Gespannen schouders tijdens het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nina88

Gespannen schouders tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 11:39

Wie heeft hier nog meer last van (gehad) en heeft er tips??
Ik kan tijdens het rijden heel moeilijk mijn schouders, een gedeelte van mijn rug en bovenarmen ontspannen. Ik ga hierdoor helemaal gespannen zitten en mijn paard spant hierdoor ook aan. Met lichtrijden heb ik er minder last van dan met doorzitten.
Tijdens en na het rijden heb ik behoorlijke last van mijn schouders.
Het is overigens niet zo dat mijn paard hangt op de hand. Ik rij met licht contact met de mond en ik ga door de spanning ook niet aan de teugels hangen.

Kapi_Dust

Re: Gespannen schouders tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 11:41

wat ik doe als mijn schouders vast gaan zitten is: paardje stilzetten en dan je nek en schouderpartij even een beetje schudden.
(zie er even raar uit,maar werkt wel super)
(ook instructeur ziet verschil als ik het heb gedaan:))

Liannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 11:44

ik heb dat ok heel erg dat ik heel erg vast houd boven in mn schouders en heb na het rijden dan ook erg last ervan. ik heb nou een afsrpaak gemaakt voor een sport massagee om te kijken of het dan helpt misschien ook iets voor jou.?

Glamourvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 12:07

IK heb er ook vaak last van, gewoon als je gaat stappen even je schouders alle kanten op bewegen. Helpt goed!

Snowy2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 12:09

Ja, dat probleem heb ik ook gehad.
Als je ligtrijd bewegen je armen, omdat je ze op 1 plaats wilt houden.
Als je er weer last van krijgt, ga je stappen en maak je wat overdreven bewegingen (zonder teugels) met je schouders en je nek en ontspan daar ook bij.
Lukt dit niet, let ook even op je ademhaling, een hoop ruiters houden hun ademhaling vast tijdens het rijden en zet je jezelf ook vast.
Succes!!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 12:40

Zelf kan ik ook niet altijd makkelijk ontspannen. Dinsdag heb ik in de les dan ook zonder beugels gereden (privéles op manegepaard) en zijn we begonnen met het gymnastiseren van mijzelf (paard dat ik rijd wordt al losgereden in het lesuur voor mij). Oefeningen hiervoor:
1. Met je binnenhand je buitenteen aanraken en andersom;
2. Twee armen zo hoog mogelijk in de lucht strekken;
3. Twee armen opzij (horizontaal);
4. Een arm opzij en 1 vooruit (horizontaal) en afwisselen;
5. Twee armen opzij en hele kleine rondjes vooruit gaan draaien en die steeds groter maken en dan later een keer achterwaarts

Voor als je niet op je paard zit:
8. Doe rek- en strekoefeningen voordat je op je paard stapt (zie o.a. Training van ruiter en paard (boek Lammert en Jet Haanstra)
9. Ga buiten paardrijden dansen of trampolinespringen enzo

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Natuurlijk kan een massage natuurlijk ook nooit kwaad en is een goede houding ook belangrijk om spieren niet over te belasten, dus misschien kan je een keer naar een manueeltherapeut kan die daar extra op letten.
Laatst bijgewerkt door Judje op 21-09-07 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

cheyennecz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 13:04

Hoi, fijn te lezen dat er nog meer zijn met dit probleem, ik heb er ook last van kom vaak met zere armen/schouders van het paard af en ik maar denken het is de leeftijd. Maar ik zal de tips die gegeven worden is uitvoeren en wat meer nadenken met rijden en richten op ontspanning.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-07 16:43

Ik merk dat ik iig niet de enige ben!
Wat vooral bij mij het probleem is, is dat ik ze vast zet als ik zelf geconcentreerd ben. Het kan dus best zijn dat ze met die oefeningen los worden, maar daarna zet ik ze tijdens het rijden net zo snel weer vast.
Ik zou dus eigenlijk een oefening moeten hebben die ik tijdens het rijden kan doen, zonder echt belemmert te worden in het rijden.

iTequilai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 21:40

Ik heb hier ook last van! Maar ik denk dat ik er niet echt iets aan kan doen want dit heb ik met alles wat ik doe. Met lopen of noem maar op. Mijn bovenrug is heel stijf. Ik zit te strak op me paard... Ik heb verder geen last van me schouders omdat ik altijd in deze houding zit. Ik heb niet het idee dat ik hier verder hinder onder vind. want ik ontspan wel gewoon in me handen en onderarm waardoor me paard ook ontspannen kan lopen.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 07:24

het kan zijn dat als je licht rijd, dat je wat voorover zit en daardoor met je ellebogen wat te ver naar achteren zit, en daardoor te gespannen in je schouder zit, als je dan lang genoeg door gaat krijg je ook last van je onderrug, dus achterover gaan zitten en je handen iets naar voren houden, en vaker je boven armen ontspannen.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 07:31

iTequilai schreef:
Ik heb hier ook last van! Maar ik denk dat ik er niet echt iets aan kan doen want dit heb ik met alles wat ik doe. want ik ontspan wel gewoon in me handen en onderarm waardoor me paard ook ontspannen kan lopen.

het kan zijn dat je voorover zit en daardoor met je ellebogen wat te ver naar achteren zit, en daardoor te gespannen in je schouders, dus achterover gaan zitten , en vaker je boven armen ontspannen.
En misschien je handen iets hoger, en naar voren, en niet ver uit elkaar houden.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 08:08

Heb er ook last van gehad, heb er op een gegeven moment écht last van gehad toen ik sowieso al een peesaanhechting-irritatie in m'n schouder had (lang verhaal... hobby's Vork )
Wat inderdaad helpt, is even halthouden en alles goed losschudden. Vraag je instructeur om er vaak op te wijzen, zodat je er iedere keer weer aan went en even kan proberen ontspannen. Als je kan kiezen; kies een paard dat niet te erg aan je handen trekt, dat maakt het moeilijker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 09:25

Doordat ik ook altijd gespannen schouders had, kreeg ik rugproblemen en kon ik zo door naar de Fysio .. Daar zit ik nu 1x per week en krijg ik oefeningen mee Lachen
Na een paar weekjes heb ik er al superresultaten mee berijkt Ja
Zorg gewoon dat je recht zit, je schouders naar achteren duwen en ontspannen omlaag laten zakken.

iTequilai

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 11:09

montyjansen schreef:
iTequilai schreef:
Ik heb hier ook last van! Maar ik denk dat ik er niet echt iets aan kan doen want dit heb ik met alles wat ik doe. want ik ontspan wel gewoon in me handen en onderarm waardoor me paard ook ontspannen kan lopen.

het kan zijn dat je voorover zit en daardoor met je ellebogen wat te ver naar achteren zit, en daardoor te gespannen in je schouders, dus achterover gaan zitten , en vaker je boven armen ontspannen.
En misschien je handen iets hoger, en naar voren, en niet ver uit elkaar houden.

Ik ga naar een chiropractor toe... dat helpt ook. Mijn lichaam zit zo snel vast. Best raar op zo'n jonge leeftijd. Maar misschien komt het ook omdat ik best lang ben.

Afbeelding

zo zit ik niets mis mee toch? alleen me onderbenen mogen meer naar voren maar dat komt net omdat ik uitgestrekte draf rijd.