druk vanwege andere paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

woeliej

druk vanwege andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 10:44

Mijn forest kan best leuk lopen. Zolang ik alleen ben met hem... Zodra er anderen paarden bij komen kan hij alleen nog maar als een kip zonder kop rond racen.. Het is niet dat hij bang is, maar meer dat hij zich wil laten zien. Meneer beseft nog niet dat hij ruin is. (is hij toch echt al 9 jaar)

Wie herkent dit probleem? Hoe gaan jullie er mee om en wat doen jullie eraan?

Ik probeer hem altijd toch maar weer rond en laag te vragen en vooral doorzitten helpt goed maar dan komt hij maar kleine stukjes terug, het blijft race werk. Ben er nu mee aan het werk met verschillende instr. en wat werk opzich wel, maar vooraal erg langzaam.

Jibbel

Re: druk vanwege andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 10:48

Ik denk dat je gewoon vaak en veel moet rijden met andere paarden erbij, zodat hij eraan went.
Vooral niet hem de hele tijd inhouden, maar gewoon, alsof je niks in de gaten heb, doorrijden.
In het begin zou ik ook niet te veel waarde hechten aan hoe hij loopt, dan maar niet in de krul.

Leo_bikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:34

Probeer het eerst eens met één paard in de bak wat hij goed kent en waar hij maatjes mee is. Begin eerst alleen in de bak en laat het andere paard er bijvoorbeeld de laatste 10 minutje bijkomen. Als dat goed gaat kan je het langzaam opbouwen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:44

Zoals gezegd: vooral veel blijven oefenen met andere paarden bij het rijden.
Zelf heb ik ook een erg druk merrietje gereden en bijvoorbeeld in draf zei mijn instructrice altijd (en dat werkte) dat ik gewoon langzamer moest gaan lichtrijden dan mijn paard draafde. Omdat dat voor een paard niet echt fijn is gaat het paard zich aanpassen aan jouw tempo. Als je dan weer in een rustiger tempo gelijk gaat met je paard kan je indien gewenst nog een keer het tempo iets lager maken.
Het aan de teugel lopen zou ik me ook niet erg druk maken, zorg maar eerst dat het paardje weer ontspannen kan lopen in het bijzijn van anderen.
Edit: ondanks dat doorzitten het beste werkt kan je bij een paard dat nog erg gespannen is beter lichtrijden.
Veel succes ermee!

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 18:16

het gaat me er niet om dat hij persse aan de teugel blijft lopen, ik vraag hem juist naar beneden om de ontspanning op de zoeken. en hem dan proberen af te leiden door veel kleine voltes te rijden met goed stelling vragen. Maar dat lukt vaak niet best meer. Opbouwen helpt niet echt. Hij staat op een pension stalling en er rijden geregeld mensen bij me in. Ook gaan we naar les op de rijvereniging. Hij went ook wel een beetje aan de andere paarden, maar het gaat super langzaam vooruit met de ontspanning. Ik vraag me zelf af of hij het ooit wel zal leren Nagelbijten / Gniffelen

lottevanoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 18:54

Dit hebben er wel meer, je moet ze er gewoon rustig aan laten wennen dan gaat het snel beter denk ik!

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 13:10

De ruin die ik nu rij heeft hetzelfde probleem. Jij als ruiter moet proberen het gedrag van je ponie te negeren en het goede werk te belonen. Als hij dus maar even terug komt, meteen belonen, want dat is wat je wilt! Verder zou ik veel oefenen, oefenen en oefenen. je paard moet eraan gewend raken dat bakwerk met anderen normaal is, en geen show!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 13:18

idd veel oefenen zet hem aan het werk met dingne waar hij zn hoofd bij moet houden veel wendingen rijden zodat hij geen tijd heeft om op de rest te letten en goed gedrag meten belonen

Nougat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 10:42

Opbouwen en zoveel mogelijk aan het werkzetten zodat hij er ook niet echt de kans voor heeft!