Jurdy fries x kwpn ruin @ work.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xJurdyWonanx

Jurdy fries x kwpn ruin @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 09:54

Gisteren is Rafaela @ bokt, mee geweest naar Jurdy, en heb ik even gereden. Het ging redelijk goed, nou voor ons doen toch goed want helaas gaat het rijden tussen ons meestal niet goed, er is geen klik en daarom heb ik besloten om hem alleen nog maar te gebruiken voor wat buitenrijden.
Nou genoeg daarover Knipoog ik heb gesprongen maar daar is maar 1 gelukte foto van, dit is mijn springhoofdstel en commentaar mag gegeven worden over het bit en/of neusriem en ja, geen cap is ook eigen keus Knipoog .

commentaar van mezelf :
Meer op buitenteugel rijden ipv binnenteugel
In de galop blijven zitten
Handen bij elkaar
En soms werkt mijn binnenhand te streng in

Jurdy is een 6 jarige fries X kwpn ruin en heb hem nu bijna een half jaar.

Afbeelding
Proberen lekker lang en laag in te stappen, vind hij erg moeilijk want hij kropt zich normaal heel erg op.
Afbeelding
Weet niet wat er met mijn binnenteugel gebeurt Bloos
Afbeelding
Nóg steeds stappen.
Afbeelding
Rechtop zitten, handen hoger houden.
Afbeelding
Te kort in de hals, meer lengte proberen te zoeken. Binnenhand werkt te streng in.
Afbeelding
Even stappen tussendoor
Afbeelding
Op de andere hand draven, handen bij elkaar.
Afbeelding
Deze ziet wel fijn uit, alleen teugels iets meer meegeven
Afbeelding
Weer even stappen tussendoor, was bezig om hem te laten zakken
Afbeelding
De enige gelukte springfoto, teugels zouden wat meer mogen doorhangen.
Afbeelding
Van stap naar galop wegspringen, links is wel onze moeilijke kant maar het gaat steeds beter. In het zadel blijven zitten.
Afbeelding
Beetje raar moment.
Afbeelding

Bedankt voor het kijken, en opbouwend commentaar ontvang ik graag.
De rest zal ik niet veel mee doen Lachen

Groeten Jennifer & Jurdy.

Dunno

Re: Jurdy fries x kwpn ruin @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 10:20

Heey Jennifer,
vind het op zich niet verkeerd uitzien Knipoog
en de punten waar aan gewerkt moet worden of waar je zelf op moet letten geef je zelf al aan Knipoog
en die ontspanning komt ook nog wel, oefenen oefenen en nog 'ns oefenen Bloos Knipoog

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 10:23

Waarom rijdt je met een pessoabit als je van jezelf weet dat je streng met je hand bent???

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 10:23

Je zegt zelf al.. Handen bij elkaar. Dat stoort echt. En proberen rechter te zitten.Voorderest ziet het er wel redelijk netjes uit Knipoog

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 10:24

Omdat ik nu zowieso alleen dit bit had hangen, en ik werk er aan dat ik op mijn buitenteugel moet rijden, en daarom zijn die fotos fijn, dan kan ik zelf zien wat er fout gaat.

Ik heb nu ook al een maand of 2 geen les gehad omdat ik verhuist ben van stal, maar zodra ik over 2 weken verhuis naar de wei krijg ik weer privelessen dus dan kan ik weer gaan werken aan mijn buitenteugel.

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 10:37

Ziet er goed uit en commentaar geef je idd zelf al! Probeer alleen wel dat je recht op gaat zitten en niet voorover in een stoel zit gaat zitten Knipoog maar dat komt dan wel in de lessen Knipoog

Rijden met een paard waar het niet klikt lijkt mij zelf niet zo heel fijn, probeer wat grondwerk met m te doen zodat jullie samen er uit komen en oefeningetjes doen qua vertrouwen enzo Lachen

heel veel suc6 samen nog! Vork

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 11:16

Het is qua dat betreft, grondwerk en vertouwen krijgen, best moeilijk. Hij is vroeger mishandeld, en best goed ook, helaas. Maar longeren gaat niet zo 1,2,3 maar we zijn qua vertrouwen al heel ver gekomen. Hij had ook geen respect voor me en met veel oefenen is het best goed gekomen, zo was hij echt als de dood voor sprays en begon gewoon lukraak om zich heen te slaan, dit gaat nu super en ook de zweep e.d maakt niet meer uit, dus qua vertrouwen zijn we best ver gekomen gelukkig.

