Pakt bit vast op wedstrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bucas

Pakt bit vast op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 10:03

Hallo bokkers

Afgelopen zaterdag had ik een wedstrijd en kreeg ik op mijn kop van de jury , toen ik klaar was met de proef kwam de jury naar buiten en zij tegen mij van dat ik wat minder ''Ruig'' moest doen alleen ik dacht zo bij mezelf van je kan toch niet oordelen over iemand anders zijn paard, ik zou bijna zeggen voel maar eens hoe ze is ze zat totaal vast ze pakte het bit vast en liet niet meer los dus i kkon trekken wat ik wou alleen ze gaf geen kick er zat geen rem meer op en ik probeerde haar dus weer los te rijden met kneden enz. en dat vond de jury te ''ruig'' iemand tips ik ben thuis ook al wat aan het knutselen geweest met bitten haaha heb een watertrens geprobeerd laat niet los enz. ik probeer eerst de oorzaak te zoeken voordat ik begin met het zwaardere geschut.

En nee ik heb het thuis niet dan is ze heerlijk los ze is ook neit druk ofzo op wedstrijden ook niet gespannen heel vreemd..

Ze pakt hem nu ook steeds vaker thuis beet dus vandaar mij vraag..

merrieveulen

Re: Pakt bit vast op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 10:51

heb je de mond al eens goed laten nakijken? en evt. het hele paard? je omschrijving duidt toch enigszins op spanning bij het dier, dit kan uit verschillende oorzaken voortkomen. dus ik zou zeggen: laat hem even nakijken door een fysio of osteopaat, om eerst evt. lichamelijke problemen uit te sluiten. verder niet zonder begeleiding met bitten gaan experimenteren. wat vindt je intructeur ervan?

Nieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 14:41

Ik zou inderdaad je paard laten nakijken. En verder, ben je zelf niet te zenuwwachtig op wedstrijden? Misschien slaat dit over op je paard. En ga niet zelf vanalles proberen, laat iemand advies geven

piposansjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 14:59

Mijn paard heeft dit ook een hele tijd gedaan. Sinds februari ben ik bitloos gaan rijden vanaf die tijd deed hij dit niet meer. Tot deze week..... hij begint er weer mee. Gewoon zijn hoofd in de lucht steken en rennen maar....... Ik ga dan altijd doorzitten omdat ik hem dan beter bij me kan houden. Op een gegeven moment stopt hij er vanzelf mee. Bij mijn paard zijn het echt streken om onder het werk uit te komen. Ik denk altijd maar.... het kan niet iedere goed gaan en ik heb ook niet altijd zin dus..... Het kan best zo zijn dat het bij jouw paardje ook streken zijn dus het hoeft niet altijd aan de gezondheid te liggen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 15:00

Hou allereerst op de frutselen en knutselen. Een paard wat het bit vastpakt, kan daar alleen voorwaarts uitgereden worden. Dus gaan hannesen aan de teugels heeft geen enkele zin. Ook een ander bit zal je probleem niet oplossen.

Wat de jury doet vind ik méér dan terecht op zich, en dat zouden ze veel vaker moeten doen. het maakt niet uit wat je paard doet en wat zijn haar karakter is, je hoort niet zulke hulpen te geven dat anderen het als ruig zien. De fout bevindt zich per definitie bij jou, en niet bij je paard. dus de excuses " voel maar eens hoe ze is ze zat totaal vast ze pakte het bit vast en liet niet meer los dus i kkon trekken wat ik wou alleen ze gaf geen kick" kunnen wel achterwege blijven wat mij betreft.
Vervolgens kom je met "nee, thuis heb ik het niet" met een regel eronder de opmerking "ze pakt hem nu ook steeds vaker thuis beet". Beetje erg tegenstrijdig.

Ik denk dat je de fout toch bij jezelf moet zoeken, ipv maar (wat door buitenstaanders word ervaren als) ruw te worden omdat je paard het niet doet. Ik weet niet of je les hebt, maar dat zou een goede stap zijn. Kijk of ze niet ergens last van heeft. Tanden, rug, zadel, zit jij wel stil, in balans, recht en onafhankelijk? wat doe je met je handen? zit je niet normaal gesproken al aan de voorkant om het paard aan de teugel te krijgen?
Allemaal fouten en problemen waardoor het paard het bit vast kan gaan pakken.

succes er mee.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 21:09

Lalidan schreef:
Hou allereerst op de frutselen en knutselen. Een paard wat het bit vastpakt, kan daar alleen voorwaarts uitgereden worden. Dus gaan hannesen aan de teugels heeft geen enkele zin. Ook een ander bit zal je probleem niet oplossen.

Wat de jury doet vind ik méér dan terecht op zich, en dat zouden ze veel vaker moeten doen. het maakt niet uit wat je paard doet en wat zijn haar karakter is, je hoort niet zulke hulpen te geven dat anderen het als ruig zien. De fout bevindt zich per definitie bij jou, en niet bij je paard. dus de excuses " voel maar eens hoe ze is ze zat totaal vast ze pakte het bit vast en liet niet meer los dus i kkon trekken wat ik wou alleen ze gaf geen kick" kunnen wel achterwege blijven wat mij betreft.
Vervolgens kom je met "nee, thuis heb ik het niet" met een regel eronder de opmerking "ze pakt hem nu ook steeds vaker thuis beet". Beetje erg tegenstrijdig.

