Paard in de proef niet aan het been, thuis en met losrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Santosww

Paard in de proef niet aan het been, thuis en met losrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 11:45

Ik zit met een probleempje waarvan ik niet weet hoe ik hem moet oplossen...

Al een tijdje loopt mijn paardje niet echt fijn met rijden, hij loopt wel lekker opzich alleen niet zo fijn waarvan je het gevoel krijgt van Wooooooh... Thuis is hij super aan het been alleen als ik op concours aan het losrijden ben dan ook wel en dan ga ik de proef in (zweep weg) en dan kakt ie helemaal in... Weten jullie hoe ik dit op moet lossen???

Ik hoop dat jullie tips voor me hebben.

Anoniem

Re: Paard in de proef niet aan het been, thuis en met losrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:49

Kijk eerst eens of het niet komt omdat jij gespannen bent.
Daardoor een wat minder soepelere hand of dat je je benen klemt en zo perongeluk terug werkt.

Weet je voor 100% zeker dat het dat niet is, kun je eens afspreken om 1 proef te verknallen om je paard eens op zijn nummer te zetten en elke keer als hij inkakt eens een flinke por met het been te geven totdat je reactie krijgt.

Maar heel erg vaak komt het door de spanning van de ruiter Lachen

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:49

thuis rijd je vast met zweep?? Als dat zo is probeer dan thuis ook zonder zweep te oefenen.Dat ze ook zonder zweep voor t been is. Succes ermee!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:50

oefen je thuis ookwel zonder zweep? sommige paarden weten het gewoon dat je die niet meer hebt in de ring en denken dan bekijk het maar haha, misschien om de dag met en zonder rijden?

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 11:51

sandr0 schreef:
thuis rijd je vast met zweep?? Als dat zo is probeer dan thuis ook zonder zweep te oefenen.Dat ze ook zonder zweep voor t been is. Succes ermee!

Vaak rijd ik wel met zweep, niet iedere dag...

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:51

In de Bit van september staat een heel stuk over paarden die niet voorwaarts zijn in de proef maar wel thuis. Misschien heb je daar iets aan? Werden tips etc gegeven.

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 11:52

sjorsie schreef:
oefen je thuis ookwel zonder zweep? sommige paarden weten het gewoon dat je die niet meer hebt in de ring en denken dan bekijk het maar haha, misschien om de dag met en zonder rijden?

Ja daar zat ik ook aan te denken, alleen hij doet het nu pas vanaf drie weken ofzo en al die andere keren deed hij het niet...

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:53

Santosww schreef:
sjorsie schreef:

Ja daar zat ik ook aan te denken, alleen hij doet het nu pas vanaf drie weken ofzo en al die andere keren deed hij het niet...

hij heeft nu waarschijnlijk de link gelegd... zweep weg, kat in t bakkie Haha!

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 11:55

runningkawa schreef:
Kijk eerst eens of het niet komt omdat jij gespannen bent.
Daardoor een wat minder soepelere hand of dat je je benen klemt en zo perongeluk terug werkt.

Weet je voor 100% zeker dat het dat niet is, kun je eens afspreken om 1 proef te verknallen om je paard eens op zijn nummer te zetten en elke keer als hij inkakt eens een flinke por met het been te geven totdat je reactie krijgt.

Maar heel erg vaak komt het door de spanning van de ruiter Lachen

Ik ben niet gespannen, eigenlijk nooit geweest voor wedstrijden. Of het is er en ik merk het niet Lachen haha

Ik zal ook al aan te denken om dan inderdaad een proef te gebruiken om hem op zijn nummer te zetten, allen beetje jammer dat het binnenseizoen begonnen is. :-s

Zaterdag gaat Digo hier op bokt mij filmen tijdens mijn proef in Raalte en als hij dan nog zo doet dan wil ik het filmpje laten zien aan mijn instructeur. Overigens doet hij tijdens de les wel normaal en krijg ik het gevoel van Woooooh....

