Alleen maar stijgeren richting de bak.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quente_

Alleen maar stijgeren richting de bak.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 17:17

Als eerst even over mijn paard,zodat je een indruk krijgt:
Wyona is een 4 jarige KWPN merrie.
Sinds 24 aug. staat ze op haar nieuwe stal.
Ze was daar op t begin soms nog wat schrikachtig als we ergens naartoe liepen,wat nog wat vreemd terrein was voor haar.
Daar geen gezeur over,omdat dat bij de meeste normaal is.
Na een week was ze eigenlijk over het algemeen rustig.
In de bak was ze niet meer kijkerig, heenweg naar de bak (ligt op het terrein. Maar ze hebben daar 4 bakken. Als we naar de Privebak voor pensionklanten lopen,moeten we eerst langs de paddock,dan langs 1 manegebak,en daarnaast de longeerbak. Direct daarna is dan de grote privebak) maar de heenweg naar de bak dus, was ze soms nog wel wat aan t kijken,verder niets.
Terugweg naar stal enorm lief. Niets mis mee.
Tot aan de laatste week. :

Om precies te zijn is het nu de 3e of 4e keer dat ze bezig is.
Zodra we de stallen uit zijn, langs de paddock gaan, en dan het paadje inslaan richting de privebak, gaat ze stijgeren.
Direct word ik eigenlijk al boos, en loop weer naast dr mee richting de bak.
2 meter verder doet ze precies hetzelfde.
En zo totdat je uiteindelijk na 1 uúr aangekomen bent in de bak. Waar ze weer gewoon je trouwe maatje is Koe. (als ze er eenmaal in is)
Gister zag toevallig de manegeeigenaar het,en zij heeft haar naar de bak gebracht. Ook bij haar ging ze steigeren..
Zij zegt dat dit gewoon ''Gemeen'' gedrag is. Je gewoon extreem boos moet worden, goed naast lopen en 1 hand bij het hoofdstel pakken,andere hand de teugels.
Niet bang voelen,en goed proberen door te lopen.
Goed, dat knoop ik dan wel in mijn oren vast, maar vandaag deed ze het evengoed weer.

Bokkers idee waardoor het kan komen, of dit echt gemeen gedrag is, en mischien wat je er aan kan doen ?
Graag alleen serieuze reacties, als je er heélemááal geen verstand van hebt,maar gewoon erop gokt, reageer dan aub niet !

Danké !
Laatst bijgewerkt door Quente_ op 20-09-07 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Raja

Re: Alleen maar stijgeren richting de bak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 17:20

Tja, ze zijn niet gek....
Als ze daarheen loopt, moet ze werken!!
Ga eens een paar keer gewoon alleen heen en weer lopen daar.
En niet rijden. Zodat ze het niet allen maar associeerd met werken.

Succes ermee!!

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 17:29

HupsSakii schreef:
Zij zegt dat dit gewoon ''Gemeen'' gedrag is. Je gewoon extreem boos moet worden, goed naast lopen en 1 hand bij het hoofdstel pakken,andere hand de teugels.

dat zou ik niet doen ! als je paard stijgert kan hij zo je arm uit de kom rukken als je hem bij het hoofdstel hebt Knipoog

Quente_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 17:33

dat leek me eigenlijk ook wel appart.. Aangezien ik als kleutertje aangeleerd heb dat je een pony bij de teugels moet pakken,,nergens anders....

Raja: Gewoon met halster ? Zelf heb ik dan meer het idee dat ik weinig controle over haar heb dan.. Kan ook aan mij liggen Tong uitsteken

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 17:39

Eerlijk gezegd raad ik afstappen af (of het moet echt te gevaarlijk worden). Ik heb dat bij mijn paard ook gehad (maar dan op buitenrit) en het werd van kwaad tot erger. Ook iemand mee laten nemen doe ik nu niet meer. Ik kon het helemaal niet meer vanaf zijn rug oplossen.
Ik heb het opgelost met aanpakken, vertrouwen en heeeeeel veel oefenen om precies te weten hoe je je paard moet aanpakken. Zo weet ik dat ik mijn paard wel been kan geven, maar als ik een tik met m'n zweep geef dan heb ik gewoon verloren, dan kan ik het vergeten. En daarbij ruimte geven aan de voorkant en desnoods gaan draven. En zelf niet twijfelachtig gaan zitten! Soms helpt het nog om stelling te nemen, zodat ze niet sterk worden in de kaken (dat doet die van mij).
Maar goed, dat geld voor mijn paard. Een handleiding voor jou paard kan je zo vanaf de computer nooit geven. Maar probeer gewoon vanalles uit.

