wat verwachten van een 5 jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elizahbep

wat verwachten van een 5 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 15:11

heej ik heb sinds 2 jaar een haflinger merrie van 5 jaar. ik rij met haar dressuur.
maar wat kan je nou vragen aan een 5 jarige?
ze loopt 9 van de 10 keer nageefelijk, kan al een beetje wijken. is erg goed in keertwendingen,
op dit moment ben ik bezig met schouderbinnewaards. en van stap naar galop en galop nar stap.

is dit niet te zwaar voor haar? ze gaat niet in protest of zo, en ze preobeert het wel (als ze het moeilijk vind wilt ze wel eens gaan rennen.)
wat zijn goeie oefeningen voor haar leeftijd?

Kelly_ann

Re: wat verwachten van een 5 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:14

Oefeningen zijn geen probleem als de volgende voorwaarden maar in orde zijn. Aan het been, recht op twee teugels en ontspannen over de rug.
De oefeningen gebruiken als oefening, dus korte stukjes en afwisselen met rechtuit rijden.

xMK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:16

Ik vind dat je best rustig aan dingen kunt gaan proberen, zolang ze maar goed de basis beheerst. Dat ze netjes recht is, los en nageefelijk. Ik zou alleen niet meteen keertwendingen gaan oefenen voordat ze nog niet het wijken helemaal beheerst. Meer zou ik gaan voor de oefeningen als wegrijden in draf en galop, inderdaad een pasje wijken maar vooral ook de galop stukken oefenen omdat deze nog wel eens moeilijk kan zijn voor haflingers.

Succes!

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:41

ik vind deze oefeningen helemaal niet te zwaar hoor Haha!
zolang je maar niet alles tegelijke tijd wilt en doet.
sommige 5 jarige rijden al bijna M2.
aan de teugel lopen uit zichzelf is alleen maar goed he Knipoog

xMK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 16:47

Loowis schreef:

Dat is het hem juist, daar ben ik het niet altijd mee eens Tong uitsteken..

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 16:51

Loowis schreef:

En het is maar de vraag óf dat zo goed is.
Die oefeningen die je nu doet kunnen wel, maar dan zou ik dat niet vaker dan 1 of 2x in de week oefenen, niet iedere keer dat je rijdt.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 16:54

xRavel schreef:
Loowis schreef:

Dat is het hem juist, daar ben ik het niet altijd mee eens Tong uitsteken..

Ik ook niet Haflingers zijn later puber af dan bv een kwpn-er... blijven langer "kind".
En laat jij je kind van 7/8 jaar zonder training ook de avond 4-daagse lopen.

Als ze goed op conditie zijn is het geen probleem en een dag rust tussendoor is ook
niet erg maar je merkt vanzelf aan je pony als je overvraag...

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 16:55

qua botgroei is elk paard even snel volgroeit, dus dan maakt het niet uit of het een haflinger of een kwpner is.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 17:05

Visconti schreef:
qua botgroei is elk paard even snel volgroeit, dus dan maakt het niet uit of het een haflinger of een kwpner is.

ben ik met je eens... maar je moet IN dat koppie kijken en niet naar zijn lijf.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 18:19

dat is helaas een fout die meeste mensen maken. Dan krijg je zulke situaties waar een paard van 5 op M2 niveau loopt, misschien lijkt hij volwassen maar ze zijn nog in de groei op dat moment. Elk paard is pas op zn 6de uit gegroeit, tot die leeftijd moet er rustig aangedaan worden omdat de groeischijven in de rug nog niet gesloten zijn en je dus schade kunt veroorzaken waar een paard op langer termijn last van kan krijgen.

