Hoe krijg ik dit paard weer onder de duim?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaLala

Hoe krijg ik dit paard weer onder de duim?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 17:56

Hallo bokkers,

Sinds enkele maanden rijd ik een Haflingerruin bij.
Hij is 12 jaar hengst geweest, en toen gecastreerd, inmiddels is hij 16.
Toen hij daar op stal kwam (met 12 jaar) was hij moeilijk onder het zadel; als iets hem niet aanstond begon hij te bokken, en ook flink gemeen, en hij viel andere paarden aan in de bak!
Het andere meisje dat er op rijd heeft dit er uit weten te krijgen en inmiddels is het een fijn paardje bij haar.

Nu rijd ik hem dus sinds enkele maanden door de weeks, en ik pak hem iets meer aan, hij mag bij mij wel wat harder werken en wat moeilijkere dingen doen.
Dit ging in het begin niet zonder slag of stoot, maar hij legde zich erbij neer en liep voortreffelijk!
Deed alles wat ik vroeg, en we giongen echt vooruit!
Maar nu sinds eergister, is het ineens mis;

Hij weigert door te stappen, en als ik been geef voor het aandraven slaat hij naar mijn been.
Drijf ik nog een keer, of duw ik door, met of zonder tik van de zweep; bokt hij.
En hoe ik het ook probeer, het wil niet, gaat alleen maar hoger bokken en neemt t bit vast in de mond.

Van mezelf kan ik zeggen dat ik toch redelijk wat ervaring heb, en niet snel bang ben, maar dit gaat me iets te ver, ik heb geen zin om er af te donderen en dat steeds weer overnieuw.. ergens wordt ik dan toich wel onzeker, en dat voelt ie natuurlijk haarfijn aan!

Het liefst los ik het samen met hem op, zonder er een ander op te zetten.
Ik heb al gedacht aan een dominantie spelletje in de bak, maar daarnaast denk ik toch dat hij onder het zadel weer zal beginnen met uittesten.

Wie heeft er tips?!

Amanda__

Re: Hoe krijg ik dit paard weer onder de duim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 18:05

goh soof, erg moeilijk. heb je geen les met hem en dat je met iemand di enog meer ervaring heeft? of iemand die ervaring heef met dit soort problemen en jou van de kant er doorheen kan helpen?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 18:08

Nee ik heb nog geen les met hem, moet eerst nog een geschikte instructeur vinden!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 18:10

dat zou ik dan maar snel doen als ik jou was Lachen

misschien liep hij voor jouw gevoel voortreffelijk, maar heb je het dier eigenlijk gedwarsboomd waardoor het nu zo gaat reageren.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 18:13

Nou, ik weet zeker dat dat het niet is Knipoog
Ik krijg juist van alle kanten complimenten dat ik m netjes rijd namelijk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 18:15

dat kan wel Lachen maar misschien denken andere mensen daar anders over Lachen

zoek in iedergeval een goede instructeur, alleen die kan je helpen

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 18:16

Mijn gevoel zegt altijd bij het ineens omslaan van gedrag: pijn !!

Dus eerst uitsluiten dat het dier niet ergens last van heeft. Tanden rug, mss vastgelegen in de stal, gekke sprong gemaakt in de wei. Je weet het niet....

Vervolgens goede les nemen. Ookal kan je goed rijden kan een instructeur aan de grond vaak heel snel je door een moeilijk punt heen helpen !!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 18:17

Ik zou je toch aanraden om eens wat dominantie spelletjes op de grond te gaan doen, en daar mag je best streng bij zijn, mits het consequent is.
Dit kan je met kleine stapjes gaan uitbreiden onder het zadel, maar dan ook echt belonen als ie iets goed doet!

Zodra ie iets goed doet, belonen en stoppen... En dit bouw je de volgende keer ietsjepietsje uit!

Succes!

JB55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 18:21

Ja, laat geruind is een probleem. Ik ken het. Je rijdt hem al een paar maanden en nu je meer van hem vraagt gaat het weer fout.
En als je even gas terug neemt, gaat het dan weer beter? Misschien ben je te hard van stapel aan het lopen? Het is vast geen kwesrie van afdwingen of er door heen werken. Geduld, rust en tijd. Tenminste, bij mijn paard was/is dat de oplossing.

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 18:52

wat JB zegt klinkt als een goede tip.
Misschien ben je idd wel te snel gegaan voor hem en moet je kleinere stapjes nemen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 20:42

Ik ga met Ludora mee, zorg eerst dat je zeker weet dat het geen pijn is. Trappen als je benen geeft klinkt als pijn, of een slechte ervaring, misschien de vorige keer te ruw geweest aan zn buik, misschien sporen om gehad? Bij de titel had ik al zoiets van, dit kan niet goed zijn.. De band moet van twee kanten komen. Hij moet naar jou luisteren, maar jij moet ook naar hem luisteren, en als hij ineens zo omslaat dan denk ik dat hij je iets probeert te vertellen!

