Wat te doen bij paard wat te sterk is in de nek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fjordenmeid

Wat te doen bij paard wat te sterk is in de nek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 16:52

Ik weet het echt niet meer... Mijn pony (het is een Fjord) is zo sterk in zijn nek/mond, dat ik helemaal gek word van het rijden. Ik heb er gewoon geen plezier meer in. Ik ben al een jaar bezig met privelessen (van verschillende instructrices), grondoefeningen, luisteroefeningen en dat soort dingen. Maar dat werkt echt totaal niet! Er zit geen vooruitgang in, en dit kun je niet 'uit' hem krijgen. Het hoort gewoon bij hem. En hij zal toch altijd sterker blijven dan mij... Toen ik twee weken op vakantie ging, hadden we voor de hele 2 weken een vast meisje (16 jaar) dat er bijna elke dag op reed. Ik vroeg wat zij er nou van vond, en zij zei het ook: "het hoort gewoon bij hem, zo is 'ie nu eenmaal!" Dit zal ze echt niet zo maar zeggen. Maar ik heb er zo verschrikkelijk veel last van, dat ik me afvraag wat ik nu moet doen. Want ja, het blijft natuurlijk een Fjord... Een meisje met een andere Fjord vroeg laatst of ik wel eens met een thiedeman/martingaal had gereden. Ze zei dat het bij haar Fjord ook werkte. Ik zou die van haar een keer mogen lenen. Gewoon om 1 keer te proberen. Ze heeft zelf ook een Fjord en ze kent mijn Fjord wel, dus dit zegt ze echt niet zo maar! Ze heeft ook verstand van zo'n ding. Ik zit er echt over te denken om het maar gewoon te proberen, want ik weet niet wat ik met dit beresterke beest aan moet! Nog meer tips?

Hier een aantal dingen die hij uitspookt met zijn veel te sterke nek/mond:
- vooral veel plakken achter andere paarden, met name in galop: het is onmogelijk om een volte te rijden, op plekken waar hij het niet wilt (waar meestal dus geen andere paarden rijden);
- tijdens moeilijke figuren, zoals een volte klein maken en daar dan stelling vragen, ineens zijn nek heel sterk maken en dan heel ineens van de volte afgaan (met volle kracht in zijn nek). Dit doet hij ook op figuren als volte halve baan.
Laatst bijgewerkt door Fjordenmeid op 28-09-07 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodeletuut

Re: Wat te doen bij paard wat te sterk is in de nek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 16:54

Uhm..ja moeilijk.. misschien een ander bit?

Fjordenmeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 16:58

Nja... we hebben al een sterker bit dan gemiddeld. Boos!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:03

lekker eerst alleen in de bak Lachen
hij lijkt (vind ik) onzeker over te komen...
succes Knipoog

JimBeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:06

Ik spreek niet echt uit ervaring, maar heeft jouw instructie het dan nooit over een bepaalde hulpteugel gehad, want een paar paarden uit mijn omgeving hebben dat en volgens mij werkt dat wel, ik zou je wel willen adviseren er inderdaad iemand met verstand van de destbetreffende hulpteugel bij te halen, want zelf zomaar iets doen is inderdaad niet verstandig zoals je al had opgemerkt Knipoog

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 12:17

Mja, typisch fjord. Had er vroeger ook last van.
Wat ik heb ondervonden is hoe strenger ik inwerkte met mijn hand, hoe meer zij 'terugvocht'. Ik ben ze een tijd veel zachter gaan rijden, licht contact, teugels wat langer en zo veel figuren rijden. Voor mij werkte dit. Na een tijd ga je dan weer proberen oppakken.
Ik denk niet dat een thiedeman of martingaal voor ons had gewerkt. Ze zou haar daar alleen maar sterker op gemaakt hebben...

