Doordrammen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oOoKellyoOo

Doordrammen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 11:43

Effe in het kort. Toen ik zwanger werd ben ik gestopt met het trainen van de paarden. Ben sinds de bevalling weer bezig met ze ongeveer nu 3 maanden heb ik hoofdzakelijk conditie training gedaan en de oude oefeningen weer opgepakt dat ging allemaal super. Nu heb ik sinds vorige week weer prive les . Ook de les ging super. We oefen nu voornamelijk het wijken en een mooie vloeiende galop aansprong. Ook de draf en tempo wisselingen gingen super. Maar sinds de les heb ik de hele week intensief getraint maar ze wil steeds meer gaan drammen en heel snel gaan. Ik krijg haar niet terug. Kan het zijn dat ze effe een terug val heefd en wat kan ik er aan doen zodat ik er iets verbetering in krijg en dat haar wat meer onder controle kan houden tijdens de les. Ik heb de ze week vrijdag les.
Voor dat de lessen begonnen reed ik 2 dagen en dan 1 dag rust . Toen ik pas begon reed ik 1 dag en 2 dagen rust en was begonnen met een kwartier en ben het zo gaan opbouwen naar een dik half uur 3 kwatier.

Ze is een friese merrie van 5 jaar.
Zelf als we al een half uur bezig is blijft ze drammen.

Ik hoop dat iemand me een serieus atwoord kan geven,

Ik lat haar nu effe 2 dagen op de wei (gister en vandaag) Misschien is het wel spierpijn, ik weet het ook effe niet..

Alvast bedankt Groetjes kelly

piewie

Re: Doordrammen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:47

Dit heb ik met mijn vorige paard gehad. Ze zeiden dat het puberen was. Wat ik iedere x deed, was hem op de volte zetten als ie te snel ging. Ik kon niet op de hoefslag blijven, want dan ging ie weer. Dus consequent op de volte en deze weer verkleinen en vergroten. En niet te lang op 1 hand. Wel veel afwisselen en veel schijnovergangen rijden. En mocht ie echt niet meer terug te krijgen zijn 1 hand omhoog en de ander omlaag, dan wil ie wel stoppen, want dan zit het bit scheef. Ik hoop dat je er wat aan hebt

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 12:09

piewie schreef:
Dit heb ik met mijn vorige paard gehad. Ze zeiden dat het puberen was. Wat ik iedere x deed, was hem op de volte zetten als ie te snel ging. Ik kon niet op de hoefslag blijven, want dan ging ie weer. Dus consequent op de volte en deze weer verkleinen en vergroten. En niet te lang op 1 hand. Wel veel afwisselen en veel schijnovergangen rijden. En mocht ie echt niet meer terug te krijgen zijn 1 hand omhoog en de ander omlaag, dan wil ie wel stoppen, want dan zit het bit scheef. Ik hoop dat je er wat aan hebt

Om het bit op deze manier scheef te zetten om het paard terug te nemen lijkt mij niet echt een vriendelijke oplossing.

Ik heb natuurlijk geen idee hoe je rijdt, dus de oorzaak van het doordrammen is dan al lastig te vinden. Wat ik iha bij Friezen vaak heb gezien met rijden is dat ruiters bij de 'natuurlijke gekruldheid' van de hals blijven, waardoor het paard vaak opkropt (lijkt soms voor ruiter op opgericht zijn, maar vaak zonder rug- en achterhandgebruik dus niet echt opgericht). Probeer je Fries met minder teugelduk te rijden en probeer voornamelijk te werken aan een lange en lage halshouding.
Om het drammen zelf tegen te gaan is het belangrijk elke keer als ze dramt aan te sporen en je Fries voorwaarts te rijden. Probeer jezelf en je paard ook om te schakelen naar zo veel mogelijk zithullpen en zo weinig mogelijk teugelhulpen voor zover jullie dat nog niet gedaan hebben.
Veel specifiekere oplossingen kan ik je zo niet bieden, omdat ik de combinatie niet zie, maar toch hoop ik dat je er wat aan hebt. Veel succes en plezier!

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 13:26

Judje schreef:
piewie schreef:

Om het bit op deze manier scheef te zetten om het paard terug te nemen lijkt mij niet echt een vriendelijke oplossing.

