helemaal scheef!! Mn lesgeefmens was ook aan t rijden, en toen hebben we ff van paard gewisseld. Max is ook nogal lastig met zn hoofd, hij heeft nogal erg de neiging om zich sterk te maken als je iets van m wil. Ze zei dat ie niet meer zo stijf was als van de zomer, toen was t echt een ramp, maar dat ie niet helemaal goed om het binnenbeen buigt. Dat moet ik er dus eerst goed in zien te krijgen, vind je t gek dat ie zo stug doet... Ik moet dus met de buitenteugel begrenzen, binnenteugel af en toe oppakken, dan veel druk met binnenbeen en buiten iets vrijlaten zodat ik m een pasje naar buiten kan drukken, als ie vervolgens 'klikt' moet ik m voor de ruimte geven, van de binnenteugel afblijven en mn been eraan houden om te zorgen dat ie niet weer omhoog komt. En warempel, t trucje werkt.Heeft iemand nog nuttige toevoegingen aan dit verhaal?
Of ervaringen oid? 
Om zo'n paard recht te rijden is het heel moeilijk, want wanneer is ie goed recht? Wat je dan inderdaad kan doen, is je rechterbeen achter de singel, linkerbeen op de singel en buiging en stelling vragen naar links. Nu laat je hem dus omgekeerd lopen. Je maakt van de linkerkant de holle en van de rechterkant de bolle kant. Dus precies omgekeerd van wat hij graag doet. Als hij hierin makkelijker wordt (doordat de spieren aan de nu bolle kant bv gestreched worden) kan je hem rechtstellen.