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 11:56

Jalenka_Kiya schreef:
In de Bit van september staat een heel stuk over paarden die niet voorwaarts zijn in de proef maar wel thuis. Misschien heb je daar iets aan? Werden tips etc gegeven.

Oke bedankt ga het eens lezen... Eens even kijken wie Bit heeft...

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 11:58

hij heeft nu waarschijnlijk de link gelegd... zweep weg, kat in t bakkie Haha![/quote]

Ja waarschijnlijk wel jah, op zich wel slim van hem hahaha

D_dreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 12:06

Train hem thuis en tijdens het losrijden niet meer met zweep.

Maak met de training het paard nog "sneller" voor je been, je wilt nl. reactie. Met veel schakelen en schijnovergangen rijden zal het paard zich op jou richten en concenteren. Zorg ervoor dat je hier heel consequent in bent. Krijg je geen gewenste reactie, herhaal de hulp duidelijker, mocht het paard de gewenste reactie geven, beloon hem met je stem. Blijf altijd luchtig in je hand, blijf vooruit rijden en denken dan zul je snel verbetering krijgen. Dit is een hele fijne manier van trainen en hoort gewoon bij de basis vind ik Lachen.

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 12:21

D_dreamer schreef:
Train hem thuis en tijdens het losrijden niet meer met zweep.

Maak met de training het paard nog "sneller" voor je been, je wilt nl. reactie. Met veel schakelen en schijnovergangen rijden zal het paard zich op jou richten en concenteren. Zorg ervoor dat je hier heel consequent in bent. Krijg je geen gewenste reactie, herhaal de hulp duidelijker, mocht het paard de gewenste reactie geven, beloon hem met je stem. Blijf altijd luchtig in je hand, blijf vooruit rijden en denken dan zul je snel verbetering krijgen. Dit is een hele fijne manier van trainen en hoort gewoon bij de basis vind ik Lachen.

Oke bedankt voor de duidelijke uitleg... Hij doet dit dus sinds 3 weken ofzo... echt irritant, daarvoor deed hij het dus nooit...

Ik zal jullie op de hoogte houden van de trainingen... Ga zonder zweep rijden de komende tijd...

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 07:28

Nou ik heb gisteren gereden zonder zweep en ik nmoet zeggen dat het al stukken beter gaat...

Bedankt voor de tips...

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 08:04

Santosww schreef:
Nou ik heb gisteren gereden zonder zweep en ik nmoet zeggen dat het al stukken beter gaat...

Bedankt voor de tips...

maar eerder zei ja dat je vaker zonder zweep rijdt?!?!

als het met les wél goed gaat denk ik dat je dan toch wel aan mag nemen dat het aan je eigen rijstijl ligt...... lijkt mij....... je paard luistert echt niet opeens beter als iemand in de bak staat te roepen......

dus probeer toch bij jezelf na te gaan of jij iets hebt verandert.....

misschien zit hij gewoon even niet lekker in zijn vel als het pas zo kort is??

en idd reageert hij thuis wel goed op het been zonder zweep (en dan bedoel ik niet in je hand houden, maar echt weg die zweep)? zo ja, dan doe je op wedstrijd toch iets anders....

rijd je met dit paard in kwestie Z (je onderschrift) ? doe je tijdens het trainen ook veel doorzitten? dat was bij mij een groot probleem..... zodra ikging doorzitten veranderde er van alles!

succes!

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 08:59

CindyUniek schreef:
Santosww schreef:

Bedankt voor de tips...

maar eerder zei ja dat je vaker zonder zweep rijdt?!?!

als het met les wél goed gaat denk ik dat je dan toch wel aan mag nemen dat het aan je eigen rijstijl ligt...... lijkt mij....... je paard luistert echt niet opeens beter als iemand in de bak staat te roepen......

dus probeer toch bij jezelf na te gaan of jij iets hebt verandert.....

misschien zit hij gewoon even niet lekker in zijn vel als het pas zo kort is??

en idd reageert hij thuis wel goed op het been zonder zweep (en dan bedoel ik niet in je hand houden, maar echt weg die zweep)? zo ja, dan doe je op wedstrijd toch iets anders....

rijd je met dit paard in kwestie Z (je onderschrift) ? doe je tijdens het trainen ook veel doorzitten? dat was bij mij een groot probleem..... zodra ikging doorzitten veranderde er van alles!

succes!

