Dicaprio deel III

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kaatje77

Dicaprio deel III

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 22:02

Hoi Medebokkers.

Hier is deel 3 van de spieropbouw van mijn paard Dicaprio.

Zo was hij een aantal weken geleden:
Afbeelding

Vandaag deden we dit:

1. Los stappen zonder spanning.
Afbeelding
2. Na een drafje: http://www.mijnalbum.nl/Foto-XSQ3SBDM.jpg

3. Tuig op spanning.
Afbeelding

4. Lekker actief achterbeen.
Afbeelding

5. Tempowisselingen vind hij steeds leuker.
Afbeelding

6. Galopje. Hij schrok van de buurman, kwam later wel naar beneden. Bloos
Afbeelding

7. Draf. http://www.mijnalbum.nl/Foto-TR76K78E.jpg

8. Draf op de rechterhand.
Afbeelding

9. Even een kleine stap pauze. http://www.mijnalbum.nl/Foto-ERMBSZUU.jpg

10. Actieve draf zoals ik hem graag zie.
Afbeelding

11. Omdat de bak te zwaar werd, zijn we naar de longeercirkel gegaan.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6QRXHJUO.jpg

12. Draven. Vork
Afbeelding

13. Galopje.
Afbeelding

14. Hij schrok van een auto. Hij is blind aan de linkerkant
Afbeelding

15. Fijne draf.
Afbeelding

16. Omdat hij nog wel zwak is, vooral na 50 minuten longeerwerk, zakt hij heel af en toe door z´n achterhand.
Hier heel goed te zien. Echt een momentopname, vooral met deze camera die pas na 5 seconden reageert. Bloos
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DJUM7G3B.jpg

17. Tempowisselingen in de stap.
Afbeelding

18. Kijken of ie nog op de stem reageert.
Afbeelding

19. Nog even uitsloven voor vrouwtje. Knipoog
Afbeelding

Het zou leuk zijn als je een bericht achterlaat.

SarahJ

Re: Dicaprio deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 09:41

Fijn paard heb je daar!
En goed dat hij het longeren zo goed oppakt OK dan! .
Maar ... 50 minuten lijkt me wel wat lang.
20 minuutjes is al meer dan genoeg, tenminste als je je paard niet wilt overbelasten Knipoog .

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 09:48

SarahJ schreef:
Fijn paard heb je daar!
En goed dat hij het longeren zo goed oppakt OK dan! .
Maar ... 50 minuten lijkt me wel wat lang.
20 minuutjes is al meer dan genoeg, tenminste als je je paard niet wilt overbelasten Knipoog .

ja 20 min tot 30 min is meer als voldoende...anders heb je kans dat de spieren gaan verzuren

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 09:50

Ik vind persoonlijk dat je paard constant heel diep moet lopen. Je trekt als het ware zijn hoofd naar beneden. Ik denk dat het nuttiger is om een pessoa te gebruiken? Dan kan je in het begin wat dieper instellen en daarna toch iets opgerichter. Dan train je zowel hun achterhand als hun halsspieren.
50 min is inderdaad wel vrij lang om te longeren, zeker als je zegt dat ze af en toe door haar achterhand zakt. Ik zou de longeertijd dan toch zeker terugschroeven tot een half uurtje. Als je een half uur intensief longeert is dit ook zeer vermoeiend voor een paard dus als je merkt dat ze moe wordt dan stop je best. Want een moe paard langer laten lopen zorgt alleen voor verzuring van de spieren. Dan ben je geen conditie meer aan het trainen. Conditie trainen doe je door te trainen tot je merkt dat het paard moe begint te worden en dan stoppen.
Je paardje ziet er wel goed uit.
Train je zowel aan de longe als onder het zadel?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 10:06

Izzy19 schreef:
Ik vind persoonlijk dat je paard constant heel diep moet lopen. Je trekt als het ware zijn hoofd naar beneden. Ik denk dat het nuttiger is om een pessoa te gebruiken? Dan kan je in het begin wat dieper instellen en daarna toch iets opgerichter. Dan train je zowel hun achterhand als hun halsspieren.
50 min is inderdaad wel vrij lang om te longeren, zeker als je zegt dat ze af en toe door haar achterhand zakt. Ik zou de longeertijd dan toch zeker terugschroeven tot een half uurtje. Als je een half uur intensief longeert is dit ook zeer vermoeiend voor een paard dus als je merkt dat ze moe wordt dan stop je best. Want een moe paard langer laten lopen zorgt alleen voor verzuring van de spieren. Dan ben je geen conditie meer aan het trainen. Conditie trainen doe je door te trainen tot je merkt dat het paard moe begint te worden en dan stoppen.
Je paardje ziet er wel goed uit.
Train je zowel aan de longe als onder het zadel?

Hier ben ik het helemaal mee eens.

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 10:12

Ook ik ben het helemaal eens met, Izzy19.
Je hebt wel een leuk paard!