Daarnaast moet je proberen uit te zoeken waarom je paard het doet. Mist hij et vertrouwen, is hij echt bang, zit hem iets dwars (pijn) of is het echt koppigheid (b.v. geen zin, dus veel afwisseling bieden).

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 17:42

Ik zou zeker niet boos worden en het met veel geduld oplossen, een paard kan niet bedenken dat hij moet werken en dan maar gaat stijgeren daardoor,
Ik zou even de echte oorzaak opzoeken en zeker niet boos worden , ze doet het niet voor niets.

Quente_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 17:48

Weet wel zeker dat het echt niet uit bangheid is.
Ze gaat gewoon tegen je zin door, en doet t zo te zien (wat de manegeeigenaar ook zei) wel uit gemeenheid denk ik. koppigheid dus .
de 1e keer ben ik erafgestapt, daarna ging ik steeds ernaast lopen, en in de bak opstijgen.
Weet dat t eerste fout was,maar op dat moment dacht ik even niet anders.

Kaze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 17:51

Ik ga mee mat Raja: Neem haar gewoon even mee naar de bak, en doe niks. Doe er misschien zelfs iets wat ze leuk vindt. Geef haar daar wat te eten,...Of laat haar na enkele malen aan de hand rond gelopen te hebben even los.

Dit mag met halster, maar misschien ook wel met hoofdstel, zodat ze niet steeds denkt hoofdstel=steigeren en dan toch weer steigert.

veel succes!

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 17:53

Ik zou het proberen met een hoofdstelletje e als dat beter gaat met een halstertje...
Of een hoofdstelletje met daaroverheen een halster. Dat als het echt misgaat, je haar aan de teugels kan pakken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 18:00

Een paard ziet de wereld heel anders dan wij, om dat meteen gemeen of koppig te noemen?

Suggestie : eerst paard en tuig nakijken of alles goed past, etc. Verder net zo lang naar de bak en weer terug wandelen (zonder in de bak te gaan werken!) totdat ze rustig mee kan lopen.

Quente_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 19:06

Denk dat ik dat dan wel probeer.. Telkens als ze het zonder steigeren heeft gedaan,mag ik haar dan belonen met eten, of zou dat teveel gevolgen van dien hebben ?

tamary : Tuig past prima..

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 19:09

Ik zou het niet iedere keer met eten doen. Je kunt paard ook belonen door iets leuks te doen, of door haar weer lekker terug op stal te zetten en haar daar wat te eten geven in haar voerbak.

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 19:14

geen eten geven!!!!! belonen met stem is meer dan voldoende. wil je dat het een chagrijnig kreng wordt dat bijt van zodra je geen koekje geeft?

wat ook een oplossing is, is om telkens een stukje naar binnen te gaan, telkens een stukje verder, niet in 1 dag, maar meerdere, en telkens een stukje verder. en op het einde, wanneer ze binnen is, eventjes aan de teugel meelopen en daarna alles af en laat ze haar gang gaan. dat is superpositief.

op de manege waar ik reed hadden we ook zo'n pony. wou niet naar de manege, eenmaal in de manege was ze supergoed te rijden, geen tegenspruttelen.

veel succes

Quente_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 19:21

in die bak kan ik haar helaas niet losgooien. Is een Z rijbak,met lage witte hekjes. Dan kan ik er waarschijnlijk op rekenen dat ik haar daarna in de Ermelosche bossen mag zoeken Haha! (Aangezien die direct daarachter liggen)

