Hoe paard op buitenrit een beetje rustig krijgen, en houden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carmen

Hoe paard op buitenrit een beetje rustig krijgen, en houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 15:35

Hee,

Ik heb een arabiertje, Belladin.
Nou is het zo, dat ze super rustig is, op stal met andere paarden, rijden, echt een super rustig rijpaardje.
Maar: als ik op buitenrit met iemand anders ben, dan word ze kortgezegt: KNETTERGEK. Of dat nou een slome tinker is, of een hypere draver, ze wil alleen maar rennen rennen rennen..
Op het strand laat ik haar gaan, maar als ik haar niet stop, rent ze zich eigen dood, bij wijs van spreken.
Ze is 17, maar heeft gewoon een topconditie. Als ik terug kom van buitenrit, heb ik haar hele mond stuk getrokken van het inhouden.
Soms, of meestal, is het leuk, maar het is ook gewoon vaak gevaarlijk, en ik houd haar gewoon niet (wat vrij logish is, ik ben niet sterker dan een D-pony Knipoog ).

Wat is nou de tip, om haar wat beter te laten luisteren?
Ze is wel is rustig geweest, op een buitenrit, maar dat is dan alleen als ze alleen is. Maar ik kan niet normaal draven op haar, als er een paard bij is (lees: dat word een rengalop Knipoog).

Ik wil graag geen reacties over het bitloos rijden, want dat word een drama. Want dan heb ik totaal geen controle meer over haar.
Ook graag geen reacties zoals: ''je hebt je pony niet onder controle, je moet meer in de bak oefenen'', want we trainen op M/Z niveau.
Ik vraag om tips en ervaringen!

Ilsje_

Re: Hoe paard op buitenrit een beetje rustig krijgen, en houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 15:37

Ik weet niet of je het al doet, maar wat voor mij werkt is een ophouding (tegenhouden) en niet vast blijven houden, maar weer loslaten. zodra ze even een sec stapt, meteen belonen. Gaat ze weer harder, tegenhouding, loslaten. Dat helpt bij mijn pony super!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 15:40

Tip: ga aan Parelli doen. Als je bij een dergelijke buitenrit met andere paarden je paard niet meer onder controle hebt, moet je terug naar de grond. Eddy Modde is Nederlands Parelli instructeur, en hij kan je helpen. Maar realiseer je dat je alles overboord moet gooien wat je tot nu toe doet. Je kunt er uiteindelijk weer naar teruggaan, maar concentreer je op Parelli, grondwerk, freestyle en later in het zadel. En daar hoort bitloos rijden ook bij.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 15:41

rijd je dan naast elkaar of achter elkaar?
en dan voorop op erachter? dat maakt ook een verschil

mijn paard is alleen erg rustig en handelbaar
maar met anderen veel drukker.
hij wil achter graag voorop lopen en zolang dat is is die ook vrij rustig.
in de groep of achteraan houd ik hem ok wel,( rijd met een scherp bit) maar is die veel drukker.

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 15:48

Ilsje_@ werkt niet
Cassidy@ Heb ik geen tijd en geld voor, (ik ben 12 Tong uitsteken)
Ladyzwien@ voor, erachter, ernaast, meestal maakt het niks uit, maar voor is ze het rustigs.. Met een scherp bit vind ik niet de oplossing, ik wil haar zelf onder controle kunnen houden, en niet door middel van pijn in haar mond..

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 15:50

nee dat hoeft ook niet
ik had geen keus, paard is hiervoor altijd met een rechtbit gereden, en reageerd daarom niet geweldig op een zachterbit als die iets mooi vindt ( buitenritten dus)

nou weet anders geen oplossing als het ook niks uit maakt waar je rijd, succes ermee

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 16:17

Als je 12 bent heb je er genoeg tijd voor. En als je je ouders lief aankijkt en een beetje spaart ook het geld.
Of je gaat door zoals je dat nu doet en hebt na iedere buitenrit een mond die stuk is.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 16:25

Cassidy schreef:
Als je 12 bent heb je er genoeg tijd voor. En als je je ouders lief aankijkt en een beetje spaart ook het geld.
Of je gaat door zoals je dat nu doet en hebt na iedere buitenrit een mond die stuk is.