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 21:14

toch een ander bit proberen hoeft niet per se scherper te zijn. mijn paard hangt ook heel rg tijdens het rijden en wordt ook erg bot in zn mond. ree hem eerst met een dubbelgebroken bit nu met een enkelgebroken rubber bit. hij hangt niet meer en is fijner in de mond. als hij hierbij weer vervelend wordt ruil ik weer om naar het dubbelgebroken. als ik wissel laat ik hem wel eerst paar keer ermee aan de longe lopen dat hij kan wisselen

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 21:17

Hoe oud is jouw Fjord?? Misschien loopt hij nog niet helemaal op eigen benen en 'overvraag' je hem??

Blueke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 09:04

Ik heb hetzelfde probleem gehad met een tennessee walker merrie. Zij was ingereden met een soort hackamore en had hierdoor een enorm sterke nek die ze ook tegen me gebruikte.

Ik heb even getwijfeld om gemakshalve weer een hackamore te gebruiken maar heb toch doorgezet met onze zachte side-pull.
En inderdaad...het werd al snel een 'gevecht' waar je als ruiter geneigd bent om in mee te gaan omdat je een bepaald doel wilt bereiken (op de volte blijven bijvoorbeeld).
Toch heb ik gemerkt dat eens ik ging afbouwen in mijn hulpen, zij ook zachter werd en meer mee werkte.

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 09:21

...Tiedeman zou je kunnen proberen...zou weleens kunnen werken....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 10:35

voor je met hulpteugels begint zou ik het toch rijtechnisch op proberen te lossen
zelf heel weinig met de teugel doen , niet vanalles vragen en hem ergens proberen te rijden van voren
maar gewoon terug naar het begin
veel overgangen en schijnovergangen zodta die kont aan het werk word gezet , en veel figuren, voltes verkleinen en weer groter rijden , wat schouder binnen , buiten, gebrolen lijnen, slangevoltes
let op dat je het sturen grotendeels met je zit doet, en niet met de teugel
teugel is ondersteunend , geen hoofdhulp

scherpere bitten(is nooit ene handige oplossing, van scherp komt mestal alleen scherper) of hulpteugels onder het rijden kunnen zeker bij paarden als een fjord die van nature als een krachtige hals en kaak heeft heel snel leiden tot nog slechter worden ...

je zou kwa hulpteugel wel kunnen denken aan een passoa tijden het longeren waardoor je op dat moment heel makkelijk de juiste houding en spieren kunt trainen

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 07:45

Ik heb ook een fjord die dit deed, er was totaal geen controle!!

Ik heb het opgelost met een ander bit, dubbelgebroken i.p.v. enkelgebroken, heeft veel rust in haar mond gegeven, ik vermoedt dat de enkelgebroeken in haar gehemelte prikte.. Nu heb ik een danger bit, klinkt heel ernstig, maar zolang ik licht contact heb is het een dubbelgebroken trensje, mocht het nodig zijn en pak ik hem wat strakker dan schiet hij op slot en wordt het een stang.. Nadeel is dat hij vrij snel opslaot schiet, maar mijn fjord loopt er heerlijk op..

Ik heb ook een poosje met een thiedemann gereden en dat heeft bij mij ook goed geholpen. Martingaal had bij mijne geen uitwerking, maar een thiedemann ging goed, ze kon haar nek niet meer zo vastpakken en leerde zo dat het niet de bedoeling is en het kon ook niet meer..
Steeds als ik vond dat ze eraan toe was deed ik hem wat losser, ging het weer even niet goed, weer terug op wat strakker.
Ze steeds losser gedaan en nu rijd ik heerlijk zonder!! En ze loopt heerlijk ontspannen!!

