Springen met Fjord aan longeerlijn (met ruiter erop)?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fjordenmeid

Springen met Fjord aan longeerlijn (met ruiter erop)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 19:24

Ik heb een supersterke Fjord die ik nu ben leren om te springen. Maar meneer denkt errug grappig te zijn met z'n geintjes! Vooral als er iemand opzit. Het gaat nu wel redelijk goed, hoor! En hij kan zeker springen! Haha! Heeft 'ie mij al laten zien. Vork Maar z'n streekjes met springen zijn toch best vervelend... Die kunnen wel afgeleerd worden, maar wat hij bijvoorbeeld doet: vlak voor de sprong, zet hij alle kracht in z'n nek, en dan gaat 'ie er zo heel gemeen langs. Echt flauw. Boos! En hij springt al veel minder lomp dan vroeger, 't blijft natuurlijk wel een Fjord, maar toch ben ik er van overtuigd dat hij het kan! Gister moest 'ie springen terwijl die aan de longeerlijn liep. Alleen gaat 'ie beetje eigenwijs lopen doen aan de longe. Maar gister heeft 'ie ongeveer 60 cm gesprongen (zonder ruiter), maar het zag er zo goed uit!! Haha! Echt een supermooie sprong, heel krachtig ging 'ie er overheen! Hij raakte hem ook niet aan of zo, echt knap van hem! Pling Maar nu ben ik van plan om deze week dit te doen: in de bak springen, terwijl Sandor wordt gelongeerd en ik er op zit. Omdat ik er dan opzit, kan hij zowiezo niet klieren aan de longeerlijn en dan springt 'ie ten minste ook al met een ruiter op z'n rug. En omdat hij aan de longeerlijn zit, zal hij niet (snel) weigeren of er langs proberen te gaan. Degene die hem longeert kan hem eventueel een beetje ophitsen met de longeerzweep. Aan de longeerlijn is hij vast een stuk braver dan wanneer ik los spring! Dus zal ik dat dan maar proberen? Goede methode, of hebben jullie nog tips of zo?

deniece

Re: Springen met Fjord aan longeerlijn (met ruiter erop)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 21:11

hmmm vind het zelf eigelijk niet zo'n super idee..

zou het gewoon meer oefenen, goed opsluiten voor de sprong en hem goed aanrijden. Ook niet TE hard erop af want dan komt hij niet uit.

Je kan ook lang de kant balken leggen die op de hindernis steunen aan 1 kant, zo kan hij er moeilijk langs he. En als hij springt; BELONEN! Lachen

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 21:17

of opbouwen. uiteindelijk wil je met hem blijkbaar in 1 keer 60cm springen. maak een parcourtje, begin met cavaletti of zo, en ga steeds ietsje hoger. leer hem zijn evenwicht bewaren wanneer er iemand op de rug zit. en rustig beginnen, niets forceren. jij kan toch ook moeilijker stappen met een loodzware boekentas op je rug. begin dan maar eens te springen.

veel succes

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 21:19

Ik vind dit ook geen te best idee op zo'n circel. Liever in een rechte lijn & benen er aan.. eventueel 2 schuine balken langs de hindernis. Lachen

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 21:22

Vind het ook niet echt een goed idee..

Kirja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 22:17

Ik vind het ook niet echt een goed idee, zeker dat 'ophitsen met de longeerzweep' staat me niet zo aan..
Je moet je paard er niet overheen jagen he...
Ga eerst eens balkjes draven terwijl jij er op zit (niet aan de longe), doe dat een paar keer en als dat goed gaat bouw dan eens een laag hindernisje op met een drafbalk ervoor.
Gewoon goed op de hindernis afsturen en je been eraan houden, als hij weigerd of er langs gaat rijd er dan nog eens op af en geef hem dan een tikje met de zweep..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 22:22

Mijn mening, paard vind er niks aan, dan zou ik er ook geen springpaard van gaan maken Af en toe een sprongetje, voor de afwisseling, oké. Maar als je echt serieus wil gaan springen dan zou ik een bijrijdpaard zoeken wat er wél plezier in heeft Knipoog

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 07:52

Lees je verhaal nou eens na.
Denk je echt dat dit de oplossing is? Nee..
maar jij hebt dan wel 60 cm gesprongen en daar gaat het om? Ja

Nooit een dier dwingen wat hij (overduidelijk!) niet wil doen..

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 08:07

Hoe is jullie samenwerking op dressuurmatig niveau? Naar ik aanneem is die goed, heb je duidelijk controle over je paard etc.

Probeer het dan uit te bouwen naar het springen. Zet een hindernisje neer en rijdt er recht op af, op sluiten tussen hand en been en neem de sprong. Evt. kun je tijdelijk om te beginnen een extra balkje leggen opzij van de hindernis om langs de hindernis heen rennen te voorkomen (denk erom, dat is een gevolg van niet goed tussen hand en been houden).

Als de basis laag er niet in zit, is het nog te vroeg om hoger te gaan. Overigens heb je ook met longeur & ruiter snel het nadeel dat beide het paard verschillende aanwijzingen geven. Longeur geeft bv hoger tempo aan voor het paard terwijl de ruiter juist het paard in wil houden. Dat wordt erg verwarrend en daar leert het paard er niet beter van springen. Knipoog

StarsForLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 08:09

lijkt me ook geen goed plan, omdat je dan in een cirkel loopt neemt hij de sprong dan schuin..
misschien kan je een keer een les ofzo van iemand krijgen (prive misschien) en dat die je dan helpt met het springen
als er iemand naast staat doet hij het misschien wel