Niet meer vooruit op straat en in het bos...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

snater

Niet meer vooruit op straat en in het bos...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 14:44

Hoi,

Misschien een stom probleem, maar ik vind het erg lastig. Daarom wou ik eens vragen of iemand hier me een goede tip kan geven.

Ik heb een eigen paard dat ik dressuurmatig rij. Het is een ruin en hij staat bij mijn ouders thuis. Daar is ruimte genoeg voor een stal, er is een paddock waar hij elke dag een aantal uren buiten staat, maar die is niet groot genoeg om in te rijden. Nog geen 100m verderop is echter een mooie manege waar ik overdag graag kom trainen. Ik stap daar dan naartoe. Daarvoor stap ik een fietspad af en steek vervolgens een weg over (buiten bebouwde kom, er wordt dus vrij hard gereden).

Dat ging in het begin gewoon goed. Ik stapte er lekker naartoe, ging er rijden en stapte dan (meestal via een omweg door het park) weer naar mijn ouders. Maar na een paar weken begon mijn paard op de heenweg vervelend te doen. Zodra het einde van het fietspad in zicht is wil hij niet meer vooruit. Hij draait dan om en wil alleen maar terug naar huis. Als ik dat niet toesta (ik wil immers gewoon rechtdoor) begint hij flink hard achteruit te lopen.
Eerst dacht ik dat hij ergens bang voor was. Dat is hij eigenlijk nooit, maar goed, je weet het niet he. Ach gut Dus stapte ik af en leidde hem aan de hand naar de manege. No problemo, hij liep onverstoorbaar met me mee. Niets aan de hand dus. Ook als er iemand anders meefietst of loopt stopt hij niet. Ik heb alleen geen zin om iedere keer af te moeten stappen (hij is best groot en ik kom er niet zo heel makkelijk op).

Nu begon hij laatst in het bos ook al. We kwamen op een gegeven moment op een breed pad, waar ik een lekker stukje wilde galopperen. Stopt 'ie daar ook ineens en wil hij absoluut niet meer vooruit! Een voorbijganger heeft hem weer even naar voren geleid, maar 10 meter later deed hij hetzelfde. Ook de keren daarna gaat hij steeds op de rem en in de achteruit. Hij doet het steeds vaker en de lol van het buitenrijden gaat er voor mij snel vanaf.

Ik ben niet zo'n held Bloos . Als mijn paard zo pontificaal op de rem gaat is hij moeilijk te overbluffen. Ik heb verschillende keren geprobeerd hem te straffen door te schoppen en heb ook wel eens een zweep meegenomen en gebruikt. Vroeger steigerde hij echt hoog (stond dan recht overeind en bleef in de lucht 'klauwen') en ik ben best bang dat als hij weer zo aan het steigeren gaat, ik eraf zal vallen en mijn paard dus kwijt ben. Vooral met die weg in de buurt zie ik dat niet zitten.

De dierenarts en tandarts hebben mijn paard uitgebreid gecontroleerd en hebben geen fysieke oorzaak gevonden. Ook de fysio komt regelmatig langs. Als hij eenmaal dressuurmatig aan het werk ik gaat het heel goed en zijn er geen problemen. Mijn trainer zegt dat ik toch moet volhouden en hem niet mag laten 'winnen' door af te stappen, maar ik durf dus niet goed. Mijn paard is 5 en ik kan me dus wel voorstellen dat hij mij uitprobeert. Maar dan de hamvraag.... hoe los ik dit op?

Mylady_E

Re: Niet meer vooruit op straat en in het bos...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:06

Je kan eerst eens naast je paard stappen, als het dan toch van schrik zou zijn gaat hij je beter vertrouwen als je er naast loopt dan als je erop zit.
Als hij gewoon onzeker is, kan je misschien vragen of dat er eens een ander paard meegaat. Laat hem daar dan achter lopen zodat hij op het ander paard kan vertrouwen.
Het kan ook zijn dat hij gewoon geen zin heeft en dus koppig is Haha! . In dit geval moet je jou wil doorzetten en hem dus goed vooruit drijven.
Veel succes

piaelfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:11

hm , ik heb dit probleem ook, mijn paard gaat buiten ook alsmaar achteruit.
Ik heb geprobeerd er naast te lopen en er dan na ongeveer 1km er weer op gaan zitten.
Dit heeft bij mij goed gewerkt
Misschien een tikje met de zweep, als je daar mee rijd?

