Sporenbenen!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Trakehner70

Sporenbenen!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 10:53

Hallo,
Ik rij op een manege en op een niet makkelijk paard.Rij met sporen(groot31/2 cm)rij jedaarniet mee dan staat ie stil.
Hij heeft zo z'n kuren.
Oke ,dacht ik ,dan ga ik niet meer op dat paard van de manege,en rij er nu een die geen sporen nodig heeft.
Maar ik heb nu dus 'sporenbenen' dat wil zeggen dat ik weinig tot geen kracht heb in mn kuiten.
Leg mn benen verkeerd. Dus hij reageerd niet.
Nu heb ik zelf een paard gekocht,staat nog in frankrijk, en moet van de instuctrice zonder sporen rijden.

hoe krijg ik de goede been hulp weer terug?

blizzard2000

Re: Sporenbenen!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 11:03

Snap je vraag niet helemaal.
AOf je nu met of zonder sporen rijd hou je dezelfde beenligging. Als je benen dus niet op de goede plek liggen heb je waarschijnlijk altijd een verkeerde beenligging gehad.
Als ik drijf gebruik ik totaal geen kracht. Een paard kan een vlieg op zijn lijf voelen. Dus je hoeft maar minimale druk met je kuiten te geven.

Als ik een paard rij wat slecht aan de hulpen is maak ik hem daar op attend op. Ik drijf 2 keer zachtjes geen reactie tikje, Dit herhaal ik een aantal keer totdat ik mijn benen maar aan hoef te leggen en hij reageert. Als je hem eenmaal goed voor de benen hebt moet je dit bijhouden, door niet onnodig te drijven en heel consequent te zijn. Geen reactie op je benen tikje.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 11:06

Gewoon veel oefenen. Ik denk dat je al die tijd op dat andere paard teveel spoort en te weinig kuit hebt gebruikt, jammer dat je instructrice je oen niet gecorrigeerd heeft.

Trakehner70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 11:20

Bedankt voor jullie uitleg

Denk idd veel oefenen en idd jammer dat onze manege instructrice er niet op let.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:38

Misschien is het een idee om een tijdje privélessen te gaan volgen op manegepaarden. En al je een manege weet met betere instructie zou je dat daar kunnen doen.
Zelf rijd ik ook elke dinsdagavond een half uur privéles op een manegepaard en ik moet zeggen: ik leer er SUPER veel van! Doordat je continue op je fouten wordt gewezen zullen je fouten sneller verbeteren, dan wanneer je het 2 x in een uur rijden hoort. In de eerste situatie wordt het normale vanzelf abnormaal, omdat je het nooit meer doet, in de tweede situatie (dus in groepsles) blijft het foute normaal, omdat je het maar 2 x per uur goed doet.
Bij mij merk ik echt dat ik ERG vooruit ga en zeker als je straks je eigen paard gaat rijden is het natuurlijk ERG belangrijk dat je het paard en jezelf geen foute dingen aanleert.
Veel succes ermee!

One

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:20

Oefenen oefenen! ik heb ook hele 'zwakke benen' ik rijd mijn paard zonder sporen en zweep, dus moet zelf wel een actief been hebben. Mijn paard was altijd heel boos op mijn benen. Heb nu priveles en het gaat per les stukken beter. Echt een aanrader!

Sucses!

Supergirl78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:54

Idd heel veel oefenen, en vond het een goeie tip, van die prive lessen.
Snap ook niet zo goed hoe je zo weinig kracht in je benen kan houden??
Beenligging maag idd niet veranderen, met of zonder sporen.

Wen je paard straks aan iedere x kleinere hulpen.
Hopelijk is je paard goed ingereden en heeft hij/zij nietveel hulpen nodig. Pling

lottevanoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 18:51

lijkt me niet echt een fijne manege als ik dat zo hoor,maargoed daar gaat het nu niet om. Veel oefenen en ik hoop dat je paard een beetje goed aan het been is!

Trakehner70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 11:45

Hallo,
Ik heb gister gereden op de manege, en heb aan gegeven dat ik zonder sporen moet rijden en heb dat ook gedaan.
De instructrice heeft hier ook op gelet ,hoe en wat ik met mn benen doet.
Word idd veel oefenen.Kreeg zelfs kramp in mn kuiten ervan Bloos
Mijn eigen paard word in gereden zonder sporen en ze wil dat ,voor zolang het kan, zo laten.
Ze gaat trouwens 7 okt op concours met hem, springen, ben benieuwd hoe ver hij komt.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 15:27

Sporenbenen?

Als je spoor om hebt is het nog niet de bedoeling om op je spoor te rijden, ook met sporen rij je op je kuiten, maar een spoor kan nét genoeg zijn om even bij te tikken. Inplaats van een zweep bijv.

Maar vind het raar dat je hierdoor minder kracht hebt... Want zo hoort het niet. Knipoog

Maar idd, veel oefenen en trainen, iemand die constant zegt wat je moet doen werkt ook heel goed!

Gabrielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 12:07

Wat denk je van oefenen!
Dat gaat echt niet even 1 2 3 hoor...