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 10:14

Over de tijd van het longeren ben ik het eens. Ik vind het ook te lang. De bespiering is wel duidelijk toegenomen. Het is een leuk paardje om te zien! Loopt lekker aan de longe, tempowisselingen zijn ook te zien Lachen Ik zou ook kiezen voor een andere bijzet (pessoa).

oudehinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 10:27

Ziet er goed uit karin

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 11:13

Hij knapt wel op zeg!
Je hebt het me laatst al eens geprobeerd uit te leggen geloof ik, maar waarom stel je hem zo laag in?

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 11:15

Zichtbaar verbeterd qua spieren!
Alleen zou ik het longeren ook iets minder lang doen.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 11:27

Paard loopt in een goede houding.
Ik zelf longeer altijd maar een half uur. De hele tijd op de volte is zoveel intensiever en gelijk aan een uurtje training onder de man.
Ik vind hem wel goed lopen zo laag ingesteld, en mooi neus er uit. Zo wordt hij ook wat langer in de bovenlijn.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 11:35

Dat lage is imo prima maar als je 50 minuten gaat longeren ben je verkeerd bezig.
Als dat ook nog eens tot gevolg heeft dat je paard af en toe door de achterhand gaat zakken dan ben je heel erg verkeerd bezig!!
Verdiep je eens iets meer in spieropbouw voor je het beestje stuk maakt.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 11:47

Hoi allemaal.

Om wat misverstanden uit de weg te ruimen:
Ik ben onder begeleiding van een DA en mijn instructrice bezig met het opbouwen van spiermassa in de achterhand.

Ik stoor me een beetje aan de tijd die jullie allemaal vééls te lang vinden. Boos!
Waarom?
Omdat als je normaal rijd je paard ook meer dan een uur belast.

Tenminste met een goede warming-up en cooling down, wat zeer zeker niet vergeten mag worden. Bloos
Zo kom ik met bovenstaande en tussendoor pauze op 25 minuten stappen en dan 25 minuten werken.
En daarbij stap ik hem aan de hand warm en datzelfde als we klaar zijn. (in de wei, rechte stukken)

Is dat nou zo erg belastend?

Ik bereid mijn paarden voor op zware arbeid, weet niet hoe jullie dit doen met 20 minuten longeren?
Denk dat je dan juist blessures gaat krijgen door het niet goed opwarmen van de spieren.
Ik deed het vroeger ook, maar ben er nu echt door mijn instructrice op gewezen dat ik bij alles wat ik doe heel consequent op mij horloge moet kijken.

Misschien vertekend het hier ook omdat de meeste foto's van de draf zijn, maar we oefenen vooral de galop in interval.

Met behulp van een tuig met drie katrollen heeft hij als hij dieper komt geheel vrijheid. Dat is ook de bedoeling van deze training.
Diep lopen, zodat de achterhand gebruikt moet worden.

Ik ben 6 weken geleden begonnen met galoptraining.
Eerst 1 minuut, dan pauze en dan weer 1 minuut.
Elke dag werd dat opgebouwd met een halve minuut langer.
Momenteel zitten we op 7 minuten aaneen galopperen.
Met tempowisselingen.
Daarna draven of even stappen en dan de andere hand.

Dit moeten we doen totdat hij in de lenderen zweet.
De plek waar we graag spieropbouw zien.

Onder het zadel trainen we nu ook de galop.
Hij is eindelijk zo sterk dat hij mij kan dragen, gelukkig.
Ik heb echt heel veel in moeten leveren, maar ben super blij dat ik mijn paard steeds beter zie worden.

Maar ik kan helaas niet zolang zitten. Ach gut
Ben dus zelf bezig om met meerdere paarden mijn zit ook te verbeteren.

Als hij sterk genoeg is van achteren mogen we pas met de pessoa gaan trainen en dan gaat het vooral om drafwerk.
Maar ik wil daar nog even mee wachten.
eerst met de instructrice de pessoa op de juiste manier in elkaar zetten en dan onder begeleiding drafwerk.

Ik hoop dat jullie vragen zijn beantwoord. Bloos

edit. @Katja, waar haal je het lef vandaan om mij ervan te beschuldigen dat ik mijn paard kapot zou maken?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 11:51

Omdat je dat nu aan het doen bent.
Ik zou zelf hele erge twijfels hebben bij een dierenarts die met adviseerd om een paar zo te trainen dat hij het fysiek echt moeilijk krijgt.
Goede opbouw kost jaren en geen weken je hebt namelijk niet alleen met spieren te maken.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 12:03

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:15

wat hebben die foto's in hemelsnaam met jouw paard te maken? Zie geen verband, sorry... We zijn je toch niet aan het vertellen,welk bit je erin moet hangen?

Als ik jouw verhaal lees, is het een kwestie van 1 en 1 optellen. 50 minuten longeren,en je paard zakt af en toe door z'n achterhand. lijkt mij niet goed,hoor.
Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar met hoeveel minuten ben je begonnen met longeren, 3 weken geleden? En heb je dit per week opgebouwd? hoeveel keer per week longeer je?

edit: typefout
Laatst bijgewerkt door Getup op 26-09-07 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:16

Wat ontzettend triest zeg, om die foto's erin te zetten!!!
Ik weet niet waar je op doelt hoor, maar wat is er mis met die foto's???

