verkeerde galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

draaakje

verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 19:54

ik heb het al met de zoekfunctie geprobeert, maar kom niet echt achter mijn antwoord.

mijn paard wil niet in de goede galop aanspringen. ik probeer haar goed recht te richten. en dan in galop aan te springen. op haar makkelijke kant lukt dit. (maar niet heel lang).
om te zorgen dat ze meer ruimte heeft laat ik haar in contra stelling lopen, maar mijn grote probleem is: dan valt ze helemaal naar buiten en op net het moment dat ik aan zou moeten springen corigeer ik haar weer met mijn linker hand.... dit is dus mijn fout. maar ik weet niet hoe ik het anders moet doen, moet ik haar dan maar laten "omvallen".

alvast heel erg bedankt voor de hulp, ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben.

pearlie

Re: verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 19:59

Probeer het eens in een wending of op een volte! Op een rechte lijn is veel moeilijker. Niet voor niks moet je in de B aanspringen in een hoek of op de volte en pas in de M ofzo op een rechte lijn! Ook kun je proberen vanuit schouderbinnenwaarts aan te srpingen, denk er wel om dat je dan niet teveel halsbuiging hebt. Succes!

Stuart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 21:21

Mijn Tinker Stuart wil in de linkergalop ook makkelijk verkeerd aanspringen en lastiger nog ook overspringen heen en weer.
Hij doet het alleen als ik hem teveel ruimte geef op de teugel.
Volg dit topic ook nog even voor nuttige tips
Gr Mirjam

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 17:04

op de volte heb ik al geprobeert, ook probeer ik altijd in een hoek aan te springen. het moeilijke is dat als ik zeg maar haar naar buiten laat kijken dat ze helemaal naar buiten "valt". op dat moment moet ik haar dus weer naar binnen pakken en is de contra stelling helemaal weg. ookal ga ik bet mijn hele gewicht naar binnen zitten ze blijft gewoon haar hoofd volgen.

overigens is dit niet zo als ik gewoon in draf of stap contrastelling aanneem.

vniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 17:10

Train je paard in het onderbrengen van de achterbenen. Rij veel overgangen en tempowisselingen. Let er ook op dat je paard goed bij elkaar loopt, lekker voor je been is maar niet onder je uit loopt. Probeer dan vanuit die verzamling in een hoek aan te springen. En neem niet te veel contrastelling, blijf gewoon goed op je binnenste zitbeenknobbel zitten. En houdt contact op de buitenteugel, zo kan hij ook niet over de schouder wegvallen.

Succes ermee Lachen

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 21:20

Neem eens wat minder contrastelling. Begrenzen met buitenteugel. Binnenbeen eraan. Spring vanuit een rustige draf aan.

Doet ze dit overigens aan de longe of wanneer je haar los laat lopen in de bak ook?

Qaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 21:26

Hoi ja ik heb eigenlijk hetzelfde als vniekje goed het binnenachterbeen activeren en dit al in stap en draf en dan in de verzameling aanspringen en idd niet teveel contrastelling.
succes

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 21:30

En ook vooral blijven oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Op een gegeven moment krijgen ze het ineens door! Ik had vroeger ook met de pony dat hij niet in de rechtergalop aan wilde springen, zijn we wel anderhalf jaar mee bezig geweest. Nu gaat het prima, ook contragalop etc.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 21:35

In elk geval geen contra stelling nemen. In de hoek aan springen en blijven lichtrijden, maar....op het binnenbeen. Probeer maar eens morgen, helpt vaak. Het echte probleem wordt er natuurlijk niet mee opgelost, want je paard zal denk ik scheef zijn waardoor hij op een kant moeilijker aanspringt.
Met andere woorden zoek iemand die je daar mee kan helpen, want dat gaat niet zo 1 2 3 via bokt

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-07 13:03

allemaal heel erg bedankt! hier heb ik erg veel aan.

ik ga zo rijden en er dan aan denken.
aerdenhout, ik heb al iemand die me helpt, maar ik wist niet echt goed of dit nu DE manier was (ik vind zelfd dat ik beter eerst mn pony goed recht moet richten in de draf en stap en dan pas aan de galop moet beginnen en met minder stelling, want hier word ze helemaal van in de war) nu weet ik dus ook hoe het anders kan. (overigens geeft deze persoon mij verder wel heel goed les, alleen op dit punt verschillen we even van mening (maar het is denk ik ook moeilijk uit te leggen en echt is wat je moet voelen om het echt te begrijpen).

