Pony springt steeds veelste vroeg

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dess

Pony springt steeds veelste vroeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 17:43

Heey.
Sinds een tijdje spring ik weer met mijn verzorgpony en het gaat supergoed.
Ze is een tijdje kreupel geweest, en voor haar kreupelheid weigerde ze veel, maar nu ik weer ben begonnen heeft ze nooit meer geweigerd.
Maar ze springt nu echt heel vroeg. Als ik op de hindernis afrij wil ze er keihard op af galopperen (dan hou ik haar nog wel met moeite) maar ze springt dus heel vroeg. Ik vind het opzich niet zo erg, maar iemand van stal zij dat als je dan 2 hindernissen achter elkaar wil gaan springen dat dat dan gevaarlijk is. Hoe kan ik er voor zorgen dat ze niet zo vroeg springt?

xx Dess

Mungbean

Re: Pony springt steeds veelste vroeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 17:46

les nemen.

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 17:47

Dan moet je heel rustig op de hindernis afrijden, in een drafje of rustig galopje, en niet aandrijven, pas als jij denkt dat ze moet springen, een keer duidelijk aandrijven, en als het goed is gaat ze er dan overheen, dus rustig op de hindernis af, met druk op de teugels, en als ze moet springen aandrijven

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 17:51

Sizzle schreef:
les nemen.

Dit is idd de beste manier.
verder heeft het weinig zin om (hoog) te blijven springen (zonder begeleiding)
wanneer je het tempo niet zelf kan bepalen.

Vooral lage hindernissen of zelf enkel een balk en dan in jouw tempo daar overheen.
les is vooral ook belangrijk om het juiste tempo te leren voor de sprong, want jouw tempo kan te hard
of te langzaam zijn voor die sprong.

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 17:57

Ik heb les, maar ze springt vroeg bij alle hindernissen. Ik ga er ook in een rustig drafje op af, maar zodra ze de kans krijgt begint ze te racen. Dat doet ze ook na de hindernis.

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 18:00

Afbeelding
Afbeelding
Hier een 2 fotootjes , soms springt ze nog wel vroeger.

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 18:18

Zo heel vroeg springt ze echt niet hoor, en als ze er op af raced, moet je eerst een volte voor de hindernis maken, klinkt heel raar, maar dus op de hindernis afrijden, voor de hindernis een volte maken, en uit de volte springen, dan heeft ze geen kans om te gaan racen! ( je paard moet als ze uit de volte komt nog ong. 2 of 3 meter over hebben )

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 18:46

Oke bedankt.

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 18:49

het heeft in ieder geval bij mijn pony'tje gewerkt! Die racete ook altijd op de hindernis af, en sprong hem veel te vroeg, en doet het nu niet meer Lachen

lottevanoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 18:49

=Nou, zo vroeg springt ze niet, ik zou me er geen zorgen over maken hoor! Misschien springt ze ook beter bij een wat hogere hiindernis, nu kan ze er heel hard overheen, misschien dat ze als ze wat beter moet nadenken, niet zo hard gaat.

jodoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 18:53

Je pony springt inderdaad niet zo vroeg. Mijn paard sprong eerst veel te vroeg maar hij kon met groot gemak nog een ruime galop sprong voor de hinder maken en dat kan jou pony niet.

Als je er toch mee aan de slag wilt:
Je bouwt eerst een kruisje waar hij in stap nog over kan. En dan gaan oefenen. 3 stappen voor de hindernis stoppen achteruit lopen en dan weer voorwaarts (niet springen), volte er voor maken, tempowisselingen maken voor de hindernis (op 10 meter de galop, 2 passen draven en dan weer galop en springen). Het is vooral een kwestie van oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Zorg ervoor dat je je pony verrast. Als hij op jou moet letten omdat je eventueel wat anders gaat doen dan over de hindernis, moet hij wel op jou blijven letten.
Mij is het inmiddels gelukt maar ik moet daarbij wel zeggen dat mijn instructeur me daarbij geweldig heeft gesteund. Ik zag het af en toe echt niet meer zitten, maar mij paard sprong echt veel te vroeg!
Veel succes ermee.

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 18:54

Oke, maar wat ik er ook onder zet, soms springt ze nog vroeger dan dat. Ik mag nog niet te hoog omdat ze laatst kreupel is geweest.

