Slilblijven staan met buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JorisDy

Slilblijven staan met buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 21:06

Als ik buitenrij met me pony dan heeft die afen toe van die momenten dan blijft die gewoon stil staan. En dan kan ik doen wat ik wil maar voor uit gaat die niet. Enkel omkeren en dan paar passen achteruit dan loopt die weer een stuk en dan gaat die zo weer op de rem. Medisch is het niet. Want hij heeft niks aan de benen ofzo. En ze knie staat ook niet op slot. want als ik hem gewoon rechtuit laat kijken en achteruit laat gaan wil die daarna weer niet na voren. als ik met iemand anders ben dan doet die het soms.

vandaag ging ik dus ook stukje wandelen en hij stond zo vaak stil. Echt heel iritant. Kan hem met snoepjes lokken, lieve woordjes, kan hem een tik geven niks helpt. Hij blijft gewoon stil staan.

Heeft iemand tips om dit hele iritante gedraf af te leren?

8nnemiek

Re: Slilblijven staan met buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 22:11

Weet je ook waarom hij stilstaat? Is er iets engs te zien? Onbekende weg? Moeilijk begaanbare paadjes? Of wil hij gewoon naar huis, en dus z'n zin doordrijven? In dat laatste geval moet je gewoon consequent zijn; "NEE!", drijven, flinke mep.. Als hij niet reageert op een flinke mep, dan kun je misschien iemand meenemen met een longeerzweepje ernaast. En zo gauw hij naar voren loopt moet je dan ook uitbundig belonen en dan weer naar huis gaan.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 22:14

OOh wij hadden er ook z'n eentje..
Die ging gewoon in de staak.
Wou niet meer terug, niet meer naar voren...
Je kon afstappen, of erop blijven zitten, je kon meppen, drijven kwaad worden, allemaal geen zin.

we hebben wel eens een kwartier langs de kant gestaan en zelfs al eens midden op de weg.
En dacht je dat ie aan de kant ging? nee hoor.
Paard had niks medisch!
die was gewoon lekker eigenwijs!

Je kon bij die gewoon z'n gedrag het beste negeren en wachten to hij weer in beweging kwam of een ander paard voorop en die door laten lopen, als hij dan in z'n eentje achterbleef kwam hij ook wel weer in beweging!

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 07:13

mijn fjord deed het ook altijd Haha!
die wilde gewoon niet van stal weg.....
alleen kwam ik soms al niet eens meer het terrein af, want die gaat zo hard in z'n achteruit (als ik haar naar voren wilde schoppen) dat we al een keer in een greppel zijn beland Haha!
ik ben weer vaker met iemand samen geweest waarvan het paard gewoon bij alles netjes doorliep, véél belonen (niet met koekjes of snoepjes) als het wél goed gaat.......

nu gaat het weer goed en kan ik alweer een rondje in me uppie maken!

ik heb altijd doorgezet.... al moets ik afstappen omdat we niet verder naar achter konden, ik sloeg met me zweep en trapte me sporen erin, want de wegen waar ik kwam kent ze al 8 jaar en ze is nooit bang voor iets op de weg dus het was gewoon onwillig, niet alleen weg willen, of voorop doorlopen....

geef nooit toe.... pas als ze weer een paar passen braaf liep keerde ik haar gauw ZELF om en dan goed belonen....

terug weg kon altijd aan lange teugel, deed ze niks want dat was terug he?! Haha!

Sharonnn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:02

Is je paard al vaak buiten geweest?
Misschien vindt hij het nog erg spannend buiten en is het misschien een oplossing om samen met een paard die gewend is buiten te lopen te gaan.
Mijn vorige paard wilde ook niet lopen in het bos, pas toen ik met een ander paard verder ging was hij braaf en liep hij verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:05

Bij mij gaat het al iets beter, al zaten we precies een week geleden nog in de sloot omdat mevrouw niet verder wilde en haar bekende achteruitversnelling inzette. Huilen van het lachen

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:09

Oef dat is erg lastig!
Jimy doet het alleen als hij iets ziet wat hij dus eng vind.
Laatst zo'n roller voor het land... Met geen mogelijkheid erlangs! Stilstaan en in zijn achteruit is wat hij dan ook doet.
Dus ik maar afgestapt en er naast gaan lopen het weiland in het hem laten zien dat het dus niet eng is!
Net als wat de rest zegt rustig aan opbouwen en veeeeel belonen!
Succes!

lottevanoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 18:57

iemand ernaast laten lopen en hem eens een tik tegen z,n billen geven. Dat hadden wij namelijk ook een keer met een welshpony die ik rijd. Hij wilde niet verder als 10 meter en keerder1 keer razendsnel om en bokte en rende terug naar huis, alleen langs de weg. Ik viel eraf en kwam later bij de stal aan, gelukkig stond hij daar en had ik niks. Toen is de eigenaar een kjeertje meegeweest met een zweepje en die heeft haar een paar harde tikken gegeven en bij de teugel vastgehouden, de volgende keren ook weer zweep mee genomen en de eigenaar en nog 2 keer moeten straffen maar nu loopt hij braaf het rondje.. Tong uitsteken

patricia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 19:43

Blijven proberen en op zn flikker geven als het gewoon vervelendheid is. Succes

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 19:52

Gewoon rustig blijven. Ik ken ook een paard dat vroeger opeens (weet niet voor wat) niet meer verder wou lopen. Alleen achteruit, opzij, omdraaien enzo.
Op zo'n momenten werd ik niet kwaad maar bleef rustig zitten, gaf een drijvende hulp en een tik met de zweep. Na 15 minuutjes liep ze meestal door. Nu doet ze het bijna niet meer en als ze het doet heb ik haar binnen de minuut weer aant lopen.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 20:09

Wat gebeurd er als jij haar gewoon laat staan en wachten? Blijft ze dan gewoon staan (niet achteruit of om laten draaien)? Wat als je haar stil laat staan en wacht tot ze zelf weer door loopt. misschien vindt ze iets eng en wil gewoon even kijken. Als het echt onwil is dat ze niet verder wil, tja, dan heb je een ander probleem. Bij ons op stal was ook een jong paard wat buiten heel kijkerig is, die draait ook om als tie alleen is. Nu mag tie gewoon blijven staan en even kijken en dan loopt tie zo weer verder. Hij mag alleen niet omdraaien of achteruit. Het gaat ook steeds beter met dat paardje. Hij is nu al niet meer zo onzeker buiten.
Als die van jou niet wil, misschien moet je dan samen met iemand gaan rijden.