Eerste keer teamwork; Mijn vriend en ik rijden Fries Nana in

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Eerste keer teamwork; Mijn vriend en ik rijden Fries Nana in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 13:06

Jaja! Ons eerste projectje! Mijn vriend en ik zij nu 8 maanden samen en sja, we rijden allebei paard. Daarin hebben we onze sterke en zwakke kanten. Wat is er dan mooier om de sterke kanten optimaal te benutten door ze te bundelen en samen een paard in te rijden en klaar te maken voor de koets?

Dat wilden we wel! En toen kregen we meteen een aanbod! De hele lieve familie Dümmer wilden graag hun 3-jarige Fries Nana (v. Wierd) ingereden hebben...Dat zouden wij saampjes wel voor elkaar krijgen Haha! Nana was niet de makkelijkste maar we hebben er wat leuks van gemaakt! Mijn vriend is er de eerste paar keren op gegaan en heeft haar de basis bijgebracht. Ik heb het toen overgenomen en heb dressuurmatig de puntjes wat meer op de i gezet (doe ik overigens nog steeds) terwijl we dan ook nog samen klaar maakten voor de koets.

We hebben super veel lol gehad en we vonden het echt geslaagd (ook al was ze wat te klein voor ons Knipoog)...voor onze volgende zomervakantie hebben we al weer twee aanbiedingen gekregen Lachen De zaken gaan goed Knipoog
Nou, hier dan de foto's!

Meet Nana:
Afbeelding

Mijn vriend begint;
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4T4G4WVM.jpg

Afbeelding

De eerste keer erop!!!
Afbeelding

Alle beginnen zijn moeilijk, miscommunicaties niet te voorkomen....
Afbeelding
Dikke pret Haha!

Belangrijk volgens ons; meteen vertrouwen in de ruiter stimuleren:
Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-VBUEIQYO.jpg

Het rijden ging ondertussen al veel beter:
Afbeelding

En dus begonnen we met het klaarstomen voor de koets Lachen
Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-UEQPYJBG.jpg

Net zo braaf Haha!
Afbeelding

Ondertussen reed ik haar dus verder:
Afbeelding

Ook bij ons botste het soms ("ik ben een HENGST!!!!")
Afbeelding

Maar het ging toch steeds beter:
Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-87N4TLUC.jpg

En nog beter:
Afbeelding

Afbeelding

Galop was niet altijd even makkelijk, daarom heb ik me in het begin absoluut niet geconcentreerd op verzameling maar op zaken als in de goede galop aanspringen en hoeken uitrijden. Nu loopt ze overigens mooi rond en verzamelt in de galop.

Afbeelding

Oh ja, en lenig is ze ook nog Knipoog :
Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-A4GUQWVM.jpg

Ik hoor graag wat jullie van de foto's vinden! Commentaar is altijd welkom! Mits vriendelijk en onderbouwd natuurlijk Knipoog Let me know! Haha!

Groetjes,
Lisanne, Thore
&
Nana

TeamSpirit

Re: Eerste keer teamwork; Mijn vriend en ik rijden Fries Nana in

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 13:13

Wat leuk zeg!
Die is echt ontzettend vooruit gegaan!
Richt je eigen bedrijfje op zou ik zeggen Haha!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 13:15

Haha! Daar hebben wij ook al serieus over zitten denken Knipoog Nou ja, is natuurlijk erg moeilijk, maar zo in de zomervakantie op die manier een paar centjes erbij te verdienen doen we natuurlijk graag Haha!

AlmostBlack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 13:31

Hey Lies!

Thanks voor de PB, echt toevallig dat ik net even kijk! Nou ja, met mij gaat ut super he, maar met jou ook volgens mij!!!

Echt heel erg leuk, maar ze is wel echt te klein voor jou Tong uitsteken Ben groter gewend Knipoog

Thore is ook echt snoepiehj op een paard, met z'n cappie Tong uitsteken
Hoe is het met zijn been???

