Hoe zorgen dat ze haar rug nou eens los laat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Hoe zorgen dat ze haar rug nou eens los laat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 18:39

Mijn pony, bijna 18 alweer heeft nooit dressuurmatig echt hoeven werken, ik ben nu al een halfjaar/jaar hiermee bezig om haar echt dressuurmatig(met les) te rijden, wat ze geweldig vind, maar ook ontzettend moeilijk, zo ben ik gemiddeld een halfuur bezig om haar te overtuigen dat ze wel los kan laten, dat dat zo "beter" loopt.

Dit doe ik met ontspannen handen, ik geloof niet in flink even kneden of zagen, zo ook niet in allerlei hulpteugels (is me ook al aangeraden door omstanders), ze zoekt zelf mijn hand vrij snel op tegenwoordig, alleen blijft ze zo hoog ingesteld lopen dat ze haar rug in elkaar kan trekken, dit is het process wat me een halfuur (soms sneller, soms langer) duurt om haar wat lager te laten lopen en die rug nou eens los te laten.
Zodra die rug los is is het oppeens een heel ander paard, van dribbel dribbel, tactverlies en scheef lopen naar keurig recht, goede tact in de gangen en je ziet die achterbenen ook eens meedoen.

Ze is helemaal nagekeken, tandarts is vorige week nog geweest omdat het misschien daar wel eens aan kon liggen, dat was het niet, zadel is vrij nieuw en dus ook kort geleden goed gepast, DA kon niks vinden, dus medisch is het niet.

Nou is mijn grootste vraag, wat moet ik veranderen aan mijn rijden? Wat doe ik fout?

Hvelreki

Re: Hoe zorgen dat ze haar rug nou eens los laat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 21:37

Je bent nog maar een halfjaar (of was het nu jaar? want je zegt halfjaar/jaar maar das wel een verschil Tong uitsteken ) bezig! Voor een vrij oud paard dat nooit wat heeft moeten doen is dit erg goed, vergeet dat niet. Je hebt les dus stilletjesaan zal het wel beter gaan, don't worry. Rome is ook niet op 1 dag gebouwd! Zorg gewoon dat je zelf heel goed ontspannen blijft en je niet gaat irriteren. Niet opgeven! Veel succes nog Lachen.

Is ze ook gecontroleerd door een fysio/osteopaat? Een dierenarts ziet vaak niet dat er iets mis is aan de rug.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 21:49

Dit vind ik nu zo heerlijk om te lezen he!! Iemand die eigenlijk helemaal niets verkeerd doet en toch de fout bij zichzelf zoekt!
Meid je bent gewoon goed bezig en er mankeerd niets aan de manier waarop je dit paard van al bijna 18 jaar rijd. Het gaat vanzelf lukken zodirekt, het heeft alleen iets meer tijd nodig om een paard van 17 los te krijgen. Lekker doorgaan met lessen en dan kom jij er wel. Compliment van mij...groot compliment!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 21:59

@ fiekhe: nee is ze niet, zat daar ook al aan te denken, maar weet daar weinig vanaf, ze vertoont verder geen pijn tenminste dat denk ik, waar kan ik datsoort mensen vinden?

@aerdenhout1: de fout ligt imo 99% bij de ruiter, heel erg bedankt voor het compliment, ik weet alleen bijna wel zeker dat het door mij komt en misschien een kleine factor dat ze wat ouder is, ze is gewoon zo gevoelig, als mijn handen een stukje meer draai bijv, merk ik al dat ze een bepaalde houding prettiger vind.
Ik dacht gewoon dat ik iets over het hoofd zag, ik ben eigenlijk tegelijk met haar begonnen om echt dressuur, en tja, waar kan je zo iets nou beter vragen dan op bokt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 22:10

M.a.w je paardje is al een wat oudere dame! Lees nog maar eens goed je eigen antwoord door. Ze vind een bepaalde houding prettiger omdat de spiertjes niet meer zo los zijn als bij een paard van 5 jaar. Niet zo negatief zijn over jezelf hoor!! Ik heb in je profiel gespiekt en zie daar niets verkeerd op staan.
Wat misschien wel helpt is om 1 of 2 keer in de week te longeren, doe je dat ook wel eens?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 10:27

Heb je weleens met een Pessoa hulpteugel gelongeerd? Zo niet, kun je misschien om hulp vragen aan iemand die zo'n ding heeft en weet hoe hij er mee om moet gaan. Longeren met Pessoa leert het paard over de rug te lopen, en kan een goede aanvulling zijn op het werk wat je op dit moment aan het doen bent.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 10:56

@ aerdenhout1, ik longeer wel, maar niet dat je kunt zeggen dat ze haar spieren aan het werk zet, want ik weet niet hoe, ben wel veel aan het leren van bokt, maar om dit zomaar in de praktijk toe te passen.. nee daar wil ik iemand bij hebben (alleen helaas heeft mijn instructie daar ook niet geweldig veel verstand van). en nogmaals bedankt!

@cassidy, Bedankt voor de tip!, ik heb alleen nu op dit moment niemand die me ermee kan helpen.

Ik heb zo weer les, Heb er echt zin in Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 11:15

OMG --> RT-P.

Gabrielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 11:34

aerdenhout1 schreef:
M.a.w je paardje is al een wat oudere dame! Lees nog maar eens goed je eigen antwoord door. Ze vind een bepaalde houding prettiger omdat de spiertjes niet meer zo los zijn als bij een paard van 5 jaar. Niet zo negatief zijn over jezelf hoor!! Ik heb in je profiel gespiekt en zie daar niets verkeerd op staan.
Wat misschien wel helpt is om 1 of 2 keer in de week te longeren, doe je dat ook wel eens?

Dat was wat ik ookal dacht.
En idd goede hulp zoeken en het lukt je wel.