Paard loopt op de "handrem"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gentleman

Paard loopt op de "handrem"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 16:35

Probleempje: mijn paard loopt op zich soms wel netjes, maar als we een half uurtje bezig zijn draaft hij opeens wat langzamer. Net alsof hij met de handrem draaft. Hij houdt zichzelf in als het ware. En als het helemaal erg wordt probeert hij ook nog zijn tong over het bit te gooien, of hij is ineens achter de teugel en duikt met zijn hoofd naar beneden.
Hij is vorige week helemaal nagekeken door een holistisch dierenarts, dus lichamelijk kan er niks aan de hand zijn. Geen rugproblemen, tandjes zijn ook in orde. Ik denk zelf ook dat het een rijtechnisch probleem is. Ik probeer hem juist voorwaarts te rijden en geef hem ruimte aan de teugel. Maar wat doe ik nou fout???

Up_to_Date

Re: Paard loopt op de "handrem"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 16:36

Is de conditie in orde?

Gentleman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 16:42

Conditie is prima, een buitenrit van een uur houdt hij ook vol, zonder buiten adem terug te zijn.

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 16:54

Medisch gezien heb je je paard al na laten kijken (heel goed!!) dus die kant is grotendeels uitgesloten. Het kan dus zijn dat je paard het na een half uur beu is en probeert onder het werk uit te komen en niet meer de concentratie kan opbrengen. Misschien is het een idee om wat "rustmomenten" in te bouwen om zo de concentratieboog kort maar goed te houden. Stukje stappen met een lange teugel en even later weer opnemen en een stukje training oppakken.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:21

veel schakelen, en naar voren rijden, terug en naar voren.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 08:24

Veel afwisseling in je trainingen, op alle mogelijke gebieden.
Dus inderdaad zoals hiervoor al werd genoemt de stukken concentratie veel afwisselen met ontspanning (hoeft niet altijd stap te zijn, gewoon even stukje aan lang teugeltje rondtuffelen werkt soms ook erg goed), in de stukken concentratie ook nog veel afwisseling, overgangen, gekke figuren, schijnovergangen, maar ook door bijvoorbeeld eens balkjes te lopen, te springen, schriktraining, halverwege stoppen en naar buiten, dat soort dingen.

Verder is het belangrijk je paard heel veel te belonen. Zeker het eerste halve uur als hij goed loopt. Laat hem weten dat hij goed loopt, ookal is het maar zoiets "gewoons" als op normaal tempo doordraven

Blijkbaar heeft je paardje na een half uur toch zoiets van "nah, tis niet leuk meer........"
Zie dat te voorkomen!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 09:49

Het kan zijn dat na een half uur de concentratie van je paard verminderd. De motivatie is weg na een half uurtje waarschijnlijk (als ik zelf niet zo´n zin meer heb, zou ik ook niet zo snel gaan Knipoog )

Dat kan zijn doordat je veel dezelfde oefeningen herhaald, of juist doordat je te weinig uitdagende dingen vraagt.

Maak al je trainingen niet te lang, de ene keer is een half uur misschien ook al voldoende. Verder kun je afwisselen met figuren, (schijn)overgangen. Wissel af met binnenhoefslag rijden. Probeer eens achterwaarts en zijgangen (evt. onder begeleiding). Hou het uitdagend voor je paard, hele rondes in één tempo over de hoefslag is niet echt afwisselend/ uitdagend voor je paard. Vergeet ook niet goed gedrag inderdaad te belonen, paarden ontvangen graag complimentjes Knipoog