Ik vind het ook echt jammer dat het niet klikt, maar ik zou hem daar nu niet voor weg willen doen en oefen veel en probeer gewoon veel naar buiten te gaan dan gaat het allemaal wel.

Bedankt voor het commentaar maximee

Rafaela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 11:57

Hey jennifer Lachen
ik vind dat jullie al heel ver zijn gekomen, als je het rijden met eerst vergelijkt, ook loopt hij al veel meer ontspannen dan in het begin Lachen
puntjes waar je aan moet werken weet je zelf ook wel Tong uitsteken maar dat komt allemaal nog wel goed Lachen
en voor de rest weet je wel wat ik heb gezegd he Haha!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:43

Tr3z3l_l0v3r schreef:
Omdat ik nu zowieso alleen dit bit had hangen, en ik werk er aan dat ik op mijn buitenteugel moet rijden, en daarom zijn die fotos fijn, dan kan ik zelf zien wat er fout gaat.

Ik heb nu ook al een maand of 2 geen les gehad omdat ik verhuist ben van stal, maar zodra ik over 2 weken verhuis naar de wei krijg ik weer privelessen dus dan kan ik weer gaan werken aan mijn buitenteugel.

Goed dat je weer aan je privelessen gaat beginnen, en weet waar je fouten liggen. Verder is je houding best netjes. Om de mond van je paard te sparen, zou ik toch een keer 15 euro in een gewoon enkel of dubbel gebroken bit investeren... Zonde als je straks niet met een gewoon bit kunt rijden... en nog belangrijker: veel fijner voor je paard...

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:56

Tr3z3l_l0v3r schreef:

Dus tot die tijd moet je paard het hier maar mee doen????

Ik vind het een leuk paard maar je mag wel iets meer nadenken over wat jouw acties met zo'n paard kunnen doen.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:59

Is een mooie kruising.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 13:01

Ik ben het zeker eens met de reacties over het bit! Koop een enkel/dubbelgebroken trensje, je gaat je paard het toch niet aan doen om een poos met dit bit te rijden? Gezien dat je een erg strenge hand hebt....

Ik vind het een geweldig dier! alleen zie ik erg veel spanning. Goed dat je gaat lessen! dan kun je aan je mindere punten werken. Hij kropt zich idd wat op, lekker laag over de rug laten lopen, zodat hij zijn rug gaat gebruiken en zich niet strak houdt in de bovenlijn.

Heel veel succes met hem Lachen

welshgekkie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 13:28

Leuk paard je zit ook netjes recht op Knipoog bij de meeste foto's

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 14:59

Ik vind het een leuk paard.

Jammer van het bit. Heb je er misschien al over nagedacht dat het opkroppen ook te maken kan hebben met het bit? Het bit werkt scherp en je geeft zelf al aan dat je een wat te strenge hand heb.. dat in combinatie met dit bit maken elk paard tot opkroppen Knipoog
Daarbij moet je zelf ontspannen wil het paard je hand durven volgen en zijn rug loslaten.

Als laatste vind ik het jammer dat je het paard dan maar gebruikt voor buitenritten omdat je de klik niet hebt. Je hebt het paard pas een half jaar.. komop ga die klik zoeken Haha! ... met elk paard kom je problemen tegen (en dan denk ik ook dat ik geen klik heb met mijn pony) maar je zal zien dat het echt beter zal gaan! Die lessen zullen een hoop schelen en wellicht kan je instructrice samen met jou de juiste knopjes gaan zoeken.. Wel jammer dat tot die tijd je paard het maar moet doen met je binnenhand.. Ook hier weer niet zo negatief denken.. je bent zelf aan het rijden. Speel voor jezelf een bandje af... buitenteugel.. buitenteugel.. buitenteugel en blijf erover nadenken wat je moet doen! Je kan het echt.. maar je moet er wel wat voor doen en niet afwachten totdat je les hebt. Je hebt foto's.. je weet wat je verkeerd doet, dus gelijk aan de slag!