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:17

omdraaien en in de achteruit zetten in de richting die jij opwilt Lachen maakt niet uit hoe, als hij maar de kant op gaat die jij wil. Moet je eens zien hoe snel hij daar genoeg van heeft. Of als hij in de achteruit gaat, rondje draaien en weer flink voorwaarts drijven. Als hij steigert, streng "NEE!" brullen, naar voren zitten en op het moment dat hij omhoog komt uit zijn balans halen door je linker of rechterteugel korter te nemen, weer 4 benen op de grond? dan direct weer actief vooruit rijden. En het allerbelangrijkste: NIET meer afstappen als hij loopt te klieren! Iedere keer dat je dat doet wint hij, en wordt het de keer erop NOG moeilijker om hem er doorheen te krijgen.

Je weet zeker dattie geen pijn ergens heeft? of misschien moet je je dressuurtraining wat spannender maken (als hij het doet op weg naar de manege associeert hij dat kennelijk met iets vervelends, en nu hij erachter is dat het werkt gaat hij het ook op andere plekken proberen). Als hij echt bang is is het een ander verhaal, maar dit ruikt ernstig naar puberend paard Haha! Je hoeft hem echt niet verrot te meppen of te schoppen, maar je mag hem best laten weten dat dit niet de bedoeling is. Zet hem desnoods wat meer aan het werk buiten zodat hij op jou let en geen tijd heeft voor geintjes (maar ik weet dat dat makkelijker gezegd is dan gedaan).

Veel succes ermee iig!

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:24

kjoetie schreef:
omdraaien en in de achteruit zetten in de richting die jij opwilt Lachen maakt niet uit hoe, als hij maar de kant op gaat die jij wil. Moet je eens zien hoe snel hij daar genoeg van heeft. Of als hij in de achteruit gaat, rondje draaien en weer flink voorwaarts drijven. Als hij steigert, streng "NEE!" brullen, naar voren zitten en op het moment dat hij omhoog komt uit zijn balans halen door je linker of rechterteugel korter te nemen, weer 4 benen op de grond? dan direct weer actief vooruit rijden. En het allerbelangrijkste: NIET meer afstappen als hij loopt te klieren! Iedere keer dat je dat doet wint hij, en wordt het de keer erop NOG moeilijker om hem er doorheen te krijgen.

Je weet zeker dattie geen pijn ergens heeft? of misschien moet je je dressuurtraining wat spannender maken (als hij het doet op weg naar de manege associeert hij dat kennelijk met iets vervelends, en nu hij erachter is dat het werkt gaat hij het ook op andere plekken proberen). Als hij echt bang is is het een ander verhaal, maar dit ruikt ernstig naar puberend paard Haha! Je hoeft hem echt niet verrot te meppen of te schoppen, maar je mag hem best laten weten dat dit niet de bedoeling is. Zet hem desnoods wat meer aan het werk buiten zodat hij op jou let en geen tijd heeft voor geintjes (maar ik weet dat dat makkelijker gezegd is dan gedaan).

Veel succes ermee iig!

Hier ben ik het helemaal mee eens! Lachen
behalve dat wat ik vetgedrukt heb staan. Nooit het paard uit balans halen als hij steigert want dan heb je grote kans dat ie omvalt of achterover klapt!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:26

onzin Haha! dat heet timing Haha! dat moet je natuurlijk niet doen als hij op het hoogste punt is, maar zoals ik zeg op het moment dattie omhoog komt, kun je hem best "omtrekken" hoor, het enige dat je dan doet is hem uit balans brengen zodat hij niet nog hoger kan steigeren en weer op de grond komt. Het is iets dat je tegelijk doet: op het moment dattie op de rem gaat om omhoog te komen je gewicht naar voren en uit balans brengen. Werkt prima en ze hebben het zo door Lachen

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:28

Hehe...is dit een kopie van mijn merrie???

Ik heb precies hetzelfde: eerst ging het braaf, nu stopt ze zomaar, wil niet meer naar voren, drijgt met steigeren, dus durf ik niet genoeg door te pakken (bang dat ze echt omhoog gaat/gevaarlijk wordt), ik denk dat daar het probleem ook bij jou ligt.