Nee, maar het is wel de enigste manier om een op hol geslagen paard even weer bij zijn zinnen te krijgen. Denk dat je het zelf tijdens een buitenrit nog nooit heb meegemaakt, want anders zou je wel anders praten. Kijk als je in de bak op hol slaat kan het paard geen kant op en dan blijf je ook wel rustig ( sommigen niet ). Maar buiten..... kan ie alle kanten uit. ik ben met mijn paard bijna over de A28 heen gekletterd en daar had ik echt geen zin in!!!! Dus het was op dat moment wel mijn enigste oplossing. Of had jij een betere?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 13:37

piewie schreef:
Judje schreef:

Nee, maar het is wel de enigste manier om een op hol geslagen paard even weer bij zijn zinnen te krijgen. Denk dat je het zelf tijdens een buitenrit nog nooit heb meegemaakt, want anders zou je wel anders praten. Kijk als je in de bak op hol slaat kan het paard geen kant op en dan blijf je ook wel rustig ( sommigen niet ). Maar buiten..... kan ie alle kanten uit. ik ben met mijn paard bijna over de A28 heen gekletterd en daar had ik echt geen zin in!!!! Dus het was op dat moment wel mijn enigste oplossing. Of had jij een betere?

In dergelijke situaties (en die vind ik HEEL anders dan TS beschrijft) snap ik dat dat zelfs het meest paardvriendelijk is, want een ongeluk op de A28 is voor geen één paard vriendelijk...
Toch denk ik dat het rijtechnisch op te lossen moet zijn. Zelf heb ik ook een veel te snelle Oldenburgermerrie gereden en daarbij heb ik het ook rijtechnisch op kunnen lossen door veel meer te werken met mijn been- en zithulpen.
En daar kom ik nu ook pas op: mijn instructrice zij in die tijd vaak tegen mij dat ik net wat langzamer moest lichtrijden dan mijn paard liep en dat werkte ook.

Verwijderd2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 13:39

Wil eventjes reageren op Piewie.. Om het bit scheef te zetten is idd niet een vriendelijke oplossing maar op sommige momenten kun je niet anders.. het is dan ook echt de laatste hoop bij mij.. Want ik ben eens op buitenrit geweest met een vriendin op 2 huurpaarden.. En die werd es ff beetje heel erg hyper.. hij had het bit vast en ik kon hem echt niet meer stoppen we gingen alle kanten op en de snelweg kwam al in zicht.. Dus mijn enige hoop was linkhand omlaag en rechterhand omhoog en dan een beetje zagen.. Toen stopte die eindelijk..

Verder had ik nog tips maar die zijn al gegeven door Judje.. Veel succes met je paard en ik hoop dat het snel beter gaat..

Flugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:35

Je paard op een kleine volte zetten als ze te hard gaat, dan kan ze niet meer hard (kan wel, maar dan blijf je niet meer overeind Nagelbijten / Gniffelen ). Consequent daarmee door blijven gaan, ook al moet je 30 keer in een rondje een volte draaien.

Uiteindelijk zal ze door hebben dat hard gaan geen oplossing is omdat ze daarin toch alleen maar geremd wordt.

Bit scheef in de mond trekken is geen oplossing. Daarmee los het probleem niet rijtechnisch op en zal het probleem zich voor blijven doen. Die manier van het stoppen van een paard is meer voor noodsituaties.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:11

Misschien dat je toch een beetje overvragat heb en de fries even te veel info heeft gekregen daar op reageert door weg te vluchten een paard is tenslotte een vluchtdier ,
Ik zou terug naar de basis gaan en even helemaal niets vragen en gewoon weer even zelf een pas op de plaats doen, om de bestwil van je friesje, een fries van 5 is nog erg jong om die te veel te laten werken, een fries is een paard dat laat volwassen is lichamelijk, maar zeker tussen de oren en daar moet je respect voor hebben,
Denk als je dus even gewoon leuke dingen met haar doet en lekker even naar buiten of eens wat werk aan de hand doet en even lekker op het gemak aan de gang gaat ze het over een tijdje weer leuk gaat vinden en minder vluchtgedrag gaat vertonen,
Een paard wat steigert weg vlucht zich laat vallen noem maar op, die geeft aan dat er iets helemaal niet op de juiste manier gaat, luister naar je paard !!!!

