aanleuning / ontspanning

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lynnlovesyou

aanleuning / ontspanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 17:29

ik denk dat ik zot ga worden :

Ik heb een nieuw paardje : de aanleuning gaat helemaal niet zoals het hoort
De vorige eigenaar reed haar op de buitenteugel ( dus daar druk op uitoefenen ) en dan kwam ze wel
naar beneden maar hangt ze gewoon = > volgens mij niet de bedoeling en ze loopt ook traag , ze is wel aan het been bij overgangen maar niet om sneller te draven bv

persoon 2 zegt constant links/rechts buigen dan komt ze na een tijdje echt licht , maar is dit dan de juiste oplossing

of moet ik gewoon gelijke lichte druk uitoefenen op teugels en voltes rijden en overgangen etc ...

Momenteel kan ik geen les nemen omdat mijn ouders dit niet willen betalen ... dus lieft geen reacties van : Neem LES !!

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

nuka

Re: aanleuning / ontspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 18:16

is moeilijk te zeggen zonder het te zien, maar ben het niet eens met persoon 2.

ik zou gewoon goed voorwaarts rijden, veel overgangen en tempowisselinge. en inderdaad op 2 teugels houden, en dat wil echt niet zeggen dat je nooit aan 1 teugel meer mag vragen, maar dat moet je dan op gevoel doen.

verder zou ik zeggen, regelmatig longeren met touwtjes of chambon o.i.d.
voor het voorwaarts/neerwaarts, en ook dan goed door laten lopen.

succes

ivar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 21:31

Als je paard hangt, dat kun je enigszins oplossen door telkens heel even je hand te ontspannen en dan weer de aanleuning gewoon te houden. Je mag eigenlijk niet toestaan dat je paard je handen als 5e been gebruikt. Als jij zorgt dat er niets is om te hangen dan houdt ze er wel mee op. Let wel op een losse teugel is dus niet de bedoeling. wel aanleuning nemen en rustig aan de teugel vragen, maar zodra het paard gaat hangen even loslaten en weer aannemen. Dit loslaten duurt echt maar heel even (paar seconden ofzo)

Verder zorgen dat het paard meer vanuit het achterbeen gaat lopen. Dit kun je oefenen door middel van overgangen en tempowisselingen. Je zou kunnen doen alsof je naar de stap gaat en op het moment dat je paard wil gaan stappen bedenken dat je toch maar niet wil stappen en gewoon doordraven.

Het paard kun je meer aan het been krijgen door bijvoorbeeld al tijdens het losstappen, wat je neem ik aan eerst even met een losse teugel doet, af en toe halt te houden en dan vanuit het halthouden je paard actief weg te laten stappen.

Geef de hulp voor de stap. Reageert het paard niet geef dan direct (binnen 7 seconden) een "schop" of een tik met je stokje. Rent je paard weg op deze hulp, zorg er dan voor dat je hem niet per ongeluk in de mond hangt en neem het dan niet meteen terug. Je wilde een reactie en die heb je gekregen, wees er blij mee. Herhaal de oefening. Eerst halthouden, dan wegstappen op een zachte hulp. Wel reactie? GOED GEDAAN PAARD. Belonen en laten merken dat je blij bent. Weer geen reactie?, opnieuw de hele sterke hulp herhalen en daarna nog eens de oefening doen met een zachte hulp. (je paard kan een vlieg voelen dus de zachte hulp ook)

De meeste paarden reageren al veel beter na de 1e keer hoor. Als het goed gaat met losstappen dan kun je kijken of je paard vlot wil wegdraven met een normale aanleuning. Zo ja prima, zo nee dan bij de overgang naar de draf hetzelfde doen als vanuit het halthouden naar de stap.

Ga vooral niet teveel zelf prutsen. Misschien is het wel mogelijk dat je ergens toch les kunt krijgen. Wie weet kun je iemand die goed kan lesgeven wel ergens mee helpen en in ruil daarvoor les krijgen. Zo ben ik ook begonnen.

Succes

Pep1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 21:50

Helmaal eens met bovenstaande Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 11:58

Kijk eens in het 'Aan de teugel Topic' Lachen Staan veel tips in over ontspanning/aanleuning Knipoog
Xx

Lynnlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 08:13

Dank u allemaal !!
Mss nog mensen met tips ?

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 08:25

Jij zegt zelf al dat je paard traag loopt, dus ik zal eerder aan het tempo gaan werken dan klooien met de teugels om je paard aan de teugel te krijgen Knipoog

Vanaf het moment dat jij erop zit meteen actief laten stappen. En ook veel overgangen/schijnovergangen gaan rijden, + voltes/wendingen om haar lekker los te krijgen.