Veel succes met je paardje!

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 16:28

Bedankt voor de reacties, de meeste heb ik wat aan Lachen
Ik heb trouwens wel een enkel en dubbelgebroken bit, maar die hangen dus aan mijn gewone dressuurhoofdstel. Het opkroppen deed hij ook met gewoon bitje, en ben nu af en toe met pessoa aan het rijden met springen en soms ook zo, het is idd het probleem verleggen en verhelpen.
Ik zal kijken of een vriendin vaker meegaat en me 'helpt' bij mijn teugelprobleem tot ik weer les heb.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 21:32

Tr3z3l_l0v3r schreef:
Bedankt voor de reacties, de meeste heb ik wat aan Lachen
Ik heb trouwens wel een enkel en dubbelgebroken bit, maar die hangen dus aan mijn gewone dressuurhoofdstel. Het opkroppen deed hij ook met gewoon bitje, en ben nu af en toe met pessoa aan het rijden met springen en soms ook zo, het is idd het probleem verleggen en verhelpen.
Ik zal kijken of een vriendin vaker meegaat en me 'helpt' bij mijn teugelprobleem tot ik weer les heb.

Al helemaal met springen zou ik er absoluut geen pessoabit in hangen.... je hebt al een vaste hand, en dat heb je met het springen waarschijnlijk ook. Je bent dan nog veel harder aan het inwerken... tijdens het springen is een teugelcontactfout zo gemaakt, echt, koop een extra normaal bit, en ga daarmee rijden..

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 21:37

Als je zou lezen zie je dat ik een 'normaal' bit heb Knipoog . En dit is nu toevallig een foto dat mijn teugelcontact te veel is, hoe wil jij van 1 foto weten of ik niet goed meezit oid ? En ik spring liever met pessoa en kan normaal over een hindernis komen, dan dat ik met een gewoon bit spring en hij fokt zich op met alle gevolgen van dien.

johana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 22:26

hey
jen ziet er supper uit het rijden op jurdy
en over dat bit het is wel is veel erger geweest eerst werd jurdy met stang strens gereden vind het heel knap van je dat je hem mooi rond krijgt op normaal bitje of op pessoa bit Haha!
dit is zekker geen makelijk paard als je hem met pessoa bit rijd of met normaale trens kun je aardog goed rijden al zeg ik het zelf
heb je ze mooi manen er afgeknipt Bloos

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 08:26

Ja hij is niet de makkelijkste en doordat hij voorheen met stang e.d weleens werd bereden loopt hij nu ook bijna dwars door je heen, dus neem ik met springen een pessoa, want als ik met gewoon bitje een hindernisje al neem, dan stormt hij er dwars opaf en er vervolgens dwars doorheen omdat hij niet uitkomt, daarom pak ik de pessoa zodat ik net iets meer controle heb om zelf te bepalen hoeveel passen hij moet maken en niet hij.

@ jurdy, nee haha, zijn manen zitten in een hengstenvlecht.
Ik hoop maar dat de shet of het veulen niet aan zijn manen komen, dan word ik gek Tong uitsteken

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 08:30

@TS, en wat als hij op een gegeven moment gewend is aan dat pessoabit? Wat voor scherpers ga je er dan in hangen om te voorkomen dat je paard dwars overal doorheen loopt?

Een scherp bit is niet de methode om controle te behouden over je paard. De basis is hier al fout, ga daar eerst een mee aan de slag voordat je gaat springen of poging tot dressuur gaat doen!

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 08:49

Ik kan hem wel normaal op een gewoon bit rijden, ik rijd ook helemaal niet altijd met het pessoa bit, of zou ik nu werkelijk iedere dag gaan springen ?

Bij de basis is idd al vanalles misgegaan denk ik, en dat is er niet zo makkelijk meer uit te halen, en proberen op je zit te rijden, is makkelijker gezegd dan gedaan, hij had zowieso geen respect en ben blij dat ik aan de hand al normaal met hem kan lopen.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 09:01

Je hoeft er niets uit te halen. Je paard heeft namelijk alleen maar behoefte aan dat jij het goed met hem doet. Vanaf het begin.

