Stelling: Later inrijden = sterker paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Stelling: Later inrijden = sterker paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 20:35

Beetje een vage titel maar hoe leg je zo iets uit in een paar woordjes.

Ik had een discussie vandaag met iemand die het niet nodig vond om paarden/ponyrassen zoals ijslanders en shetlanders later in te rijden dan de "normale" rassen.
Nou zat ik te denken en bedacht me, ditsoort (pony)rassen zijn beresterk en toeval heeft dat ze (vooral vroeger maar nu zeker nog wel) vaak later dan de grotere "paarden"rassen worden ingereden.
Je zult bijv een (niet al te kleine) volwassene nooit op een Welshje van pakbeet 1.30 kunnen laten rijden maar wel op een (bredere) ijslander van c.a. die hoogte.
Diezelfde welsh word ook met 3 ingereden terwijl die ijslander vaak pas met 5/6 word ingereden.
Vandaar mijn vraag, heeft dit invloed op de draagkracht en gestel van een paard? (even de breedte van een paard weggelaten).

chanouk

Re: Stelling: Later inrijden = sterker paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 21:46

de reden dat een ijslander later ingereden worden komt omdat het een koudbloed is.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 21:48

Nou een welshje wordt nooit zo sterk als een ijslander als hij later wordt ingereden. Het duurt gewoon langer voor dat hij volgroeit is. Waar dit precies mee te maken mee heeft weet ik niet.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 10:27

Of een paard echt sterker wordt door het later inrijden weet ik niet, wat ik wel denk is dat een paard zwakker wordt door te vroeg te veel willen.
Daarnaast zit er gewoon een groot verschil qua paard/pony EN qua fokkerij tussen de verschillende rassen, dus dat zal ook meespelen.

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 11:11

Vooral uit de klauwen gewassen rijpaarden hebben baat bij later inrijden zodat ze hun skelet en pezen/spieren goed kunnen ontwikkelen. Hoe vaak het niet mis gaat als ze al op 3 jarige leeftijd onder het zadel zijn.. Dat soort paarden moet je echt eerst zelf sterk laten worden.

Ik heb sinds kort een tinker en heb geleerd dat die een soort fontanel op de rug hebben (net als bij baby's op hun hoofd) en die moet nog dichtgroeien. ga je daar te vroeg met een zadel op zitten dan krijg je later rugproblemen, dus pas inrijden op 4-5 jarige leeftijd geeft later alleen maar voordelen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 20:54

Het zou zo-ie-zo beter zijn voor ALLE paarden om op z'n vroegst met vier erop te gaan zitten. Als je dan ook nog eens zo verstandig bent om rustig op te bouwen en pas bij 5 - 6 enigsinds serieus te gaan rijden, dan zou de gemiddelde leeftijd van paarden in NL een stuk omhoog gaan.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 21:47

Lijkt me meer passen bij RT-D Lachen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 21:51

De gemiddelde leeftijd van het nederlandse sportpaard is 7. Dat heeft alles te maken met het feit dat ze te snel te veel moeten doen. Een 7-jarige is nog niet eens volwassen!

Vroegah, in het leger werden paarden pas met 5 ingereden. Pas met een jaar of 8 werden ze volop voor alles ingezet. Die paarden werden oud.
Ander voorbeeld is de Spaanse Rijschool. Ook die paarden worden laat zadelmak gemaakt en heel geleidelijk geschoold. Het paard krijgt alle tijd. En waarom denk je dat die schimmels in de shows allemaal zo mooi wit zijn? Ze zijn al oud: ver in de 20 is heel normaal.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 21:52

Ik heb altijd geleerd dat paarden als ijslanders langer groeien en daardoor later ingereden worden. Maar ik ben zowiezo voorstander va later inrijden. Het jaar wat je aan de voorkant investeerd krijg je later dubbeldik terug voor mijn gevoel. Mijn haflinger is bijvoorbeeld ook gegroeid tot haar 7e en zo'n paard wordt dan op 3 jarige leeftijd of eerder ingereden, dat lijkt mij te vroeg.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 08:36

sonjim schreef:
Ik heb altijd geleerd dat paarden als ijslanders langer groeien en daardoor later ingereden worden. Maar ik ben zowiezo voorstander va later inrijden. Het jaar wat je aan de voorkant investeerd krijg je later dubbeldik terug voor mijn gevoel. Mijn haflinger is bijvoorbeeld ook gegroeid tot haar 7e en zo'n paard wordt dan op 3 jarige leeftijd of eerder ingereden, dat lijkt mij te vroeg.

