Paard doorrijden, maar niet vooruit te branden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard doorrijden, maar niet vooruit te branden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 20:31

Ik moet een paardje wat verder doorrijden, maar dat paardje is voor geen meter voorruit te branden. Met iemand ernaast loopt hij wel, maar zonder iemand ernaast niet. Ook een paard ervoor is geen probleem, maar zelf voorop, no way. Het paardje is overigens 4 jaar.

Urielle

Re: Paard doorrijden, maar niet vooruit te branden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 20:36

Weet hij dat aandrijven betekent dat hij vooruit moet gaan? Kent hij stemhulpen? Als iemand hem aan de longe heeft en er zit een ruiter op, wil hij dan wel naar voren?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 20:46

Kan inderdaad heel goed zijn dat hij de hulpen gewoon nog niet begrijpt.
Ik denk dat je het beste iemand kan zoeken die er ervaring mee heeft om je te helpen.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 21:11

MysticTinker schreef:
Kan inderdaad heel goed zijn dat hij de hulpen gewoon nog niet begrijpt.
Ik denk dat je het beste iemand kan zoeken die er ervaring mee heeft om je te helpen.
Ja

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 18:30

ja dat had ik ook met een tuiger van mij, hij is altijd zo vooruit gemept en hij reageerde nergens meer op (op een iets andere manier dus) maar hij ging dus ook nooit vooruit; toen hebben we met iemand ervoor (dan ging hij dus ook wel) aandraven en reageerde hij niet kreeg hij een tik dan ging hij wel en uiteindelijk ging hij wel en toen meer alleen rijden en buiten vond hij wel leuk dus ook veel op buitenritten daarmee oefenen

oefen dat voorwaarts krijgen met dingen die hij leuk vind en uitbundig belonen als hij gaat Vingers aflikken ik hoop dat het gaat lukken

love_marnix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 19:10

probeer anders te draven emt je borstbeen naar voren misschien elp dat en veel overgangen rijden dus langzaam rijden en dan voorwaart door e borstbeen naar voren te doen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 10:08

Ik zou het paard geen tik geven zoals pansor beschrijft, maar mezelf afvragen of hij de hulpen wel goed kent en goede begeleiding zoeken zoals MysticTinker al aangeeft.

Wat ik zelf zou doen is even terug gaan naar de basis. Kent het paard de stemhulpen als je aan de longe werkt? Zo nee, ga eerst daar aan werken en OOK aan de longe moet een paard na 1 commando al weg zijn (eerst aanleren natuurlijk). Dus wees ook daar consequent met je hulpen.
Luistert het paard aan de longe wel? Ga er dan eens aan de longe opzitten en begin met niks doen als ruiter zijnde, als het longeren nog steeds goed gaat, elke keer been geven wanneer de longeur aangeeft dat je moet draven. Op een gegeven moment neem je als ruiter dan de touwtjes in handen en hoeft de longeur alleen maar een licht contact te behouden met de longe en jij als ruiter geeft dan EN de stemhulpen EN de beenhulpen. Het kan zijn dat de longeur je in deze fase met de longeerzweep nog een aantal malen moet helpen om de hulpen versterkt door te geven. Belangrijk is natuurlijk wel weer: de volgende keer dat je het paard vraagt aan te draven wel weer bij kleine hulpen beginnen.
Gaat dit allemaal goed? Probeer het dan zonder longe en pas daarna de stemhulpen gaan afbouwen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:30

kent hj de hulpen?
kent hij stemhulpen?
zoals al is aangegeven, als ze de hulpen niet snappen, dan kun je doen wta je wil kwa hulpen geven maar zal er weinig gebeuren
als ene dier aan de longe de stemhulp snapt, kun je die onder het zadel gaan vertalen naar been en zit ...
als dat kwartje valt, kun je het uit gaan bouwen naar actief voorwaarts

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 09:53

Zorg dat je paard de hulpen kent aan de hand. Dus op stem kan stappen, draven en galloperen. En natuurlijk ook kan terugkomen in tempo. Als dat goed gaat, doe dan hetzelfde maar dan met iemand erbij die de hulpen aangeeft, en jij geeft tegelijk de bijbehoordende been/zit/hand hulp. Gaat dat goed, dan jij alleen, eerst nog met stem, daarna zonder.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 20:37

ik bedoelde ook niet een tik van en harde tik maar gewoon een klein tikje achter je been