Veel sccs en groetjes he!!!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 13:39

Ziet er goed uit! Let er wel op dat je lengte in haar hals houd, ik vind haar nou te opgekropt lopen Lachen
Ziet eruit alsof het met veel vertrouwen en plezier is gedaan, top! OK dan!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 13:45

@ Berdien; Helemaal gelijk, inmidels gaat dat ook steeds beter, maar ze had er vreselijke problemen mee....Ik ook overigens...Ze liep echt zoals Friezen dat kunnen; Kin op de borst en de achterhand wil maar niet mee (nogal logisch, met de kin op de borst wordt het moeilijk lekker door de rug te lopen en de achterhand erbij te brengen, maar zoals gezegd; het gaat steeds beter Haha! )
Het is zeker met veel vertrouwen en plezier gebeurd Lachen

@ Almostblack: Haaaaaaaaa Deern!!!! Ja, te klein...ach ja, in haar koppie was ze een hengst van 1.80 en niet een merrie van 1.54, dus ik kon mijn lol niet op hoor Knipoog

Met Thore gaat het heel goed, de plaat is er dus al een week of vier uit en hij belast zijn been al weer vol (deed ie eigenlijk meteen...). Moet je wel eerlijk bekennen dat ik wel begin te moederen als hij met een paard door de bak zit te rennen, vooral als ht zand wat mul is ben ik toch een beetje angstig Knipoog

Misshien komen we binnenkort weer eens langs! GVR hai zeggen Tong uitsteken

Groetjes!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 14:02

Ziet er goed uit!
commetaar voor mij had berdien al gegeven en heb je al op gereageerd Knipoog
Zou alleen die strengen onder de broek schuiven aan de bovenkant is misschien wat handiger/fijner lopen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 14:47

AaronYve schreef:
Ziet er goed uit!
commetaar voor mij had berdien al gegeven en heb je al op gereageerd Knipoog
Zou alleen die strengen onder de broek schuiven aan de bovenkant is misschien wat handiger/fijner lopen.

Uhuh, daar kwamen wij ook achter Knipoog
Op de tweede foto waar ik haar met tuig aan de lange lijnen laat lopen hebben we dat ook gedaan, maar bedankt voor de tip! Want het is wel echt beter om dat te doen!

Bedankt verder he Haha! Is natuurlijk leuk om te horen dat andere mensen het er ook leuk uit vinden zien Bloos Knipoog

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 15:11

ik vind dit diertje totaal niet over z'n rug lopen
lang laag en voorwaarts neerwaarts kan je beter rijden eventueel met goede instructie als je niet weet hoe dit moet.
overigens een mooie fries..

Doqo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 15:29

Hee, tof man, zo'n fries.
Ik rijd nu ook op een 4 jarige fries, ik heb d'r zelf niet ingereden maar rij er nu wel mee verder. Het is niet een "hele" fries, er zit ook een andalusiër in gemengt Lachen
Mjaa, je foto's zijn erg leuk Lachen

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 15:39

panache schreef:
lang laag en voorwaarts neerwaarts kan je beter rijden eventueel met goede instructie als je niet weet hoe dit moet.

Een gewaagde uitspraak aan hand van een paar foto's moet ik zeggen. Het zijn namelijk momentopnamen en wel van zeker een maand terug. We zijn inmiddels al veel verder, als je goed had gelezen had je het geweten:

Citaat:
@ Berdien; Helemaal gelijk, inmidels gaat dat ook steeds beter, maar ze had er vreselijke problemen mee....Ik ook overigens...Ze liep echt zoals Friezen dat kunnen; Kin op de borst en de achterhand wil maar niet mee (nogal logisch, met de kin op de borst wordt het moeilijk lekker door de rug te lopen en de achterhand erbij te brengen, maar zoals gezegd; het gaat steeds beter )

Quotje van mezelf... Knipoog

En ik weet gelukkig al wel hoe het moet....Ik rij namelijk al 15 jaar paard (net zolang als jij leeft dus) en heb van meerdere goede ruiters les gehad (o.a. Marc Dijkstra, Neal Fearron, Niels Nanning en Ben Schröder) . Dat wil niet zeggen dat ik het perfect kan, maar goed genoeg om te weten wat ik van een jong paard kan vragen en hoe ik dat doe zonder het paard kapot te maken...