Grote kans dat als jouw paard lekker actief gaat lopen, op dr eigen benen gaat lopen & dan dus niet meer op jouw handen hangt.

Lynnlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 08:32

dus gewoon licht contact en als ik voltes rij veren op binnen teugel ?

Eerst heb ik dit ( wat jij zegt ) gedaan maar dan kreeg ik commentaar dat ze compacter moest lopen ... en iedereen zegt gewoon dat ik iets anders moet doen ... ik weet het echt niet meer

xxxfhxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 08:41

als ie gaat hangen, vasthouden van voren en veel been, dan word ie meestal lichter

ivar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 08:42

Tj a, het is heel moeilijk om dingen uit te leggen via internet. Eigenlijk is het beter als je iemand ziet rijden en dan daarvanuit te werken. Ook heeft iedereen vaak net een iets andere manier om een probleem op te lossen. Er zijn heel veel wegen naar Rome....en ieder paard is anders. (ieder mens ook Knipoog )

Ook kun je niet verwachten dat je met het 1x proberen van iets meteen resultaat hebt. En als ik dan zie dat je schrijft dat je gedaan hebt wat love-plaisir gezegd heeft maar dat je commentaar kreeg dat je paard compacter moest lopen. Soms moet eerst het één opgelost worden voordat je het volgende kunt aanpakken. Je paard moet eerst lekker voorwaarts zijn en niet hangen in je hand. Dat compacte is voor later zorg. Nogmaals je kunt niet alle problemen tegelijk oplossen.

Nog een voorbeeld: Toen je leerde schrijven en lezen kon je ook niet meteen een boek lezen. Je moest eerst de letters leren enz. Zo werkt dat met je paard ook.

Is er niet iemand bij jou op stal die je een beetje kan helpen?

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 08:48

Ik denk geen van de 2 manieren die daar staan. Tuurlijk als je voltes rijd wel stelling vragen maar daarvoor hoef je niet te kneden of wat dan ook mt je binnenhand. Lachen

Zolang jouw paard niet voorwaarts en op zijn eigen benen loopt blijft ze wss in jouw handen hangen en zal jij dus niet lekker kunnen rijden zonder 100 kilo in je handen te hebben en loopt ze dus eigenlijk niet lekker aan de teugel.

Wat houd dat compact lopen in?

Lynnlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 11:50

@ ivar : ik heb toen een tijdje zo gereden en toen was ze echt licht maar iedereen kwam zich bemoeien van je moet het zus doen of je moet het zo doen , en als je er dan iets op zei kreeg je als reactie terug dat ze alleen maar wouden helpen en dat je commentaar moet kunnen verdragen .

Ach ja mijn ouder hebben intussen toch beslist dat als onze eige bak af is dat ik dan wel een lesgever mag zoeken
maar ja hoe lang gaat dat nog duren ..

toch bedankt

ivar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 15:33

Graag gedaan.

Ik zou maar lekker doorgaan met de manier waarop je paard voor jou gevoel echt lekker liep en je van de anderen even niets aantrekken. Niet boos worden op ze, maar gewoon zeggen dat je even deze manier wil volhouden en dat je zeker open staat voor opbouwende kritiek.

Het is natuurlijk ook meestal goed bedoeld. Probeer daar voor jezelf een middenweg in te vinden en zo te reageren dat je niet iedereen tegen je in het harnas jaagt Knipoog.

Als je denkt dat iemand wat zinnigs meld, dan kun je ook gewoon doorvragen over het hoe en waarom toch? Ik ga ervan uit dat mensen die goed bedoeld commentaar geven ook nagedacht hebben waarom ze vinden dat het op hun manier moet. Samen overleggen en discuseren kan heel zinvol zijn en voor beide partijen interressante informatie opleveren. Wat mij betreft is de mening van een ander niet per definitie fout.

Goed van je ouders dat je les mag als jullie bak klaar is. Zoek een goed bekend staande instructeur uit en ga niet alleen kijken naar de prijs voor de les. De duurste hoeft niet persé de beste te zijn, maar de goedkooptste is vaak zeker niet de beste. Vraag om je heen en vraag ook aan mensen die al een heel stuk verder zijn dan jij (bijvoorbeeld iemand die al Z rijdt, of de instucteur bij de manege) bij wie ze lessen en waarom. Neem een proefles om te kijken of de klik er is.

Je bent iig al goed bezig door hier met je probleem te komen en dingen te proberen. Ga zo door, sta open voor iedereen en doe dat waar jij je goed bij voelt.