kan niet doorzitten op dit paard...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

timilon

kan niet doorzitten op dit paard...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 15:19

zoals de titel al zegt...op mn huidige paard kan ik niet zo zitten als ik wil.vroeger was ik echt aan het zadel geplakt,en zat ik zo recht dat mensen weleens vroegen of ik een stok had ingeslikt(met rechtop bedoel ik dus niet stijf,maar gewoon mooi)
ik heb in de tussentijd erg veel paarden gereden,ook op verschillende zadels(dressuur- en springzadels) en dat is wel mn handigheid maar niet mn houding ten goede gekomen.
ik baal er ontzettend van,op het janken af(ja,ik ben een strebertje Pling )
als ik in de spiegel kijk terwijl ik doorzit dan komt mn kont bij elke pas iets uit het zadel,en ik zit met mn schouders iets achterover geleund(alsof ik dmv mn teugels mn evenwicht moet bewaren).nu ligt mn zadel niet optimaal(iets achterover) en zit ik ook niet lekker,maar als ik zonder beugels rijd gaat het al vele malen beter.ik vind het zo stom van mezelf!!
ik rijd met erg lange beugels maar het maakt niets uit.nu zit dit paard niet makkelijk(niemand zit lekker op hem met doorzitten) maar ik wil het gewoon goed hebben,punt uit.(ik rijd z2 met dit paard en had afgelopen wedstrijd een 8 voor houding en zit,maar het frustreerd mij enorm,en dan kunnen honderd mensen zeggen dat het er goed uitziet,ik zie het wel en ik wil er vanaf!!)met een zadel met diepere zit+dikkere kniewrongen gaat het wel beter,maar ik wil mn houding op dit zadel met dit paard weer terug krijgen.hoe zouden jullie dit aanpakken?

timilon

Re: kan niet doorzitten op dit paard...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 17:14

niemand tips?

_marlies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:44

zit je wel ontspannen? schouders af laten hangen en je onderrug goed ontspannen dus niet proberen te geforceerd met de bewegingen mee te gaan.
En loopt je paard wel goed over de rug? want op paarden die niet lekker ontspannen lopen kun je niet goed doorzitten. Het plaatje ziet er vaak mooi uit (je rijd Z2 dus daar ga ik vanuit) maar het kan best zijn dat het paard niet ontspannen loopt of jij niet lekker ontspannen in het zadel zit. En een goed passend zadel (voor ruiter en paard) maakt idd erg veel verschil. Als je paard veel knieactie heeft in vergelijking met andere paarden die je hebt gereden is het natuurlijk ook moeilijker zitten.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 19:33

Ik heb het ook. Moeilijk paard met doorzitten. Als het dan al lukt om te blijven zitten, dan nog zit ik niet aan mn zadel geplakt en ik kan hem ook nooit normaal laten doorlopen, moet telkens weer inhouden of ik bonk echt op en neer. Vroeger en bij elk ander paard kan ik dus uren aan een stuk doorzitten, zonder probleem, maar bij deze. Laatst nog even mn lesgeefster laten proberen en ook zij kon niet gemakkelijk blijven zitten. Verder loopt hij wel ontspannen en laat zn rug ook los, maar doorzitten zal nooit iets worden denk ik. Ik ben nu van plan om veel zonder beugels te rijden, maar ideaal is het niet, want dan loopt hij niet actief genoeg met doorzitten. Zn moeder zat trouwens ook niet goed, dus ik denk gewoon dat het zn manier van lopen is.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 13:46

ja doordat ik me zo erger aan mn houding ga ik daar op focussen en dus minder ontspannen...hij blijft ten alle tijden goed over de rug.hoe kan ik me meer ontspannen?(ga goed op mn schouders letten).heb het idee dat ik op wedstrijd wel beter zit,maar dan loopt hij meestal ook(nog) lekkerder(tis een beetje een ijdeltuitje,showbinkje).t is gewoon een heel fijn paard,en ben bang dat ik hem in de weg zit als ik zo zit.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 15:44

Ik heb nog zitlessen gevolgd en daar moet ik zo weinig mogelijk spieren aanspannen, buikspieren ontspannen zeg maar, slappe buik maken. En bij in en uitademen zeg maar tot beneden in je buik. Verder gelijke druk op beide zitbeenknobbels. Knieen niet aansluiten, gewoon los laten hangen en benen lang. Maar is natuurlijk makkerlijker gezegd dan gedaan. Ik hoop dat er ooit een moment komt dat ik zonder al te veel moeite en problemen kan doorzitten op hem. Ik ben net als jij bang dat ik hem dan in de weg zit en zo die ontspannenheid wegrijdt.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 16:34

bedankt voor de tips...ga zsm aan de slag met oefenen(gaat nu ff niet,heb mn heup gekneusd met val van fiets,lompe ik haha)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 16:45

Als jij ontspannen bent en hij loopt goed ontspannen en gedragen , dan zou ik het toch in een ander zadel zoeken hoor. Of deze even goed laten nakijken. Als hij al wat gekanteld erop ligt dan maak je het jezelf heel moeilijk om een goede houding vast te houden , want dan vecht je constant tegen je zadel.

Of misschien pas je er wel gewoon niet goed in , dat het zadel bvb. iets te klein voor je is en je teveel op het schuine deel van de lepel zit ? Dan zit je ook constant te vechten tegen de zwaartekracht.

Ik zou toch eens een goede zadelmaker langs laten komen en wat rommelen en proberen , wie weet zit je dan ineens veel lekkerder !

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 17:06

ik ben al hard op zoek naar een ander zadel,ik heb nu een passier(te koop) en wil een euroriding diamant.een halve inch kleiner ook(ben flink afgevallen).denk idd dat grootste schuldige mn zadel is,omdat ik zonder beugels wel beter zit(kantelt je bekken meer),maar toch is het frustrerend Haha!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 17:31

Het is enorm frustrerend ! Je bent maar aan het zoeken naar een manier om je goede houding terug te vinden maar het lukt gewoon niet....ik ken het. Is een zegen als je daar vanaf bent Ja

En dat paard voel je dan ook denken : joh ga nou eens gewoon lekker zitten ipv. zo gefrustreerd zitten zoeken Tong uitsteken