Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

piewie schreef:Dit heb ik met mijn vorige paard gehad. Ze zeiden dat het puberen was. Wat ik iedere x deed, was hem op de volte zetten als ie te snel ging. Ik kon niet op de hoefslag blijven, want dan ging ie weer. Dus consequent op de volte en deze weer verkleinen en vergroten. En niet te lang op 1 hand. Wel veel afwisselen en veel schijnovergangen rijden. En mocht ie echt niet meer terug te krijgen zijn 1 hand omhoog en de ander omlaag, dan wil ie wel stoppen, want dan zit het bit scheef. Ik hoop dat je er wat aan hebt

Judje schreef:piewie schreef:Dit heb ik met mijn vorige paard gehad. Ze zeiden dat het puberen was. Wat ik iedere x deed, was hem op de volte zetten als ie te snel ging. Ik kon niet op de hoefslag blijven, want dan ging ie weer. Dus consequent op de volte en deze weer verkleinen en vergroten. En niet te lang op 1 hand. Wel veel afwisselen en veel schijnovergangen rijden. En mocht ie echt niet meer terug te krijgen zijn 1 hand omhoog en de ander omlaag, dan wil ie wel stoppen, want dan zit het bit scheef. Ik hoop dat je er wat aan hebt
piewie schreef:Judje schreef:Om het bit op deze manier scheef te zetten om het paard terug te nemen lijkt mij niet echt een vriendelijke oplossing.
Nee, maar het is wel de enigste manier om een op hol geslagen paard even weer bij zijn zinnen te krijgen. Denk dat je het zelf tijdens een buitenrit nog nooit heb meegemaakt, want anders zou je wel anders praten. Kijk als je in de bak op hol slaat kan het paard geen kant op en dan blijf je ook wel rustig ( sommigen niet ). Maar buiten..... kan ie alle kanten uit. ik ben met mijn paard bijna over de A28 heen gekletterd en daar had ik echt geen zin in!!!! Dus het was op dat moment wel mijn enigste oplossing. Of had jij een betere?
). Consequent daarmee door blijven gaan, ook al moet je 30 keer in een rondje een volte draaien.

JenniiCelest schreef:Wil eventjes reageren op Piewie.. Om het bit scheef te zetten is idd niet een vriendelijke oplossing maar op sommige momenten kun je niet anders.. het is dan ook echt de laatste hoop bij mij.. Want ik ben eens op buitenrit geweest met een vriendin op 2 huurpaarden.. En die werd es ff beetje heel erg hyper.. hij had het bit vast en ik kon hem echt niet meer stoppen we gingen alle kanten op en de snelweg kwam al in zicht.. Dus mijn enige hoop was linkhand omlaag en rechterhand omhoog en dan een beetje zagen.. Toen stopte die eindelijk..
Verder had ik nog tips maar die zijn al gegeven door Judje.. Veel succes met je paard en ik hoop dat het snel beter gaat..
WinBinChes schreef:Halthouden en pas weer verder gaan als je paard ontspannen naggeeft. Voor deze methode moet je wel veeeeeel geduld hebben. Soms duurt het wel 15 min voordat het paard ontspannen afbuigt. Het moet geen wedstrijdje worden van wie trekt het hardst