Galopt gaat maar niet goed

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HouVanUtopia

Galopt gaat maar niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 13:30

Vraagje:

Mijne heeft erg veel moeite met de galop. hij heeft een erg grote galop en valt veel uit de galop. Zodra ik ga springen blijft hij wel in galop! pak ik er met dressuur zweep bij ook niets aan de hand! Maar wordt hij wel gestrest van de zweep. Hoe kan ik zorgen dat hij wel doroblijft galoperen zonder hem uitelkaar te rijden?

ik doe ook niet veel met hoofd hals houding weet niet of het heel erg is..maar rijd hem nu vooral op mijn zit en probeer alle spieren soepel te maken door veel in te buigen.
Als ik dan soms fotos zie van 4 jarige die al zo lekker lopen denk ik echt waaromd oet de mijne dit nu niet!
Mijne wil echt nog niet netjes aan de teugel loopt nog op de voorhand en diep....wel ontspannen met zijn neusjeo ver de grond...maar krijg hem echt nog niet opgericht.
Laatst bijgewerkt door HouVanUtopia op 17-09-07 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladygiroc

Re: Galopt gaat maar niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 13:33

ik heb ook galopcrisis hahaha.. denk dat je die van jou eerst maar uit elkaar moet laten vallen en dat hij dan normaal galopeerd (doe met die van mij ook) en dan maar eens heel zacht bij elkaar gaan rijden.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 13:41

Heeft je paard met beide handen moeite met de galop?
Wat vaak goed is om te oefenen is gewoon buiten. Niet elke keer die bochtjes, maar gewoon een lekker lang stuk vooruit.
Het is ook niet erg dat je het paard niet wilt dwingen in een houding, dat is alleen maar goed, eerst moet hij zijn balans is galop maar eens vinden met een ruiter erop.
En zoals Ladygiroc zegt: laat hem eerst maar uit elkaar vallen en door met regelmaat en op een goede manier te trainen kan je je paard beetje voor beetje iets meer bij elkaar rijden in de galop.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 19:40

Lopen jullie de paarden wel met de achterhand goed naar onderen (niet uit elkaar)? Ik had met mijn KWPNer ook dat hij niet kon galloperen, en zo wel dat hij overkruist liep. Nu weet ik het een en ander van fysiotherapie bij paarden, en dat heeft ook geholpen. Het is vaak ook een fout in de houding van het paard. Ze mogen dus niet met het hoofd te hoog gaan lopen, want dan drukken ze hun rug vaak in gallop weg, waardoor ze de achterhand niet meer goed eronder kunnen brengen. (vaak bij jongere paarden die ook de kracht nog missen)

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 08:11

we rijden hem eerst lekker naar de ontspanning toe. Daarna springen we vanuit de ontspanning lekker laag ingesteld aan in de galop. Het gaat nu steeds beter! Hij begint het nu te snappen. Beetje bij beetje komt het goed.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 08:42

Hij is pas 4 jaar. Het klinkt alsof de achterhand gewoon nog niet sterk genoeg is. Goed terug blijven zitten, bovenbeenspieren goed aangespannen houden. En meer gaan schakelen (in alle gangen). Niet teveel aan de houding gaan morrelen.
In de galop zou je op de volte kunnen proberen om deze iets kleiner te maken en het tempo op te vangen.

Maar vergeet ook niet om op rechte stukken te oefenen (niet op de hoefslag maar een stuk er vanaf). Grote kans dat hij dan in draf valt, maar dan spring je gewoon rustig opnieuw aan.

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 08:52

Ook van verzameling naar middenstap en uitgestrekte stap en weer terug op zit?
Dus ook richting verzameling maar dan alleen in de stap lijkt me?
Met draf gewoon lekker terug en voorwaarts schakelen?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 08:55

Verzameling zou ik nog niet teveel aan denken. Je paard is nog niet zo sterk en pas 4 jaar. Eerst op eigen benen lopen. Je kunt het tempo een beetje opvangen, en toerijden en dat op korte stukjes. Zelf goed in de gaten of hij daar moe van wordt of niet. En of een stukje halsstrekken tussendoor even nodig is.

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 09:01

Gister ben ik daari dd mee bezig geweest in mijn les. Pakte hij lekker op. En wanneer hij eruit viel, gewoon eerst weer netjes terug naar ontspaning en vanuit daar weer aangaloperen.
Merk wanneer ik er 1 klein zweepje bij heb hij wel gewoon galopeerd. net of hij dan wel de kracht ziet om door te springen.

Hij heeft een erg grote galop sprong, en onze binnenbak is ook maar 15 bij 35 ongeveer dus denk dat, dat ook een groot probleem. Want in de buitenbak laat ik hem met los teugeltje galop en dan gaat het stukken beter!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 09:04

Dat betekent ws. dat hij gewoon nog niet zo goed aan de hulpen is. Je zweepje is dan een extra hulp.
Logisch dat hij in een ruime bak meer door galoppert. Dan kan hij zich lang maken en dat kost niet zoveel kracht.
In die binnenbak moet hij zich iets meer sluiten/achterhand gebruiken en dan is het gemakkelijker om in draf te vallen Knipoog
Geef het gewoon wat tijd. Het wordt echt wel beter. Wat zegt je instructeur ervan?

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 09:07

Dat ik er niet te veel om moet geven wanneer hij in draf valt. Dat het wel beter wordt als hij idd sterker wordt.

mariellexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 12:35

Paardje wat ik doe, is net 4, heeft ook heel erg moeite met de galop gehad, en nog steeds!
Zorg dat het aan de longeerlijn (geef hem het hele touw) eerst in orde is, laat hem aan de longeerlijn op de volte wat balkjes draven, zet een paar keer op de longeervolte cavaletties neer, stuk of 4/5 met 2 meter tussenstuk.
Zo leert jou paard wel om compacter te worden in de galop, longeren met dubbelelijnen is dan ook prettiger, zodat hij toch een beetje de druk aan 2 kanten voelt tijdens het longeren.
En onder het zadel, HEEL VEEL schijnovergangen rijden, heel veel voltetjes, probeer ook onder het zadel een keer balkjes te draven om zijn achterhand sterker te maken, of een cavaletti te springen.
Probeer ook eerst een snelle galop, dus net na het aanspringen, en dan mag hij uitelkaar vallen, dan neem je hem na 1/ 1,5 rondje wat meer bijelkaar door met je zit wat meer te duwen in het zadel, en je benen er heel goed aan voor hem te ondersteunen. En zodra hij het 1/2 galop passen goed doet, meteen weer naar voren!
En dat herhaal je een paar keer op elke hand, en dan komt het goed hoor!
Het is vooral een kwestie van een iets te zwakke achterhand, die gewoon nog meer getraind moet worden.
Ook als je je paard met een zweepje rijdt, kan je ook in de galop bij het meer bijelkaar vragen, van voren even een klein beetje druk, tegelijk een heel zacht tikje achter je kuit, en bij blijven drijven, en dan meteen weer los van voren, en been geven om weer naar voren te rijden.

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 12:37

heel erg bedankt!!
Springen doe ik met hem Lachen Dus idd doe al veel balkjes en in uitjes en alles....

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 12:53

Ik denk dat je vooral consequent moet blijven met je hulpen, toch rond blijven houden en goed met je benen helpen, zodra hij eruit valt weer rustig draven en overnieuw proberen.