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 08:04

sterk paard + sterker bit en harde hand = nog sterker paard en nog steeds geen controle door de ruiter. Sterk moet je niet bestrijden met nog sterker, maar juist met zachter. Gewoon een dubbelgebroken bitje erin weinig contact op de teugel en op je benen rijden, eventueel een hulpteugel eraan zodat ze wel lekker lang en laag loopt. Probeer om zo veel mogelijk gevechten te vermijden.
Verder zou ik ook meer gaan longeren zodat ze die onderhals een beetje kwijt raakt en leert hoe ze wel moet lopen; neusje lekker omlaag, bovenlijn lekker lang en ontspannen, en die achterhand er onder. Met een pessoa longeersysteem zou ik niet te veel doen, pessoa is zo sterk dat ie naar mijn mening alleen voor topgetrainde paarden gebruikt mag worden en dan nog maar 10 minuutjes. (heb al meerdere blessure's gezien na het trainen met een pessoa op een niet voldoende getraind paard) Gebruik dus liever een halsverlenger, slofteugel (aan de longe) of longeer aan de dubbele lijnen. Voordeel aan de dubbele lijnen is dat je zelf de druk op de lijnen en dus op het bit uitoefend en kan voelen of ze lichter is aan de longe als ohz, aan de hand daarvan kan je dan weer conclusie's trekken; ligt het toch niet aan jou rijstijl dat ze sterk wordt of heeft ze misschien last van het zadel?

Verder zou ik dan toch maar eens verder kijken naar een goede instructrice, die je ook kan helpen aan de longe want nu betaal je er een en moet je nog advies vragen (lijkt me niet helemaal de juiste oplossing)

Greetz

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 08:58

naar mijn idee ben je al de fout in gegaan door een sterker bit te nemen.
Een sterk paard los je niet op door er een scherp bit in te pleuren, maar door dit rt op te lossen, van het bit wordt de mond enkel maar dood, en uiteindelijk zal hij hier ook
sterk op worden. Hetzelfde geval bij de hulpteugels Knipoog

Ik zou sowieso op zoek gaan naar andere instructie, dit is een veel voorkomend probleem en een beetje competente instructie moet hier raad mee weten Haha!

En bedenk dat je paard niet vast houd omjou te treiteren, vaak is het een uiting van moeilijkheden in zijn lijf of omdat jij niet duidelijk genoeg bent. Lachen
Rij veel overgangen, zorg dat hij scherp reageerd, ook op je been. Wil hij achter een ander aan... zet hem op een volte en werk hem daar los, laat hij los ga je weer de hoefslag op.
verdere tips moet je imo bij instructie vandaan halen Knipoog ik weet namelijk niet hoe je rijd of hoe je paardje precies loopt Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 09:04

Mijn tinker was vroeger ook vrij sterk, nu helemaal niet meer.
Ik zou eerst even een fysio laten kijken naar de hals en rug, als je paard vast zit of pijn heeft is het logisch dat hij zo gespannen loopt. Zo'n controle kostte bij mijn paard 25 euro, dus dat is het geld niet.
Toen ben ik met rijden veel meer gaan loslaten. Een dunne, dubbelgebroken bustrens gekocht. En op zoek naar ontspanning.. neus naar de grond, het liefst helemaal over de grond heen.
Daarna kun je met pessoa longeren, op de laagste stand, zo leert hij goed de achterhand te gebruiken en van voren wat minder te duwen.
En daarna kun je voorzichtig de teugels korter gaan nemen, en dan zul je zien dat hij veel makkelijker mee gaat met je hand Ja

Het mee willen rennen met de kudde is een heel ander probleem. Staat hij wel elke dag op wei bij de andere paarden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 09:14

Ik denk dat jouw paard ook niet soepel in de hals is en niet soepel in de buiging. Als het moeilijk wordt gooit hij zijn hals in de strijd en idd sommige paarden zijn zo. Probeer niet zijn hals te trainen, maar probeer soepelheid te creeeren.

Nou heb je ook te maken met de bouw van je pony, niet elke pony is geschikt om dit werk te kunnen doen en fjorden zijn meer geschikt voor de wagen dan voor dressuur op die enkele na dan maar die heeft er wel meer de bouw voor.