Nou, mijn ouders gaan echt geen zweep kopen van meneer parelli, een touwhalster, en al die andere onzin die zo duur is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 16:28

Je hoeft geen zweep, touwhalster en andere onzin te kopen van Parelli. Er zijn andere adressen waar je die dingen goedkoper kunt krijgen. Zie www.equiplay.com

Hoe ver je kunt en gaat komen hangt niet alleen af van je inzet en je doorzettingsvermogen, maar ook aan de materialen die je gebruikt.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 16:30

Jij weet dat die site frans is?
On-topic:
Kan je niet een keer met je lesgever ofzo mee op buitenrit gaan?
Die je dan zodoende tips kan geven?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:11

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 17:48

Okey, ik ga niet al die shi.t idd van meneertje nogwat kopen, omdat ik het onzin vind. En omdat ik weet dat het niet helpt.

Ilsje, ik weet de tips al: rondje draaien, ophoudingen maken, enzz, maar ik vraag me af of er betere tips zijn, vandaar dit topic.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 20:35

Carmenn_ schreef:
Okey, ik ga niet al die shi.t idd van meneertje nogwat kopen, omdat ik het onzin vind. En omdat ik weet dat het niet helpt.

Ilsje, ik weet de tips al: rondje draaien, ophoudingen maken, enzz, maar ik vraag me af of er betere tips zijn, vandaar dit topic.

Jaa snap ik Lachen, maar ik bedoel, als je dan echt met een instructeur gaat, dat ie dan kan zien dat het niet werkt, en iets beters ziet, ook dat hij/zij dan precies zit hoe jou paard er op reageert zegmaar.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 20:43

Ik had net een heel verhaal getypt want zoiets heb ik ook bij sommige paarden meegemaakt maar heb het gewist, want jij zal wel denken:

ik ga de *&%$#@-tips van mevrouwtje cindy niet opvolgen want het is onzin en het helpt niet. Wel zonde, heb m'n hele tip verhaal op nieuw getypt.

Trouwens, ik ben niet iemand 'die een of andere mysterieuze methode heeft' maar iemand die met veel Geduld, door te Luisteren naar adviezen van Anderen, door te kijken naar het paard en door gezond verstand/ervaring oplossingen probeert te zoeken.
Dankje.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 20:47

Ik zou om te beginnen stoppen met het laten rennen op het strand. Dat mag ze pas weer als ze rustig is buiten.

Alleen is ze wel rustig zeg je? Dan gewoon alleen buiten rijden, niet laten rennen.

Als dat gewoon echt normaal goed gaat dan weer met anderen naar buiten. Kijk waar ze het beste loopt in de groep, voor/achter/naast. Niet gaan galopperen de eerste keren. Gewoon stappen en wat draven.

Zorg er voor dat het tempo van jou blijft. Als je merkt dat ze gaat versnellen dan inhouden/toestaan/inhouden/toestaan etc. etc.. Niet blijven trekken, liever 1 korte ophouding en dan weer loslaten. Na verloop van tijd valt het kwartje wel.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 20:54

Ja, als je je paard goed wilt houden zou ik idd aan de parelli gaan(ONDER BEGELEIDING)
En je kan het zo duur maken als je zelf wilt.

Je zou het er voor over moeten hebben, ik ben ook jong maar heb er voor gespaard en het is beter dan je paard z'n mond kapot trekken.

liann15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 20:37

mijn paard heeft precies hetzelfde , als we alleen rijden is het een heerlijke rit maar zodra ik met andere ben wilt ze alleen maar hard , en overal wilt ze een wedstrijdje van maken . als we voorop op de groep rijden word het wat minder maar dan gaat ze der hoofd omhoog gooien en heb ik nog weinig controle over haar en kan ik er nog amper houden . ik heb toen een thiedeman aangeschaft , ze loopt nu wel rustiger maar moet wel uitkijken dat ze niet te sloom word .
gr.

Stippie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 20:43

Ook zou je eens naar Annemarie van der Toorn kunnen bellen (zij is van trainingscentrum van Monty Roberts hier in NL), zij kan je telefonisch misschien goede tips geven.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 22:08

je vraagt om tips; OK dan! je krijgt ze!

en vervolgens zeg je dat ze toch niet werken en stom zijn? Verward

Nee de mond van je pony kapot trekken is een betere oplossing inderdaad...... Hamer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 06:47

Ik zou zeggen gewoon eerst wandelen Knipoog met iemand anders !