Stelling.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pattytjee

Stelling.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 07:37

Hallo
ik rijd mijn paardje nu elke dag, ze krijgt natuurlijk wel een rustdag
ze doet het allemaal perfect hoor,
Maar de linksehand vind ze echt moeilijk,
dan wilt ze geen steling naar binnen geven , ik krijg zelfs last van mn arm haha.
maar als ik haar nu op een volte zet gaat ze telgang doen en der kop omhoog gooien of, ze valt naar binnen; en duw ik haar naar buiten met mn been dan gaat ze heel hard draven

voordat ik haar kocht hadden ze me al verteld dat ze op die hand het ook moeilijk vond, maar ik vind wel dat je dat op moet kunnen lossen.

wie heeft wat tips? Bloos

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Stelling.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 08:05

Je paardje is niet recht, wat deze problemen geeft. Er zijn veel manieren en oefeningen voor, die niet allemaal even 1, 2, 3 uit te leggen zijn. Gebruik de zoekfunctie even met de term rechtrichten. Kijk even op http://www.hoefkatrol.com. Dat is de site van Antoine de Bodt. Er zijn veel voor- en tegen standers van hem, maar als het op rechtrichten aankomt weet hij als geen ander hoe te doen. Ik kan je een les van hem dan ook erg aanraden.

Verder is het belangrijk dat je goed les neemt. Het is nog niet zo makkelijk om goede instructie te vinden, maar zeker in dit geval wel van belang. Zorg dat je instructie hebt die zich met name bezighoudt met rechtrichten.

In het algemeen wat tips. Zorg dat jij gelijke druk op de teugels houdt. Je zegt dat je pijn in je armen krijgt, dan ben je aan eht trekken. Dit is nooit goed. Laat de teugel dus gewoon los.

Laat de echte stelling even met rust. Kijk of je je paard eerst recht door de bocht kan krijgen. Vermoedelijk loopt ie nu met buitenstelling de bocht door.

Zorg dat je zelf recht zit. Laat hier eventueel door iemand naar kijken. Een scheef paard heeft de neiging je naar een kant te duwen. Als je daarin meegaan (wat je veel mensen ziet doen, ze zitten scheef, dus ene beugel moet langer, terwijl het probleem niet in de beugels zit bijvoorbeeld) maak je het probleem erger.

Probeer op de rechterhand eens stukjes contrastelling. Gewoon rustig aan, je vraagt het paard namelijk om spieren op te rekken, en dat gaat niet van de ene op de andere dag. Vergelijk het met jezelf de split aanleren. Dat doe je ook rustig aan, stukje bij beetje.

Zorg er beide kanten om dat je gelijke druk op je teugels houdt. Laat dus de kant los die je paard vastpakt, en pak die kant vast (en dan dus niet vastpakken in de zin van druk op zetten en je hand vastzetten, maar gewoon een beetje druk nemen) die je paard niet aanneemt.
Zorg dat je je handen niet te laag houdt, zeker in de bochten hoort je binnenhand niet richting knie te gaan!!!

Hoop dat je zo wat begintips hebt! Succes er mee!

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 08:14

Lalidan schreef:
Je paardje is niet recht, wat deze problemen geeft. Er zijn veel manieren en oefeningen voor, die niet allemaal even 1, 2, 3 uit te leggen zijn. Gebruik de zoekfunctie even met de term rechtrichten. Kijk even op http://www.hoefkatrol.com. Dat is de site van Antoine de Bodt. Er zijn veel voor- en tegen standers van hem, maar als het op rechtrichten aankomt weet hij als geen ander hoe te doen. Ik kan je een les van hem dan ook erg aanraden.

Verder is het belangrijk dat je goed les neemt. Het is nog niet zo makkelijk om goede instructie te vinden, maar zeker in dit geval wel van belang. Zorg dat je instructie hebt die zich met name bezighoudt met rechtrichten.

In het algemeen wat tips. Zorg dat jij gelijke druk op de teugels houdt. Je zegt dat je pijn in je armen krijgt, dan ben je aan eht trekken. Dit is nooit goed. Laat de teugel dus gewoon los.

