wie is tegen voorwaarts-neerwaarts?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mustangbokt

wie is tegen voorwaarts-neerwaarts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 14:46

Ik heb een tijdje in Frankrijk gereden, en daar wordt eigenlijk geen voorwaarts-neerwaarts gereden. Weet iemand onder jullie waarom?

Zijn er hier ruiters onder jullie die bewust geen voorwaarts-neerwaarts rijden? en zo ja, waarom?
Hoe bouwen jullie het werk op? Rijden jullie dan op een andere manier? Doen jullie andere, specifieke ofeningen?

alvast bedankt voor jullie reacties!

Arabesk

Re: wie is tegen voorwaarts-neerwaarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 14:47

ik vind het onzin, ik rij niet VWNW, wij rijden gewoon buiten, rechtuit in de houding die het paard zelf aanneemt

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 14:49

Inderdaad! Wij ook!

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 17:02

als je nou het topic 'duidelijke foto van paard die goed 'door de rug' loopt' even leest, dan lees je waarom dat niet goed is en je echt dressuurmatig iets moet kunnen. Je paard draagt van nature geen mens, dus zijn natuurlijke houding is niet goed om iemand te dragen. Als hij in die houding iemand draagt, gaan zijn voorbenen sneller slijten etc. VWNW is puur een afwisseling van 'aan de teugel' en ik ben er dan ook voor!

SabrinaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 17:10

Ik ben ook voor.
zo leert het paard op eigen benen te lopen, en trek je het paard niet in de krul, maar kun je het paard van de hand af rijden.
en kun je 'm beter onder controle houden, zodat hij niet scheef wordt gereden.

*maar dit is mijn mening Tong uitsteken

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 17:14

ik rijd mijn paard altijd op dezelfde manier los: voorwaarts-neerwaarts.dit om de spieren(voornamelijk rug,die was zwak en hol,en dus de bovenlijn bol te maken)te stretchen.naar mijn idee kunnen spieren alleen maar krachtiger worden door eerst langer gemaakt te worden en dan dikker(dmv iets ronder in de hals,het gehele lichaam meer aan elkaar te rijden, en veel te schakelen)mijn paard doet het hier erg goed op dus verander het ook niet.naar mijn mening kan de natuurlijke houding van het paard niet goed genoeg een ruitergewicht dragen,wil je een gezond paard die krachtig genoeg is om jou te kunnen dragen en ook nog in balans te blijven tijdens het rijden van oefeningen dan moet je je paard dus gymnatiseren.tijdens een buitenritje ter afwisseling rijd ik wel altijd aan de lange teugel,pure ontspanning,maar ik geloof niet dat het erg goed voor een paard is om dat dag in dag uit te doen.
ach,elk land(en daar ook elke ruiter/amazone) heeft zijn eigen ideën over wat goed/gezond is voor het paard.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 21:52

Jethafa schreef:
als je nou het topic 'duidelijke foto van paard die goed 'door de rug' loopt' even leest, dan lees je waarom dat niet goed is en je echt dressuurmatig iets moet kunnen. Je paard draagt van nature geen mens, dus zijn natuurlijke houding is niet goed om iemand te dragen. Als hij in die houding iemand draagt, gaan zijn voorbenen sneller slijten etc. VWNW is puur een afwisseling van 'aan de teugel' en ik ben er dan ook voor!

... omdat er een ruiter opzit.

Ja die hoor ik vaak. Ook in discussies over ijzers, dekens etc

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 21:54

Hmm arme paarden dan in het wild als er een zware vogel op de rug zit Clown

Sja, voor mij hoeft het ook niet hoor, zolang het paard geen luchtkijker is en zijn rug erg wegdrukt, zie ik geen probleem om hem verder lekker te laten zoals ie het zelf wil.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 21:55

Arabesk schreef:
Jethafa schreef:

... omdat er een ruiter opzit.

Ja die hoor ik vaak. Ook in discussies over ijzers, dekens etc

Wat bedoel je hiermee? Snap je niet helemaal. Het is toch ook echt anders voor een paard om onbelast te lopen of met een ruiter op z'n rug?

Jessicoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 22:03

Ik ben voor!

leren ze lekker op eigen benen te lopen..
en lopen ze niet zo in de krul.. Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 22:34

Anoeska schreef:
Wat bedoel je hiermee? Snap je niet helemaal. Het is toch ook echt anders voor een paard om onbelast te lopen of met een ruiter op z'n rug?

wij zijn gemiddeld net zo zwaar als 10% van het lichaamsgewicht van een paard

Jij kan toch ook een rugzakje dragen met 5 kg erin? Je gaat vanzelf iets anders lopen om je veranderde zwaartepunt te compenseren, maar je hoeft niet eerst naar de balletschool om die rugzak te kunnen dragen? Komt nog bij dat je rugzakje 23 uur van de dag, in de kast ligt en je er maar één uurtje mee rondloopt.