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:04

Als je problemen hebt met mijn manier van trainen dan kun je daar in de betrefende topics op reageren.

Ik ga er vanuit dat er een fysieke probleem moet zijn waar jullie mee aan de slag zijn anders zie ik nog minder het nut van die afbeulen in.

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:06

Mooi paard maar volgende keer misschien zonder dat extra tuig werken. Het paard moet zijn hoofd onnatuurlijk veel naar beneden houden. Als hij goed loopt gaat hij vanzelf wel naar beneden. Ook loopt hij hierdoor erg op de voorhand.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:07

Met een pessoa kan je je paard ook diep instellen. En je hoeft ook niet van de eerste keer je paard al op te richten.
Je kan gewoon zachtjes aan beginnen met de pessoa eerst lekker diep en na een tijdje kan je eens een beetje opgerichter. Het voordeel van die pessoa is dat je het allemaal stapje voor stapje kan doen. Je gaat niet ineens van diep naar superopgericht.
Ik blijf persoonlijk liever een pessoa zien dan wat jij nu gebruikt. Maar goed, mijn mening.
Nog 1 opmerking: diep lopen wil niet altijd zeggen dat het paard de achterhand gebruikt. Je moet juist heel hard oppassen dat hij niet op de voorhand gaat lopen.

Over die longeertijd, als ik longeer begin ik gewoon met het paard wat stapwerk te laten doen, enkele rondjes stappen zoals je bij het rijden ook zou doen. Dit doe ik soms gewoon aan de hand. Daarna begin ik met het drafwerk. Gewoon goed losdraven op beide kanten. En eventueel even een klein galopje erbij. Dit werk (zowel het stappen als draven) neemt ongeveer een kwartiertje in beslag. Dan is het paard over het algemeen vrij goed opgewarmd, in de winter duurt het soms iets langer, in de zomer soms iets korter.
Daarna werk ik nog een kwartiertje goed door. Soms 20 min, soms maar 10 min, dat hangt er een beetje vanaf wat de conditie van het paard is. Daarna stap ik hem meestal aan de hand nog even uit. En eventueel kan hij/zij daarna nog even op de wei.
Dus dat maakt in totaal zoiets van een half uurtje tot 40 min.

Ik vind het alleen raar dat je nu vooral galoptraining doet? Lang aan 1 stuk doorgalloperen zorgt voor betere conditie maar wil niet per sé zeggen dat de achterhand ook altijd maar meer bespiering krijgt. Om een achterhand echt goed gespierd te krijgen moet je veel schakelen, zowel in draf- als galopwerk. Zeker onder het zadel is dit belangrijk. En drafwerk is net zo belangrijk als galopwerk en je traint er de achterhand net zo goed mee.

Het probleem met longeren is dat het belastender is voor de benen van je paard dan rijden, aangezien je paard altijd op die volte loopt. Dat belast de benen meer dan dat je regelmatig een stukje rechtuit kan rijden.

Ik weet niet waarom je niet lang kunt zitten, bedoel je dan doorzitten? Je hoeft helemaal niet door te zitten maar je kan ook makkelijk lichtrijden in draf en zo leren schakelen. Als je galoptraining doet mag je juist niet zitten maar ga je best in verlichte zit dat het paard goed over de rug kan galloperen en het even kan uithouden.

Nog een misverstand wegwerken: stang & trens is niet pijnlijk voor een paard mits het juist gebruikt wordt. Ik vind de opmerking tov Katja dan ook onterecht en totaal offtopic. Die foto's hebben hier niets mee te maken. En zoals ze reeds zij: opmerkingen in het desbetreffende topic plaatsen.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 13:13

@Katja. Tjonge, moet ik mijn vrienden ook even uitnodigen om hier te reageren?

En afbeulen?
Hoe kom je daarbij?
Ben je er zelf bijgeweest?

@Getup. lees eerst even alles voor je je ermee bemoeit.

Afgelopen zomer ben ik begonnen met longeren aan een halster.
Hij loopt dan met zijn neus over de grond, maar kantelt zijn hoofd, of gaat schreef lopen.
Dit komt omdat hij alleen iets kan zien met zijn rechteroog, hij is links volledig blind.
Als ik hem dan in dit tuigje longeer gaat hij zich helemaal ontspannen en loopt hij mooi gebogen los door het lijf.

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:15

Citaat:
@Katja. Tjonge, moet ik mijn vrienden ook even uitnodigen om hier te reageren?

Gestoord Rolleyes
Jeetje, wat een kinderachtige opmerkingen steeds zeg!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:18

En het leukste is dat ik Sannuhh niet eens ken. Haha!

Wat jij in je tekst omschrijft vind ik een kwalijke manier van paarden werken. Maar ik geloof niet dat we het daarover eens gaan worden.
Hoop voor je dat het allemaal goed uitpakt en het beestje heel blijft.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 13:22

Dat hoop ik ook voor jouw paarden.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:26

Die met de stang en trens wordt afgebeuld is al bijna 20 dus die is als een heel eind gekomen. Clown