Blijven proberen dus en met zweep op pad gaan, proberen aan te voelen voordat ze het doet, aan het werk zetten tijden het rijden.

En je kan altijd nog beter afstappen en verder leiden dan om keren.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:32

toevallig een kopie van mijn verzorgshet? bij my gebeurd dat ook altijd en als ik dan met de zweep tik kome er altyd mensen voorby die mij een 'beul; noemen

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:33

Ik heb mijn uitstaprondje wel eens bekant helemaal in de achteruit afgelegd voordat mevrouw doorhad dat we toch echt gingen waar ik wilde dat we gingen.. ze was spinnijdig maar daarna nooit geen probleem meer gehad Nagelbijten / Gniffelen

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:45

ik heb als ik me pony draai hup bitje vast en rennen naar huis dus geen achteruit pogingen maar gas op de plank vooruit

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:47

owja, dat deed zij ook hoor, maar dan zette ik haar op de volte of de berm in oid, tot ze weer stil stond, en dan weer omdraaien en opnieuw. Mijn ervaring is dat als je het 1 keer echt goed oplost en niet opgeeft, al ben je er de hele dag mee kwijt om het rondje dat je normaal in 15 min stapt te rijden, je er 9 van de 10 keer ook echt mee klaar bent. Probleem is meestal dat mensen dit soort problemen niet direct oplossen en het dus van kwaad tot erger gaat. En dan wordt het idd een stukje lastiger om het op te lossen...

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:48

maar als ik zo bezig ben dan krijg ik allemaal mensen op mijn dak, omdat er veel mensen rond lopen daar :S

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:51

Dan ga je op een ander tijdstip, zaterdagochtend om 7 uur ofzo, als er nog niet zoveel mensen zijn.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 16:03

heel herkenbaar. ik heb vanalles geprobeerd en niets hielp het werd zels erger als ie doorkreeg wat ik deed. Het paard steigert er zelfs bij.. op dit moment stap ik maar af en begeleid ik hem en stap dan weer op. meestal gaat het goed erna, maar soms heeft ie van die dagen dat ik om de 5 minuten aan het afstappen kom..

ik heb hem inmiddels wel zover dat ie als ie stopt dmv een losser contact en aanmoedigende woordjes langs iets engs loopt. ook kan ik weer met een los teugeltje over het galoppad rijden, jawel, in galop.

ik denk dat je gewoon heel veel geduld moet hebben, niet boos worden en hem vooral niet laten winnen.

eerst rustig langs iets proberen te krijgen terwijl je erop zit, anders afstappen begeleiden opstappen aanlpen en belonen.

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 16:11

Ik zit met precies het zelfde verhaal als TS! ook een ruin die ik dressuurmatig rijdt, maar waar ik niet mee naar buiten kan, zodra hij het hek ziet waar het erf van de manege eindigt gaat meneer volgas in ze achteruit en stopt niet! Ik ben ook ten einde raad, heb alles geprobeerd (geen zweep dan, want als ik een zweep pak, gaat hij te verrot en gaat hij flippen, dus dan zitten we zo in tokyo (ook de bedoeling niet echt)).
'naar voren schoppen' oid helpt niet, alleen als er een ander paard meegaat of een wandelaar, niet echt leuk ben ook blij met alle tips!

snater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 20:17

Hey, bedankt voor alle reacties! Fijn ook om te lezen dat ik de enige niet ben met dit probleem.

Vandaag heb ik inderdaad bijna het hele pad achteruit gelopen. Meneer was boos Duivel ... Maar goed, hij had ook best vooruit mogen lopen. Ik vond het wel een beetje eng omdat er aan het einde van het fietspad een stel van die paaltjes staan (zodat er geen auto's door kunnen) en ik in de achteruit niet zo goed kan sturen. De paaltjes staan er nog, maar mijn paard heeft wel wat haren van zijn bil verloren aan een lantaarnpaal. Kleinigheidje Vork

Ik ben in ieder geval wel gekomen waar ik heen moest, heb heel licht getraind en wat balkjes gedraafd en weer naar huis gegaan. Zaterdag probeer ik het weer, ik laat wel ff weten hoe dat gegaan is!