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 18:56

jodoc schreef:
Je pony springt inderdaad niet zo vroeg. Mijn paard sprong eerst veel te vroeg maar hij kon met groot gemak nog een ruime galop sprong voor de hinder maken en dat kan jou pony niet.

Als je er toch mee aan de slag wilt:
Je bouwt eerst een kruisje waar hij in stap nog over kan. En dan gaan oefenen. 3 stappen voor de hindernis stoppen achteruit lopen en dan weer voorwaarts (niet springen), volte er voor maken, tempowisselingen maken voor de hindernis (op 10 meter de galop, 2 passen draven en dan weer galop en springen). Het is vooral een kwestie van oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Zorg ervoor dat je je pony verrast. Als hij op jou moet letten omdat je eventueel wat anders gaat doen dan over de hindernis, moet hij wel op jou blijven letten.
Mij is het inmiddels gelukt maar ik moet daarbij wel zeggen dat mijn instructeur me daarbij geweldig heeft gesteund. Ik zag het af en toe echt niet meer zitten, maar mij paard sprong echt veel te vroeg!
Veel succes ermee.

Bedankt Knipoog ik zal het gaan proberen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 19:05

Dess schreef:
Ik heb les, maar ze springt vroeg bij alle hindernissen. Ik ga er ook in een rustig drafje op af, maar zodra ze de kans krijgt begint ze te racen. Dat doet ze ook na de hindernis.

springles?
lijkt me logisch om dan ff te vragen welke oefening je moet gaan doen.

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 17:43

Nou, ik heb les van haar oude verzorgster met nog een paar anderen. We springen best wel vaak. Morgen hebben we weer les dus ik vraag dan wel even.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 18:39

Je pony loopt waarschijnlijk helemaal uit elkaar. Heeft Anouar ook wel eens last van. Maar als ik hem dan echt goed bij elkaar rij springt hij stukken beter.

In de crossles werd mij gezegt dat ik hem lekker voorwaarts, iets boven het arbeidstempo, op de hindernis af moet rijden. Ongeveer 3 galopsprongen voor de hindernis z'n hoofd omhoog laten doen, hem tegen houden en een beetje drijven.
Daarmee druk je alsware de veer helemaal bij een, het paard bouwt kracht op zonder harder te gaan en op het moment dat hij af moet zetten springt de veer alsware open en komt de kracht vrij

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 13:07

Eerst wat aan je dressuur gaan werken zodat je het tempo zelf kan bepalen. Die van mij deed dit vroeger ook, maar sinds ik haar dressuurmatig stukken meer voor elkaar heb gebeurt dat niet meer. Als je het tempo kan bepalen, lukt ook het aantal passen. Zorg ervoor dat je al op voorhand weet hoeveel passen galop je moet maken zodat je niet in de problemen komt als er geen ruimte genoeg is om nog een pas te maken maar het te vroeg is om te springen. Daar kan het ook aan liggen, misschien kunnen jullie niet zo goed afstand schatten? Dan is het aan jou om je daarmee gaan bezig te houden. Als het in draf wel goed lukt; begin dan eens met galopbalkjes uit te leggen. Een galoppas is ong 3 meter-3,5 meter. In het begin 1 pas, nadien 2 passen, vervolgens 3 passen enz. Lukt dat goed; probeer dan eens met een paar balkjes voor de hindernis. Zo hoef je niet zelf de passen te regelen (want het komt uit met de balkjes, let wel dat je nog genoeg afstand voorziet voor de afzet; bespreek eens met je instructeur) maar krijg je gevoel van de grootte van de passen. Elke keer een balkje minder op de duur laat je ze weg. Tel telkens goed en na een tijdje zal je zelf wel aanvoelen van hoe ver je moet beginnen etc. Maar denk erom dat je eerst moet beginnen met leren het tempo zelf te bepalen. Veel succes Lachen.

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 16:07

Bedankt Lachen we hebben vandaag helaas niet gesprongen omdat het hier heel slecht weer is.
Maar als ik er balkjes voorleg springt ze ook over dat balkje heen die er voor ligt Nagelbijten / Gniffelen

zoals hier: Afbeelding

Ze doet dat niet altijd, maar voor haar maakt het dus niet ech uit of er een balkje voor ligt.