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 19:29

Hey.. ik lees dit ook allemaal maar ik heb ongeveer het zelfde probleem.. vorige week zondag is er een nieuw paardje bij mij op men werk gekomen.. Unitas.. 6 jaar oud betuigd en onder het zadel.. dit houdt in er kan op gereden worden maar eigenlijk snapt hij dr niks van..
Nou gaat het egt super vooruit met hem.. zoekt men hand op.. ontspanning komt er al lekker in..overgangen gaan vloeiend eigenlijk gaat het gewoon echt goed voor zo'n korte tijd.
Maar.. Nu ligt sinds vorige week vrijdag de buitenbak erin.. en ik stijg altijd buiten de schuur op en dan stap ik naar de buitenbak toe (ong. 50 meter langs de mesthoop), zo deed ik dit ook met Unitas.. ging heel erg goed.. deed hij niks op wel kijken maar dat doet hij overal..
Steeg ik gister dus op.. en ik gaf been om vooruit te gaan.. kwam ze overeind.. dus ik gaf nog een x been maar ze bleef het doen.. ong. 3 x ofzo..daarna was het klaar.. en toen ik klaar was met rijden heb ik nog een paar x heen en weer gestapt tussen stal en bak.. Ik ging vanmiddag weer rijden, dus ik steeg weer op.. en ik geloof dat we wel een kwartier hebben gestaan maar op dn duur werd ze echt link want ze kwam steeds hoger en soms kon ze dr evenwicht ook niet goed bewaren..
Weet iemand wat hier de oorzaak van kan zijn? toen ik klaar was vanmiddag heb ik weer een paar keer heen en weer gestapt met haar en deed ze dus niks, op buitenrit doet ze ook niks en als ik op de wei ga rijden doet ze ook niks en in de binnenbak ook niet.. alleen dus als ik naar de buitenbak toe wil stappen.. Uiteindelijk geeft ze zich wel over maar ik heb een beetje het idee dat ik aan het wachten ben op een ongeluk...
Wie weet er een oplossing?

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 19:47

als je haar nu eerst een paar keer meeneemt aan de hand en er dan daarna in de bak opstapt?
Dit een paar keer doen en dan daarna weer eens proberen gelijk erop te gaan zitten...

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 19:52

Hier heb ik ook al over gedacht.. maar komt een beetje over alsof zij gewonnen heeft zeg maar, want hiervoor (vrijdag ztrdag zondag maandag dinsdag) liep ze zo de bak in.. met mij dr ook al op..Dus ik denk eerder dat het een beetje uitproberen is, want pijn heeft ze ook niet (tuig zit goed en ze is pas geleden helemaal gekeurd enzo en alles was goed) en ik heb dus geen zin om haar dr zin te geven eigenlijk..(klinkt wel dwars he..)

marieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 09:04

je moet het niet zien als dat zij gewonnen heeft ja of nee...je moet haar gedrag doorbreken...als jij opstapt dan gaat zij steigeren waardoor jij weer je benen er flink inzet en zij gaat steigeren etc..... loop met het paard aan de hand naar de bak en stap daar op.... stap daarna als je klaar bent met rijden wel lekker een paar keer het stuk heen en weer en als dat goed gaat goed belonen en tussendoor ook een paar keer zeggen dat ze braaf is...gewoon een beetje op dr gemak stellen.
Na een week of 4 probeer je het gewoon nog een keer.

Snowy2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 12:17

Heeft ze geen last van haar gebit of rug?
Ze kan de bak natuurlijk ook vergelijken met pijn.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 13:03

nooit je hand aan t hoofstel doen, als ie steigert heb je dadelijk je arm uit de kom!!
neem um gewoon eens aan het halster mee en laat um in de buurt van de bak was gras eten als dat mogelijk is of loop zo ff een ontspannen rondje door de bak, belonen, suikerklontje erbij, beetje aankloten.
natuurlijk kun je het ook gelijk goed en duidelijk doen, ketting eraan en gaat ie omhoog daar eens een flinke ruk aan geven (zou ik persoonlijk doen, hou niet zo van dat gefriemel) maar dat is natuurlijk hoe je zelf er tegen over staat...
en even gebit en rug laten nakijken mischien, kan ook zijn dat ze denkt bak = pijn.
maar ik denk eerder omdat ze het voorheen niet deed dat het is bak=werken en daar heb ik geen zin in.
succes, laat even horen hoe je t hebt aangepakt en hoe het allemaal is afgelopen!

