Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Lalidan schreef:Hou allereerst op de frutselen en knutselen. Een paard wat het bit vastpakt, kan daar alleen voorwaarts uitgereden worden. Dus gaan hannesen aan de teugels heeft geen enkele zin. Ook een ander bit zal je probleem niet oplossen.
Wat de jury doet vind ik méér dan terecht op zich, en dat zouden ze veel vaker moeten doen. het maakt niet uit wat je paard doet en wat zijn haar karakter is, je hoort niet zulke hulpen te geven dat anderen het als ruig zien. De fout bevindt zich per definitie bij jou, en niet bij je paard. dus de excuses " voel maar eens hoe ze is ze zat totaal vast ze pakte het bit vast en liet niet meer los dus i kkon trekken wat ik wou alleen ze gaf geen kick" kunnen wel achterwege blijven wat mij betreft.
Vervolgens kom je met "nee, thuis heb ik het niet" met een regel eronder de opmerking "ze pakt hem nu ook steeds vaker thuis beet". Beetje erg tegenstrijdig.
Ik denk dat je de fout toch bij jezelf moet zoeken, ipv maar (wat door buitenstaanders word ervaren als) ruw te worden omdat je paard het niet doet. Ik weet niet of je les hebt, maar dat zou een goede stap zijn. Kijk of ze niet ergens last van heeft. Tanden, rug, zadel, zit jij wel stil, in balans, recht en onafhankelijk? wat doe je met je handen? zit je niet normaal gesproken al aan de voorkant om het paard aan de teugel te krijgen?
Allemaal fouten en problemen waardoor het paard het bit vast kan gaan pakken.
succes er mee.
Judje schreef:Ten eerste sluit ik mij aan bij Nieszje en Lalidan om je paard na te laten kijken en om je eigen wedstrijdspanning en rijdkunsten eens goed onder de loep te nemen.
Dan ben ik ook erg benieuwd met wat voor bit je rijdt. Hoe dik en wat soort type.
Als het thuis wel vaak goed gaat zal het bit het probleem niet zijn.
Wel kan je misschien een deel van de spanning verminderen (ook jouw spanning die misschien wel via je handen in de mond terecht komen) door een bit te kiezen die goed bij je paard past.
Mijn inziens hoeft een bit niet te dik te zijn om zacht te zijn, als je maar zelf zacht met je hand bent. Als je dan kiest voor een wat dunner bitje (14 of 18mm) heeft je paard weinig ijzer in de mond, zodat ze haar mond meer gesloten kan houden. Verder rijdt ik nooit met een enkelgebroken bit, omdat je bij contact een schaar-effect krijgt, zoals /\, waardoor de punt van het bit tegen het gehemelte van het paard komt.