Oke dit is misschien een beetje een domme vraag, maar ik stel hem toch maar.
Mijn verzorgpony heeft de gewoonte om om de haverklap in de verkeerde galop aan te springen. Opzich niet zo'n probleem omdat je het redelijk makkelijk kan oplossen, alleen...... Omdat hij zo vaak verkeerd springt of overkruist ben ik een beetje verleerd te voelen wanneer hij wel/niet in de goede galop zit.
Zijn er mensen die mij kunnen helpen door dit gevoel weer even uit te leggen of te vertellen hoe je het kan zien.
bedankt! dat wist ik zelf eigenlijk al wel. maar het is, vind ik, wel moeilijk te zien
@stef: omdat hij zovaak verkeerd aansprong en het dan ineens weer wel goed deed, weet iik nu gewoon even niet meer wanner hij nu wel en wanner hij nu niet in de goede galop zit.
Als je de juiste stelling vraagt i.c.m. de juiste hulpen en zit voordat je de galop aanspringt dan zal hij vrijwel zeker altijd met het goede been aanspringen. Probeer het vanuit een kleine volte. Oefen er veel op, zowel links-om als rechts-om.
Er is mij ook verteld dat je het (door ervaring) op den duur "voelt" als hij met het verkeerde been aanspringt. Ik ben zelf nog niet ervaren genoeg om dat te voelen, maar het moet volgens de ervaren ruiters wel goed merkbaar moeten zijn.