Mijn advies: eerst een DA of fysio laten kijken. En dan eens wat grondwerk gaan doen, om een betere band met hem te krijgen.

ursulaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 20:48

grondwerk is heel belangrijk.... Knipoog

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 20:52

Vergeet de complimenten. Zoek een goede instructeur, die zegt waar het op staat en aangeeft hoe je het oplost en of je het zelf kan oplossen. Op een paard zonder dit soort problemen gaat alles even anders. Dit gaat lijken op staken en verzet. Hoe langer je hiermee aanrommelt, hoe groter het probleem wordt..... Dit los je meestal iets anders op dan met salonrijden. Het kan een vak apart worden.....
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 21-09-07 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 20:53

Goofy snapt me Lachen

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 20:54

Ik doe voor het merendeel dit soort problemen. Ik bouw wel af. Haha!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 22:39

Ik zou ook idd hulp zoeken , ik denk dat je te veel gevraagt hebt van hem en hij daardor nu in verzet gaat komen.
zeker als je onzeker aan het worden ben is dat geen goeie zaak, dat voelt een paard haarscherp aan .
Ga heel veel stappen terug en durf weer bij de basis te gaan beginnen , zodat het paardje het weer leuk gaat vinden om te werken voor iemand, en niet onder dwang moet lopen.
Paardrijden is samenwerken en niets anders!!!

sharonLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 11:36

Het is gewoon een dominant spelletje van hem.
Hij probeert gewoon te kijken hoever hij kan gaan bij jou, om onder het werk uit te komen als hij wat harder moet werken, als je er niet snel iets aan doet dan wordt het alleen maar erger.
Laat zien dat jij de baas bent en niet hij..

JB55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 16:02

Een paard wat 12 jaar hengst is geweest, is iets anders dan een ruin of merrie die al 16 jaar onder het zadel loopt en weerbarstig wordt.
Back to basic en weer gaan opbouwen en wellicht zal het nog een keer gebeuren, maar ik zou niet proberen hem te breken. Los het op met tijd, geduld, consequent gedrag en beloning. Duurt wellicht iets langer, echter het heeft ook langduriger effect.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 16:08

Ik heb dit ook eens gehad met een paard. Daar was achteraf het zadel niet goed van.
Wie weet heeft hij wel ergens last van omdat hij nu aan het werk moet en dus ook andere spieren gaat gebruiken.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 16:17

ik heb ook zoiets nu met mijn paard maar hij stijgert als je meer gaat vragen en ik ga mmooi maandag naar de kliniek ik wil het risico niet nemen op een kreupel paard

ook heb ik dit ooit met een fjord gehad die ik een paar keer voor mensen moest rijden omdat zij dat niet echt durfden die bokte bij alles dus op een gegeven moment wou ik hem voor galop vragen en toen begon hij te bokken toen gaf ik been en kreeg hij een tik, toen weer een bok hij een tik en dat na een bok of 6 gaf hij het op Knipoog toen heb ik heerlijk verder gereden. dat was een paard die ontzettend dominant was en dat merkte je ook al in stal dan ging hij gewoon naar je toe en happen of op je teen staaan,

mijn vraag is dan ook hoe is hij in stal en zonder dat je erop rijd, misschien als hij dan wel lief is heeft hij ergens last van met rijden (rug/benen/hals/zadel te klein/hoeven) dat als er druk komt pijn gaat doen

ga aub naar de DA en neem geen risico

succes

evelynlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 08:22

ik denk dat hij ergerns pijn heeft al zijjn bit geconroleerd en zijn mond en of de singel ergens
schuurplekken onder de singel mssn.
mssn moet je hem weer eerst opnieuw inrijden .
en zeker de baas blijven.

Gerritvdp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 08:50

Ik denk niet dat het een dominantieprobleem is, eerlijk gezegd..
Dan begint hij daar niet nu ineens mee. Ik denk dat hij ergens last van heeft..

Ik zou proberen om eens lekker rustig aan te doen, longeer hem even van te voren en ga er dan opzitten. Vraag niet teveel van hem en laat hem maar lekker lang, als hij maar loopt! Laat hem ook eens nakijken!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 09:37

Een paard dat ineens zo extreem omslaat, daarbij is meer aan de hand dan even een wat mindere dag hebben.

Het kan zijn dat je hem overvraagd hebt, maar meer waarschijnlijk lijkt me een reactie op pijn. Zonder dat je het door hebt kan het paard bv in de wei onderuit zijn gegaan en daardoor iets verrekt hebben in de rug. Dat na laten kijken en pak het trainen aan de longe anders even op, totdat je uitsluitsel hebt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 20:35

Dat hoeft dus helemaal niet. Dit paard heeft dit soort gedrag eerder vertoont. En het klinkt alsof hij heeft besloten even mooi zijn eigen weg te gaan.

Ik heb het op het moment met mijn jonge paard. Die heeft nooit een stap verkeerd gedaan vanaf het inrijden. Maar vanaf januari stond hij op rust helaas (eerst botvliesonsteking en kliniek en daarna boxrust, en daarna had hij een bacterie waar hij bijna aan onderdoor ging). Toen ik hem weer oppakte was hij eerst braaf.. En een paar weken geleden wilde hij naar een ander -nieuw- paard.. ik stuur weg want er zit een jong meisje op.. en hij begint toch woedend te bokken uit het niets. Niet normaal. Ik ben er dus voor het eerst sinds jaren afgelanceerd. Best beurs.

Ik heb hulp ingeroepen. Om te beginnen kan ik zelf niet rijden (te gekneusd), ben ik niet altijd snel genoeg meer in dit soort situaties (chronische Lyme) en ik ben even wat bang tijdelijk. Ingredienten die om ellende vragen. Het is dan geen schande om iemand anders te vragen. Longeren doe ik zelf, grondwerk ook (daar zit het probleem niet). Het is gewoon een driftig portret (is zijn moeder ook) en hij draaide even door. Dat moet hij wel rap afleren.

Kortom: mijn advies. Zoek hulp. Dat is echt geen schande.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 20:51

Zou het helpen als iemand in de baan staat met een longeerzweep? Diegene hoeft je paard misschien niet eens aan te raken, misschien is wijzen al genoeg.