Cortes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 14:58

Waarschijnlijk heeft ze al een beetje door dat als je daar loopt dat je dan naar de bak gaat en ik de bak moet je werken Clown . Ik zou zeker niet boos worden ik zou gewoon daar door stappen en desnoods wat draven, als je merkt dat ze gaat stil staan om te stijgeren of om vervelend te doen, zou ik haar wel een tikje met de zweep geven en door laten lopen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 22:33

Poker schreef:
Waarschijnlijk heeft ze al een beetje door dat als je daar loopt dat je dan naar de bak gaat en ik de bak moet je werken Clown . Ik zou zeker niet boos worden ik zou gewoon daar door stappen en desnoods wat draven, als je merkt dat ze gaat stil staan om te stijgeren of om vervelend te doen, zou ik haar wel een tikje met de zweep geven en door laten lopen.

Vreemd dat er nog steeds mensen zijn die denken dat een paard kan bedenken dat als hij gaat steigeren niet in de bak hoeft gaan werken Bloos
Ook een tik met de zweep vind ik erg ouderwets en erg gemeen tegenover je paard, zou niet graag op jou paard zijn hoefjes staan Huilen

sharonLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 11:49

Vreemd dat er maar 1 persoon steeds denkt dat paarden niet kunnen denken.
Paarden kunnen wel degelijk denken!!!!
Eeen paard wat niet graag wil werken zal van alles proberen om maar niet te hoeven werken, van scheef lopen tot bokken en steigeren...
Een dier blijft een dier en moet weten wat ie wel en niet mag, en al helemaal wie er de baas is.
Dat steigeren bij de bak heeft echt niks te maken met dat ze pijn ofzo heeft, en dat denkt hier iedereen meteen.
Afstappen moet je NOOIT doen. Als je dat doet dan weet ze voor de volgende keer dat je weer afstapt als ze steigert.
Ik heb wel een oplossing maar dat moet je durven, en dat ga ik hier op bokt niet zeggen omdat ik dan alle bokkers op mijn dak heb.

Snowy2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 14:15

Een paard denkt zeker, sommige zijn zelfs heel erg slim, soms te slim.
Maar dat een paard een bak niet kan vergelijken met pijn vind ik een beetje slap.
Mijn paard ging de trailer in, totdat hij naar de dierenarts moest.
Sindsdien is het zo, dat als hij ergens last van heeft, stapt hij de trailer niet in.
Last ergens van => dierenarts => pijnlijke dingen doen.
Of jij moet denken dat hij bij de dierenarts moet werken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 16:05

shjoma schreef:
Vreemd dat er maar 1 persoon steeds denkt dat paarden niet kunnen denken.
Paarden kunnen wel degelijk denken!!!!
Eeen paard wat niet graag wil werken zal van alles proberen om maar niet te hoeven werken, van scheef lopen tot bokken en steigeren...
Een dier blijft een dier en moet weten wat ie wel en niet mag, en al helemaal wie er de baas is.
Dat steigeren bij de bak heeft echt niks te maken met dat ze pijn ofzo heeft, en dat denkt hier iedereen meteen.
Afstappen moet je NOOIT doen. Als je dat doet dan weet ze voor de volgende keer dat je weer afstapt als ze steigert.
Ik heb wel een oplossing maar dat moet je durven, en dat ga ik hier op bokt niet zeggen omdat ik dan alle bokkers op mijn dak heb.

Waarom durf je de oplossing niet te zeggen , is dat zo paard onvriendelijk??

Heb je je ooit wel eens erin verdiept hoe een paard werkelijk in elkaar zit??
Een paard denkt niet op de manier zoals een mens denkt.
en paard steigert niet voor niets , geen vertrouwen in de ruiter hebben , angst voor iets, kunnen zoveel redenen zijn , als de ruiter angst heeft voor het steigeren zal het paard het zeker 9 van de 10 doen, omdat een paard zich spiegelt aan de ruiter.
Mijn paard steigert soms ook als ze iets heel moeilijk vind , dan is het mijn taak om daar een oplossing voor te zoeken zodat zij mij vertrouwt in wat ik van haar wil.
Zeketr heb je er etterbakken tussen, maar hoe komt dat??
Een paard is een van de eerlijkste dieren wat er rond loopt, maar word o zo vaak verkeerd begrepen en dus te hardhandig aangepakt.