappen is. Inderdaad, het is veel meer. Als je het niet stapje voor stapje geleerd hebt, dus eerst leren zitten, kom je dat op een gegeven moment tegen. Ik vind een goede basis belangrijk bij het leren rijden. Momenteel geef ik wekelijks iemand les, zij is 26 jaar en heeft deels een paardenopleiding gedaan. Ze is door een val het vertrouwen kwijt geraakt. Na een tijd niet gereden te hebben wilde ze toch weer beginnen en is bij mij terecht gekomen. De eerste lessen waren grondwerk, daarna ging ze er weer op. Toen had ze het vertrouwen dus weer terug. Wat deed ik? Volgende les haar meegenomen op buitenrit met de pony aan de hand, haar nog steeds geen teugels in handen gegeven. Eerst maar leren zitten! Dat is al moeilijk genoeg. Heb je het niet geleerd toen je net begon met rijden, dan is het voor elke ruiter raadzaam om evengoed een zitles te gaan doen, even terug naar de basis.

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 16:50

Daar ben ik het best wel mee eens, ik heb leren rijden gewoon erop en eerst even iemand meelopen en even meerennen en toen los. Niet echt veel op mijn zit gelet hooguit rechtop zitten niet naar voren vallen. Maar ik zit nu aardig gekronkeld mijn hoofd hangt ook naar rechts en die zit pas recht als ik hem voor mijn gevoel naar links heb echt heel erg wennen.
Maar ik krijg binnenkort dus waarschijnlijk eens zitles op een ander paard hopen dat dat helpt.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 16:55

Het is wel heel goed om zitles te nemen. Laat iemand je paard longeren en concentreer je alleen op je zit en balans. Laat de teugels hangen dus en doe niks met je been, daar is degene die longeert voor! Probeer daarop te vertrouwen, is misschien in het begin best eng. Hang desnoods een oude beugelriem om de hals kun je die beetpakken als je paard al een gekke sprong doet. Probeer de bewegingen van je paard te voelen en je daarop aan te passen.
Pas als je zelf goed zit, kun je verder met je paard! Uiteindelijk moet natuurlijk alles tegelijk, maar je zit is het belangrijkste, de rest komt daarna (en een stuk gemakkelijker..). Succes!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 16:55

Ja, ik heb leren rijden zonder zadel dan hoef je echt niet scheef te zitten dan kukkel je d'r gegarandeerd af. ik ben het niet met je eens dat je eerst alleen maar zitles moet nemen. Heb zelf ook jaren aan iemand les gegeven die zo scheef zat en die zitlessen helpen wel, maar zodra ze weer zelfstandig moest rijden vergat ze alles, vandaar dat ik zoiets heb van leer het maar met zitlessen (had ik ook al aanbevolen + de stijgbeugels weg) maar als dat niet kan op haar paard (ze heeft daarvoor nu een andere oplossing) denk er dan telkens aan tijdens het rijden. Als je er niet zelf aandenkt leer je het nooit. En wat heeft dat verhaal van iemand die bang is hier nu mee te maken?

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 16:57

Iemand mee laten lopen/fietsen/longeren is nuttig zodat jij je kunt concentreren op je zit. Lukt het je niet genoeg om te letten op je zit? Een oefening die ik vroeger al gebruikte bij jonge kinderen die voor het eerst op een pony stapten, maar die nog steeds voor iedereen nuttig is: metellen met de passen van het paard. Verder: proberen de beweging van je paard te vinden onder je en daarin mee te gaan. Het is een gevoel dat heel lastig is uit te leggen, het komt er op neer dat je je gewoon goed en bewust moet ontspannen. Let erop wat je doet en wat voor effect dat heeft op je paard. Doe ook naast je paard lenigheids/evenwichtsoefeningen. Rij zonder beugels.

En daarnaast inderdaad die zitles, ik denk echt dat dat wel gaat helpen. Maar misschien heb je ook wat aan de tips die je zelf kunt gebruiken.

Succes! LAat je het weten als je de zitles gehad hebt?

Cindy

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 16:59

Ja, zal het zeker laten weten kan misschien nog paar week duren, maar denk het wel. Zal wel wennen worden mijn pony'tje en dan op zo'n laat ik het zacht zeggen best groot paard. Ik rijd alleen maar op pony's heb heel even op een paard gereden, maar komt vast goed.