Verder een vraagje aan jou; Wel eens intensief (dus niet 1 keer rondhobbellen) op een Fries gereden? Is heeeeeel wat anders dat je standaard KWPN'ertje namelijk Knipoog Laag en diep is een struikelblok voor veel Friezen, die lopen veels te makkelijk te opgekropt...

Ik ben het dus wel met je eens, maar ik vond het er nog al grof uitkomen, vooral omdat je niet het topic goed gelezen had, anders had je niet zo gereageerd....

@ Doqo: Thanks Haha! Interessante combi heb jij zeg !!! heb je foto's van haar/hem?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 18:07

Niemand meer? Verdrietig

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 18:09

Ik mis een zwart hoofddeksel. Clown

Edit: kan dan net zo goed even zeggen wat ik ervan vind. Sigaar Het paard loopt inderdaad heel erg met de kin op de borst, maar dat is zoals gezegd niet makkelijk te verhelpen. Dit geeft wel een gespannen indruk, maar aangezien je er voorlopig niet veel aan kan doen zeg ik er verder niets over. Verder vind ik het een goed punt dat jullie meteen wat aan het vertrouwen doen. Ingereden worden is natuurlijk erg vreemd voor een paard en mentaal een grote stap, dan moet hij toch ergens steun aan hebben.
Laatst bijgewerkt door Redrumfox op 17-09-07 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Doqo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 18:12

Adil18 schreef:
panache schreef:

Een gewaagde uitspraak aan hand van een paar foto's moet ik zeggen. Het zijn namelijk momentopnamen en wel van zeker een maand terug. We zijn inmiddels al veel verder, als je goed had gelezen had je het geweten:

Citaat:
@ Berdien; Helemaal gelijk, inmidels gaat dat ook steeds beter, maar ze had er vreselijke problemen mee....Ik ook overigens...Ze liep echt zoals Friezen dat kunnen; Kin op de borst en de achterhand wil maar niet mee (nogal logisch, met de kin op de borst wordt het moeilijk lekker door de rug te lopen en de achterhand erbij te brengen, maar zoals gezegd; het gaat steeds beter )

Quotje van mezelf... Knipoog

En ik weet gelukkig al wel hoe het moet....Ik rij namelijk al 15 jaar paard (net zolang als jij leeft dus) en heb van meerdere goede ruiters les gehad (o.a. Marc Dijkstra, Neal Fearron, Niels Nanning en Ben Schröder) . Dat wil niet zeggen dat ik het perfect kan, maar goed genoeg om te weten wat ik van een jong paard kan vragen en hoe ik dat doe zonder het paard kapot te maken...

Verder een vraagje aan jou; Wel eens intensief (dus niet 1 keer rondhobbellen) op een Fries gereden? Is heeeeeel wat anders dat je standaard KWPN'ertje namelijk Knipoog Laag en diep is een struikelblok voor veel Friezen, die lopen veels te makkelijk te opgekropt...

Ik ben het dus wel met je eens, maar ik vond het er nog al grof uitkomen, vooral omdat je niet het topic goed gelezen had, anders had je niet zo gereageerd....

