oefeningen om recht te richten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

silkie

oefeningen om recht te richten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 19:28

Onze vier-jarige haflinger Isis heeft nog erg veel moeite met haar balans. Wat voor oefeningen kunnen we het beste doen om haar wat beter recht te richten en haar balans te verbeteren?

We longeren met dubbele lijn, rijden al regelmatig op de binnenhoefslag en nemen vaak de middenlijn (AC)

veerlefellow

Re: oefeningen om recht te richten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 19:31

volgt even

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 19:31

ik lees ff mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 20:57

Ik ben geen expert hoor, maar ik denk dat je in ieder geval goed op weg bent met de dingen die je al doet.

Lange lijnen van hand veranderen wil ook wel werken omdat ze dan in een andere hoek door de bak lopen, dus nog meer op eigen beentjes moeten staan.

En als je de kans hebt, ga dan lekker met d'r naar buiten. Ze is natuurlijk nog jong, en het gaat niet in één keer. Lekker blijven oefenen en geen mogelijkheid geven tot kleven, dan komt het volgens mij helemaal goed! Lachen

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 21:10

Rock schreef:
Ik ben geen expert hoor, maar ik denk dat je in ieder geval goed op weg bent met de dingen die je al doet.

Lange lijnen van hand veranderen wil ook wel werken omdat ze dan in een andere hoek door de bak lopen, dus nog meer op eigen beentjes moeten staan.

En als je de kans hebt, ga dan lekker met d'r naar buiten. Ze is natuurlijk nog jong, en het gaat niet in één keer. Lekker blijven oefenen en geen mogelijkheid geven tot kleven, dan komt het volgens mij helemaal goed! Lachen
Hier ben ik het wel mee eens Lachen.

kijk ook eens op: viewtopic.php?f=8&t=808305

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 21:19

Je kan heel goed aan de hand oefenen om haar te leren in balans te komen en goed haar binnen been onder het ruiter gewicht te leren zetten ,
Kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl
Ben zelf ook met een 3. jarige bezig op deze manier en ik moet zeggen vind het echt een hele eerlijke manier van trainen en merk dat het met de balans steeds beter gaat.

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 21:27

fiekhe; bedankt voor je link Staan echt heel veel leuke oefeningen in, maar een aantal zijn toch wat te hoog gegrepen voor ons

@midgie; kun je proberen uit te leggen wat voor oefeningen je dan doet?

Qaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 21:30

Hoi wat je ook kunt proberen buiten het feit dat ik vind dat je het al goed doet met de binnenhoefslag enz is heel goed de hoek doorrijden dus als het ware rechtdoor en zelf ook recht blijven zitten dan moet je pony zn balans zoeken om rechtop te blijven. succes

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 22:17

Ik begin altijd met loswerken en daarna wat grondwerk, ik werk met de kaptoom, zodat je het neusbeen wat naar je toe kan vragen , je moet ook zorgen dat je paard heel zacht blijft in je hand ,je vraagt wat lichte buiging , je gaat je paard leren buigen in een soort banaan vorm zegt mijn juf altijd, dus ook mooi de staart wortel mee in de buiging,
Je stuurt ook zelf heel erg met je eigen lichaam , dus als je op een volte loopt ( naast het paard)dan stuur je als het waren met je navel ook die kant op en je zult merken dat je paard je volgt , als hij mooi in een buiging loopt zal hij ook zijn binnen achterbeen mooi onder het ruitergewicht gaan neerzetten .
Je moet zorgen dat je controle gaat krijgen over alle vier zijn benen en dan pas spreek je over rechtgericht lopen, je paard gebruikt zijn spieren dan op de juiste manier en dan pas zou je aan rijden moeten gaan denken als je paardje zover is dat hij jou op de juist manier kan dragen, ik zelf ben nu een 4 mnd bezig met deze oefeningen en merk nu als ik op haar rug zit dat ze haar balans gaat vinden , heel langzaam aan en met veel geduld kun je een paard op een gezonde manier trainen.
Ik vind het zelf een hele fijne manier, zonder stres en spanning, zowel voor ruiter en paard.

Cassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 22:19

M'n Hafje heeft dat ook nog soms, indd binnenhoefslag pakken en daar halt houden. Staat ze met haar achterhand naar buiten (doet de mijne) , weer stappen en buitenbeen er goed aan *LOL* . Blijven oefenen! OK dan!

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 22:19

ik heb een tijdje een erg achtergebleven friesje gereden en daar ging ik eerst veel mee naar buiten en later ook balkjes stappen/draven,hielp super!!
maar met beleid he??

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 19:43

Ik rij veel overgangen, en veel wendingen. Achtjes, slangenvoltes maar ook.. vierkante voltes! Op de volte wat stelling naar buiten vragen, even, en dan weer naar binnen. Zo maak je hem ook soepel, en beter in balans.
Succes!