Rechtrichten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daisies

Rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 10:53

Hoe richten jullie je paard recht?
Ongeacht of dit paard recht of scheef is naar links of rechts

Girlgamer

Re: Rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 10:55

Ik doe dat nu tijdens mijn lessen. Op de hoefslag rijden. Mijn paard kijkt vaak een beetje naar buiten. Dus maak ik ophoudingen met mijn binnenteugel en drijf met mijn binnenbeen om te voorkomen dat hij naar binnen komt.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 11:08

Er zijn al HEEL veel topics hierover, dus misschien makkelijk om even de zoekfunctie te gebruiken.
Ook staat er veel op de website: www.paardenbegrijpen.nl

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:05

Ik ben er al twee jaar mee bezig, hij verschilt nu per keer of hij links of rechts scheef is. En het is nu minimaal, hij is bijna recht!
Nu alleen snel beter worden, dat hij niet weer scheef is als ik er terug op ga! Clown

Jimb0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:47

Die van mij kijkt vaak een beetje naar links, nu moet ik hem tijdens het rijden een beetje naar rechts laten kijken, zodat hij die spieren ook gaat gebruiken Lachen zodat hij aan beide kanten lossere spieren krijgt en dus beter zijn hoofd recht voor zijn lichaam kan houden.

nati

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:28

zijn stuwkracht en impuls moet eerst goed zijn,
goed voelen wat zijn ''bolle kant'' is en zijn ''holle kant'',de''holle kant'' is spiertechnisch de moeilijke kant,
voltes rijden, wijken, als je wat verder bent kun je de contra gallop ook gebruiken voor het rechtrichten.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 19:18

Op de binnenhoefslag in rechte lijnen.
Tussen 2 benen, 2 billen, 2 teugels. Clown
Niet de achterhand achter de voorhand brengen maar de voorhand voor de achterhand brengen (indien paard scheef is).
Zo ontdek je ook de 'holle' en 'bolle' kant zoals nati hierboven al noemde.
Als je dat ontdekt hebt veel volte's rijden, volte vergroten/verkleinen, binnen en buitenstelling.
En dan weer eens een rechte lijn over de binnenhoefslag om te kijken of er al iets verbeterd is.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 20:13

Idd binnenhoefslag en vaak recht afwenden. Bij mn vzpaard is t meer t punt dat ze verwacht dat ze iets van een zijgang moet doen als we bij bv. de C afwenden. Tussendoor rijd ik dus ook vaal rechtuit daar.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 06:54

Ik heb twee dingen gedaan. Een goed passend zadel gekocht en alleen maar aan een los teugeltje buiten gaan rijden (rechtuit)
Anouar was altijd schots en scheef, maar nu is hij kaarsrecht, ongeacht hoe ik hem rij.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 15:15

OP een los teugeltej buiten rijden is geen rechtrichten volgens mij, je kan een paard pas goed rechtrichten als je controle hebt over alle 4 zijn benen.
En dat krijg je door veel te oefenen en te leren zien en voelen waar het paard zijn voetjes neer zet!!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 15:21

Dat kan wel zo zijn, maar Anouar loopt nu wel recht en dat deed hij eerst niet.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 17:22

Lenneke_ schreef:
Dat kan wel zo zijn, maar Anouar loopt nu wel recht en dat deed hij eerst niet.

Maar zet hij zijn benen op de juste manier weg, dat is het verhaal achter rechtrichten.
Mijn paard kan ook mooi rechtlopen in het bos, maar dat zegt niets over rechtrichten!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 19:16

Hij heeft vrezelijk last gehad van z'n rug. Zo erg dat hij nauwelijks nog kon lopen. Daarvoor is hij behandeld door de DA en de DA heeft me ook weer geholpen met rijden.
Dus ik ging aan de slag, heb een paar keer les gehad van die man, maar die rug bleef een heel gevoelig punt. Zeker eens in de maand kon ik een paar dagen niet rijden vanwege z'n rug.
Op een gegeven moment was ik dat dressuurrijden zo zat en ben ik eigenwijs geweest en ben ik alleen nog maar buiten gaan rijden.
Anouar heeft nooit meer last gehad van z'n rug. Een half jaar later kwam de DA voor een kleinigheidje en heeft hij ook even z'n rug nagekeken. Hij was verbaasd over hoe het nu ging en was nog veel verbaasder toen ik vertelde wat ik had gedaan.
Zijn advies was dan ook om lekker zo door te gaan als we deden.