Als je paard geen respect heeft voor jou als leider moet je eerst even naar jezelf kijken als leider. Ben jij consequent en een duidelijke doch 'gentle' leider?
Dan ga je er niet eens opzitten maar eerst op de grond werken totdat je zijn vertrouwen en respect hebt gewonnen. Pas als je helemaal zonder bitten je paard kan controleren ga je erop zitten.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 09:10

Toen ik hem kreeg liep hij dwars door je heen, normaal aan een halster lopen had hij niet van gehoord, en dat soort dingen.

Grondwerk in de zin van longeren zal vast niet goed gaan, doordat hij is mishandeld is hij erg bang van de zweep, en begint er naar te trappen en na het een paar keer te hebben geprobeerd vind ik dat veel te link.

Bitloos kan ik hem wel rijden, maar op een gewoon stalhalster reageert hij net niet genoeg, ik kan wel gewoon stap,draf,galop en stoppen natuurlijk, sturen gaat ook redelijk en een pasje wijken lukt ook, maar ben daarom opzoek naar een fatsoenlijk bitloos hoofdstel.
En waarom zou ik er alleen op kunnen stappen als ik hem bitloos helemaal onder controle kan houden, omdat er nu een hype is van bitloos rijden hoeft nog niet iedereen dat te doen.

Lein87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 09:22

Jammer dat je de klik niet hebt met je paard maar dat kan nog komen hoor! Je moet gewoon proberen zoveel mogelijk leuke dingen met je paardje te doen! (ik had zelf in het begin ook geen klik met mijn paard maar hoe meer ik met em aan het werk ging hoe meer plezier we er in kregen)
Over je bit zal ik verder maar niets zeggen er word toch al over gediscusieerd...
Verder heb je zelf indd al een heel aantal punten opgemerk zoals je handen. Maar daarnaast zou je wat mij betreft je benen iets verder naar achteren mogen leggen omdat ik nu op een aantal foto's zie dat je bijna tegen zijn voorbenen aan zit.
Ook zou je je schouders iets verder naar achteren mogen doen.
Bij je springfoto heb je gezet 'teugels zouden meer mogen doorhangen' maar dat ben ik niet met je eens! Je teugels moeten niet doorhangen bij het springen maar je meot wel je hand mee naar voren brengen en contact houden.

Miss dat je ook iets opener voor advies zou mogen staan, want ik vind dat je wel overal een smoes voor hebt.. en dat bedoel ik niet vervelend. Op alles wat gezegd wordt is het ja maar hij is dit of ja maar hij doet dat.... Grondwerk kan ieder paard als je maar rustig blijft en grondwerk hoeft niet met een zweep te gebeuren.
Mijn paard was vroeger ook als de dood voor iedere zweep die hij zag maar ik ben nu zo ver dat ik hem gewoon kan rijden met een zweep!
Probeer gewoon leuke dingen te doen waardoor je een band opbouwt met je paard en het respect krijgt van je paard! Ik wens je heel veel plezier met dit leuke paardje!
PS: kben benieuw naar de vorderingen de komende tijd! Hou je ons op de hoogte?

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 09:32

Ik kan hem gewoon met zweep rijden hoor, zo valt het redelijk mee, maar grondwerk in de zin van longeren gaat gewoon niet lukken, en als het ons dan enigzins lukte was het met veel stress, uiteindelijk gespannen lopen en begin er dus niet meer aan, heeft vind ik ook geen waarde om te longeren.
Maar laten we daar maar over ophouden idd.
Ik zal misschien binnekort wat fotos plaatsen als hij met gewoon bit loopt.

Verder ga ik nu veel met hem wandelen, en misschien als hij het wat vind wat 'spelen'. Want als hij op de wei staat gaat dat stukken makkelijker dan op een pensionstalling.
Lachen

Ik zal ook eens op mijn benen letten en mijn handen ben ik al druk mee bezig, erg lastig om iets af te leren wat je zo hebt aangeleerd hihi Knipoog