ik ben een instructrice (in opleiding) en heb een probleempje met een "klantje" een meisje van 14 dat ik gratis les geef. Zij rijd op een 10 jarige ruin van 1.65. Dit paard is van haar zelf. Het probleem met haar is dat haar paard heel erg gaat hangen aan haar rechter hand. Ik heb al vanalles geprobeerd om haar hier mee te helpen. Maar steeds vaker komt het voor dat ze tijdens de les huilend op haar paard zit omdat mijn adviezen niet helpen. Ik zeg tegen haar dat ze met haar binnen been naar haar buiten teugel moet rijden en dan dus de binnenhand moet ontspannen. Maar zodra ze dit probeert gaat het paard er vandoor. Ik heb geprobeertd haar met één hand ophoudingen te laten maken en haar zodra hij ontspant zelf ook te ontspannen, met twee handen ophoudingen maken en ontspannen, hem met veel beendruk naar de hand toe drijven, maar ook dit heeft allemaal geen zin. Zij raakt dan zo gefrustreerd en verliest op die momenten echt de lol in het rijden. Verder krijgt zij ook les op de rijvereniging en het advies wat zij van die instructeur krijgt helpt ook niet. Toch is ze sinds ik haar les geef veel vooruit gegaan. Alleen met dit ene ding weet ik zelf niet meer hoe ik haar moet helpen. Als ik zelf op dat paard ga zitten doet hij alles keurig en hangt absoluut niet. en ik doe exact hetzelfde als de adviezen die ik haar geef. Dus het is geen kwestie van niet snapen of niet kunnen van het paard. ik vind het zo jammer dat door één zo'n puntje ze haar hele lol in het rijden verliest dus vroeg ik me af of iemand misschien tips heeft waardoor ik haar verder kan helpen.
dat is ook haar hand waar ze erg sterk mee is, maar als ze los laat gaat haar paard er vandoor en dat wil ze voorkomen dus laat ze niet los, maar ik heb dus geen idee wat ik kan doen om haar te helpen want zij zegt dat al mijn adviezen niet helpen
Bekend probleem, ben het heel erg eens met iTequilai, dus letten op houding (schouders ontspannen, rijden 'vanuit je elleboog', vingers ontspannen, dat soort dingen) lijkt me erg belangijk. Omdat ik zelf ook tijden dit probleem heb gehad, misschien een paar oefeningen waar je nog iets aan kunt hebben. Als het paard hangt op de rechterhand, heeft ze ws. geen contact met haar linkerhand. Als je de focus meer legt op het contact maken met links, verleg je de aandacht - bovendien is het vaak de 'andere helft van het probleem'. In plaats van binnenbeen-buitenteugel kun je ook wat meer buitenbeen-binnenteugel rijden; in dit geval op de linkerhand, dan rijd je dus extra naar je linkerhand toe. Wel de buitenhand er bij houden vanzelf. Dit soort oefeningen hebben mij veel geholpen. Ook schouderbinnenwaarts en slangenvoltes met veel bogen (voor het omstellen) hebben geholpen.
Misschien laat ze dan te veel in 1 keer los. dus dat ze dan te veel teugel geeft. Ze kan beter een paar x een korte ophouding maken als het paard er vandoor gaat dan aan te teugels blijven hangen. Waarscheinlijk houd ze alleen maar rechts vast en oefend ze daar veel kracht mee uit continu. In plaats daar van moet ze kort een ophouding maken.
Kan je haar niet eens zitles geven oid? Aan de longeerlijn leren sturen en werken op zit? Dat ze leert dat ze dus geen teugels nodig heeft en niks heeft om te verkrampen bijvoorbeeld. Wie weet werkt het. Het paard weet heel erg goed wie er op zit.
Ik denk ook dat ze haar rechterhand meer moet ontspannen. Ze is zeker rechts ? Want ik ben rechts, en heb vaker dat ik mijn rechterhand meer vasthoud dan mijn linker.