Hallo allemaal,
In veel topics gaat de eeuwige discussie voort over wachten met enige vorm van beleren tot het paard 3 is geworden (voornamelijk vanwege geestelijke 'groei' e.d.). Persoonlijke vind ik dat zelf ook niet altijd opgaan aangezien er zat 2 jarigen zijn die al volwassener zijn dan 3 jarigen.
Maar goed om dan maar terug te komen op het lichamelijke aspect hiervan. Onze Friese twenter (2.5 jaar) is dus scheef in de achterhand. Zijn rechterkant ligt hoger dan links. Door zijn scheefheid in de heup wikkelt hij ook de beweging in zijn benen niet helemaal naar behoren af en het werkt inmiddels ook al door op zijn rechter voorbeen, wat hij dus naar binnen zwaait.
De DA is al regelmatig naar hem komen kijken en heeft verklaart dat het (waarschijnlijk en hopelijk) tijdelijke scheefgroei betreft. Ook mijn vaders oom, die al ruim 60 jaar in de paarden zit, denkt dit. Nu hebben de beiden heren dus (vreemd genoeg eigenlijk)allebei gezegd dat het geen slecht idee was om ons paardje dus al langzaam aan het werk te gaan zetten, met als doel zijn achterhand te versterken (vooral de 'zwakke' kant dus) en de soepelheid in zijn benen te bevorderen, voordat hij straks scheef volgroeid is.
Dus sinds een maand ofzo wordt hij 1x per week ongeveer 10 -15 minuutjes met dubbele lijnen gelongeerd vooral in stap en 2 -3 rondjes draf. We kregen als tip dat hij ook best al langzaam kon beginnen met trekken van een lichte last om hem sterker te maken. Dus trekt hij 1, soms 2 keer per week voor 10-15 minuutjes in voornamelijk stap een halve band rond.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik toen ik dit hoorde hier ook erg van stond te kijken, hij is immers 'pas' 2,5 jaar. Zeker als je bedenkt dat hij dus gelongeerd wordt met hoofdstel en bitje...
Maar wat blijkt? Onze jongen doet het helemaal geweldig! Het hoofdstel en bit neemt hij zelf aan, hij heeft geen een keer geprotesteerd. Het longeren en het trekwerk doet hij met veel plezier. Oortjes naar voren, knabbelen op het bit, heel lichtjes stuurbaar en eigenlijk geen moment van protest.
Waarschijnlijk krijg ik nu half Bokt over mij heen omdat hij nog geen 3 is enzovoorts (dacht ik dus eerst ook!), maar de DA raadt dit aan en hij doet het helemaal geweldig. Een half jaar eerder begonnen dus, in de hoop dat zijn scheefheid hierdoor verminderd.
Wat vinden jullie hiervan? Met medische redenen een half jaar te vroeg begonnen, maar hij neemt het zo super op...