Nu heb ik een happy paard dat recht is, beide kanten op even makkelijk buigt en ontspannen over de rug loopt

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 22:23

Okee ik snap hem maar dat heeft verder niet met de vraag over rechtrichten te maken,
Fijn dat je paard in elk geval van zijn rugpijn af is.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 20:54

recht richting is zo veel mogelijk gebogen lijnen rijden zodat je elk achterbeen afzonderlijk tot dragen kan maken b.v veel schoudervoor en travers.daarbij niet je stelling uit het oog verliezen en de slechte kant iets let op iets vaker doen dan de goede

anytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 00:22

opvangen aan het andere been waar die dus over "wegloopt"

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 07:37

Ik heb les genomen in de klassieke dresuur. Ik werk nu aan de hand en onder het zadel aan het rechtrichten. Mijn paard zet op beide handen teveel gewicht op het binnenschouder.
We doen veel voltes en op de lange zijde schouderbinnenwaarts en travers.
Paard is ook scheef geworden door een verkeerd zadel en kon zich niet meer ontspannen. Nu gaat het echt al stukken beter.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 14:44

Veel links en rechts om schouderbinnenwaarts, travers en renvers rijden. Ook in stap. Je kunt dat ook aan de hand doen in plaats van onder het zadel. Zorg dat het allebei de kanten even makkelijk gaat en dat je paard ook makkelijk omgesteld kan worden. Let op dat de binnenheup ook echt naar binnen komt tov de ruggegraat, en daarbij zakt als dat achterbeen naar voren wordt gezet.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 09:25

heel goed ben het helemaal met don marcello en ankem eens

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 11:14

als ie links scheef is, dan op de rechterhand rechtrichten toch? zodat ie met zijn rechterkant naar binnen komt?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 09:07

Ieder paard is scheef en bij de een heb je meer werk dan de ander.
Op de binnenhoefslag oefenen en niet teveel met de teugel op proberen te lossen maar ook met je zit en been.
Probeer iemand erbij te halen die dit van de grond uit kan controleren en je eventueel kan vertellen wat er fout gaat.

Groetjes kim

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 16:16

Ik lees of oefeningen die niet iedere ruiter of ieder paard beheerst (neem een 3 of 4 jarige?). Hoe richten jullie recht bij deze paarden?

Tevens lees ik, vooral met je zit en been rechtrichten. Ehm, hoe? Wat moet iemand doen?

Als ik zie hoeveel paarden scheef zijn, bijvoorbeeld op wedstrijden en die kunnen het ook (bijna) allemaal benoemen. Ja, vooral met zit en been. Ehm, hoe dan? Ik zie alleen een scheef paard.

In mijn ogen is stap één; onvoorwaardelijk aan het been zijn en drang naar voren hebben. Als het paard niet voorwaarts is, kan je er niks mee.
En mij interesseert het dan echt niet waar en hoe het paard met zijn hoofd loopt, hij moet en zal aan het been zijn (en tja, als het dan een net een giraffe is, so be it) en drang naar voren hebben.
Stap twee; nagevelijkheid op de buitenteugel. Meestal begin ik dan op de hand waarbij het paard meer aanleuning neemt op de binnenteugel dan op de buitenteugel. Het liefst in draf (en/of galop) op de binnenhoefslag.
Hierbij zorg ik dat ik maar heel licht contact heb met de binnenteugel en indien dat niet lukt, dan maar geen. De buitenteugel neem ik aan en ik geef stelling naar buiten totdat het paard de teugel aanneemt (van groot belang dat het paard die ruimte heeft, dus ontspan die binnenhand!) en aannemen is niet nagevelijk zijn. Het paard zal eerst aanleuning moeten zoeken voordat het kan nageven. Tevens is het aannemen van de buitenteugel door de ruiter niet het vastzetten van de hand. Deze dient elastisch te blijven. Blijf vooral voelen wat het paard doet, zodra deze ook maar iets aanneemt en probeert na te geven, voordeel van de twijfel geven en zelf ook nageven.
Afhankelijk van het paard, zet ik ook de schouder (lees voorhand) iets naar binnen zodat deze recht voor de achterhand is. Maar wel met buitenstelling. Dit doe ik door middel van een ophouding op de binnenteugel.
Zodra het paard nageeft op de buitenteugel, kan ook de binnenteugel weer in lichte aanleuning genomen worden, zodat het paard gelijke druk op beide teugels heeft.
En dan pak ik voltes mee voor de buiging in het lijf. Hierbij let ik erop of het paard spoort (is het paard dus recht?) en hoe is mijn aanleuning? Is deze gelijk op twee teugels zonder te zwaar te worden (hangen)?
Het stukje buiging pak ik mee, door de voltes te verkleinen en vergroten. Wat doet het paard? Slaat hij door naar binnen (zwaait achter uit)? Direct weer de volte vergroten. Valt hij over de buitenschouder? Direct weer volte verkleinen.
Dit doe ik dan uiteindelijk op beide handen.
De duur van ieder onderdeel is afhankelijk van het paard. Het is bij ieder paard toch net even anders. De één moet je eerst op beide handen op de rechte lijnen recht hebben en de ander kan je beter ook eerst de buiging op één hand voor elkaar hebben.