Ik denk dat je de fout toch bij jezelf moet zoeken, ipv maar (wat door buitenstaanders word ervaren als) ruw te worden omdat je paard het niet doet. Ik weet niet of je les hebt, maar dat zou een goede stap zijn. Kijk of ze niet ergens last van heeft. Tanden, rug, zadel, zit jij wel stil, in balans, recht en onafhankelijk? wat doe je met je handen? zit je niet normaal gesproken al aan de voorkant om het paard aan de teugel te krijgen?
Allemaal fouten en problemen waardoor het paard het bit vast kan gaan pakken.

succes er mee.

helemaal mee eens!

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 13:56

een paard pakt niets voor niets zijn bit beet
heb jij zelf op wedstrijd wel een zachte hand gehad als jij elke sec aan je teugels trek komt het paard idd in verzet
en trekken heeft bij een paard tog geen zin een paard is tog sterker dan jouw
probeer zelf een zachte hand te houden en los alles voorwaart op

bitten verwisselen zou ik niet meer doen hier kunnen ze nog stugger van worden in de mond

verder ga ik mee met Lalidan

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 14:58

Ten eerste sluit ik mij aan bij Nieszje en Lalidan om je paard na te laten kijken en om je eigen wedstrijdspanning en rijdkunsten eens goed onder de loep te nemen.

Dan ben ik ook erg benieuwd met wat voor bit je rijdt. Hoe dik en wat soort type.
Als het thuis wel vaak goed gaat zal het bit het probleem niet zijn.
Wel kan je misschien een deel van de spanning verminderen (ook jouw spanning die misschien wel via je handen in de mond terecht komen) door een bit te kiezen die goed bij je paard past.
Mijn inziens hoeft een bit niet te dik te zijn om zacht te zijn, als je maar zelf zacht met je hand bent. Als je dan kiest voor een wat dunner bitje (14 of 18mm) heeft je paard weinig ijzer in de mond, zodat ze haar mond meer gesloten kan houden. Verder rijdt ik nooit met een enkelgebroken bit, omdat je bij contact een schaar-effect krijgt, zoals /\, waardoor de punt van het bit tegen het gehemelte van het paard komt.

Bucas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-07 08:18

Judje schreef:
Ten eerste sluit ik mij aan bij Nieszje en Lalidan om je paard na te laten kijken en om je eigen wedstrijdspanning en rijdkunsten eens goed onder de loep te nemen.

Dan ben ik ook erg benieuwd met wat voor bit je rijdt. Hoe dik en wat soort type.
Als het thuis wel vaak goed gaat zal het bit het probleem niet zijn.
Wel kan je misschien een deel van de spanning verminderen (ook jouw spanning die misschien wel via je handen in de mond terecht komen) door een bit te kiezen die goed bij je paard past.
Mijn inziens hoeft een bit niet te dik te zijn om zacht te zijn, als je maar zelf zacht met je hand bent. Als je dan kiest voor een wat dunner bitje (14 of 18mm) heeft je paard weinig ijzer in de mond, zodat ze haar mond meer gesloten kan houden. Verder rijdt ik nooit met een enkelgebroken bit, omdat je bij contact een schaar-effect krijgt, zoals /\, waardoor de punt van het bit tegen het gehemelte van het paard komt.

Is een dubbel gebroken beter?

freek_nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:04

mond mischien goed na laten kijkenn ofzow

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:15

Denk dat je teveel van je paard wil op wedstrijden en je te nerveus ben en daardoor te hard ben met je hand en ik geef je paard groot gelijk dat hij zijn bit vast pakt , want heb jij al eens een stuk staal in je mond gehad en dat daar hard aan getrokken word???
Heel mooi dat een jury eens opkomt voor het paard.

Ga niet knutselen met bitten maar knutsel eens aan jezelf!!!!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:59

Ik kan me voorstellen dat de reactie je tegenviel van de jury, maar eigenlijk niets praat trekwerk in de mond goed. De jury oordeelt op wat ze zien en dat is een paard en ruiter die het niet goed voor elkaar hebben en daar reageren ze op. Over het algemeen zijn er veel paardenmensen die juist wel kunnen oordelen over hoe een paard loopt/ voelt.

ik kan me wel lessen herinneren waarbij mijn instructie behoorlijk goed kon vertellen wat ik waarschijnlijk voelde. Dus ook kon vertellen hoe ik dat moest verbeteren.

Probeer als het je weer overkomt je paard even extra ruimte te geven van voor. Ontspan je handen en drijf voorwaarts. Zodra je weer gewoon contact hebt, vervolg je de proef weer. Dan maar even een onderdeel minder ofzo.

Denk er ook aan dat je zelf niet geforceerd en gespannen rijdt, leg je lat niet te hoog dus..