20 jarige paard (Z2) weer in conditie krijgen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

magicrover

20 jarige paard (Z2) weer in conditie krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 08:19

Ik heb nu een ruin van 20 jaar op stal staan. Hij is voorheen 2x Z2 geweest, M-samegesteld en Z-springen. Het meisje wat hem gekocht heeft, wil graag in het M1 starten met hem. Het is van zichzelf al een "bloot" paard, maar het laatste 1.5 jaar heeft hij alleen maar op de weide gestaan. Hoe zouden jullie de training oppakken en wat voor een voer zou verstandig zijn?

Voerschema nu:
7:00 1 kilo basisbrok en veel hooi
9:00 tot 15:00 op de wei
16:00 1 kilo basisbrok en 1 plak hooi
20:00 1 grote bak met pulp (heeft ruim 4 uur staan weken)
21:30 1 kilo basisbrok en weer veel hooi

Paard is altijd netjes ontwormd, lichamelijk in orde, tanden zijn nagekeken.

Is er speciaal voer voor oudere paarden die een beetje "bloot" van zichzelf zijn en nog volop energie hebben?

Katja

Re: 20 jarige paard (Z2) weer in conditie krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 08:24

Je zou kunnen overwegen om hem ipv hooi voor een gedeelte (of helemaal) op kuilgras te zetten.
Dat zet toch vaak wat meer aan en verder zou ik hem toch op 4kg krachtvoer zetten. Pulp is vooral veel suiker daar worden ze vaak vooral fris van en niet altijd dikker dan zou ik liever mais bijvoeren.
En verder de training rustig opbouwen.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 08:35

Begin met een trainingsschema te maken voor het opbouwen, bijvoorbeeld: longeren, stappen, longeren, rijden (30min), longeren, rijden (30min), stappen, longeren, rijden (30min). En zo opbouwend dat je hem bijvoorbeeld 4 a 5 maal rijdt per week. En naarmate je meer gaat trainen, ga je hem meer voeren met krachtvoer. Met pulp ben ik zelf niet bekend, maar suiker is niet echt goed om een paard weer op te bouwen, vooral voor oudere niet. Dan zijn vezels belangrijker, want daar krijg je je energie uit. Misschien kun je Energiekern Mix van Subli erbij voeren, om sneller resultaat te krijgen. Dit is te verkrijgen bij de Boerenbond/Welkoop. Maar als je de tijd neemt om aan zijn conditie te werken, en voldoende voert, heb je over een tijdje weer een mooi sportpaard.
Succes!

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 08:39

Mijn oudje van 21 jaar krijgt elke dag in totaal:
6 a 7 scheppen seniorenslobber van Subli
halve schep sportbrok
anderhalve schep basisbrok
En heel veel hooi (kuil kan ik niet voeren).
Hij ziet er nu erg mooi uit (goed op gewicht en vol energie).
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 26-09-07 08:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 08:39

--> RT-P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 16:09

Vooral veel stappen. In het begin aan de hand, eens een paar rondjes rond de bak. Als dat te weinig word aan de longe, afentoe klein drafje... En zo steeds een stapje verder tot het rijden toe, dus echt opbouwen Lachen

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 16:12

bizzybijtje schreef:
Vooral veel stappen. In het begin aan de hand, eens een paar rondjes rond de bak. Als dat te weinig word aan de longe, afentoe klein drafje... En zo steeds een stapje verder tot het rijden toe, dus echt opbouwen Lachen

En paar rondjes stappen aan de hand in de bak, af en toe een drafje? Hij is toch gewoon goed gezond verder?! Het is geen kreupel paard ofzo. Volgens mij roep je maar gewoon wat. Als je op die manier gaat opbouwen ben je nog wel even bezig.

Heb zelf ook een oudje gehad die stil had gestaan, en daarmee training ook opgebouwt ging prima.

Inderdaad je moet het rustig opbouwen, voerschema aanpassen en rustig het werk weer op pakken, longeren etc. Training weer opakken en vanuit daar verder opbouwen, tijdens het opbouwen pas je het voerschema aan na gelang van de prestaties en oefeningen die gevraagd worden, dus niet meteen beginnen met een voerschema voor een paard wat nog steeds actief is in de hoge wedstrijdsport, ook het voeren opbouwen.

Maar aan de hand een paar rondjes stappen vind ik een beetje onzin, dat doet die in het land ook wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 19:13

SONY schreef:
bizzybijtje schreef:

En paar rondjes stappen aan de hand in de bak, af en toe een drafje? Hij is toch gewoon goed gezond verder?! Het is geen kreupel paard ofzo. Volgens mij roep je maar gewoon wat. Als je op die manier gaat opbouwen ben je nog wel even bezig.

Heb zelf ook een oudje gehad die stil had gestaan, en daarmee training ook opgebouwt ging prima.

Inderdaad je moet het rustig opbouwen, voerschema aanpassen en rustig het werk weer op pakken, longeren etc. Training weer opakken en vanuit daar verder opbouwen, tijdens het opbouwen pas je het voerschema aan na gelang van de prestaties en oefeningen die gevraagd worden, dus niet meteen beginnen met een voerschema voor een paard wat nog steeds actief is in de hoge wedstrijdsport, ook het voeren opbouwen.

Maar aan de hand een paar rondjes stappen vind ik een beetje onzin, dat doet die in het land ook wel.

Heb er even overheen gelezen dat hij lichamelijk etc. in orde was Lachen

patricia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 19:27

alles langzaam gaan opbouwen. elke dag bijv een minuutje langer draven/stappen/galoperen en dat gaan uitbreiden.