Laat de echte stelling even met rust. Kijk of je je paard eerst recht door de bocht kan krijgen. Vermoedelijk loopt ie nu met buitenstelling de bocht door.

Zorg dat je zelf recht zit. Laat hier eventueel door iemand naar kijken. Een scheef paard heeft de neiging je naar een kant te duwen. Als je daarin meegaan (wat je veel mensen ziet doen, ze zitten scheef, dus ene beugel moet langer, terwijl het probleem niet in de beugels zit bijvoorbeeld) maak je het probleem erger.

Probeer op de rechterhand eens stukjes contrastelling. Gewoon rustig aan, je vraagt het paard namelijk om spieren op te rekken, en dat gaat niet van de ene op de andere dag. Vergelijk het met jezelf de split aanleren. Dat doe je ook rustig aan, stukje bij beetje.

Zorg er beide kanten om dat je gelijke druk op je teugels houdt. Laat dus de kant los die je paard vastpakt, en pak die kant vast (en dan dus niet vastpakken in de zin van druk op zetten en je hand vastzetten, maar gewoon een beetje druk nemen) die je paard niet aanneemt.
Zorg dat je je handen niet te laag houdt, zeker in de bochten hoort je binnenhand niet richting knie te gaan!!!

Hoop dat je zo wat begintips hebt! Succes er mee!

Ik heb dus inderdaad mijn rechterbeugel langer, terwijl deze nog steeds als korter voelt. Mijn paard heeft moeite met rechtsom lopen. Dus jij stelt eigenlijk dat ik mijn beugels op maat moet maken (en dus voor mijn gevoel helemaal scheef zit), omdat het voor haar dan wel recht en dus beter is?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 08:37

Je beugels moet je allebei even lang hebben. Dit kan je heel makkelijk controleren, door ze gewoon naar beneden te laten hangen, en dan de beugel naar boven doe om te klappen zeg maar. Vervolgens kan je kijken hoeveel vingers de (normaal gesproken onderkant van de stijgbeugel, maar nu dus de bovenkant) rand van de stijgbeugel onder de onderste rand van het zweet blad zit. Als je nu je beugels ongelijk hebt, zit je per definitief scheef, ookal voelt dat als recht. Logischerwijs zal recht dan als scheef voelen, dus in die zin, ja. Maar zo simpel is het helaas niet, want wat is dan recht? Neem daarvoor iemand mee (hoeft geen verstand van paarden te hebben) die steeds van voren en van achteren kijkt of je recht zit.

Aan jou de zeer moeilijke taak om elke keer recht te gaan zitten. Hoever zij je ook naar buiten gooit (linskom) blijf op die binnenkant zitten. En rechtsom zal ze je waarschijnlijk iets naar binnen gooien, blijf dan op links zitten. Blijf gelijke druk houden op beide beugels. Alsa je merkt dat je naar een kant begint te hangen, je gewicht weer de andere kant op zetten.

Het is dus niet alleen een kwestie van je beugels recht hangen, jij moet er dan ook nog recht boven gaan zitten, ookal kost dat veel moeite omdat je paard je anders wil laten zitten. Als je alleen je beugels recht doet en dan nog naar 1 kant blijft hangen, dan zit je inderdaad scheef.

Het is niet makkelijk aan te leren, maar in het algemeen moet jij iets meer druk op die beugel houden waar ze je niet heen gooit. Dus als jouw zadel naar rechts hangt, zorg jij voor druk op links waardoor het zadel recht blijft liggen. Als het zadel naar links houdt, hou jij druk op rechts.

Maar zorg er voor dat je ook je heupen en je schouders meeneemt in het recht gaan zitten.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 09:14

@Lalidan: heel herkenbaar wat je vertelt. Kreeg laatst inderdaad gezegd door een vriendin dat ik scheef zat (al leek het recht voor mezelf natuurlijk) "Ik zie rechts meer bil!", was het commentaar. Als ik dan inderdaad de beugels gelijk doe (en dus voor mijn gevoel rechts te kort zit), dan voelt het alsof alles naar links zakt, maar dat is dus dan iets waar ik doorheen moet. Zwabberende beentjes tot gevolg Haha! Ik ga er vanavonf eens extra op letten!