Dat is inderdaad het argument, maar feitelijk is het gel*l. ALLE paarden groeien namelijk tot ze 6 -7 jaar zijn. Het feit dat sommige paarden er met drie volgroeit uitzien, wil niet zeggen dat ze dan ook volgroeit zijn.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 08:52

Mijn ervaring met mijn jonge pony Robijn: ingereden op drie, maar bleef altijd hangerig en was echt niet over de rug te rijden, heel onaangenaam.
Ik ben er eerst een half jaar mee buiten gaan rijden, maar weinig verbetering in het dressuurrijden.

Nu is hij zes, heeft door omstandigheden een paar jaar stilgestaan, en wordt weer voorzichtig opgepakt: een droom van een pony, in balans en zo zacht en licht in de mond!

Nu besef ik pas dat hij voorheen gewoon nog te slap was om op eigen benen te lopen.

Sowieso, jonge paarden mogen best al wat doen, vind ik, maar de omstandigheden zijn zo belangrijk: de bodem mag niet te zwaar zijn, de ruiter ook niet, het werk licht(15-20 min) en niet te vaak in de week.

Onder die voorwaarden vind ik op driejarige leeftijd inrijden best kunnen, maar niet ieder paard is er dan aan toe.
Wij hebben verschillende gehad die voor hun vierde echt niet rijp genoeg waren.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 08:57

sonjim schreef:

Paarden en pony's groeien tot hun 6e jaar... Sommige rassen (weet niet waarom) zoals de ijslander en arabier zijn later uitgegroeit. De arabier is pas op zijn 8e uitgegroeit.
Ik heb mijn arabier ook pas ingereden toen ze ruim 4 jaar oud was. Ze wordt nu doorgereden. In april wordt ze 5 Knipoog
Ik ben van mening dat je er dan langer plezier van hebt Ja

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 09:00

Het heeft misschien wel meer met de tradities van de landen waar bepaalde rassen vandaan komen te maken, dan met het paard op zich wanneer er ingereden wordt.

Wel heeft het KWPN selectie gevoerd om laatrijpe paarden eruit te fokken... maar de vraag is wat er precies geselecteerd is, een vroegrijp paard of een dat er vroeg rijp uitziet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 11:16

randalinpony schreef:
Het heeft misschien wel meer met de tradities van de landen waar bepaalde rassen vandaan komen te maken, dan met het paard op zich wanneer er ingereden wordt.

Wel heeft het KWPN selectie gevoerd om laatrijpe paarden eruit te fokken... maar de vraag is wat er precies geselecteerd is, een vroegrijp paard of een dat er vroeg rijp uitziet.

Ze kunnen selecteren tot ze een ons wegen, de evolutie laat zich niet in een paar jaar wijzigen, dat is een mooie droom van de heren KWPN, maar getuigd niet van enige realiteitszin.
Die traditie van laat inrijden is heus niet zomaar ontstaan, maar vanuit het inzicht dat later ingereden paarden met minder problemen oud werden en dus langer bruikbaar waren. Dat stamt uit tijden waarin men nog het inzicht had dat korte-termijn-oplossingen alleen maar meer ellende gaven.
Het punt is dat we nu niet meer de kost verdienen met paarden en dus wel de kosten aan de voorkant zien (langere opfok) maar niet de resultaten aan de achterkant (langer leven, minder problemen).
De mentaliteit is er ook naar. 15 wordt al als een bejaard paard gezien, met 20 op pensioen wordt normaal gevonden, terwil paarden zonder veel moeite 30 kunnen worden, mits ze goed behandeld zijn tijdens hun leven.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 14:02

Vraag me af, mensen als ze in de puberteit komen (zeg 12 jaar) mogen nog totaal niks aan werk, paarden als ze in de puberteit komen lopen soms al op wedstrijden...

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:08

Ik vind ook dat je het paardje alle tijd moet geven.
Je kan bv. het paard zadelmak maken op zijn 3 jaar. Wat stap en draf nog geen galop.
Dan een jaar op de wei laten staan en op zijn 4 jaar 2 keer per week 20 minuutjes rijden.
Dat kan je dan stilletjesaan gaan opbouwen.
Over ijslanders weet ik niet zo veel.

Melaniee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:13

Duurt langer voor dat die volgroeit is

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:22

IkissBill schreef:
Duurt langer voor dat die volgroeit is

Klopt niet; zie ook eerdere post van Ikke. Is ook grondig wetenschappelijk onderzocht; groeischijven (epifisairschijven) van ijslanders sluiten zich niet later dan van andere rassen.
Conclusie zou mijns insziens moeten zijn dat die "andere" rassen later zouden moeten ingereden worden, niet de ijslanders eerder. Trend echter is dat ook hier jammer genoeg steeds eerder wordt ingereden, commerciele belangen...