Uphill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:22

Terug naar draf en stap en daarin proberen haar over de rug weg te rijden. Pas als dat in zijn geheel onder controle is weer eens een galop proberen op een volte, niet te lang want dan geef je weer ruimte om te stieren.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 20:51

@ Flugel; Dat heb ik idd ook al geprobeerd althans dat doe ik nog steeds op een volte zetten en dan de volte kleiner maken maar ze blijft sneller gaan totdat ze zowat over dr eigen benen struikelt. En idd het is dan ook nog eens een kunst om op dat moment goed te blijven zitten. Maar zodra ze weer een beetje rustigere is en de volte weer ga vergroten dan gaat ze weer Verdrietig

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 08:20

JenniiCelest schreef:
Wil eventjes reageren op Piewie.. Om het bit scheef te zetten is idd niet een vriendelijke oplossing maar op sommige momenten kun je niet anders.. het is dan ook echt de laatste hoop bij mij.. Want ik ben eens op buitenrit geweest met een vriendin op 2 huurpaarden.. En die werd es ff beetje heel erg hyper.. hij had het bit vast en ik kon hem echt niet meer stoppen we gingen alle kanten op en de snelweg kwam al in zicht.. Dus mijn enige hoop was linkhand omlaag en rechterhand omhoog en dan een beetje zagen.. Toen stopte die eindelijk..

Verder had ik nog tips maar die zijn al gegeven door Judje.. Veel succes met je paard en ik hoop dat het snel beter gaat..

Ik weet dat het geen goed oplossing is, maar zoals judje ook aangeeft, als het alleen echt niet anders kan. Soms moet je respect afdwingen en als een paard het bit vast heeft, begin je echt nix meer en dan maakt het niet uit op wat voor paard of pony je zit.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 21:28

Respect kun je niet afdwingen, dat moet je verdienen,
Anders word het dwang toch??

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 08:09

Halthouden en pas weer verder gaan als je paard ontspannen naggeeft. Voor deze methode moet je wel veeeeeel geduld hebben. Soms duurt het wel 15 min voordat het paard ontspannen afbuigt. Het moet geen wedstrijdje worden van wie trekt het hardst

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 18:19

trekken wil ik niet aan beginnen , daar bereik je niks mee dan alleen maar verzet. Maar idd zoals je zegt gewoon helemaal terug brengen naar halt zie ik idd wel zitten.
Ik heb zowiezo effe de DA laten komen en die heefd haar effe helemaal na gekeken (nooit verkeerd) maar alles is in orde.

Leo_bikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 19:33

Als je haar terug wilt nemen en ze loopt als het ware door je hand heen, een keer streng terug zetten zodat ze echt terug komt (wel in de gang waarin je op dat moment rijd). Daarna als ze het doet meteen je hand ontspannen en weer actief naar voren in het tempo dat jij wilt. Het vergt een beetje geduld.

Supergirl78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 21:06

Ik ken dit probleem erg goed Haha!
Wat mij geleerd werd, is zo gauw je ook maar de kleinste versnelling voelt, opnieuw op zijn achterbeen zetten.
Met andere woorden... Heel veel schijnovergangen en pas als dat lukt, de echte overgang rijden.
Dan is ie ook aan je been/ bit en kan je netjes je overgangen rijden.
Dit hoort echt bij de basis dus je paard en jij moeten dit eigenlijk oefenen iedere x dat je erop zit.
Idd niet gaan trekken, je krijgt dan waarschijnlijk alleen maar verzet. Vooral op zit proberen terug te rijden.
Dit is zeker niet makkelijk, maar het geduld wordt beloond! Haha!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 13:08

WinBinChes schreef:
Halthouden en pas weer verder gaan als je paard ontspannen naggeeft. Voor deze methode moet je wel veeeeeel geduld hebben. Soms duurt het wel 15 min voordat het paard ontspannen afbuigt. Het moet geen wedstrijdje worden van wie trekt het hardst

Op deze manier doe ik het ook met mijn paard, en ik rij western en het werkt perfect

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 12:31

Nou effe update. Ik heb dus idd zodra ze begon te drammen streng (Niet te streng maar normaal cordaat) terug gepakt en halthouden totdat ze mooi ontspannen stond en dat weer rustig oppakken en weer door , dat is dus een paar dagen zo gedaan en sinds zondag is het gedram van dr helemaal weg. Ik was zo blij dat we weer ontspannen de normale training kunnen oppakken.

Iedereen bedankt voor de tips

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 14:30

Wat goed zeg Kelly21