Help, mijn paard heeft moeite met galop!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Linnietje

Help, mijn paard heeft moeite met galop!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 09:31

zoals meerdere onder ons heb ik ook een galop probleem.

stappen en draven gaat prima, niks mis mee, maar de galop wil gewoon niet.
mijn paard draaft met haar achterbenen, maar galopeerd van voren wel gewoon.
aan de longeerlijn of op het land wil het wel wat beter. als het
hard gaat en flink uitgestrekt wil het wel, dus buiten op het land en in het bos.
in de bak is het lastig. moet er zo hard aan rijden!

kan iemand mij vertellen, wat we kunnen doen/proberen aan ons probleem?!?!?!?!

even wat info over haar:
het is een dravertje van ongeveer 19 jaar,
ze is voor mij nooit goed gereden, het was alleen maar crossen.
nu ben ik een jaar bezig, eerst alleen stappen en draven.

ik rijd geen wedstrijden, maar heb op de onderlinge van onze club (geen les, maar bisis-lid)
het afgelopen seizoen groen gestart (voor de galop).
als comentaar van de juri had ik alleenmaar: wat een heerlijk ontspannen proef,
lekker om naar te kijken, jullie moeten verder gaan.

de galop wil gewoon niet. heb al van alles geprobeert:
aanspringen en weer terug, longeren met bijzet.

mensen, ik hoop een reactie van jullie te ontvangen.

Qimm

Re: Help, mijn paard heeft moeite met galop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 10:16

Wat mij handig lijkt is gewoon buiten te oefenen (of in een bak met lekkere lange zijden; 50m+). Hard en correct is beter dan langzaam en fout. En dan wat gaan schakelen, paar pasjes terug (echt maar 2 of 3 ofzo) en als dat goed is weer lekker naar voren. Verwacht niet dat dit binnen een week opgelost is. Gewoon flink oefenen en geduldig zijn.

Oh en niet alleen schakelen in de galop maar in alle gangen, de achterhand zal meer moeten leren dragen en sterker worden.

Succes Lachen\

ben benieuwt wat je wou breiken met het longeren met bijzet trouwens?

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 10:45

het longeren met bijzet loopt ze lekker op. gaat ze ook van ontspannen.
zet hem niet strak, maar wel zo dat ze gaat negeven. opknopen heeft geen zin Knipoog .

we hebben een 20-60 bak, maar ze houd het niet vol. vooral de hoeken, want dan moet het tempo wat omlaag.
ze val terug met de achtethand en dat is bijna niet uit te zitten.
buiten op de zandverstuiving met wat andere paarden gaat het goed.
dan moet ze hard werken en flink ploegen in het zand. maar daarna valt ze ook weer terug.
ze houd het maar even vol lijkt het wel.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 10:50

Het lijkt me ook verstandiger op een vlakke ondergrond te galloperen, het haar zo makkelijk mogelijk maken om het goed te doen. In dat zware zand is het extra moeilijk om te galloperen, en als ze het dan al moeilijk vindt...

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 10:51

Wat vaak het probleem is met een draver dat ze een knop moeten omzetten waar door ze weten dat ze mogen galoperen. Ik ben met mijn 5 jarige draver ook aan het leren. Aan de longeerlijn laat ik hem vaak de overgang van draf naar galop maken en beloon hem dan uitbundig. Ook laat ik hem op stem aangaloperen. We gaan dit binnenkort uitbreiden met iemand die op hem zit terwijl hij gelongeerd wordt. Zo leert hij de conbinatie tussen stem en beenhulp. Daarna weer uitbreiden naar gewoon los in de bak.

Dravers worden aangeleerd dat galoperen "fout" is dus het is vaak een kwestie van die knop omzetten. Wanneer hij weet dat hij mag galoperen kan je natuurlijk uitbreiden naar een goede galop.

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 10:56

Qimm schreef:
Het lijkt me ook verstandiger op een vlakke ondergrond te galloperen, het haar zo makkelijk mogelijk maken om het goed te doen. In dat zware zand is het extra moeilijk om te galloperen, en als ze het dan al moeilijk vindt...

het vreemde van dit is dat ze in het zand dan wel haar achterhand goed gebruikt.
kom ik weer op een licht/hard pad is het weer moeilijker. dat vind ik best wel vreemd.

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 11:03

@ dublinj: als jij longeerd zet je hem dan ook iets bij?
ik wel, dan gaat het iets beter. dan kan ze een paar echte galop passen maken.
alleen snap ik niet dat het dan wel goed gaat.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:12

Op de longeerlijn is vaak makkelijker omdat de hulpen dan vaak duidelijker zijn. Zeker als je consequent dezelfde stemhulp geeft. Als een paard iets niet snapt kunnen ze van een kleine verandering in been of handhulp al meer verward raken. Vaak doe je dit omdat je elke keer wat anders probeerd met aangaloperen omdat iets niet lukt. Op de manier van: Als het ene niet luk, lukt misschien iets ander?

Ik longeer met alleen een hoofdstel en longeersingel maar zonder andere hulpen. Ik heb zelfs geen zweep maar dat komt omdat die van mij zonder zweep ook precies weet wat hij moet doen.

Ik denk dat je hem echt eerst moet laten wennen aan het gewoon in galop gaan en door galoperen en daarna moet gaan werken aan de pas zelf. Die van mij gaat aan de longeerlijn nu al steeds meer ontspannen en ruimer lopen.

Let wel een draver kan je maar zelden echt heel mooi verzameld laten lopen. (uitzonderingen daar gelaten) De galop is vaak prima uit te zitten, mooi en gaat echt wel lekker maar het zal nooit een galop worden a la Salinero Haha!

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 11:46

dan zal ik het maar proberen, niet geschoten is altijd mis.
het enige wat ik graag wil berijken is een ontspannen galop.
de rest komt ooit wel.