@ Doqo: Thanks Haha! Interessante combi heb jij zeg !!! heb je foto's van haar/hem?

jaa tuurlijk Lachen.. ik zal eventjes foto's op m'n profiel zetten, 1 moment Haha!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 18:13

Weet je wat me nu pas opvalt, de zweep
Waarom rijd je hem met zweep? niet aanvallend bedoeld, puur nieuwsgierigheid Knipoog

Eva_Arno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 18:37

Ziet er uit als een erg betrouwbare fries! vind alleen dat hij zich onder het zadel erg opkrult..weet niet of dat aan de ruiter ligt, of aan het paard, aangezien friezen daar vaker de neiging toe hebben Lachen

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 18:52

Redrumfox schreef:
Ik mis een zwart hoofddeksel. Clown

Edit: kan dan net zo goed even zeggen wat ik ervan vind. Sigaar Het paard loopt inderdaad heel erg met de kin op de borst, maar dat is zoals gezegd niet makkelijk te verhelpen. Dit geeft wel een gespannen indruk, maar aangezien je er voorlopig niet veel aan kan doen zeg ik er verder niets over. Verder vind ik het een goed punt dat jullie meteen wat aan het vertrouwen doen. Ingereden worden is natuurlijk erg vreemd voor een paard en mentaal een grote stap, dan moet hij toch ergens steun aan hebben.

Euh...ja..mijn cap... Clown Die heb ik de eerste paar keren wel op gehad...Ik heb er geen goed excuus voor waarom ik 'm nou niet meer draag, het is eigenlijk hartstikke dom en gevaarlijk....

En verders bedankje voor je begrip Knipoog

@AaronYve: Ze was absoluut niet voorwaarts maar tegelijk niet meer te stuiten met sporen, ook niet als ik alleen knopjes om had... Clown En zweep accepteerde ze veel eerder en makkelijker, bovendien legde ze eenvoudig de link tussen "niet reageren op been gevolgd door een tik met de zweep" ....Maar heb hem nu alleen voor de sier mee Knipoog

@ Eva-Arno; ze krult zich vanuit zichzelf erg op, ze heeft een erg fijn mondje en iets bitdruk resulteerd in dat wat je op de foto's ziet. Ik ben nu zo ver dat ze na een minuut of 10 echt de ontspannin vind en ze dieper durft en wil lopen. Het is idd een erg lieve Fries, maar heeft wel zo haar nukken Knipoog

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 18:54

haha ja was weer nieuwsgierig vandaar Knipoog

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 20:13

Citaat:
panache schreef:

een gewaagde opmerking aangezien jij juist DIE fotos plaats, en eigenlijk tips en opmerkingen erop verwacht zeg ik wat mij opvalt.
okal krult je fries zich op, probeer of hij je hand wil volgen naar beneden, en laat hem zo over z'n rug lopen zie vertrouwen in de hand te krijgen en hem lekker lang en laag over de rug te laten lopen.. de oprichting komt later, dat is voor een jong groen paard nog niet van belang.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 18:24

panache schreef:
een gewaagde opmerking aangezien jij juist DIE fotos plaats, en eigenlijk tips en opmerkingen erop verwacht zeg ik wat mij opvalt.
okal krult je fries zich op, probeer of hij je hand wil volgen naar beneden, en laat hem zo over z'n rug lopen zie vertrouwen in de hand te krijgen en hem lekker lang en laag over de rug te laten lopen.. de oprichting komt later, dat is voor een jong groen paard nog niet van belang.

Nou...Leuk om nog eens te horen wat ik al wel weet...
Uiteraard weten wij waar mee mee bezig zijn en zijn geweest. De foto's dat ik haar rij is in een later stadium. We hebben alles gelijdelijk opgebouwd, eerst vooral veel schakelen en er een stuur op krijgen, de rest komt later wel. Als hier iemand voorzichtig is met jonge paarden dan ben ik het wel, en als hier iemand paarden op een lekkere ontspannen manier kan inrijden dan is mijn vriend het.

Nogmaals, dit is echt iets wat Friezen kunnen, dat opkrullen. Omdat je mijn vraag niet hebt beantwoord ga ik er van uit dat je nog nooit intensief een Fries hebt gereden en je er dus ook geen weet van hebt. Allemaal leuk en wel, maar kom dan niet met standaard zinnetjes als "de hand volgen" als je niet weet hoe en wat. Tuurlijk ben ik daar mee bezig en het gaat steeds beter, maar het was een groot struikelblok voor haar.