Ania: mijn paard is gewoon echt niet bang. Er moeten gekke dingen gebeuren wil hij ergens van schrikken, en dan nog is het minimaal: 2 passen schiet hij dan weg en daarna staat hij alweer stil om te kijken waar hij nou zo van geschrokken was. En dat afstappen wil ik nou juist niet blijven doen.
Sammie: jouw paard lijkt bang te zijn om van het erf af te gaan. Dan heb je er denk ik inderdaad weinig aan om kwaad te worden, hij voelt zich blijkbaar niet prettig als hij alleen van 'huis' is. Afhankelijk van je reden om het erf te verlaten, kun je misschien beter niet alleen op pad gaan.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 06:49

goed opgelost hoor ts! Nou de volgende keer weer in de vooruit proberen, gewoon volhouden, komt goed!

snater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 17:10

Joepie, vandaag deden we allebei alsof onze neus bloedde en we zijn dus zonder problemen in één keer op de plaats van bestemming aangekomen! Bedankt voor de tip kjoetie (en de rest natuurlijk ook)!

ZilverLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 17:20

Wat ook helpt is gewoon wachten en even........... Haha! ........veel tijd nemen. Mijn pony Navajo (6) vindt het kanaal en de boten eng waar we langs moeten. Dus als hij terug wil of omdraaid, dan draai ik hem in de goede richting en zucht een keertje diep, Slapen en neem mijn tijd. Soms duurt het lang en soms bedenkt hij na 30 seconden dat we maar beter verder kunnen lopen. Ook als hij achteruit loopt of draait zet ik hem terug hoe hij stond en wacht gewoon af. Het werkt wel, want zonder gevecht loopt hij dan gewoon verder en wordt steeds makkelijker.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 17:21

De mijne deden dit ook.
Na jaren zonder problemen buiten te hebben gereden ging het niet meer.
Ze lopen vrolijk achteruit totdat ze met 1 achterbeen in de sloot staan en ik niks meer durf.
Ik ben stuf vol blijven houden, met het idee van: de aanhouder wint.
Maar toen ze vort bokkend de weg op sprongen als er een auto aankwam, heb ik het maar opgegeven.
Veiligheid gaat toch echt voor, en echt aanpakken durf ik niet.

Ik ga vanaf toen maar met de trailer naar de manege, en buitenrijden doen we niet meer, helaas, vond het altijd wel leuk.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 08:14

Dat achteruit laten lopen in de goede richting gewoon een aantal keren vol blijven houden.

Ik gaf mijn paard overigens wel tussendoor de kans om het goed te doen. Dan probeerde ik haar weer voorwaarts de goede kant op te laten gaan. Deed ze het niet, dan draaide ik haar weer en moest ze achterwaarts.
Na een paar keer was ze het zo beu dat ze zelfs in draf de goede kant op ging.

Ik heb het nog maar een paar keertjes hoeven herhalen en het probleem was over.
Het is wel heel erg belangrijk om de rust hierbij te bewaren. Een paard in paniek op de weg is erg gevaarlijk.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 10:32

heej wat fijn dat het gelukt is ts!

Idd niet gaan stressen, schreeuwen en druk doen, maar gewoon heel droog en onverstoorbaar je eigen plan trekken, net zolang tot paardlief meewerkt. Het grote probleem is gewoon dat heel veel mensen dit soort dingen laten escaleren, als je meteen als het probleem zich voordoet het in één keer goed aanpakt, en de tijd ervoor neemt om het op te lossen, dan ben je er meestal ook gewoon echt klaar mee Haha! Hoelanger je dit gedrag toestaat, hoe moeilijker (en gevaarlijker) het wordt om het aan te pakken.

Ik heb zelf trouwens wel eens 3,5 uur (!) voor een stroompje water gestaan, waar peerdlief echt, echt, echt niet doorheen wilde (tenzij er een ander paard voorging of we richting stal gingen Knipoog ). Maar uiteindelijk gaan ze er toch wel doorheen, als je maar rustig volhoudt. Na 3,5 uur heeeeel vaak tot 10 tellen en proberen ging ze er toch braaf doorheen en ik heb ik nooit meer problemen gehad met door het water gaan. Met paarden omgaan is imo heel vaak gewoon een kwestie van wie is het slimste en wie heeft de langste adem Haha!

Blij dat ik je heb kunnen helpen, heel veel rijplezier gewenst verder!