Hoe aan de springtechniek werken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Hoe aan de springtechniek werken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 18:31

Hallo,

Mijn pony springt heel enthousiast, werpt niet vaak iets af. (en als is het bijna altijd een berekeningsfout van mij)
Maar zijn techniek is nog niet bijster goed: hij springt nogal kort; buigt zijn hals en maakt zijn lichaam heel rond, te rond, waardoor hij ook vrij dicht achter de sprong landt. Bij breedtesprongen gaat het strekken al wat beter, met een kleine oxer heeft hij geen problemen ook niet een wat bredere.
Ik spring met hem niet al te hoog, zodat hij niet ontmoedigt raakt en er plezier aan blijft hebben.
Maar nu mijn concrete vraag: wat zijn goede soorten sprongen om de techniek te trainen.

Alvast bedankt!

ps. heb al een laaaaaange tijd op verschillende maneges op springles gezeten (ook dressuur natuurlijk) en ga binnekort weer beginnen met les (wel op manegepony) dus ik heb genoeg ervaring hem te kunnen begeleiden.

Lara_Silver

Re: Hoe aan de springtechniek werken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 19:31

O ja ik ben nu nog niet van plan wedstrijden te gaan rijden.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:49

Een kwestie van veel doen en samen oefenen. Houdt er wel rekening mee dat als je springles op deze pony krijgt je daar veel sneller vooruitgang mee zal zien dan bij een les op een andere pony. In de springles gaat het niet alleen om dat jij meer ervaring krijgt in het springen, maar door juist onder begeleiding bepaalde combinaties van sprongen en lijntjes te rijden wordt ook je paard hier verder in getraind.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 16:28

Samen les is helaas niet mogenlijk...

Complicated

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:48

ik denk dat je gwn veel moet oefenen op breedtesprongen
en desnoods balkjes of cavalletti's vr en achter de sprong leggen zodat hij was verder landt

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 17:58

tja over balkjes achter de hindernis ben ik nogal argwanend, hier kunnen ongelukken van komen, maar cavalleti's ervoor is wel een goed idee ja ! Haha!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 21:02

Nog iemand suggesties?

Marlou89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:28

Misschien kun je eens wat in-uitjes proberen. De hoogte doet er niet zo toe, misschien is het juist een keer goed om eens ietsje hoger te gaan dan anders.. En gewoon veel blijven oefenen, zet eens een klein parcoursje op met ruime lijnen. Succes ermee!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 17:11

Bedankt voor je reactie, ik ga het zo snel mogenlijk proberen!

Anka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 17:22

laat je pony eerst veel over balkjes draven, na elke keer een balk bij, geloof mij het werkt echt! Bij het springen zou ik heel laag beginnen en altijd in draf springen, werk ook met balken voor de hindernis. Als je vind dat bij deze dingen alles goe is geoefend en dus goed gaat, begin je in galop te springen, altijd een galopbalk voor de hindernis! zo leert je pony zijn afzet en zijn landig te verbeteren en heb je ook veel meer controle als hij nogal hevig is. Als dat lukt kun je in- en uitjes beginnen springen, laag blijven. Een goede oefening is ook 6 kruisjes achter elkaar zetten, zo zet hij/zij af, landt en moet direct weer afzetten. Zo leert je pony ook volhouden en komt hij altijd goed uit. Als dat lukt kan je er ook rechtjes van maken. Je kan zoveel doen om je pony te verbeteren!
Als dit goed gaat kan je hoger beginnen springen. Je pony heel soms eens laten vrijspringen kan ook wonderen doen. Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen. Laat me iets weten hoe het gaat.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 17:27

Zal ik zeker doen. Bedankt!

lottevanoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 18:48

Hier is toch echt maar 1 woord voor; oefenen!
Echt waar, je zult zien dat het na een tijdje vanzelf beter gaat. Als je maar rustig aan doen en niet te snel wilt.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 13:48

Het gaat al veel beter, helaas werkt een extra balk voor de sprong niet, die neemt die dan in 1 keer samen met de sprong. Tong uitsteken

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:05

in uitjes oefenen, pony moet beetje sneller worden in afzet en landing en er gewoon handigheid in krijgen.
zoals ik het lees maakt ie zich dus wel goed rond, bukt dus goed maar springt eerder iets te veel omhoog dan naar voren (als ik fout heb even melden he hihi) probeer het juiste tempo aan te houden, niet voor de sprong tempo terug nemen of trekken, goed met benen ondersteunen of evt een keer flink been in de afzet of een tikje met de zweep. succes

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:06

ow maar lees ik nog iets extra balk voor de sprong en dat neemt ie in 1 keer?? hoeveel meter lig je die dan voor de sprong?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 18:31

Anderhalf meter mischien iets minder... Gelukkig was het maar een huppeltje wat er achteraan kwam als het een hogere sprong was geweest hadden we moeilijkheden gehad.