Training oppakken na blessure, hoe opbouwen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Utopiaatje

Training oppakken na blessure, hoe opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 11:30

Een pony bij ons op stal heeft een tijd stil gestaan vanwege een blessure aan een van de voorbenen (spierenkwestie). De eigenares is een meisje van een jaar of 9. Nu heeft de dierenarts inmiddels toestemming gegeven om weer te beginnen met rijden, mits rustig aan en veel stappen. Ik zou haar hierbij helpen, maar kan niet elke keer er bij zijn. Nu leek het me handig om een simpel schemaatje voor haar te maken waar ze zich dan aan kan houden. Dit heeft ze wel nodig omdat ze snel te fanatiek wordt.

Mijn vraag is of iemand hier ervaring mee heeft en tips heeft om de training verantwoord weer op te bouwen? Het gaat gewoon om een richtlijn, want ik kom zo nu en dan bij haar kijken en dan kan het altijd nog bijgesteld worden afhankelijk van hoe het gaat.

Graag jullie reacties!

Utopiaatje

Re: Training oppakken na blessure, hoe opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 11:31

Weet overigens niet zeker of ie hier wel goed staat.. Bloos

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 11:34

Misschien kan je het beste overleggen met de DA over het schema. Deze kent de kwaal van het paard en weet ook denk ik het beste te vertellen hoe de training opgebouwd kan/mag worden.

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 12:02

Ik heb de DA niet persoonlijk gesproken. Via de eigenaren hoorde ik dat ze weer mocht rijden en rustig moest opbouwen. Verdere informatie over hoe en wat heeft hij hen niet gegeven.

Ik kijk vanmiddag even hoe het lijkt, en anders neem ik alsnog even contact op met de DA.

Bedankt!

Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 20:41

Als ik jou was zou ik het toch met de Dierenarts overleggen.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 20:47

zou met een kwartiertje oid beginnen meeste stap..beetje draf..
(wel even aanzien hoe ze het oppakt/hoeveel ze aankan)
om de dag een beetje doen en langzamerhand opbouwen..zowel qua duur (na een poosje 5min langer bv) als qua intensiteit (steeds wat zwaarder trainen)

Ik zou zeggen doe dit op gevoel...maar je wilt dus echt een schema voor dit meisje?
Het lijkt me persoonlijk niet helemaal verantwoord dat ze het alleen doet..omdat je ook al aangeeft dat ze snel wat fanatiek wordt..kans zit er in dat ze dus teveel in 1x doet.

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 04:56

Bedankt voor de reacties. Ik heb het gister eens bekeken, maar ze is zelf ook erg bang nu om te veel te doen, dus het fanatieke valt wat mee. Ze heeft nu geregeld dat haar vader er, de keren dat ik er niet ben, wel bij is. We hebben idd een kwartiertje gestapt, toen een paar lange zijdes gedraafd (de pony mag nog niet te veel bochten/voltes rijden), tussendoor wat gestapt en toen een kwartiertje uitgestapt. Dus ongeveer een half uurtje gereden.

Dit ging goed en ik heb afgesproken dat ze dit de komende dagen zo volhoudt, want dan doet de pony niet te veel. Over een paar dagen kijk ik even hoe het gaat, en of ze evt. iets meer kan.

Ik zie denk ik maar af van een schema, ze heeft het zo ook wel in haar hoofd. Het was voor haar misschien makkelijk geweest omdat ze dan precies weet hoeveel (rondjes) ze rijdt, en hoeveel ze stapt en draaft, maar zoiets hebben we nu zo al afgesproken.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 05:04

Ik ben ook zo begonnen. Veel stappen en lange zijdes draven. Voor mezelf afgesproken dat ik elke dag een of 2 zijdes meer draafde.