Marlou89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:40

Ben het met Kuggur eens.

Ik vind het ook beter als paarden pas vanaf hun 4e of nog later worden ingereden, tegenwoordig zie je zoveel 3 en 4 jarigen die al volop wedstrijden moeten lopen.

Mijn verzorgpaard een kwpn, is pas ingereden toen hij 4 was, en hij is nu 6 jaar oud en we zijn nu in de B dressuur gestart en alles wat serieuzer begonnen. Dit lijkt me beter voor alle paarden Lachen

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:40

Kuggur schreef:
Trend echter is dat ook hier jammer genoeg steeds eerder wordt ingereden, commerciele belangen...

Dat is ook weer niet altijd het geval. (comerciele belangen)

Je kan een paard inrijden als hij er klaar voor is, zowel lichamelijk als geestelijk. Bij het ene paard is dat 3,5 bij het andere paard is dat 5 of soms pas 6 jaar....

Denk ik

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:42

ikke schreef:
Het zou zo-ie-zo beter zijn voor ALLE paarden om op z'n vroegst met vier erop te gaan zitten. Als je dan ook nog eens zo verstandig bent om rustig op te bouwen en pas bij 5 - 6 enigsinds serieus te gaan rijden, dan zou de gemiddelde leeftijd van paarden in NL een stuk omhoog gaan.

Helemaal mee eens!!

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:43

En dan moet je het daarna natuurlijk rustig opbouwen. Ik heb Lucky nu 3 maanden geleden ingereden en nog steeds doen we (kwa rijden) niet meer dan 1 keer in de week les en 1 keer in de week, of een kort stapritje in het bos, of 15/20 minuutjes rondhobbelen in de bak.
En zo blijft het voorlopig...... Van mij hoeven die wedstrijden de komende jaren nog niet, dat komt later allemaal wel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:45

lovelucky schreef:
Kuggur schreef:
Trend echter is dat ook hier jammer genoeg steeds eerder wordt ingereden, commerciele belangen...

Dat is ook weer niet altijd het geval. (comerciele belangen)

Je kan een paard inrijden als hij er klaar voor is, zowel lichamelijk als geestelijk. Bij het ene paard is dat 3,5 bij het andere paard is dat 5 of soms pas 6 jaar....

Denk ik

Nee, ongeduld is een zeker zo grote factor.
Voor de rest, rustig denken, maar zorg dat je het zeker weet voordat je ernaar gaat handelen; zie mijn eerdere post en de reactie van Kugger daarop.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 17:16

Ik denk dat alle argumenten wel al gegeven zijn.
Paarden zijn met 3 jaar nog niet volgroeid, en imo. dus nog niet klaar om volop aan 't werk te gaan met een ruiter op de rug.
Er zijn zóveel andere manier waarop je met een jong paard aan de gang kunt, mensen hebben alleen vaak 't geduld niet, willen teveel ineens.
Lekker buitenrijden en rustig aan doen als je je paard met 20 jaar nog wil rondrijden, want dan is-ie nog lang niet oud en versleten!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 17:20

We willen vaak vroeg weten wat een paard in huis heeft. Daarom worden paarden over het algemeen (te) vroeg ingereden. Tegenwoordig zie je dat uit de kluiten gewassen warmbloed paarden met 2-3 jaar al goed aan het werk gezet worden. De meeste van die paarden lopen schade op, die er langzaam insluipt. De schade is onomkeerbaar. Op een gegeven moment springt het lijntje of gaat de zwakste schakel kapot. Een volgoeit paard kan je fysiek met minder risiko's belasten en dan moet je het nog goed doen ook. Een niet volgroeit paard snel wat leren en verkopen is goed voor de handel, het drukt de kosten in het begin, maar is beslist niet beter voor het paard. Als er niets opgemerkt wordt dat kan duiden op problemen, dan wordt er ook niet gefotografeerd, gescanned e.d. Dat komt meestal op het moment dat er problemen optreden pas aan het bot. Ik denk dat er weinig paarden rond hobbelen, die weinig afwijkingen hebben. Soms is het beter om niet alles op een foto of scan te zien....

Een jong paard is mentaal heel gemakkelijk te beinvloeden. Een jong paard is ook vaak bereid om veel voor je te doen. Het niet afgeven van signalen dat iets teveel wordt of is, is geen reden om dan maar aan te nemen, dat het met een (te) jong paard allemaal wel kan.
Dit wordt hier zonder blikken en blozen door profies uit dit vak zelfs beweerd. Het geeft wel aan wat de rol van de profie en die van het paard is.

Het maakt ook weinig uit, het paard heeft helaas niets in te brengen..... Boos!