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 10:27

Qimm schreef:
Loowis schreef:

En het is maar de vraag óf dat zo goed is.
Die oefeningen die je nu doet kunnen wel, maar dan zou ik dat niet vaker dan 1 of 2x in de week oefenen, niet iedere keer dat je rijdt.

ik zeg ook niet dat ik het er altijd mee eens ben. Maar die paarden kunnen het wel aan. Ze hebben geen last ofzo Knipoog tuurlijk niet meteen kei hard gaan trainen he!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 10:02

wat je kunt verwachten is niet zozeer afhankelijk van de leeftijd, als wel van , wat is er tot nu toe met het beestje gedaan
als die van mij dalijk vijf is, dan gaat ze pas echt doorgereden worden, dus wat kan je op dat moment van mijn paard verwachten ?
gas, rem, links en rechts en schakelen in de gangen die ze aanbied...

als een paard al langer onder het zadel is en balans onder en met de ruiter heeft zul je iets meer kunnen verwachten

Jessicoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 10:04

Ik vind het niet te veel gevraagd..
Het hangt er van af ook hoe leergierig het paardje is..
En als ze het wel wil en niet in protest gaat waarom niet..

Rijd je ook wedstrijden dan ofniet? ..

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 10:07

Visconti schreef:
dat is helaas een fout die meeste mensen maken. Dan krijg je zulke situaties waar een paard van 5 op M2 niveau loopt, misschien lijkt hij volwassen maar ze zijn nog in de groei op dat moment. Elk paard is pas op zn 6de uit gegroeit, tot die leeftijd moet er rustig aangedaan worden omdat de groeischijven in de rug nog niet gesloten zijn en je dus schade kunt veroorzaken waar een paard op langer termijn last van kan krijgen.

Het ligt er maar net aan hoe ze in het M2 komen. Er zijn erbij die nauwelijks kilometers in de benen hebben, maar er zijn er ook die na uren ploeteren van wedstrijd naar wedstrijd gesleept worden Knipoog .

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 15:08

Het gaat er niet om wat voor oefeningen je rijd! Je moet hem steeds soepel maken en zorgen dat ie goed z'n lijf blijft bewegen. Als jij merkt dat die oefeningen je daarbij helpen en hij op geen enkele manier in protest komt waarom zou je het dan niet doen..? (Tenzij het natuurlijk extreme dingen zijn die je van hem gaat vragen, maar ik vind niet dat een simpele schouderbinnenwaarts daar bij hoort.)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 15:33

Denk als je het rustig aan opbouwt en goed luisterd naar je paard dat je wel okee bezig ben.
Gewoon lekker de tijd nemen.

Ik vind een 5 jarige in M2 ook wel erg sneu, zeker als je bedenkt dat een 5 jarige heel vroeger nog op die leeftijd nog als veulen gezien werden.

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 15:35

Jessicoo schreef:
Ik vind het niet te veel gevraagd..
Het hangt er van af ook hoe leergierig het paardje is..
En als ze het wel wil en niet in protest gaat waarom niet..

Rijd je ook wedstrijden dan ofniet? ..

ga in januari starten. rij wel fnrs.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 15:55

midgie schreef:
Ik vind een 5 jarige in M2 ook wel erg sneu, zeker als je bedenkt dat een 5 jarige heel vroeger nog op die leeftijd nog als veulen gezien werden.

Heel vroeger dachten ze ook dat de aarde plat was Tong uitsteken .

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:36

LDRD schreef:
midgie schreef:

Heel vroeger dachten ze ook dat de aarde plat was Tong uitsteken .

Dat denk ik nog steeds Tong uitsteken

Ik bedoel dat er te veel gevraagt word van te jongen paarden en als je het serieus bekijkt is het zo dat een paard pas bij 5/6 volwassen gaat worden, van een kind verwacht je toch ook niet dat hij met zijn 10 de universiteit gaat doen?
Je hebt respect voor dat kind, waarom niet voor een dier dan??

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:49

Ik denk dat het geheel afhankelijk is van wat het dier aanbiedt, de ene is nou eenmaal beter dan de andere.
Ik heb een 6 jarige die nu Z2 gestart wordt en die kan het op zijn 'janboerenfluitjes' aan. Dat paard wordt minder belast dan menig lager gestart paard, het is dus maar de vraag wat wenselijk is.