Ja ik rijd met hem Z1 en reed niet iedere dag met zweep. wel regelmatig. Maar met les en concours altijd met zweep...

Nou mijn moeder is er altidj bij als ik aan het ridjen ben ook als ik les heb en ik ga niet anders rijden als ik les heb, in ieder geval zo voelt het en dat zegt mijn moeder ook.

Ik denk eerder dat hij niet helemaal lekker in zijn vel zit en dus even in een dipje zit, mar gisteren ging het al stukken beter....

Zit overigens wel veel door...

digo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 09:18

Gewoon even volhouden en dan komt het weer helemaal goed met jullie. Zaterdag zal ik een mooi filmpje van jullie maken!!

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 10:06

Ik heb hetzelfde probleem, maar dan met viertal rijden voornamelijk.
Ik rijd voorop dus moet 1 tempo aanhouden en kan hem dan niet scherp voor mijn been houden met kleine overgangen, met als gevolg dat ik aan na 5 minuten mijn sporen moet gaan gebruiken op een manier die ik niet prettig vind. Bloos
Iemand nog ideeën daarvoor?

Preston

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 11:42

Probeer zonder zweep te rijden, als hij dan nog sloom is kun je proberen eerst even met sporen te rijden en die later af te doen..
Zo kun je met het losrijden sporen om doen en met je proef ze af hebben en alsnog een actief paard onder je kont te hebben.. Haha!
Let ook op je eigen houding!
Probeer trouwens ook zo veel mogelijk op verschillende plaatsen te rijden en niet alleen thuis! Knipoog

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 11:46

Preston schreef:
Probeer zonder zweep te rijden, als hij dan nog sloom is kun je proberen eerst even met sporen te rijden en die later af te doen..
Zo kun je met het losrijden sporen om doen en met je proef ze af hebben en alsnog een actief paard onder je kont te hebben.. Haha!
Let ook op je eigen houding!
Probeer trouwens ook zo veel mogelijk op verschillende plaatsen te rijden en niet alleen thuis! Knipoog

in de Z moet je met sporen omrijden Clown

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 13:00

ja zonder mag niet.... maar bedankt voor de tip

Preston

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:20

Ow, sorry.. Heb ik overheen gelezen.. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:33

Is gewoon een algemeen bekende regel Lachen

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:05

Wat me logischer lijkt, is dat je zonder sporen losrijdt (of met een klein spoortje) en je zweep... en als je dan je proef ingaat doe je een wat scherper spoortje aan. Daar zal hij best eventjes van schrikken en zo kun je je m dus in de proef toch scherp houden. Maar dat is natuurlijk alleen om de periode te overbruggen dat je m ook zonder zweep scherp aan je been hebt.

Thuis moet je dus inderdaad goed oefenen zonder zweep. Ik zou zonder zweep beginnen, als het niet helemaal lekker gaat even je zweep erbij pakken en zodra hij weer scherp aan je been is, zweep weer wegleggen. Kun je best een paar keer herhalen. Je moet daar toch naartoe werken, da hij zonder zweep goed aan je been is. Je moet die zweep niet nodig hebben om dat wooow-gevoel te krijgen, maar ook niet zonder zweep gaan rijden en er genoegen mee nemen dat hij niet 'wooow' loopt.

Het is een veel voorkomend probleem hoor (ik heb er ook zo een gehad), en als je consequent eraan werkt, komt dat best goed!

heel veel succes!

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 15:07

Dank je wel... Gisteren en maandag ging het al stukken beter, vanavond heb ik verenigings les dus dan heb ik ook twee ogen aan de kant staan.