Probeer meer op gehoorzaamheid te gaan trainen, want gewoon afbuigen is ongehoorzaamheid, drammen en dan weet hij ook dat hij sterk is, trek je hard met het bitje, heeft hij geen last van, hals spannen, kaken op elkaar en gewoon zijn lijf er in gooien en hij kan zijn volte maken zoals hij wil.

Hij zal wel links om anders zijn dan rechts om en dat heeft met stijfheid te maken in de lengtebuiging die waarschijnlijk voor hem ook heel moeilijk is.

Probeer les te krijgen in rechtrichten, ga dat eens bitloos doen, dus dan kan jij geen kracht zetten en heeft hij geen handvat om tegen kracht te gaan zetten. De kracht die hij in zijn hals zet, daarmee zet hij zijn hele lijf vast en dan kan je hem nooit soepel maken. Probeer hem met ontspanning te gaan sturen, voltes maken, slangevoltes en laat hem buigen om je binnen been, neem zijn hals mee links en rechts als je op een lijn aan het stappen bent zodat hij leert zijn hals los te laten, kaken los maken.
Ik denk dat je in de bak moet gaan oefenen met bitloos.
Ik heb ook een paard dat zich vast zet in zijn lijf en bitloos is hij heel ontspannen en dan kan je hem soepel gaan maken. Omhem voor te bereiden op het echte werk straks weer met bitje in, dan zou ik wel een zachter bitje gaan kopen, omdat je hem eerst op gewicht en benen hebt gereden en het accent van zijn mond hebt weggehaald. Het scherpe bit is misschien ook wel voor hem een reden om zo sterk te worden.

Weet wel dat je daar heel wat weken mee bezig bent, die spieren maak je niet soepeler en langer in een weekje of 2.

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 09:41

Ik zou als ik jou was ook eens bitloos gaan proberen, misschien dat je iemand kent die daar meer verstand van heeft?? Dat diegene jou daarin kan begeleiden.
En anders zou ik wat andere bitten gaan proberen en alleen in de bak gaan rijden, zodat je fjord niet afgeleid word door de andere paarden.

Succes!!!

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 09:45

ik heb een paard die zich hard maakt op een dubbelgebroken bit en paarden die er super op lopen. Dubbelgebroken bitten voor bakwerk maar voor buiten wordt het weer enkelgebroken, pessoa of voor degene die het kunnen mogen met dubbelgebroken hangt van paard tot paard af.

Als je een scherper bit insteekt dan moet het ook helpen, als het niet helpt dan moet je terug lichter. Als het dus wel helpt dan kan je van de slechte gewoonte afkomen en terug afbouwen.

Eerst zul je toch moeten zien dat je paard in de hand gereden wordt en zo is er al veel opgelost. Probeer je paard voor te zijn. Hou hem niet vast op de binnenteugel op de volte. Maak hem goed nageeflijk voor je de volte inzet en zet de volte in met je binnenbeen en buitenteugel. Je mag enkel je binnenhand gebruiken op de volte om je paard nageeflijk te houden en dit doe je niet met trekken. Laat los als hij vastneemt. Alles zit in de voorbereiding, als die goed is dan zal het lukken, eens het scheef loopt is het moeilijk te corrigeren als je weinig ervaring hebt. Je moet het weerstaan van aan je binnenhand te trekken om je paard op de volte te houden.

succes.