Nogmaals, ik ben het met je commentaar eens (hoewel ik al ruim voor jou commentaar dat aangaf en zelfs heb uitgelegd hoe het nu zit...) en ik heb ook om commentaar gevraagd, maar de hele manier waarop jij dat brengt vind ik nogal respectloos...vooral gezien het feit dat ik vijf jaar ouder ben dan jij en net zo lang rij als jij überhaupt leeft. Commentaar is goed, maar het moet vriendelijk blijven en vooral onderbouwd (daar ontbreekt het bij jouw commentaar ook aan...)

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 18:31

Adil18 schreef:
panache schreef:

Nou...Leuk om nog eens te horen wat ik al wel weet...
Uiteraard weten wij waar mee mee bezig zijn en zijn geweest. De foto's dat ik haar rij is in een later stadium. We hebben alles gelijdelijk opgebouwd, eerst vooral veel schakelen en er een stuur op krijgen, de rest komt later wel. Als hier iemand voorzichtig is met jonge paarden dan ben ik het wel, en als hier iemand paarden op een lekkere ontspannen manier kan inrijden dan is mijn vriend het.

Nogmaals, dit is echt iets wat Friezen kunnen, dat opkrullen. Omdat je mijn vraag niet hebt beantwoord ga ik er van uit dat je nog nooit intensief een Fries hebt gereden en je er dus ook geen weet van hebt. Allemaal leuk en wel, maar kom dan niet met standaard zinnetjes als "de hand volgen" als je niet weet hoe en wat. Tuurlijk ben ik daar mee bezig en het gaat steeds beter, maar het was een groot struikelblok voor haar.

Nogmaals, ik ben het met je commentaar eens (hoewel ik al ruim voor jou commentaar dat aangaf en zelfs heb uitgelegd hoe het nu zit...) en ik heb ook om commentaar gevraagd, maar de hele manier waarop jij dat brengt vind ik nogal respectloos...vooral gezien het feit dat ik vijf jaar ouder ben dan jij en net zo lang rij als jij überhaupt leeft. Commentaar is goed, maar het moet vriendelijk blijven en vooral onderbouwd (daar ontbreekt het bij jouw commentaar ook aan...)

de leeftijd doet er niet toe, de ervaring wel
ik heb zelf 3 pony's ingereden waarbij ik er nu bij 1 bezig ben, die uit nature een behoorlijk opgerichte houding heeft.
1 zelfs op 7jarige leeftijd, dus waar ik het over heb weet ik ook wel
friezen hebben uitzichzelf een opgerichte houding en op friezen heb ik zelf ook gereden.
natuurlijk heel mooi dat opgerichte, maar wat ik uit de fotos kan opmaken is dat de rug van het paard nogal weggedrukt wordt,
probeer hem goed nagefelijk op het bit te rijden, wanneer er een knabbel komt 'toestaan' en weer sluiten wanneer je paard te opgericht komt en tegen het bit... uiteindelijk krijg je een lang en laag resultaat 'voorwaarts neerwaarts' en wanneer je paard over zijn rug loopt en zijn balans gevonden heeft kan je verder naar het oprichten.

LoveWijffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 18:43

Erg leuk paardje en ze loopt erg netjes!
Ze lijkt leuk onder het zadel en voor de kar Knipoog
Als jullie zo door gaan zijn er snel veel paarden door jullie beleerd Knipoog

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 19:56

panache schreef:
ik heb zelf 3 pony's ingereden waarbij ik er nu bij 1 bezig ben, die uit nature een behoorlijk opgerichte houding heeft.
friezen hebben uitzichzelf een opgerichte houding en op friezen heb ik zelf ook gereden.
natuurlijk heel mooi dat opgerichte, maar wat ik uit de fotos kan opmaken is dat de rug van het paard nogal weggedrukt wordt,
probeer hem goed nagefelijk op het bit te rijden, wanneer er een knabbel komt 'toestaan' en weer sluiten wanneer je paard te opgericht komt en tegen het bit... uiteindelijk krijg je een lang en laag resultaat 'voorwaarts neerwaarts' en wanneer je paard over zijn rug loopt en zijn balans gevonden heeft kan je verder naar het oprichten.