Imo kan je op deze manier ook ruiters die minder gevoel hebben en paarden die minder ver zijn afgericht (behoorlijk) recht richten.
Tevens heb ik zelf ervaren dat als een paard rechter is en ook op de volte goed blijft sporen (dus de juiste buiging heeft), hij ook de andere oefeningen beter oppakt, zoals een schouderbinnenwaarts en een travers.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 09:24

@ Arnyek; dat is een goeie vraag. Ik rij een 6-jarige, die rijtechnisch gezien niet zo leuk is gereden en op het niveau van een niet-verknalde 4-jarige loopt. Of eigenlijk misschien in sommige aspecten daarin nog lager, het stuur valt af en toe uit, evenals de rem; hij is supersnel afgeleid, vlucht voor je been, kan zijn tempo nog niet zo goed controleren omdat hem dat gewoon nog uit evenwicht brengt... We zijn bezig met 'm rechtrichten, aangezien hij als je 'm z'n gang laat gaan extreem inknikt naar links en eigenlijk compleet scheef loopt. Hoe we daarmee bezig gaan?

Gewoon lekker afwisselen, hem bezighouden, zorgen dat ie meer op mij gaat letten. Met m'n houding het tempo controleren en daarbij proberen zo min mogelijk aan z'n mond te zitten (hij is erg ruw gereden en daardoor hard in z'n mond geworden), en alleen op de buitenteugel met ophoudingen te remmen als hij vlucht. Verder zacht benen eraan houden, impuls behouden zonder het tempo te laten versnellen (althans, proberen... Clown ) Niet krappe figuren rijden; gewoon grote voltes, beetje met de stelling spelen, ook een lichte rechterstelling (moeilijke kant dus) vragen. Op een gegeven moment gaat hij 'aanbieden' naar beneden te komen; hij durft sinds kort weer met z'n neus echt naar de grond te gaan en z'n kaakspier een beetje te ontspannen. Ik laat 'm dan soms éven dit doen terwijl hij naar links kijkt, en zodra het stabiel voelt ga ik héél voorzichtig met ophoudinkjes en beetje been op rechts proberen hem wat rechter te stellen. Zodra hij het doet, meteen ontspannen zodat hij merkt dat dát is wat je wil...
Zo probeer ik het, het lukt aardig en er zit vooruitgang in. En ja, heb ook regelmatig les met 'm. Maar goed; hij 'beheerst' de M-oefeningen (als je flink trekt en schopt; zo is hij helaas gereden op z'n vorige stal) wel, maar dat rijden we expres nog niet met 'm, terug naar de basis. Ook galopperen is nog een apart verhaal, maar dat komt allemaal wel weer. Hij krijgt de tijd in ieder geval Vork

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 08:34

als je vind dat je paard te jong is kun je hem ook eerst aan de hand gebogen oefeningen vragen daarbij heeft hij geen last van het ruitergewicht en word hij wel sterk en lenig.
tenminste zo doe ik het dan.
succes
Kijk anders maar eens op www.sincerita.nl of www.paardenbegrijpen.nl

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 14:37

Jammer dat TS zelf niet meer post in haar topic. Ben erg benieuwd naar haar ervaringen en mening.