aan de longe en los galopeerd ze ook aan de ene kant verkeerd. (aan de longe galoperen doet ze bijna nooit los wel, maar dan dus verkeer)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 14:48

Ik had dat probleem met Silence op de rechterhand.
Links springt hij altijd goed aan, maar rechts was van begin af aan een groot probleem.
Tijdens de lessen zijn we daar flink aan gaan werken.
We begonnen zo:
Als ik rechtsom aan moest springen, vroeg ik gewoon stelling en legde mijn beide benen gewoon aan zoals het hoort.
Maar dan precies op het moment van aanspringen, moest ik mijn rechterhand naar voren doen (wel echt heel duidelijk).
Dat heeft ontzettend goed geholpen.
Nu zijn we 2,5 maand verder en ik hoef het nu nog maar zelden toe te passen.
Ik ben het steeds verder gaan afbouwen, dus mijn hand steeds minder ver naar voren brengen.
9 van de 10 keer springt Silence nu meteen goed aan, zowel linksom als rechtsom.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 20:54

fiekhe schreef:
Neem eens wat minder contrastelling. Begrenzen met buitenteugel. Binnenbeen eraan. Spring vanuit een rustige draf aan.

Doet ze dit overigens aan de longe of wanneer je haar los laat lopen in de bak ook?

Soms helpt het juist om vanuit iets meer tempo aan te springen. Ze hebben dan minder kans uit balans te raken of jou uit balans te brengen waardoor je sneller verkeerd aanspringt.

vniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 13:54

Inderdaad, het is moeilijk voor een paard om vanuit een rustig tempo aan te springen. Dit train je pas als hij juist al goed kán aanspringen.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 17:32

heel erg bedankt. dit weekeind heb ik alleen maar gedraaft en vandaag (zondag) buiten gereden. dinsdag heb ik weer les. ga het dan proberen.

moow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 18:57

draaakje schreef:
ik heb het al met de zoekfunctie geprobeert, maar kom niet echt achter mijn antwoord.

mijn paard wil niet in de goede galop aanspringen. ik probeer haar goed recht te richten. en dan in galop aan te springen. op haar makkelijke kant lukt dit. (maar niet heel lang).
om te zorgen dat ze meer ruimte heeft laat ik haar in contra stelling lopen, maar mijn grote probleem is: dan valt ze helemaal naar buiten en op net het moment dat ik aan zou moeten springen corigeer ik haar weer met mijn linker hand.... dit is dus mijn fout. maar ik weet niet hoe ik het anders moet doen, moet ik haar dan maar laten "omvallen".

alvast heel erg bedankt voor de hulp, ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben.

als je aan wilt springen in galop (bijv links) dan kan je beter op de volte/hoek aanspringen, dan is het voor een paard veel moeilijker om in de verkeerde galop aan te springen.

en als je contra stelling neemt is het de bedoeling dat hij overspringt, blij liever op de volte met stelling naar binnen Lachen

succes ermee!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 17:00

Je kunt het paard ook op een kleine volte (zon 10 m) zetten, en pas na 3/4 van die volte aanspringen. Grote kans dat je paard goed aanspringt, en omdat er daarna een recht lijn komt (je springt vlak voor je uit de volte komt aan) gaat je paard niet zo snel omspringen.
Over de hulpen.
Lichte stelling naar binnen, goed voorbereiden, actief laten draven. Niet op die volte het tempo terug laten zakken.
Je gaat 10 meter voor je aanspringt al voorbereiden, binnenbeen eraan, eraan, energie verzamelen. Vlak van te voren nog één schop (bij gebrek aan beter woord) en dan: buitenbeen naar achter, binnenbeen eraan, en met je binnenhand toestaan, terwijl je buiten strak houd. Zo heeft de binnenschouder ruimte om naar voren te komen.

Kun je je paard op de volte niet voorwaarts en actief houden, dan kun je ook gewoon in de hoek aanspringen, met rij dan wel héél goed de hoeken in. Zet eventueel een pion neer.

veel suc6!