Dan heb ik toch nog iets meer ervaring en ietsepietsje veel meer paarden ingereden (niet alleen dressuur, maar ook springen en western) Knipoog

Maar goed, ik ben ht absoluut eens met je omschrijving van hoe je het moet bereiken (sterker nog, je bent volgens mij een van de wenigen hier op bokt die het goed onder woorden kan brengen), ben jij het dan ook met mij eens dat dit een proces is wat bij het ene paard langer duurt dan bij de ander en ik tijdens deze foto's dat nog niet kon presenteren?

Het is dan natuurlijk voor een ruiter een steek als hij/zij er hard aan werkt en weet wat er gedaan moet worden, om te horen dat je professionele hulp moeten zoeken als je er niet uit komt Bloos Knipoog

Geloof me, Nana is super lief hoor, echt een gouden karakter...Maar ze heeft er af een toe een kop op zitten joh...

Maar goed, je hebt ook Friezen gereden en je weet dus hoe ze kunnen lopen. Bij Nana loop ik nu bijvoorbeeld een beetje tegen het volgende probleem aan te hikken; ze vind na en tijdje rijden de ontspanning en laat zich dieper instellen, maar dan heb ik moeite de achterhand er bij te rijden en haar van achter naar voren te rijden, ze valt me soms echt uit elkaar Verdrietig

Maar goed,ze is nog jong en ze leert het wel Haha!

@LoveWijffie; THANKS!!! Haha!

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:33

Wat leuk zeg! Echte teamwork Haha!
Inderdaad dat opgekropt lopen is typisch friezen.
Mijn zwager heeft ook een friese hengst ingereden, die liep net zo als dit paard ook echt in een krul terwijl hij niet eens aan de teugels zat!
Na veel geduld is het neusje er toch uitgekomen.
Dus het gaat vast en zeker helemaal goed komen met dit team! Haha!

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 21:08

Adil18 schreef:
panache schreef:

Dan heb ik toch nog iets meer ervaring en ietsepietsje veel meer paarden ingereden (niet alleen dressuur, maar ook springen en western) Knipoog

Maar goed, ik ben ht absoluut eens met je omschrijving van hoe je het moet bereiken (sterker nog, je bent volgens mij een van de wenigen hier op bokt die het goed onder woorden kan brengen), ben jij het dan ook met mij eens dat dit een proces is wat bij het ene paard langer duurt dan bij de ander en ik tijdens deze foto's dat nog niet kon presenteren?

Het is dan natuurlijk voor een ruiter een steek als hij/zij er hard aan werkt en weet wat er gedaan moet worden, om te horen dat je professionele hulp moeten zoeken als je er niet uit komt Bloos Knipoog

Geloof me, Nana is super lief hoor, echt een gouden karakter...Maar ze heeft er af een toe een kop op zitten joh...

Maar goed, je hebt ook Friezen gereden en je weet dus hoe ze kunnen lopen. Bij Nana loop ik nu bijvoorbeeld een beetje tegen het volgende probleem aan te hikken; ze vind na en tijdje rijden de ontspanning en laat zich dieper instellen, maar dan heb ik moeite de achterhand er bij te rijden en haar van achter naar voren te rijden, ze valt me soms echt uit elkaar Verdrietig

Maar goed,ze is nog jong en ze leert het wel Haha!

@LoveWijffie; THANKS!!! Haha!

Kasagrande kropt zich ook op naar een tijdje, dan is hij van achter er ook niet meer aan te rijden (heeft met zijn conditie te maken) .
ik weet niet hoe het met de conditie van je fries is?
wat ik doe ik een half uur intensief rijden en dan uitstappen, aangezien de hulpen dan toch niet meer doorkomen..
maar dat ligt per paard natuurlijk ook verschillend..