laurasilence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 15:31

Ik heb het met mijn paard ook. ik heb les met 3 andere en hij wil ook (bijna) nooit een volte maken als ik het wil. nu moesetn wij een keer een oefening doen dat de bak door tweeen werd gesplitst op de A-Clijn. dus ik kreeg een helft en de andere kregen de andere helft. en dan moest ik beginnen met bij de a en de c een keertwending maken. in de stap ging dit nog wel maar toen ik het in draf moest doen liep de aan de hele andere kant van de bak. Bloos dus toen moest ik eerst op de rechte stukken draven en dan bij de bochten in stap gaan. toen dit goed ging moest ik hem steeds langer in de draf houden tot we uiteindelijk de hele oefening in draf deden. De hulpen die ik hierbij moest gebruiken zijn op je buitenhand rijden. dus niet aan e binnenteugel trekken! als je dti doet kun je het probleem niet oplossen. en je binnenbeen erbij. dan kun je de oefening moeilijker maken door er bij de B ( of E) een volte bij te maken. en hierbij ook weer op je buitenhand rijden. niet aan je binnenteugel trekken.
Vooral bij de laatste 2 voorbeelden die jij geeft over je paard is het van belang dat je op je buitenteugel rijdt. en je buitenbeen erbij. succes

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 20:42

klink al zijn lichaam niet willen gebruiken, sluit eerst alles uit, en ga dan aan het werk, dat kan dmv werk aan de hand, schouderbinnenwaarts op de volte zal hem naar mijn inziens veel goed kunnen doen, wij hebben ook een botte fjord steen die erg is opgeknapt van een osteopaat behandeling en het werk aan de hand.

Fjordenmeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 08:20

Damber schreef:
Hoe oud is jouw Fjord?? Misschien loopt hij nog niet helemaal op eigen benen en 'overvraag' je hem??

Hij is 8 jaar.

anytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 08:28

Ik zou eens een stangetje proberen. Ik heb een tijdje een fjord gereden met hetzelfde probleem. Klein stangetje erin gedaan en ineens was het probleem verholpen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 14:08

Romy18 schreef:
sterk paard + sterker bit en harde hand = nog sterker paard en nog steeds geen controle door de ruiter. Sterk moet je niet bestrijden met nog sterker, maar juist met zachter. Gewoon een dubbelgebroken bitje erin weinig contact op de teugel en op je benen rijden, eventueel een hulpteugel eraan zodat ze wel lekker lang en laag loopt. Probeer om zo veel mogelijk gevechten te vermijden.
Verder zou ik ook meer gaan longeren zodat ze die onderhals een beetje kwijt raakt en leert hoe ze wel moet lopen; neusje lekker omlaag, bovenlijn lekker lang en ontspannen, en die achterhand er onder. Met een pessoa longeersysteem zou ik niet te veel doen, pessoa is zo sterk dat ie naar mijn mening alleen voor topgetrainde paarden gebruikt mag worden en dan nog maar 10 minuutjes. (heb al meerdere blessure's gezien na het trainen met een pessoa op een niet voldoende getraind paard) Gebruik dus liever een halsverlenger, slofteugel (aan de longe) of longeer aan de dubbele lijnen. Voordeel aan de dubbele lijnen is dat je zelf de druk op de lijnen en dus op het bit uitoefend en kan voelen of ze lichter is aan de longe als ohz, aan de hand daarvan kan je dan weer conclusie's trekken; ligt het toch niet aan jou rijstijl dat ze sterk wordt of heeft ze misschien last van het zadel?

Verder zou ik dan toch maar eens verder kijken naar een goede instructrice, die je ook kan helpen aan de longe want nu betaal je er een en moet je nog advies vragen (lijkt me niet helemaal de juiste oplossing)

Greetz

Hier ben ik het echt helemaal mee eens.
Rij op de manege nu ook af en toe een paardje, die je dus helemaal los moet laten.
als je er druk op zet, gooit ze haar hoofd in de lucht, en loopt ze onder je vandaan.
Zet je er nog meer druk op, dan pakt ze het bit vast en is ze weg.

Zodra je haar aan een ontspannen, bijna doorhangende teugel rijd en alles op je zit doet loopt ze prima.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 15:26

anytime schreef:
Ik zou eens een stangetje proberen. Ik heb een tijdje een fjord gereden met hetzelfde probleem. Klein stangetje erin gedaan en ineens was het probleem verholpen.

Frusty
Nee, het probleem is dan niet verholpen... de symtomen enkel Ja