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 17:17

Ja met LDRD eens.

nasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 19:50

Hoi,
Ik vind dat je goed naar je paard moet luisteren, biedt hij dit aan kan je het zeker wel eens een keer proberen, maar de basis is en blijft het belangrijkste!! vaak zeggen ze dat als je paard 3 is, rij je 3 dagen in de week, is hij/zij 4, 4 dagen in de week, en 5, 5 dagen in de week. Maar vind wel als je paard meer aan biedt dat je dat gewoon kan proberen.
gr.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 20:34

Ik heb ook een 5-jarige en die heb ik 6 maanden geleden als zadelmak/groen aangeschaft. We zijn vanaf 0 begonnen en nu rijden we oefeningen op L-niveau: Beetje wijken, keertwendingen en wat meer doorsluiten af en toe.
De weg hiernaartoe was redelijk zwaar, met veel correcties, zowel aan mij als aan het paard. Die eerste bok, daar was ik zó blij mee; dat betekende namelijk dat hij eindelijk de spieren in de achterhand had om op die manier in verzet te komen (tegenwoordig vermijden we dat natuurlijk :p)
Ter voorbereiding op het wijken hebben we keertwendingen om de voorhand gedaan, om de zijlingse spieren in de achterhand wat op te rekken. Dit was echter pas nadat hij tactmatisch in orde was!
Zolang je paard nog niet aan de eerste 4 punten van het skala voldoen, moet je nog niets moeilijks gaan vragen.

We begonnnen met 3 weken grondwerk: freestyle om de band op te bouwen. Later aan de longeerlijn en vrijspringen. Dit deden we afwisselend ongeveer 4 dagen per week.
Daarna ben ik langzaam rijden gaan invoeren. de eerste twee weken zonder les, zodat ik het paard beter leerde kennen. 2 of 3 keer per week. Daarna 4 keer per week, waarvan 1 keer per week intensief in de les.
Na anderhalve maand zijn we voor het eerst naar buiten gegaan. Na 3 maanden hebben we voor het eerst samen gesprongen. Maar qua dressuur bleven we bij takt en aanleuning. Regelmatig longeren om de spieren te versterken en ook nog altijd regelmatig vrijspringen en grondwerk, voor de afwisseling.
Inmiddels is het paard sterk genoeg, rijden we 4/5 keer per week, waarvan 2 sessies intensief (max. 40 min.) Andere keren is buitenrit of lichte dressuurarbeit. We longeren ook minstens 1 keer per week aan de dubbele longe, om de rug los te houden en te strekken.
Bij de dressuur rijden we veel achtjes in stap en draf, laag ingesteld. Een beetje schakelen en ook wat hele ophoudingen tussendoor. Zodra hij op beide zijden enigzins 'los' voelt komt de overhang naar de galop, waarin ik hem langzaam iets meer opricht en wat meer op het achterbeen zet. Dit doen we op beide handen. Daarna lassen we een korte stappauze in van 5 minuten.
De volgende punten wisselen nog al eens van plaats: ene keer doe ik stap-draf-galop-draf-galop-draf-stap-draf-enz. overgangen eerst en daarna keertwendingen om de voorhand op beide handen, of andersom.
als laatste doen we wat wijken en schoudervoor in stap en daarna in draf. Daarna lekker lang uitstappen, soms op de weg, voor minimaal 15 minuten.

Dat is zo'n beetje wat we doen. De volgende oefeningen zullen zich vanzelf aanbieden zodra de tijd daar is.
Een paard mag Z lopen als het 6 is, maar dat betekend nog niet automatisch dat het paard er klaar voor is.

Ik denk dat je goed op weg bent.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 20:45

Als ze maar hun best doen. Ik ben gauw tevreden met jonkies. Iedereen heeft een andere mening, en mijn mening is dat een 6 jarige niet in Z thuis hoort. Het Z opzich stelt niet zo heel veel voor, maar met 6 zijn ze niet volwassen en in mijn opinie mag je ze vanaf hun 6e wat meer aan het werk zetten. Tot die tijd lekker veel afwisseling en lekker basis werk. Dan zit het in het koppie goed en dan volgt de rest heel simpel vanzelf wel.

Maar goed daar zijn de meningen behoorlijk over verschillend. Wat je het beste bij je gevoel en je paard vindt passen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 21:05

Vind ook dat een 6 jarige bij lange na niet in het Z2 thuis hoort, maar ieder zijn ding, maar vraag me af hoe dit paard over 2/3 jaar er geestelijk aan toe is?