heet paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Dream

heet paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 20:47

Ik heb nu sinds een aantal weken een super leuke schimmel merrie.
Ze was eerst redelijk traag aan het been, maar nu gaat dat hartstikke goed.
Maar nu heb ik het probleem, dat als ik haar een tijdje goed aan het werk zet
ze heel erg heet word, vooral in de galop. Ik ga me dan ook erg aanspannen,
waardoor ze zich alleen maar meer opfokt. Ik weet niet hoe ik dit probleem kan
oplossen. Want het ontspannen wil op dat moment niet. Weet iemand misschien
een goeie oefening om te ontspannen?

deniece

Re: heet paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 20:52

Misschien moet je eens les nemen Lachen

Little_Dream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 20:54

ik krijg af en toe les, van de vrouw waar ik haar heb gestald. Het probleem is dat ik die lessen nu nog niet kan betalen, om dat het geld opgaat aan de verzorging en de stalling en hoefsmid enz.

_sabinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 20:58

wat als je is probeert heel laag en diep te rijden??
Die van mij word ook heel heet in de galop maar moet haar dan laag instellen en dan gebruikt ze haar rug en dan gaat het juist goed.
Enprobeer zelf bijv te fluiten word je zelf ook ontspannen van moest ik ook doen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 20:58

Ik vrees dat les inderdaad de beste oplossing is. Wij zien natuurlijk niet hoe jij kan rijden en wat je doet waardoor het paard steeds sneller gaat. Het aanspannen van jezelf is al niet goed, maar dat weet je zelf ook.
Wat zegt de vrouw van wie je al eens les hebt gehad dan??

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 20:59

altijd blijven ontspannen!! heb ik ook met mijn pony gaat veel beter als ik rustig blijf en ontspan. ze was ook heel heet en druk aan het begin waardoor ik heel gespannen op het paard zat. uiteindelijk nam ik les en leerde ik om te ontspannen op haar en nu gaat het al stukken beter!!

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 21:01

hmm dat is lastig.. vraag haar anders een keertje om advies, kan je het in je eentje oefenen. Toch is het wel fijn om iemand ernaast te hebben die het hele plaatje kan zien.

Misschien moet je hem goed bezig houden, veel figuren rijden en van hand veranderen. Ook moet je zorgen dat je zelf lekker ontspannen erop zit. Misschien een ontspannend muziekje op een mp3 speler? Doe dan wel 1 oortje in en zet hem niet te hard.. en vraag niet te veel van hem. Als hij nog niet klaar is voor bepaalde oefeningen, zorg dan eerst dat de basis er goed in zit en ga langzaam stapjes verder.

Little_Dream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 21:02

ze doet het sinds kort, omdat ik nu echt met haar aan het werk ga. Dus die vrouw heeft het nog niet echt gezien. Het laag en diep rijden werkt wel want dit deed ik in het begin, maar ik ben er juist naar aan het streven haar iets hoger te krijgen, want ze liep echt heel erg laag, bijna altijd bijna met de neus op de grond

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 21:12

En wat versta jij dan met...echt aan het werk??
Als je nu ineens van vw nw naar de oprichting wil dan krijg je verzet! Nogmaals les nemen. Wat heb je zodirekt nog aan je paardje als het helemaal mis gaat? Ik heb hier genoeg voorbeelden staan van mensen die er niets meer konden!!!!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 21:14

echt les nemen hoor, bij de kosten van een paard horen deze kosten ook, niet alleen de stalling en DA

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 21:17

Als je het moeilijk vindt om te ontspannen, probeer dan in ieder geval je knieën los te laten. Knijpen is vaak funest....
En zo'n lesje lijkt me inderdaad niet verkeerd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 21:21

Als mijn paard heet wordt in de galop ga ik de cirkel verkleinen tot ik zelf weer tempocontrole heb, daarna vergroot ik weer. Als ik op de grote volte nog steeds controle heb, probeer ik vooruit te rijden naar de middengalop en weer op te vangen en als dat lukt idem rechtuit over hoefslag en binnenhoefslag. Zodra ik het gevoel heb dat ik niet meer degene ben die aan het rijden is maar mijn paard het overneemt, zoek ik weer een kleinere cirkel op. Daarbij let ik er goed op dat ik de buitenschouder mee naar binnen plaats.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 07:37

idd wat hierboven gezegd wordt...
teugels wat losser, dan is dat in ieder geval ontspannen en voltes maken, verkleinen

en ondertussen tegen jezelf blijven zeggen 'op me kont zitten, op me kont zitten'
overdreven naar achter gaan 'hangen' valt ze terug naar draf? zat jij goed op je kont Knipoog

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 07:46

Eerlijk gezegd vind ik het niet echt een gezonde situatie als al je geld opgaat aan verzorging e.d. zodat je niet aan je rijtechniek kunt werken onder begeleiding als je dat nodig hebt, maar dat terzijde Knipoog

Denk erom dat je het rustig opbouwt en afwisselt. Dus niet ineens de hele training hoger vragen maar wissel dat af. Voorkom ook dat je hele stukken galop oefent, maar oefen korste stukken met veel overgangen. Begin wat te werken met schijnovergangen in de galop bv. En als ze dan zo gespannen is naderhand, gebruik dan even hals strekken om alle spanning weg te laten vloeien (bij je paard en ook bij jezelf). Succes!

Little_Dream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 08:46

ik zit nog op school, dus vandaar dat geld nog niet helemaal lukt om rijles te nemen.
Maar misschien heb ik mijn ouders zo ver dat ik naar de rijvereniging mag.

@ aardenhout: Ze geeft helemaal geen verzet ertegen maar vind het gewoon moeilijk. Aan het werk bedoel ik dat ze echt lekker begint te lopen, op het bit begint te knabbelen en lekker voorwaarts is enzo.

Little_Dream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 08:47

en het vervoer is nu ook nog het probleem

Little_Dream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 08:51

voor de stalling betaal ik 160 euro in de maand en ik verdien 170 in de maand. Ik ben al zo lang op zoek naar een baan, dus een andere baan opzoeken is de oplossing niet en meer werken kan ook niet ivm school en mijn paard

Preston

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:28

Misschien ook wel een leuke oefening voor een goeie zit..
Ga zonder zadel op je paard zitten, vraag iemand anders of die jou paard wil leiden.. het liefste met scherpe bochten.. Jij moet je ogen dicht doen en je handen naar de zijkant uitsteken..
Heel goed voor je zit en ontspanning Lachen
Dit voorkomt klemmen Knipoog

moow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 18:42

dit hoeft bij jou niet het geval te zijn,
maar ik heb er ooit een zien rijden die dr handen echt niet stil had,
het paard had er duidelijk last van en daardoor proberen hij er van weg te lopen zeg maar,
het paard werd ook steeds heter, vooral na het wijken (door de extra druk)
maar nogmaals dit hoeft jou probleem niet te zijn!
maar je kan altijd proberen om je handen stil(ler) te houden!

succes ermee!

jacqii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 18:46

Kleine stukjes geloperen en misschien dat gaan opbouwen naar steeds iets langer weet niet of het bij jou paard helpt hoor maar bij mij wel!!

Little_Dream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 14:34

dank je wel allemaal! Ik heb het geprobeerd en ze loopt nu echt weer lekker in de galop!

Soraydaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:43

blijf goed in jezelf geloven.
en denk aan de leuke dingen dan ga je vanzelf ontspannen en gaat je paard ook ontspannen